Hoofdsponsor

1/72 GMC CCKW-353 Cargo truck [wip]

Yves, je zeil ziet er niet slecht uit. Ik denk zelfs dat je "echt" doek hebt gebruikt om het te maken.
Je bevestigingen aan de bovenzijde zijn echter nogal aan de "zware/dikke" kant, althans ik neem aan dat het riemen moeten voorstellen ?
Hier zou ik toch nog eens op zoek gaan naar dunner/lichter materiaal. Je zou bv. Tamiya (afplak)tape kunnen gebruiken...
Voor het overige : netjes gedaan. Ben benieuwd naar het kleurtje.

Mark
 
Bedankt Mark,heb idd een echt stof gebruikt en de bevestigingen zijn ten opzichte van de truck wa zwaar ga daar proberen iets anders voor te vinden,ze dienen eveneens voor het opgerolde gedeelte bijeen te houden ,had deze met houtlijm doordrenkt maar da was nie voldoende,hopelijk lukt het met de tape wel of misschien dunne reepjes wijnlood!

Grtz yves,
 
Yves, je werkt op schaal 1/72 en dus moet je heel fijn gaan. Persoonlijk gebruik ik op deze schaal papieren zakdoekjes of servetten zonder motief. Mijn voorkeur gaat zelfs uit naar groen gekleurde servetten waarvan je 1 of 2 velletjes kan gebruiken. Deze knip je eerst op maat doch een ietsje groter dan zou moeten, positioneren op het model zelf en pas dan instrijken met water + houtlijm mengeling. Eerst inwrijven op de steunen en dan pas de rest van het doek. Goed laten drogen en desnoods herhalen. De straps waren in canvas en hiervoor kan je reepjes Tamiya tape of flessenlood gebruiken.
Ik heb vroeger op deze schaal ook stukjes stof uit een zakdoek gebruikt maar uiteindelijk is de textielstructuur te grof.
Erwin.
 
Zoals jezelf en Erwin ook al aangeven, kan je inderdaad voor de riempjes flessenlood gebruiken.
Ik volg Erwin ook het gebruik van servetten of tissu's voor het maken van canvas dekzeilen, toch op deze braille schaal.

Mark
 
@Interceptor@Erwin; Bedankt mannen voor de wijze raad,ga deze dan ook toepassen.
Hoe zit het dan met dat oprollen van de zijkanten,gaat dat lukken met een dun laagje tissue en in welk stadium moet ik deze dan oprollen?
Hoop dat mijn laatste vraag goed geformuleerd is?

Grtz yves,
 
Hey,

Je kunt tevens een soort van modelbouwpasta of putty gebruiken die je eerst goed uitrolt zodat je een fijne platte 'vijg' hebt om nadien dit over het model te draperen. Bijwerken kun je met een borstel gedrenkt in water om het geheel soepel te houden en langer te kunnen werken. Indien je de zijkanten wilt oprollen kun je dit dan tevens ook doen.
Ikzelf gebruik wel eens milliput die ik dan uitrol op een plank met talkpoeder, dit wegens het blijven plakken aan de plank. Het is zoals een bakker het doet met zijn brood. Nadien goed uitrollen totdat je een platte vijg verkrijgt. Let wel, de putty moet heel goed gekneed worden voordat je hem uitrolt.
Persoonlijk zou ik geen doek gebruiken zoals al aangehaald door Erwin wegens structuur te grof. Voor de riempjes kun je indd bladlood van champagneflessen gebruiken, deze zijn goed op schaal. :)
 
@Swaken:Bedankt voor de tip,heb dat ook al reeds proberen toepassen alleen dat vochtig houden heb ik niet gedaan en dat zou het idd wat minder lastig maken om te bewerken.
Had het ook niet dun genoeg uitgerold wat met zich meebracht dat het te hard op de spanten doorwoog met afbreken als gevolg...:-( !

Grtz yves,
 
Mocht je geen putty of dergelijke ter beschikking hebben, en/of er toch voor kiest om tissues te gebruiken, kan je deze oprollen door er een (dun) stukje ijzerdraad in te leggen en dan op te rollen. Zorg er wel voor dat je ijzerdraadje korter is dan je zeil, zodat de uiteinden niet zichtbaar zijn na het oprollen. Dan instrijken met witte (hout)lijm/water mix. Voordeel is dat je je opgerolde zeil een beetje vorm kan geven voor dat de lijm droog is ;)
 
Had het niet beter kunnen beschrijven Beyond.
Het is, denk ik, de gekendste manier...

Mark
 
Ja inderdaad Xa. "Den oude stempel" die ondanks alle huidige moderne trucjes en spulletjes soms nog het beste resultaat geeft.

Mark
 
@Beyond: bedankt man voot deze geniale werkwijze,zal da vanavond eens toepassen met de bijhorende pics natuurlijk :-) !

Grtz yves,
 
Zie dat Beyond reeds de nodige uitleg gegeven heeft. Bij het oprollen er enkel voor zorgen dat, waar je de riemen wil aanbrengen, je op die plaatsen een beetje dunner rolt of het doekje wat platter drukt. Kijk eens naar de "bedrolls" of dekens die je soms in een kit bijkrijgt; daar waar ze vastgebonden zijn, zijn ze dunner.
In feite hetzelfde principe als je slaapzak vastbinden op een rugzak.
 
@Erwin: Okidoki,bedankt voor de gedetailleerde tip,ga die sebiet meenemen als ik er aan begin(als de kids in hun bed liggen)...!

Grtz yves,
 
Voila heren ben eraan begonnen..op hoop van zege...
Eerst afmeten van het zeil.
attachment.jpg

Lengte van de ijzerdraad(in dit geval bonsaidraad).
attachment.jpg

Daarna eerste kant en vervolgens de tweede oprollen en met houtlijm/water vastzetten..
attachment.jpg

attachment.jpg

Nu wat laten drogen en passen op de huiflatten desnoods nog wa verder oprollen...
Tot Later,

Grtz yves,
 
Vraagje Yves: heb je de rand van de servet ook gebruikt of is deze dubbel gelegd en verlijmd? Laatste foto linker zijde, het geonduleerde deel.
 
Die begon bij het oprollen van elkaar te komen wat het niet gemakkelijk maakte om op te rollen ,heb deze een beetje verlijmd.
Deze kant moet aan de voorkant want die krijgt nog een kleine inkeping langs beide zijde om dan een kleine omslag te geven..

Grtz yves,
 
OK dan, was in mijn vorige berichten vergeten vermelden om de randen van de servetten niet te gebruiken evenmin (in)gedrukte motieven; enkel het vlakke binnendeel.
Let er wel op dat je de binnenzijde eerst zal moeten schilderen alvorens deze definitief te bevestigen, anders kan je er nog moeilijk bij, zeker op deze schaal.
 
Amai nogal een geluk dat je dat laat vallen was bijna bezig met het verlijmen op de huiflatten:ohmy:
Thank you verry verry,
De missers van en beginner hé:wub:

Grtz yves,
 
al doende leert men Yves, heb het ook zo moeten leren en toen bestonden er nog geen PC's, internet en fora zoals nu
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan