Hoofdsponsor

1/35 Evacuation Antwerp 1914

Bij rijhuizen wordt de dakgoot bijna niet gekuist want het is te hoog of men heeft er geen toegang toe. Ik woon in een bungalow en kuis de dakgoten alle jaren in een droge periode en ik haal er toch telkens een emmer vuil uit.
'T is maar een tip.
Gaat goed komen Erwin want was in die richting aan het denken.
Pascal, het is heel mooi, maar toch nog een kleine opmerking. Ik zie op je dakkapellen, dat er op beide dakhelften mos is. Normaal onstaat er enkel mos aan de noordkant. de gevel ernaast vertoont naar wat ik kan zien niets van mos. Misschien als het nog mogelijk is is toch nog een kleine correctie doen? Het is maar een opbouwende tip voor dit prachtige werkstuk.
Op de dakkapellen heb ik geen mos aangebracht Rudi maar wel vuil gemaakt met onder andere wat groene uitslag.
Vermits dit lood is en mos geen kans krijgt maar vuil dan weer wel.
De muur moet nog aan de beurt komen.
Het meeste mos heb ik gelegd aan de muur omdat daar de schaduw is.
Toch door uw opmerking zal ik in de toekomst meer met de wind richting op diorama rekening houden want dit deed ik niet en is toch zeer belangrijk.
 
Intussen vandaag wat verder gedaan aan alleen de dakkapellen en de goot.
Die zijn klaar en kunnen we weer verder.

DSC03756.JPGDSC03757.JPGDSC03759.JPGDSC03761.JPGDSC03762.JPGDSC03763.JPGDSC03764.JPGDSC03769.JPG
 
Intussen aan tweede dakgoot begonnen en een zijmuur.
De dakvensters zijn ook klaar.
Het microscoop glas dat ik eens gekregen heb op mijn eerste ledendag komt nu echt van pas en is na 2 pogingen op maat gesneden.
Hier heb ik ook eerst lood in de goot gelegd zodat het wat klopt.

DSC03772.JPGDSC03777.JPGDSC03784.JPGDSC03778.JPGDSC03783.JPGDSC03779.JPGDSC03781.JPGDSC03780.JPGDSC03776.JPG

Ik tracht beetje bij beetje te tonen wat ik uitsteek om op tijd te kunnen anticiperen ( indien mogelijk ) bij opmerking.
 
Ik vind die zijmuur fantastisch gedaan.
Heb wel een opmerking wat betreft de dakramen: als ondergrond gebruik je vermoedelijk zilverpapier dat de aansluiting van het dakraam met de pannen moet weergeven. Vermoedelijk baseer jij je hier op de (ook al oude maar recentere) pekband waar een aluminium folie op zit om het aan elkaar kleven in de rol tegen te gaan.
Ik meen dat die pekband er pas gekomen is na WO2.
Voorheen waren dakramen voorzien van een plat metalen frame dat onder de dakpannen lag. Ik ben zo vrij om een link bij te voegen.


Neemt niet af dat ik volle bewondering heb voor je prestatie.
 
Mooi hoor en ben ook weg van die zijmuur. Wat die rand rond de ramen aangaat dat is waarschijnlijk nieuw lood wat je heb gebruikt??
 
Bedankt mannen.
Dit is de reden waarom ik meerdere tussenstappen toon om op tijd te kunnen anticiperen en indien mogelijk te veranderen na terechte opmerkingen.
Erwin en Ron: Ik werk hier met zilverpapier.
Het zou of te wel lood of zink moeten voorstellen wat reeds toen in gebruik was.
Had dit opgezocht en de bedoeling was om de indruk te geven dat het om deze materialen ging.
Nu is het wel zo dat ik het zilverpapier eens aangebracht een laagje lijm geef om later het een loodkleur te geven.
Ook voor de dakvensters was dit het plan maar alles bijeen lijkt mij het systeem wat Erwin aanhaalt logischer voor die tijd dan wat ik hier heb uitgestoken en vind ik het reden genoeg om het te veranderen.
Dus hop met de geit en we beginnen eraan.

DSC03787.JPG

DSC03788.JPG

DSC03791.JPG

DSC03792.JPG

DSC03794.JPG

Wordt vervolgt.
 
Ik wilde deze foto van de week aan je tonen, heb niets met je diorama te maken maar een leuk stukje referentie over dakpannen en kleuren. Foto is van mijn hand en genomen tijdens een wandeling hier in de buurt.

Naamloos.jpg
Misschien dat ik hem eens maak in schaal.
 
Wow Pascal u ontgaat echt niks met alles wat we zien zit je bijna 100% correct , om weer eens terug te komen op die zijmuur die is echt zoals het bij oude huizen zijn ik kan me mijn overgrootmoeder nog herinneren die woonde in Hoboken in de echte oude arbeiderswijk en inderdaad die muren waren zo gewoon prachtig gedaan , ik kan er niet genoeg naar kijken
Man wat gaat dat worden als we ooit nog eens tezamen komen
Marc
 
Misschien eens goed lezen Rudi :rolleyes:
 
Wederom bedankt mannen.
Ik doe je nogal wat aan hé jong !
Ja ,Dat is zonder eten gaan slapen hé :ROFLMAO:.
Je zou me pas iets aan doen door het niet te opmerken Erwin en intussen weet je wel dat ik dit apprecieer en niet bang ben om het proberen te verbeteren.
Ik wilde deze foto van de week aan je tonen, heb niets met je diorama te maken maar een leuk stukje referentie over dakpannen en kleuren. Foto is van mijn hand en genomen tijdens een wandeling hier in de buurt.

Bekijk bijlage 425171
Misschien dat ik hem eens maak in schaal.
Geweldig mooie schuur en hou wel van zulke foto's en in diorama's.
Mooi streek waar jij woont Ron.
Zou tof zijn moest je het namaken.

Let op : niet voor gevoelige kijkers.
Het herstellen liep niet zoals gehoopt wat niet onlogisch is door de verschillende verlijmingen.
Het probleem wat niet zo goed te zien is op foto is dat het na herstel het leek of het dak ingedrukt was rond de ramen en dat was niet naar mijn zin.
Ook verliep het ineenvloeien van de pannen niet naar wens dus zal ik het dak opnieuw beginnen.
De zijmuur is een beetje gebarsten maar valt voorlopig nog mee en zal wel terug goed komen.
Spannend is het niet maar wil maar laten zien dat het ook hier niet steeds vanzelf loopt en dikwijls geconfronteerd word met fouten die we niet altijd laten zien maar er wel zijn.

DSC03811.JPGDSC03801.JPGDSC03813.JPGDSC03808.JPGKnipsooel.PNGDSC03824.JPGDSC03821.JPGDSC03815.JPGDSC03816.JPGDSC03819.JPG

Word vervolgd na het weekend.
 
ola, dat is een gigantische ingreep, maar ik zie en begrijp waarom je niet meer tevreden was met het dak. De muur,... dar zie ik persoonlijk niets aan wat mis zou zijn. Veel succes met de heropbouw.
 
Tabula rasa ! Niet altijd de aangenaamste oplossing , echter ik begrijp wel waarom je dit doet , chapeau en goede moed Pascal.
ikzelf had het niet door dat het niet helemaal hysterisch correct was hoor , veel plezier met de heropbouw

Greetzzzz Modest
 
Dakwerken Pascal: niet goed? Breek af.
Voel mij toch beetje schuldig hiervoor door mijn opmerking over die dakramen.

Wat die muur betreft vind ik dat die een kleine meerwaarde geeft. Veel zijmuren vertonen barsten zoals deze en soms werden er ankers in die muren geplaatst om ze bij elkaar te houden.
 
Bedankt mannen en ben blij dat ik het heb veranderd .
Dank zij Erwin zijn opmerking en bijhorende info begreep ik hoe het raam mee werd ingewerkt.
Ook heb ik gebruik gemaakt om de zijmuur wat netter te maken wat beter aansluit bij winkelpand.
Met andere woorden was het de verandering waard waarvoor dank Erwin.
Erwin klopt volledig die barst is bij een oude woning echt een meerwaarde. Ik dacht dat Pascal dit ervoor gedaan had, maar blijkbaar niet.
Die barst was er van in het begin Rudi maar door te voegen met plaaster minder uitgesproken.
Door de kurk steentjes is het niet helemaal een scheur van onder tot boven geworden door het wringen en blijft het aannemelijk.
het is net op de aanzetting van hoek met foam vandaar het gevaar.

Maar ben tevreden met dit resultaat en kunnen weer verder.

DSC03826.JPG

DSC03827.JPG

DSC03828.JPG

DSC03829.JPG

DSC03830.JPG

DSC03834.JPG

DSC03841.JPG

DSC03843.JPG
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan