Hoofdsponsor

1/35 Evacuation Antwerp 1914

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
8.650
Vandaag zijn de voertuigen allemaal binnen en kan ik een nieuwe start van een diorama starten.
Dit zal weer een ferme uitdaging worden om te bouwen en vooral te schilderen.
Roy is vorig jaar aan dezelfde bus begonnen en om dat niveau te krijgen zal zeer moeilijk zijn.
Toch gaat het mij meer om het verhaal achter die bussen die hun diensten meer dan bewezen hebben in ww1.
Ben nog volop erover aan het lezen maar zij speelde een grote rol in het troepen transport toen.
Winston Churchill ontdekte het belang van de haven van Antwerpen en stuurde dringend troepen als versterking met deze bussen.
Zelf Franse soldaten werden massaal gebracht door jawel taxi's die met de duizenden in beslag waren genomen door de Frans legertop.
Overweeg zelfs om er een bij te zetten.
De bussen zullen ergens leeg verzamelt staan maar ben er nog niet uit hoe.
landweg , rand gemeente ( toen nog boerendorpen ).
Grootste probleem zijn Belgische en Engelse figuren te kopen omdat de verzending steeds nogal duur uitvalt en dus wacht ik op de beurzen.
Ben nu al begonnen aan bus en heb er mijn handen aan vol.
Weer gebruik ik mijn ww1 boek voor de juistheid der uniformen.

Dit was het in een notendop.

DSC02348.JPGDSC02321.JPGDSC02326.JPGDSC02331.JPGDSC02330.JPGDSC02331.JPGDSC02336.JPGDSC02337.JPGDSC02341.JPG
 
Veel succes en plezier ermee Pascal. Het ziet er al heel goed uit en mooie toevoegingen.
 
Dat is wederom een serieus item dat je daar aan gaat Pascal. Mijn grootvader langs vaders zijde was vroeger kanonnier in één van de forten van Antwerpen dus dit ga ik zeker volgen.
Ik lees daar ook van de Fransen en hun taxi's maar dat heeft volgens mij met de Marne te maken en niet met Antwerpen alhoewel ik mij kan vergissen natuurlijk.
 
Mooie start en weer in de volg modus.
 
Bedankt Ron en Michel.
U heeft meer dan gelijk Erwin en ben hier de geschiedenis aan het herschrijven .
Sorry daarvoor maar ben het nu deftig aan het lezen.
6 augustus viel het laatste fort v/d vesting Luik.
Het veldleger trok zich terug naar Antwerpen.
Op 25 augustus en 9 september deed het Belgische leger uitvallen vanuit Antwerpen op de flank van het Duitse oprukkende leger.
Deze werden door de Britten en de Fransen gestopt op de Marne. (met het verhaal v/d taxi ).
Na de slag van de Marne 6-9 sept. trokken de Duitsers zich terug achter de Aisne.
Nu dit recht gezet is heb ik ook enkele foto's gevonden van de bussen in Mortsel (Antwerpen ) Oude god.Britse mariniers op dubbeldekbussen in Oude God, Mortsel, klaar om te vertrekken.jpg

Dit zijn Britse mariniers ter versterking.
Deze bussen hebben nog de originele rode kleur met reclame.
 
Geweldig Pascal , maar ge gaat uw job hebben aan die Miniart kitjes ze zijn fijn om te doen hoor
Marc
 
Mooi project. Is eens iets anders dan de typische scenes met oorlogsmateriaal (vliegtuigen, voertuigen, geschut...).
Ik volg van nabij.
 
Vandaag zijn de voertuigen allemaal binnen en kan ik een nieuwe start van een diorama starten.
Dit zal weer een ferme uitdaging worden om te bouwen en vooral te schilderen.
Roy is vorig jaar aan dezelfde bus begonnen en om dat niveau te krijgen zal zeer moeilijk zijn.
Toch gaat het mij meer om het verhaal achter die bussen die hun diensten meer dan bewezen hebben in ww1.
Ben nog volop erover aan het lezen maar zij speelde een grote rol in het troepen transport toen.
Winston Churchill ontdekte het belang van de haven van Antwerpen en stuurde dringend troepen als versterking met deze bussen.
Zelf Franse soldaten werden massaal gebracht door jawel taxi's die met de duizenden in beslag waren genomen door de Frans legertop.
Overweeg zelfs om er een bij te zetten.
De bussen zullen ergens leeg verzamelt staan maar ben er nog niet uit hoe.
landweg , rand gemeente ( toen nog boerendorpen ).
Grootste probleem zijn Belgische en Engelse figuren te kopen omdat de verzending steeds nogal duur uitvalt en dus wacht ik op de beurzen.
Ben nu al begonnen aan bus en heb er mijn handen aan vol.
Weer gebruik ik mijn ww1 boek voor de juistheid der uniformen.

Dit was het in een notendop.

Bekijk bijlage 423070Bekijk bijlage 423071Bekijk bijlage 423072Bekijk bijlage 423073Bekijk bijlage 423074Bekijk bijlage 423075Bekijk bijlage 423076Bekijk bijlage 423077Bekijk bijlage 423078
Hallo Pascal. Goe bezig met je bus . Je zal er inderdaad menig uurtje kunnen aan werken. Het gaat een groot diorama worden. Veel plezier. Willy.
 
Je zal wel goed moeten opletten als je de specifieke tijdsperiode van augustus - september 1914 wil representeren Pascal.
Je foto toont inderdaad de originele Britse bussen en je hebt er zo één aangekocht. Het is pas later in de oorlog dat men deze bussen heeft groen geverfd en dat men die houten planken heeft aangebracht ter bescherming van de soldaten tegen geweervuur en schrapnels.
De open wagen op de voorgrond heeft iets weg van een Vauxhall staff car maar geen zekerheid.
 
Bedankt mannen, we gaan ons best doen om er wat van te maken.
Straffer nog Erwin.
De eerste 70 tal bussen die hier gebruikt werden zijn van Daimler en hebben een kleine aanpassing nodig wil ik in deze periode van ww1 blijven (we komen daar later op terug).
Ben er momenteel mee aan het vechten om het goed te krijgen.
De militaire bus is gewoon in de originele kleuren te schilderen en zal ook de nodige aanpassingen krijgen.
 
Deze bussen hebben in Engeland een deftige voor geschiedenis van verschillende compagnieën en als je daar wat meer wil van weten is het googlen geblazen want is wat veel om neer te pennen.
Dus zoals eerder vermeld als ik in Antwerpen wil blijven zal ik wat moeten veranderen.
Bij deze zal u zien dat er bussen waren met 6 raampjes en gelukkig voor mij toch ook met 4 raampjes zodat ik dit niet hoef te veranderen.
Vooraan aan de motor is er wel wat verschil wat ik zo heb proberen op te lossen.
6b6b0350-32fa-11eb-aae0-02b7b76bf4k7f.jpgDSC02354.JPGDSC02356.JPGDSC02357.JPGDSC02360.JPG

De volgende is getrokken te Gent voor gewonden transport.
Gent4.jpg
 
Pascal, toen je sprak van Daimler bussen, ging bij mij ergens een belletje rinkelen.
Ik bezit het boek "British Military Trucks of World War One" en bij Daimler kwam ik volgende foto tegen:

Daimler bus 1.jpg

Volgens de tekst waren enkele bussen in Antwerpen in panne gevallen en de Duitsers hebben die dankbaar weer in gebruik genomen. De D 219 op de foto is er zo één.
Ik heb de tekst nog eens apart gefotografeerd

Daimler bus 2.jpg

maar wat ook van belang kan zijn is de tekst op de achtergrond op de muur

Daimler bus 3.jpg

Dit kan misschien van pas komen in jouw diorama.

Jammer genoeg was er maar één foto van een Daimler bus.
Hoop dat dit kan helpen.
 
Mooie foto's Erwin.
Ik lees (blue livery) en vraag mij af of die blauw waren in plaats van rood ????:34:
Had het gelezen dat de Duitsers enkele bussen in beslag genomen hebben en er fier bij poseerden.
Die affiches zijn zeker interessant en zal eens zoeken of ik er kan vinden.
 
Er zal meer dan één busmaatschappij zijn bussen hebben moeten afgeven Pascal. Die van Dewar’s waren in ieder geval rood.
Zelfde bij die Parijse taxi’s , er waren maatschappijen die reden met groene en blauwe taxi’s, ze moeten niet altijd rood zijn.
 
Erwin. Tilling was begonnen met Daimler bussen (M.E.T.) en was onafhankelijk van de grootste bedrijf in Londen London General Omnibus Company (LGOC) die de bekende rode en witte kleur bezat.
Dit betekende dat er moest afgesproken worden waar zij mochten rijden en daar Daimler onafhankelijk wou blijven kregen zij maar enkele routes in Zuid londen waar nu nog steeds de oudste lijn nr.12 rijd Van Pekham to Oxford Circus.
De bussen van Daimler waren inderdaad blauw met wit (creme ?).
De bussen in Antwerpen 1914 waren dus wel degelijk blauw met wit .
Na Antwerpen werden deze bussen volgens enkele commentaren ter plaatse grijs geschilderd en dan pas khaky om het verschil te maken met de Duitse kleuren van voertuigen.
i000073y.jpg
 
Dryfit om te zien of het goed is.
Heb intussen een overdosis aan reling kuizen gehad met 1 die ik heb vervangen door te zware breuk.

DSC02362.JPGDSC02363.JPGDSC02364.JPGDSC02365.JPG
 
Amai, het gaat goed vooruit, lijkt mij precies wel een leuke kit te zijn.
 
Dat is al een mooie start.veel bouwplezier verder.
 
ziet er goed uit, veel bouwplezier aan het vervolg.
 
Mooie foto's Erwin.
....
Die affiches zijn zeker interessant en zal eens zoeken of ik er kan vinden.
Ik heb hier een aantal kopieën van posters van tijdens de bezetting tijdens W.O.I
Er moet hier op het forum ergens een post staan met foto's ervan.
Zal eens zien of ik ze terug kan vinden...

Verder al een knappe bouw :cool:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan