Hoofdsponsor

1/48 Eduard Mig-21 SMT [DONE]

Hey,

Dat ziet er indd een mooie blinkende vogel uit, ik vermoed dat je wel wat nuances gaat aanbrengen in het geheel zodat het zeer aantrekkelijk is.
Goed bezig :)
 
Heykes,

Dat is de bedoeling, maar het is mijn eerste metalen-finish, dus zal een probeersel worden ... ik ben benieuwd ... :)
 
Vanavond in de weer geweest met masking tape .... niet mijn favoriete bezigheid, zeker niet op die Alclad. Al bij al bleef de schade beperkt, hier en daar een
plukje verf losgekomen, maar niks dat niet snel verholpen was. De "verdonkering" is gebeurd dmv Tamiya Smoke (X19) .. misschien niet 100% realistisch, maar aldoende krijg je toch wat meer variatie in dat grote aluminium oppervlak he ...

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze rocket-pods moeten er ook nog onder ... maar dat zal op het einde zijn.

attachment.jpg
 
Weer hey,

Knap die overgangen, maar misschien een kleine tip om je verf meer te beschermen. Nadat je de eerste laag hebt gespoten kun je best een fijne laak klir aanbrengen die je heel goed laat uitdrogen (+/- 48 uur) om nadien dan verder te werken, zoals jij nu doet, met bvb afplakken. Zo krijg je met de laag klir een soort van vernislaag die keihard is en ideaal om op af te plakken. Zo voorkom je beschadigingen aan je verf, zeker met die alclad-toestanden, het is zo zeer dunne verf... ;)
 
Thanks voor de tip Swaken, ga ik zeker toepassen (de laag klir gaat er straks op se ....) !
 
Alez, voor de verandering nog wat masking ... :)

Radom-green waar het moet (Gunze H26) & daarna de inlet-ring & exhaust (beide met Alclad Jet Exhaust) ...

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik denk dat de panelen niet zóver van kleur verschilden van elkaar, maar anderzijds denk ik dat een filter een en ander weer wat dichter naar elkaar kan trekken. En misschien ga je het toestel nog wel verder verweren, dan blijft uiteindelijk -te verwachten- een zeer lovenswaardig en geloofwaardig resultaat over.
 
Hey Roy,

Ik heb weinig ervaring met filters (i.e. geen ...).
Wat voor een filter zou je hier toepassen ? een kant-end-klare (i.e. Mig, AK etc.), of iets zelfgemaakt ?
Ik was inderdaad van plan om het toestel verder te verweren, maar naarmate ik vorder merk ik dat ik het
wat spijtig zou vinden ...

Groetjes

Patrick
 
Het maakt niet uit of je een kant en klare gebruikt of er zelf een maakt, bijvoorbeeld met olieverf. Het is ook erg eenvoudig. Je kunt kiezen om het met penseel aan te brengen of met de airbrush.

Als ik het heb over 'verweren' dan bedoel ik niet dat de aluminiumcorrosie er vanaf spat of dat er plaggen gras op de vleugels liggen. Ik ben in veel gevallen voorstander van een bijzonder genuanceerde verwering. Kijk naar foto's van het echte exemplaar, die zeggen meer dan duizend woorden.

0006.jpg


(Copyright flevoaviationhobby, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

Zelf zou ik het met olieverf aanpakken, omdat dat nog makkelijker is dan het aanbrengen van een filter en je er meer mee kunt.

Bijvoorbeeld, zie de foto hierboven, paneel linksbovenaan (onder het cockpitglas). In dat paneel zie je verschillende tinten zilver: licht, donker, iets wat er tussenin zit. Je moet wel goed kijken, maar dan zie je het. Het oog neemt het automatisch voor waar aan en staat er niet bij stil... als modelbouwer is het de uitdaging om er wél bij stil te staan. En dan zie je ineens die verschillende nuances. Meestal zijn die verticaal gericht, zelfs bij een vliegtuig omdat een vliegtuig meestal niet vliegt maar stil staat en de zwaartekracht zorgt voor verticale verwering.

Met olieverf kun je heel eenvoudig uitproberen. Pak bijvoorbeeld een ietsiepietsie klein puntje donkergrijze olieverf (of zwart, of donkerbruin) en doe dat op het model. Echt een puntje van minder dan een millimeter groot. Maak dan je penseel (plat) een beetje vochtig met terpentine, en droog het dan volledig af op keukenrol. Echt, erop drukken. Totdat je denkt dat het compleet droog is. Want dan zit er toch nog iets van vocht op. Daarmee ga je dan de olieverf in het model inwerken. Zo krijg je die kleurnuances, iets wat heel gemakkelijk gaat. Na 10 minuten weet je ongeveer hoe de verf reageert.

Op de foto boven zie je ook een paar vuil-aflopers. Dat kun je ook proberen na te bootsen met olieverf, of je gebruikt bijv. streaking grime van AK interactive (dat zou ik daarvoor weer gebruiken, omdat dat middeltje gemakkelijk te gebruiken is).

Eenmaal in de wereld van de olieverf gestapt, wil je niet meer zonder. Het voordeel is dat het zo'n eenvoudige techniek is en dat je er zoveel mee kunt, o ja en dat je alles weer kunt weghalen als het niet bevalt... en dat je op dag 1 kunt beginnen en dag 2 gewoon verder kunt gaan omdat de olieverf zo langzaam droogt. Het nadeel is, dat je lang moet wachten voordat je verder kunt met je model. Om dit te voorkomen, kun je het beste de olieverf op een stukje karton doen een half uur voordat je ermee gaat werken. Zo trekt de olie eruit, droogt de verf sneller en is hij makkelijker te hanteren.

En als olieverf moeilijk klinkt... think again; ik denk dat het juist de makkelijkste en meest vergevende schildertechniek is die ons modelbouwers ten dienste staat. Ten onrechte hebben veel modelbouwers drempelvrees hiervoor.
 
Thanks voor de uitgebreide tips Roy ... ik heb wel wat olieverf liggen, maar heb inderdaad nog geen goede gelegenheid (of moed) gevonden om deze
te gebruiken ... Kan je na zo'n olieverf "behandeling" nog met andere medium's aan de slag ? Of is dat dan echt de laatste laag ?
De volgende stappen voor de Mig zijn Future, decals, future & dan panel-lines ... daarna verwering, en wil best dan eens met olieverf proberen.
 
Ja hoor, je kunt hier gewoon weer overheen werken maar als je bijv. met enamel gaat werken moet je wel een laag klear of vernis ertussen doen, anders kan de enamelthinner de olieverf aantasten (immers, enamel en olieverf zijn allebei op oliebasis).

Weet je wat, ik ga gewoon een kort filmpje maken over verwering met olieverf en dat post ik dan zodirect hier. Tot zo ;)
 
Klik hier voor de video. Deze duurt 10 minuten en omvat het hele olieverfproces.

Let vooral op de grondige manier waarop ik het penseel probeer droog te maken.

Het uiteindelijke resultaat lijkt eigenlijk nauwelijks iets veranderd ten opzichte van het beginbeeld. Dat klopt, en toont aan hoe risicoloos deze methode is en hoe voorzichtig je kunt werken. Verdere verwering is natuurlijk mogelijk, net als het gebruik van meerdere kleuren (wit bijv.). In het eindresultaat valt niet op, dat er olieverf is opgebracht; dit komt doordat de verf zich heel goed laat inwerken in het model (=dat er vloeiende overgangen komen tussen ondergrond kleur A en olieverf kleur B).

Het enige wat in dit snelle voorbeeld niet ideaal was, is dat de olieverf niet de tijd heeft gehad (bijv. een half uur) om in het papier/karton te trekken. Nu was hij nog wat vettig, wat het gebruik iets moeilijker maakte.
 
Hey Roy, bedankt voor het instructie-filmpje, heel knap gedaan !
Het viel me inderdaad op dat het uiteindelijk resultaat heel weinig verschilt (op video dan toch) van het origineel, maar ik neem aan dat
alle gradaties mogelijk zijn, i.e. gewoon een kwestie van op tijd te stoppen met "opkuisen".
Mercikes, ik ga het zeker proberen ..
Groetjes
Patrick
 
Klopt, gedurende het filmpje zie je al verschillende gradaties. Zelf haal ik die dan het liefst grotendeels weer weg, misschien in het kader van dit filmpje niet zo handig omdat het resultaat niet duidelijk is; anderzijds misschien wél, omdat je zo kunt zien dat de methode zonder risico is.

Overigens, zelfs al zou je twee dagen later met de odorless turpentine aan de slag gaan, dan nog zou je alle olieverf verwijderd krijgen. Acrylverf blijft zitten, lakverf in beginsel ook; enamel kun je er wél mee aantasten vandaar dat in dat geval een beschermlaag van belang is.
 
Nou, nog maar een filmpje gemaakt dat én korter is én beter laat zien wat je met olieverf kunt. Dit filmpje duurt anderhalve minuut.

Zie hier.

Nu is de verf een beetje gedroogd, ideaal om mee te werken. Ik heb geen verdunner gebruikt, rechtstreeks van het pallet op het model. Toch is de verf goed in het model te werken.

Het resultaat is, dat het groen op de beschilderde plek iets meer graskleurig wordt. Je ziet hoe weinig werk het is, en hoe eenvoudig het is. Kijk nog eens op de Mig 21-foto en je kunt je indenken hoe eenvoudig die lichte verwering aan te brengen is. Iets anders is, dat het vaak wel veel werk is. Idealiter doe je een aantal panelen afzonderlijk, zodat je een interessanter (en realistisch) beeld krijgt.

Nu hou ik op met het bevuilen van je thread :)
 
Bevuilen ? :) geen probleem hoor, mij zal je niet horen klagen ! :)
Nog eens mercikes Roy, je ziet het resultaat van je tips hier wel met den tijd verschijnen ...

Greetz

Patrick
 
Zeker weten, die decals zitten er mooi strak tegenaan!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan