Hoofdsponsor

1/48 Eduard Mig-21 SMT [DONE]

Zeker weten! Mooie (zij het gigantische) pitot en goed dat die gebruikt wordt.
 
Wel, gigantisch, t'is te zeggen, der komt nog een stukje aan :)
Volgens de instructies wordt echter aangeraden het stuk met de "flow-vanes" pas op het laatste aan te brengen wegens erg fragiel ..

attachment.jpg
 
Ik ken vliegtuigen met een minder geprononceerde pitotbuis :D
 
Prachtige bouw, en Indd, wat een ding die pitotbuis....😉
 
Voila ... de primer zit erop ... Op zich een fantastische primer, Mr. Surfacer 1500, maar het spul stinkt best heftig, zeker als
je een hele kit moet primen.

attachment.jpg
 
Goeie primer inderdaad, lekker old-school ook. Ik ben blij die nog eens te zien in plaats van die Vallejo romm.. ehm.. primers :)
 
Hey Roy ... wel, ik kan niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb hoor, die alternatieve primers (AK, Vallejo, Mig ...), maar voor mij werken ze absoluut niet.
Met deze Mr. Surfacer kan je na amper 60s de romp vastnemen (met een latex handschoentje welliswaar, maar toch) om de andere kant te primen.
Ik heb nu ook de grijze 1500 besteld omdat die toch wat handiger is ivm pre-shaden ... deze Mig krijgt een metalen finish, dus hier kom het zwart wel van
pas. Nu nog die hoofdpijn kwijt spelen :)

Groetjes

Patrick
 
Een acrylprimer zoals die van Vallejo werkte bij mij ook niet. Het is gewoon een laagje rubber, dat er vanaf getrokken kan worden. Ik gebruik zelf de primer van Alclad, met Mr Color thinner als verdunner. Werkt prima, net als Mr Surfacer 1.500.

Mijn mening over preshading heb ik toevallig zojuist hier onder nummer 200 opgeschreven; wie weet kun je er iets mee.
 
Misschien een rare vraag maar kan je die Mr.Surfacer aanbrengen met airbrush? Zo ja, welke naald en druk?
 
Hey Roy, ik ga je uiteenzetting vanavond op mijn gemakje lezen, mercikes !

Erwin, jazeker, en zonder problemen ... de "korrel" van de 1500 is nml heel klein. Ik gebruik een Evolution AB, 0.2 naald (maar mag natuurlijk ook groter) en
ongeveer 1.6bar ... verdunnen doe ik met Mr Color Leveling thinner, ik schat zo in een verhouding 80/20 (verf/thinner), maar da's op gevoel he.
Waar je enkel op moet letten (maar da's altijd zeker met zulke primers) is dat je niet te ver van je oppervlak gaat sprayen (om een groter sprayfield te krijgen), want dan droogt de primer "in-flight", en krijg je een korrel-effect op je onderwerp.
Dus, goed dicht op je object, gebruik een grotere naald als je een grotere spray wil, en het kan niet mis gaan ...
Het reinigen van de AB gaat misschien een fractie langer duren (ik doe het met de cleaner van alclad, daarna even naspoelen met Vallejo cleaner), maar ik heb
met de andere acrulprimers daaromtrent meer gevloekt.
Ik moet je wel aanraden (zie boven) je kamer goed te ventileren of iets van masker te dragen, het spul stinkt nogal ... geen probleem voor een klein werkje, maar
na een 30min primen gisteren (te laat de ramen geopend), begon ik me toch wat in hogere sferen te voelen ... :) voor de ene een nadeel, voor de andere ene voordeel natuurlijk :)

Groetjes

Patrick
 
Bedankt voor je uitleg, ga het eens overwegen en er zeker rekening met houden!
 
mhh, ik wist zelfs niet dat ze zwarte Mr. surfacer hadden... ne keer zoeken dus...
 
Ik ben het volledig eens met Patrick, met dien verstande:

- dat ik zelf voor een soortgelijke primer (Alclad) naald 0,4mm. gebruik;
- dat het reinigen van de airbrush mij niet meer tijd kost bij Alclad dan bij Vallejo;
- dat het zeer aan te raden is om een spuitcabine + gasmasker te gebruiken met Alclad, omdat het spul giftig is. Het is een lakprimer en wat nu duizeligheid is kan over een paar jaar verworden tot schildersziekte. Dat is werkelijk het ergste wat je aan deze hobby kunt overhouden. Als je geen spuitcabine hebt, gebruik dan ten minste een gasmasker, idealiter met verwisselbaar filter. Voor ongeveer 40 euro heb je een prima exemplaar bij de bouwmarkt. Laat de papieren of stoffen maskers liggen, daar heb je niets aan. Ik heb er zo eentje en dat geeft en veilig gevoel:

halfgelaatmasker.gif
 
Bedankt voor de input (en motivatie) Roy !
Da's alvast de volgende aankoop.

Groetjes

Patrick
 
Graag gedaan Patrick. Nog even ter verduidelijking, dat dat gasmasker echt vooral geldt bij lakverven zoals Mr Hobby of Alclad of Tamiya Surface primer. Bij enamel of andere oliebasisverven geldt het in mindere mate (hoewel ik daar altijd het gasmasker gebruik) maar voor acryl vind ik de spuitcabine meestal wel voldoende tenzij er grote oppervlaktes moeten worden gespoten. Maar die lakprimers en -verven... puur gif. Ook Tamiya verven, die in de markt worden gezet als 'acryl' maar die in werkelijkheid een mengsel zijn van acrylverf en lakverf, geldt dat: een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Overigens moet je dat ook nog maar net weten. Ik las er jaren geleden over in een tijdschrift en toen ik ging Googlen op 'schildersziekte' schrok ik toch wel behoorlijk. Tuurlijk, alles is slecht voor je, als je de media mag geloven, maar dit maakte op mij toch wel indruk. Ik ben toen per direct gestopt met mijn heroïnegebruik om zo'n gasmasker te kunnen bekostigen.

Nog over het comfort van zo'n gasmasker: het zit best lekker eigenlijk, na een half uur achtereenvolgend gebruik zie je bij het afdoen slechts een beetje zweet zitten. Verder is het niet te zwaar en belemmert het het zicht niet.

Ok voldoende offtopic nu, terug naar de Mig :D
 
Laatst bewerkt:
:) Dan zal ik dat obligatoire pintje ook maar laten vanavond ... (Not !)
Heb je een concreet voorbeeld van zo'n masker Roy ? I.e. merk & filter-type ? Ik begrijp dat voor oplosmiddelen niet alle filters geschikt zijn, en dat men
soms verwijst naar een koolstof-filter e.d.
 
Het is van Climax, filters idem, volgens mij is dit hem:

slide73.jpg


Ik heb mijn vader toen om raad gevraagd, hij heeft jarenlang met een gasmasker op formaline en giffen gespoten in de kwekerij. Hij zei dat het masker dat ik voor ogen had (de Climax dus) voldoende was om verreweg het meeste agressieve spul buiten het lichaam te houden. Natuurlijk zijn er (veel) duurdere maskers, die in de honderden euro's lopen, maar zo intensief werken wij nu ook weer niet met die lakken e.d. Bovendien gebruik zelf naast het masker steeds de afzuiginstallatie, die de dampen naar buiten transporteert.

De filters van mijn masker zijn trouwens verwisselbaar; in de zeldzame gevallen dat ik resin ga zagen zet ik ofwel zo'n masker met stoffilter op, ofwel hou ik het onder de kraan (ok met de Dornier geen van beide, maar normaal gesproken...).

Je kunt je het beste laten voorlichten bij de verfhandel of betere bouwmarkt welk masker voor het doel geschikt is. Noem dan vooral de term 'lakverf' of 'lakverdunner' (of het engelse 'lacquer paint' dan wel 'lacquer thinner', dat vaker op verpakkingen staat).
 
Alez, dat hebben we ook weeral gehad ... laagje Alclad 2 erop (White Aluminium) ... morgen een laag Sols Plus erover & dan kunnen we gaan nadenken over de afwerking ! eindelijk ..

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan