Figuren : 3e lid MG-team : Figuur Converteren
Het is de h00gste tijd om weeeeer wat toe te voegen, dus daar ganemeweer(al)

.....
Figuren : MG-42 Team : Munitiedrager :
Dioramacompositieoverdenking :
Tussendoor het bouwen zet ik af en toe de elementen op hun plek om het geheel eens te bekijken.
Ik kreeg nog een 'leeg gevoel' achterop het diorama, met name het stukje weg achter de StuH...
Na enig intern beraad der grijze cellen ontsproot dit plannetje :
Rechts van de lege plek op de weg loopt een MG-team redelijk verscholen achter een Hedgerow.
Die mannen kon ik meer bij het geheel betrekken door een 3e collega toe te voegen die
vanaf de weg door een gat in de Hedgerow achter hen aan kwam.
Dat gat in de Hedgerow kan ik dan aankleden alsof het MG team daar een vuurpositie had vanwaar ze nu dus verderop trekken.
De functie van de 3e lid van het MG team gaat zijn : Munitiedrager.
↓ Munitiedrager : Scratch of Conversie ? :
Voor de actie van deze figuur is een specifieke pose nodig : tegen een stijle vrij hoge aardewal klimmen.
Sculpten geeft uiteraard de vrijheid te maken wat men maar wil, maar er schoot me een bestaand figuur in het hoofd...
Eens mijn scrap barak raadplegen...
Ja hoor, hij is er nog...
▼

Deze Kumpel zag er uit als dat er qua fysiek niet veel veranderd hoefde worden, aldus koos ik voor een conversie.
Van origine maakt-ie deel uit van onderstaand klassiek setje :
▼

Een bijna perfecte pose voor wat ik wil neerzetten..
Hier zijn de uniform details van torso en onderlijf alvast weg gedremeld.
Ook het (te vervangen) hoofd is losgezaagd en voor looks even met KK (Koude Kit) recht naar voren kijkend herplaatst.
▼

↓ Figuur Converteren : Basiswerk :
Het kereltje is ontleed en voorbereid om de definitieve pose te gaan vaststellen
Met name het torso wilde ik meer voorover gebogen, vanwege de klim actie met een stevige last op zijn rug.
De rechterhand moest ongeveer een kwartslag linksom om zo een tak of een boomwortel te kunnen grijpen.
Linkerarm + hand en de benen + voeten hoeft niet aangepast. Voor deze volstaat het de grond naar hun postie te vormen.
Koppie is van "Hornet" set "Bareheads Looking Up" HH19. Helm werd erop vastgezet met een beetje GreenStuff (GS).
▼

Na also zijn eerste stapjes in dit verhaal...
▼

↓ Hoe Munitie Dragen ? :
- Het leek me zinvol die 'Groene Pakezel' minstens 2 kistjes mee te geven.
Vastmaken met touwen ? Riemen ? Berg ammobelts om zijn nek ?
- Heb 'ns een sprue gekregen met Infra Rood uitrusting (Dragon set 6089 "Nachtjäger"), daarop zitten ook twee draagframes mmmmm
Na beetje onderzoek naar hoe munitie gedragen werd besloot ik deze 'Maultier op laarzen' een deftig draagframe te geven.
Het is officieel niet het correcte "Tragestell" maar zeer geschikt om twee ammo kistjes te houden.
Het enige belangrijke wat eraan ontbreekt zijn 2 steuntjes aan de onderste horizontale buis van het frame ter ondersteuning van de lading.
▼

↓ Draagframe Plaatsen :
Eerst werd de koppelriem gesculpt. Daarna het bovendeel van de smock.
Het draagframe werd gemonteerd door het simpelweg in de Magic Sculp (MS)te duwen.
Na uitharden is de rug van de figuur gelijk gevlakt met de twee verticale framebuizen voor een pasvlak voor de 2 ammo kisten.
▼

De ontbrekende steuntjes onderaan maak ik gemakshalve pas nadat de ammokisten op de rug zijn gelijmd.
▼

↓ Uniform Details + Ammokisten + PSU :
Na noest gekneed is meneer nu op enkele kleine-geitjes klaar :
- De lipjes van de ritsen zijn stukjes 0,25mm koperdraad : aan één kant plat geknepen, andere kant in geboord gaatje gelijmd.
- Tussen de twee schouderriemen hoort eigenlijk nog een riem te zitten.
Te laat aan gedacht... nu nog die 3e riem toevoegen zou kunnen, maar :
die zou dan mooi "gespannen' tussen de 2 schouderriemen moeten komen zitten.
Daarvoor zou ik die schouderriemen opnieuw moeten aanleggen (incl. aanpassen van de smock)....
En dus...vanwege de positie van het figuur heb ik me tevreden gesteld met deze onvolkomenheid.
▼

Alle riemen heb ik nu eens gemaakt van geheel uitgeharde strips GS.
Die strips zelf zijn eerder al uit een platgerold lapje GS gesneden toen deze al 'behoorlijk taai' was.
Gespen zijn uit Aber set "Buckles and Straps" 35-A21.
Alle bijkomende PSU incl. de ammokistjes zijn van Dragon makelij. Op de broodzak na is alles "Gen2 Gear".
▼

Eerst voordat de kistjes op de rug werden geplakt zijn de riemen om de kistjes gelijmd.
▼

De onderste ammo kist is gemonteerd met de bodem precies gelijk met de bovenkant de onderste vertikale buis.
Dat maakt het maken/plaatsen van de eerder genoemde extra beugels nu vrij eenvoudig :
gewoon een rolletje GS tegen de horizontale framebuis en tegelijkertijd tegen onderkant ammo kist.
▼

Aldus zijn de 2 steuntjes toegevoegd, twee rolletjes GS..vastgezet met CAlijm.
Niet erg mooi symetrisch zag ik tijdens fotograferen, maar allee...het zitter
Goed zichtbaar ook de ruimte tussen de riemen en de kistjes... daar is de CAlijm weer goed voor..
▼

Met GS is één broekspijp nog iets voller gemaakt.
Ook de neuzen van de schoenen zijn iets voller gemaakt met toefjes MS.
▼

Tot Slot :
Nu enkel nog wat lijmrestjes wegwerken, beetje vijlen en schuren, koppelriemgesp toevoegen...bijna klaar voor verf dus.
Deze Jäger zal verder een 3e ammokist bij zich hebben die op de aardewal zal staan.
Tijdens de conversie hitte heb ik verzuimd een karabijn in te plannen...
Ik ga nog bekijken of die fatsoenlijk toe te voegen is aan het figuur... anders een alternatief verzinnen...
Nu is het even klaar met de figuren op het dio, die komen pas weer aan bod zodra ze een verfbadje gaan bekomen.
Volgende bijdrage zal ik als tussendoortje vullen met vermelden van tools en boekjes die handig zijn bij
sculpten en converteren van figuren.
Een handvol bedanksels voor het volgen en moet ik iets verduidelijken, wees niet verlegen en vraag maar !
Happy Converting
Het is de h00gste tijd om weeeeer wat toe te voegen, dus daar ganemeweer(al)

Figuren : MG-42 Team : Munitiedrager :
Dioramacompositieoverdenking :
Tussendoor het bouwen zet ik af en toe de elementen op hun plek om het geheel eens te bekijken.
Ik kreeg nog een 'leeg gevoel' achterop het diorama, met name het stukje weg achter de StuH...
Na enig intern beraad der grijze cellen ontsproot dit plannetje :
Rechts van de lege plek op de weg loopt een MG-team redelijk verscholen achter een Hedgerow.
Die mannen kon ik meer bij het geheel betrekken door een 3e collega toe te voegen die
vanaf de weg door een gat in de Hedgerow achter hen aan kwam.
Dat gat in de Hedgerow kan ik dan aankleden alsof het MG team daar een vuurpositie had vanwaar ze nu dus verderop trekken.
De functie van de 3e lid van het MG team gaat zijn : Munitiedrager.
↓ Munitiedrager : Scratch of Conversie ? :
Voor de actie van deze figuur is een specifieke pose nodig : tegen een stijle vrij hoge aardewal klimmen.
Sculpten geeft uiteraard de vrijheid te maken wat men maar wil, maar er schoot me een bestaand figuur in het hoofd...
Eens mijn scrap barak raadplegen...
Ja hoor, hij is er nog...
▼

Deze Kumpel zag er uit als dat er qua fysiek niet veel veranderd hoefde worden, aldus koos ik voor een conversie.
Van origine maakt-ie deel uit van onderstaand klassiek setje :
▼

Een bijna perfecte pose voor wat ik wil neerzetten..
Hier zijn de uniform details van torso en onderlijf alvast weg gedremeld.
Ook het (te vervangen) hoofd is losgezaagd en voor looks even met KK (Koude Kit) recht naar voren kijkend herplaatst.
▼

↓ Figuur Converteren : Basiswerk :
Het kereltje is ontleed en voorbereid om de definitieve pose te gaan vaststellen
Met name het torso wilde ik meer voorover gebogen, vanwege de klim actie met een stevige last op zijn rug.
De rechterhand moest ongeveer een kwartslag linksom om zo een tak of een boomwortel te kunnen grijpen.
Linkerarm + hand en de benen + voeten hoeft niet aangepast. Voor deze volstaat het de grond naar hun postie te vormen.
Koppie is van "Hornet" set "Bareheads Looking Up" HH19. Helm werd erop vastgezet met een beetje GreenStuff (GS).
▼

Na also zijn eerste stapjes in dit verhaal...
▼

↓ Hoe Munitie Dragen ? :
- Het leek me zinvol die 'Groene Pakezel' minstens 2 kistjes mee te geven.
Vastmaken met touwen ? Riemen ? Berg ammobelts om zijn nek ?
- Heb 'ns een sprue gekregen met Infra Rood uitrusting (Dragon set 6089 "Nachtjäger"), daarop zitten ook twee draagframes mmmmm

Na beetje onderzoek naar hoe munitie gedragen werd besloot ik deze 'Maultier op laarzen' een deftig draagframe te geven.
Het is officieel niet het correcte "Tragestell" maar zeer geschikt om twee ammo kistjes te houden.
Het enige belangrijke wat eraan ontbreekt zijn 2 steuntjes aan de onderste horizontale buis van het frame ter ondersteuning van de lading.
▼

↓ Draagframe Plaatsen :
Eerst werd de koppelriem gesculpt. Daarna het bovendeel van de smock.
Het draagframe werd gemonteerd door het simpelweg in de Magic Sculp (MS)te duwen.
Na uitharden is de rug van de figuur gelijk gevlakt met de twee verticale framebuizen voor een pasvlak voor de 2 ammo kisten.
▼

De ontbrekende steuntjes onderaan maak ik gemakshalve pas nadat de ammokisten op de rug zijn gelijmd.
▼

↓ Uniform Details + Ammokisten + PSU :
Na noest gekneed is meneer nu op enkele kleine-geitjes klaar :
- De lipjes van de ritsen zijn stukjes 0,25mm koperdraad : aan één kant plat geknepen, andere kant in geboord gaatje gelijmd.
- Tussen de twee schouderriemen hoort eigenlijk nog een riem te zitten.
Te laat aan gedacht... nu nog die 3e riem toevoegen zou kunnen, maar :
die zou dan mooi "gespannen' tussen de 2 schouderriemen moeten komen zitten.
Daarvoor zou ik die schouderriemen opnieuw moeten aanleggen (incl. aanpassen van de smock)....
En dus...vanwege de positie van het figuur heb ik me tevreden gesteld met deze onvolkomenheid.
▼

Alle riemen heb ik nu eens gemaakt van geheel uitgeharde strips GS.
Die strips zelf zijn eerder al uit een platgerold lapje GS gesneden toen deze al 'behoorlijk taai' was.
Gespen zijn uit Aber set "Buckles and Straps" 35-A21.
Alle bijkomende PSU incl. de ammokistjes zijn van Dragon makelij. Op de broodzak na is alles "Gen2 Gear".
▼

Eerst voordat de kistjes op de rug werden geplakt zijn de riemen om de kistjes gelijmd.
▼

De onderste ammo kist is gemonteerd met de bodem precies gelijk met de bovenkant de onderste vertikale buis.
Dat maakt het maken/plaatsen van de eerder genoemde extra beugels nu vrij eenvoudig :
gewoon een rolletje GS tegen de horizontale framebuis en tegelijkertijd tegen onderkant ammo kist.
▼

Aldus zijn de 2 steuntjes toegevoegd, twee rolletjes GS..vastgezet met CAlijm.
Niet erg mooi symetrisch zag ik tijdens fotograferen, maar allee...het zitter

Goed zichtbaar ook de ruimte tussen de riemen en de kistjes... daar is de CAlijm weer goed voor..
▼

Met GS is één broekspijp nog iets voller gemaakt.
Ook de neuzen van de schoenen zijn iets voller gemaakt met toefjes MS.
▼

Tot Slot :
Nu enkel nog wat lijmrestjes wegwerken, beetje vijlen en schuren, koppelriemgesp toevoegen...bijna klaar voor verf dus.
Deze Jäger zal verder een 3e ammokist bij zich hebben die op de aardewal zal staan.
Tijdens de conversie hitte heb ik verzuimd een karabijn in te plannen...
Ik ga nog bekijken of die fatsoenlijk toe te voegen is aan het figuur... anders een alternatief verzinnen...
Nu is het even klaar met de figuren op het dio, die komen pas weer aan bod zodra ze een verfbadje gaan bekomen.
Volgende bijdrage zal ik als tussendoortje vullen met vermelden van tools en boekjes die handig zijn bij
sculpten en converteren van figuren.
Een handvol bedanksels voor het volgen en moet ik iets verduidelijken, wees niet verlegen en vraag maar !
Happy Converting

Laatst bewerkt: