Ola topicvreters, nog maar een stukje doen ?
Heb weer wat zitten plakken... kopiëren en plakken feitelijk 
Lees kijk en huiver....
Figuren : StuH Bemanning : Lader/Boordschutter en Commandant :
Lader/Boordschutter, het Idee
Officiële functie van dit bemanningslid is lader van het kanon met als neventaak het bedienen van de MG.
Deze figuur benoem ik hier voor gemak "schutter".
De bedoeling : de schutter heeft een verse kogelketting ingelegd en gaat de MG deksel sluiten.
Kogelketting(en) ga ik proberen te maken met een stripje putty waarop losse patronen gedrukt worden.
Losse patronen worden geoogst van Dragon kogelriemen.
Met een figurant die al ruim 35 jaar meedoet begin ik met een mini mockup.
En om een gevoel te krijgen van de pose in de praktijk,
heb ik een camera statief opgesteld met een riem als kogelketting :
▼
Ruwe opzet om een idee te krijgen..
▼
Daarop kreeg ik deze leerzame toelichting :
Ron van Wiggen zei:
Hej Peter,
ook het herladen van een dergelijke wapen gebeurt van achter het wapen. Normaal doet de lader dit, maar in dit geval de schutter zelf.
De taktische situatie, op (mogelijk zeer) korte termijn aangaan van een gevecht, vijand dichtbij, zorgt ervoor dat een ervaren schutter z'n hoofd en lijf laag houdt en z'n wapen z.s.m. gebruiksklaar. Loop naar voren gericht. Dit zijn drills die er echt ingeramd worden. Afwijken van deze drills leverde (mij) een schop van de instructeur op. Zal bij Günther destijds gegarandeerd ook gebeurd zijn. :mrgreen:
Ik neem aan dat het volgende plaatje weer geeft wat de bedoeling is?
De rechterhand bedient de greep met beveiliging, niet de trekker.
Het maakt eigenlijk geen verschil of het nu een MG42 op een StuG is of een mag op affuit. Principe blijft hetzelfde. Toen en nu.
peter van dijk zei:
Tak Ron

nuttige praktijk informatie ! en de foto is zeer to the point ! precies wa'k nodig had
De hand aan de greep zetten ziet er ook nog eens beter uit qua dichter bij de gevechtsactie.
De uiteindelijke pose zal afhangen van de beschikbare ruimte :
Mijn idee was vanaf het begin dat ik de munitie voor de schutter wilde klaar leggen in de vorm van kogelkettingen.
Volgers met kennis van zaken adviseerden (onderbouwd) munitietrommels te gebruiken.
Losse kogelkettingen zou onpraktisch zijn.
Bovendien zou er nog een opvangzak voor hulzen geplaatst moeten worden.
Maar vanwege mijn lust naar kogelkettingen (cool accessoire + bouwtechnische uitdaging) zocht ik bewijs....
peter van dijk zei:
Hier het bewijs dat die panzermänner wel degelijk ammobelts klaarlegden zoals zij het zelf handig achtten.
Duidelijk is ook dat er geen plek is voor een hulzenvangzak..da's weer mooj dan... tóch weer een paar puntjes histerisch verantwoord erbij
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
EDIT okt 2017 : project heeft ergens een tijd stilgestaan, maar had in die tijd alwel het idee omarmd de schutter
in een meer dramatische actiepose te zetten, namelijk tijdens het afvuren van zijn MG.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
StuH Bemanning : Poseren en Constructie :
Lang tegenop gezien, maar na het schilderfestijn moestut er maar eens van komen.
Positie en Montage van Schutter
Eerst iets verzinnen om de schutter op de goeie plek in het voertuig te kunnen zetten.
Ik wilde daarvoor iets maken zodat het figuur tijdens het poseren steeds afgenomen en herplaatst kan worden.
Ook moet het mogelijk zijn de figuur compleet afgewerkt (incl. MG in de hand gemonteerd) te plaatsen nadat de StuH geverfd is.
(De MG los van het figuur aan het schild monteren en daarna aan het figuur vastlijmen is nagenoeg ondoenlijk)
Ik besloot een 'paalzitconstructie' toe te passen met los daarop een torso.
Aldus om te beginnen de zitpaal met torso drooggepast (incl. bovenbouw StuH) :
- Eerst om de juiste hoogte voor de schutter te bepalen.
- Daarna het lijmpunt op de bodem ruwweg 'afgetekend' mbv houtlijm.
- De lijmvlek ingekrast, en dan kon de zitpaal met plasticlijm stevig verlijmd worden.
- Positie van torso in luik van StuH gecontroleerd, en dan een laatste controle van zitpaal positie op de bodem.
- Eenmaal torso in goede positie achter het MG-schild de StuH-romp met zitpaal aan de kant gezet om de lijm uit te laten harden.
Schutter : Rechter Arm Poseren, deel 1
Resin werd hand aangepast naar de greep dmv licht knijpen met tangetje en vijlen.
Hand is verlijmd met het wapen.
▼
MG + hand blijft nog los om makkelijk polscorrecties te kunnen doen.
▼
Buigen Buigen + Nog Eens Buigen :
Heb me een ons gebogen, maar vind ‘t niet……..
Lastig gepiel ook omdat beide armen uit één stuk draad zijn…
Snapte niet waarom ik de rechter schouder niet verder naar achter kreeg.
Bleef vastlopen op de buiging van elleboog en pols, mede door de postie van de schouder.... snapte het niet...
- Belangrijk is (voor de weledele technische correctheid van de MG-ophanging) :
De MG moet :
1. verder naar achter,
2. rusten op de opening in het schild (vanwege ophanging/verlijming aan dat schild).
En dan liefst ook nog enigszins level op een vertikale lijn.
(Oplossing volgt hieronder…Koppie is een temp van Dragon)
▼
Schutter : Rechter Arm Poseren, deel 2
a. Ben er eens goed voor gaan zitten (niet gestaan want je ziet toch maar de helft

)
Fysiek inleven hoe deze actie voelt… hoe alles beweegt…. dat gaf soelaas… het bleek
dat ik me had blind gestaard op de arm, zonder te beseffen dat het torso ook mee doet in de pose.
b. Heb een ander plastic torso voorbereid, eentje met de armen afzonderlijk te monteren.
Onderin het torso zit nu tevens een groter gat om meer speling te hebben tijdens poseren.
▼Het zat hem aldus in het torso… dat moest meer naar de MG toegedraaid worden, dus niet recht achter het schild.
Zo ging de schouder naar achteren en een natuurlijke arm-pols buiging werd daardoor wel mogelijk.
Ook hoofd kon nu goed langs het wapen liggen en het wapen kwam mooi in het schild te zitten.
De linker arm + hand gaat de kogelketting begeleiden (pics volgen).
Hier ziet u tevens het definitieve hoofd. Is'n privé kopie van een Hornet Head.
(Meet Roger Saunders, the maker of Hornet heads HIER)
▼
Schutter : Linker arm
Was weer het nodige gebuig, maar ging al weer vlotter door goed op te letten en het poseren van de arm
te beginnen vanaf de positie van de hand.
Hand is gekozen rekening houdend met de dikte en breedte van de kogelketting.
Aldus :
Controle of het wapen recht zit en het hoofd geloofwaardig geposeerd is.
▼
Al redelijk tevreden laat ik deez nu efkes met rust... nu verder met zijn chef...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Figuren :StuH Commandant :
StuH Commandant : Poseren deel 1
-Bijkant nog lastiger omdat deze kerel laag in zijn nauwe koepel zit verscholen.
Daarbij houdt hij zich vast aan de rand en kijkt langs de schaarkijker naar voren.
-Dit gaat worstelen worden...want ook deze wil ik liefst compleet afgewerkt in de koepel kunnen steken en verlijmen, waarna
het geheel op het voertuig wordt gelijmd.
-Misschien van onder insteken, of beter van boven... we gaan het zien.
Ik kom in ieder geval al in de buurt... misschien toch nog andere/betere handjes.
Onderarmen zijn eigenlijk te lang. Zie je nagenoeg niets van terug, maar ik probeer in beginsel anatomisch correct op te bouwen.
▼
Nog niet schuin genoeg dass Køpfchen...
▼
Tijd voor Thee......zet gerust een hele pallet ervan (liefst virtueel) want de originele tijdlijn volgend
duurt deze Theepauze maar liefst een maand, die echter met een fel rukje aan het scrollwieleke terug te brengen is tot slechts 1 moment..

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Commandant Pose Overdenkingen :
..... wat zei ik vooraan ook weer ?....mjaa..."geworstel" inderdaad

Deze vond ik echt lastig vanwege de beperkte en nauwe ruimte.
Het anatomisch correct poseren van zo'n stug poppetje valt soms niet mee.
Proberen het soepele en beweeglijke menselijk lijf na te doen m.b.v. tangetjes, pincetten en koude kit zodat het poppetje een
'echte' Mensch wordt die in zijn koepel over de rand zit te turen terwijl zijn 24Ton gevechtsvoertuig vooruit dendert...
Toch vind ik het gaaf om te doen, hoe onoverkomelijk het er soms uit ziet op de werktafel.
Het mooie is ook : je hebt je eigen lijf als referentiemateriaal.
Ik heb me gefocussed op hoe je in zo'n koepel zit, en geprobeerd de pose zo goed mogelijk na te doen.
Zie je 't voor je daar op zolder (zonder Stuh onder me)...een beetje als een konijn met z'n pootjes omhoog....

Maar inleven het helpt enorm !!
Affijn...
StuH Commandant : Poseren, deel 2
Vereenvoudigen :
Vanwege een opmerking van Martin H. (fysiotherapeut) werd me duidelijk :
Niet druk maken of boven- en onderarmen wel anatomisch verantwoord gebogen zijn.
Versimpelen van het draadfiguur : schouders + armen.
Zolang vanuit toeschouwers oogpunt goed uitziet dan ist ok !
Had me dus een beetje blind gestaard op perfectie, in dit geval
volledig anatomisch correct.... juust ! get OUT of that box man
Opnieuw Poseren
Aldus opnieuw kijken en buigen, maar fogussen op hoofd en handen. De rest putty-en we d'r wel achteran, kom goe

De linkerhand kreeg ik nie goe, dus is een ander handje uitgezocht. Lijkt hetzelfde als 1e handje, maar bij dit poseergedoe kan een klein verschil heel veel betekenen voor een comfortabele passing.
Had er één nodig die onder de koepelrand wél zijn duim kwijt kan...
(Voor een volgende gelijkaardige klus zou ik het handje sculpten met GreenStuff)
▼
figuur montage
Het fixeren van het figuur aan de koepel ga ik doen via de handen en bovenkant van de rug, net achter de schouders.
▼
Luftwaffe embleem
Het doodshoofdje op de muts moet er af.
Panzerbemanningen droegen ook wel het doodshoofdje, maar alleen op de kraagpatjes.
Ga proberen met AndreaSculp een Luftwaffe Adelaar te maken.
▼
Tot besluit
De mannen zijn gereed voor putty (en de schutter heeft al een kloddertje kunstklei te pakken), maar
daarover meer in een volgende aflevering op dit kanaal...
Und so machen wir das... duss..
▼
Nog zat te doen, maar da's juist leuk, want anders is het maar klaar
Bies neegste maal, danke fuur's koeken, oent..... tsjuus loite
oja...suggesties, hardop denken, kritiek en weegeklaag altijd welkom