Update 6-5-2018 : StuH-42 : Paintjob
Goeiemiddag bovenstebeste modelbouwers
weeral een tijdje niet aanwezig geweest, en wilt u weten waarom dan kunt u dat hier lezen.
U moogt uitraard ook gewoon gezellig hier blijven hangen om ander soort modelgeleuter tot u te nemen, al dan niet
onder het genot van een glaasje Tamiya Extra Thin...
Wo waren wier geblieben ?????
Na het appelige bomenverhaal was ik toe aan even heel iets anders, tijd voor een portie Panzer JAWOHL


UPdate StuH-42 : Afmonteren, Kleuren en Verweren :
- De SturmHaubitze bestond vanwege het sculpten van zijn Kommandant en Schutter (sculptgewijs dan, moeten nog geverfd) nog steeds
uit een aantal losse subassemblies.
- Na verlijmen van onder- en bovendeel moest er nog wat Zimmerit toegevoegseld worden.
Ook beide spatborden waren door het vele hanteren toch los gekomen en moesten hersteld worden... gelukkig
heb ik goede Instandzetung-lijm
- Dannog losse hulzen toegevoegd op de schutter positie en rechter spatbord en toen kon er dan
eindelijk een portie verf overheen in de vorm van een 3-tonig camouflage patroon.
Hull en loopwerk waren reeds gedaan (zie hier)
De rups-samenstellen zijn pas definitief aan het voertuig verlijmd nadat het bovendeel was gekleurd en verweerd.
Op de foto is het model nog niet geheel verweerd.
Nu eerst een rondgang, daarna de beschrijving van wat ik heb gebruikt en wat ik zoal heb gedaan (en nog moet doen).
TIP: klik op de pix voor GROTE fottos
Paintjob StuH-42 :
Voor spuitwerk van plastic modellen gebruik bijna altijd Tamiya Acryl, verdund met Tamiya Laquer Thinner.
de basiskleuren aan de lichte kant te houden.
Verweren maakt de basiskleur altijd weer donkerder, dus is het niet verkeerd om met wat lichtere basis kleur(en) te starten.
- Om het verweren met washes makkelijk te maken voeg ik altijd Gloss Vernis toe aan de spuitverf.
Over het algemeen is de verhouding tussen kleur en vernis 1:1 wat resulteert in een satijnglans op het model.
NOTE : zoals ik de foto's zie op mijn monitor lijken de kleuren iets aan de volle en/of donkere kant.
Verwering/ Veroudering :
Tijdens dit proces gebruik ik ter verdunning van de olieverfjes wasbenzine en/of white spirit :
Wasbenzine als ik wil dat de wash snel opdroogt.
White spirit als ik meer tijd wil om met de dunne verf te 'spelen'.
Belangrijk hierbij is dat de olieverf voor het gebruik ± 30 minuten op een stukje karton heeft gezeten
om de lijnolie eruit te laten trekken. Lijnolie zorgt voor glans na drogen van de olieverf.
NOTE : wat ook belangrijk is, is dat men eventuele decals opbrengt vóór het verweren !! (wel zo handig toch
)
Algemene Wash + Pinwashes zijn gedaan met Raw Umber.
1e Filter : om de 3 camo tonen naar elkaar toe te trekken :
mengsel van Wit + Gele Oker + Raw Umber (lijkt op Tamiya XF-60 Dark Yellow).
2e Filter : zelfde samenstelling als 1e filter, maar nu gebruikt om de wafels van de Zimmerit terug lichter te maken, want
die waren tijdens de eerste Raw Umber washes volgelopen en dat gaf een donker aanzicht.
3e Filter : zelfde samenstelling als 1e filter, maar dan gebruikt in zowel iets lichtere alsook donkerder variatie, locaal
toegepast voor effect op het totaalaanzicht.
Drybrush maar niet droog :
Ik noem het "drybrush" vanwege het bekende effect, maar heb het juist nat aangebracht...
Om de randen op het voertuig te verduidelijken voor een scherp en helder effect.
Met een fijn penseel wat nat is (niet verzadigd) van een iets verdunde verf ging dat prima door
de penseel haaks op de rand te houden en aldus met de zijkant erlangs te glijden.
Heb hiervoor Vallejo Acryl gebruikt in 3 diverse tinten vanwege de 3-tone camouflage.
Chipping :
Gezien het voertuig in het verhaal nog maar zeer weinig was ingezet is er voorzichtig
omgesprongen met dit effect.... voorzichtig zeg ik, want het is een effect dat wanneer je ermee begint,
je er makkelijk intuint om teveel te doen.
In dit geval dus vooral ondiepe effecten :
- krasjes in de basiskleur met Dark Yellow + Wit.
- krasjes in de camo kleuren met Dark Yellow.
De chippings tot op het ruwe metaal heb ik zoveel mogelijk beperkt tot plekken waar het
logisch lijkt vanwege dagelijkse omgang van de crew met het voertuig.
Hier en daar diepere chippings vanwege opgelopen schade tijdens verplaatsen kon ook wel dacht ik zo.
Overig :
Ik moet bij het verweren wel zeggen dat mijn stappen op een gegeven moment door elkaar gaan lopen.
Dat komt omdat een effect soms een reeds aangebracht effect teniet doet.
Het gebeurt dan ook wel dat het herstellen weer een ander effect aantast....
Maar door regelmatig rondgaan (rustig bekijken) en wegwerken van foutjes en bijwerken van de verwering en
herstellen van hooglichten kom je vanzelf tot het beoogde resultaat.
TIPJE :Neem wel af en toe een kijkpauze, want te lang met je neus op dit werk maakt je blind voor wat je net gedaan hebt.
Wat nog te doen aan de StuH :
Hasta la Pasta Amigo's
Tot de volgende keer...
Goeiemiddag bovenstebeste modelbouwers

weeral een tijdje niet aanwezig geweest, en wilt u weten waarom dan kunt u dat hier lezen.
U moogt uitraard ook gewoon gezellig hier blijven hangen om ander soort modelgeleuter tot u te nemen, al dan niet
onder het genot van een glaasje Tamiya Extra Thin...
Wo waren wier geblieben ?????
Na het appelige bomenverhaal was ik toe aan even heel iets anders, tijd voor een portie Panzer JAWOHL



UPdate StuH-42 : Afmonteren, Kleuren en Verweren :
- De SturmHaubitze bestond vanwege het sculpten van zijn Kommandant en Schutter (sculptgewijs dan, moeten nog geverfd) nog steeds
uit een aantal losse subassemblies.
- Na verlijmen van onder- en bovendeel moest er nog wat Zimmerit toegevoegseld worden.
Ook beide spatborden waren door het vele hanteren toch los gekomen en moesten hersteld worden... gelukkig
heb ik goede Instandzetung-lijm

- Dannog losse hulzen toegevoegd op de schutter positie en rechter spatbord en toen kon er dan
eindelijk een portie verf overheen in de vorm van een 3-tonig camouflage patroon.
Hull en loopwerk waren reeds gedaan (zie hier)
De rups-samenstellen zijn pas definitief aan het voertuig verlijmd nadat het bovendeel was gekleurd en verweerd.
Op de foto is het model nog niet geheel verweerd.
Nu eerst een rondgang, daarna de beschrijving van wat ik heb gebruikt en wat ik zoal heb gedaan (en nog moet doen).
TIP: klik op de pix voor GROTE fottos










Paintjob StuH-42 :
Voor spuitwerk van plastic modellen gebruik bijna altijd Tamiya Acryl, verdund met Tamiya Laquer Thinner.
- Primer : Voor primen gebruik ik nooit een specifieke kleur, gewoon een middelgrijs kleurtje.
- Basiskleur : XF-60 Dark Yellow + XF-57 Buff (3:4)
- Camo Bruin : XF-9 Hull Red + X-6 Orange (3:1)
- Camo Groen : XF-58 Olive Green + XF-3 Yellow (5:1)
de basiskleuren aan de lichte kant te houden.
Verweren maakt de basiskleur altijd weer donkerder, dus is het niet verkeerd om met wat lichtere basis kleur(en) te starten.
- Om het verweren met washes makkelijk te maken voeg ik altijd Gloss Vernis toe aan de spuitverf.
Over het algemeen is de verhouding tussen kleur en vernis 1:1 wat resulteert in een satijnglans op het model.
NOTE : zoals ik de foto's zie op mijn monitor lijken de kleuren iets aan de volle en/of donkere kant.
Verwering/ Veroudering :
Tijdens dit proces gebruik ik ter verdunning van de olieverfjes wasbenzine en/of white spirit :
Wasbenzine als ik wil dat de wash snel opdroogt.
White spirit als ik meer tijd wil om met de dunne verf te 'spelen'.
Belangrijk hierbij is dat de olieverf voor het gebruik ± 30 minuten op een stukje karton heeft gezeten
om de lijnolie eruit te laten trekken. Lijnolie zorgt voor glans na drogen van de olieverf.
NOTE : wat ook belangrijk is, is dat men eventuele decals opbrengt vóór het verweren !! (wel zo handig toch

Algemene Wash + Pinwashes zijn gedaan met Raw Umber.
1e Filter : om de 3 camo tonen naar elkaar toe te trekken :
mengsel van Wit + Gele Oker + Raw Umber (lijkt op Tamiya XF-60 Dark Yellow).
2e Filter : zelfde samenstelling als 1e filter, maar nu gebruikt om de wafels van de Zimmerit terug lichter te maken, want
die waren tijdens de eerste Raw Umber washes volgelopen en dat gaf een donker aanzicht.
3e Filter : zelfde samenstelling als 1e filter, maar dan gebruikt in zowel iets lichtere alsook donkerder variatie, locaal
toegepast voor effect op het totaalaanzicht.
Drybrush maar niet droog :
Ik noem het "drybrush" vanwege het bekende effect, maar heb het juist nat aangebracht...
Om de randen op het voertuig te verduidelijken voor een scherp en helder effect.
Met een fijn penseel wat nat is (niet verzadigd) van een iets verdunde verf ging dat prima door
de penseel haaks op de rand te houden en aldus met de zijkant erlangs te glijden.
Heb hiervoor Vallejo Acryl gebruikt in 3 diverse tinten vanwege de 3-tone camouflage.
Chipping :
Gezien het voertuig in het verhaal nog maar zeer weinig was ingezet is er voorzichtig
omgesprongen met dit effect.... voorzichtig zeg ik, want het is een effect dat wanneer je ermee begint,
je er makkelijk intuint om teveel te doen.
In dit geval dus vooral ondiepe effecten :
- krasjes in de basiskleur met Dark Yellow + Wit.
- krasjes in de camo kleuren met Dark Yellow.
De chippings tot op het ruwe metaal heb ik zoveel mogelijk beperkt tot plekken waar het
logisch lijkt vanwege dagelijkse omgang van de crew met het voertuig.
Hier en daar diepere chippings vanwege opgelopen schade tijdens verplaatsen kon ook wel dacht ik zo.
Overig :
- Schilderen OVE (On Vehicle Equipment) incl. lichte roest op reserve rupsbandschakels.
- Periscoopglazen schilderen van de koepel (zijn gewoon plastic).
- Beetje regenvervuiling.
- Extra oplichten van plekjes en fijne details.
- Kleine correcties (waaronder verdonkeren van lensjes in richtkijker en schaarkijker).
- Vervuilen rij-gedeelte met spatjes en plukjes gras aan de tracks (beide nog niet op foto).
- Decals aangebracht, ergens tijdens het verweren besloot ik dat het nu toch echt eens moest gebeuren,
maar gezien de foto's heb ik het wellicht als laatst gedaan
Ik moet bij het verweren wel zeggen dat mijn stappen op een gegeven moment door elkaar gaan lopen.
Dat komt omdat een effect soms een reeds aangebracht effect teniet doet.
Het gebeurt dan ook wel dat het herstellen weer een ander effect aantast....
Maar door regelmatig rondgaan (rustig bekijken) en wegwerken van foutjes en bijwerken van de verwering en
herstellen van hooglichten kom je vanzelf tot het beoogde resultaat.
TIPJE :Neem wel af en toe een kijkpauze, want te lang met je neus op dit werk maakt je blind voor wat je net gedaan hebt.
Wat nog te doen aan de StuH :
- Antennes toevoegen.
- Foliage camo maken en plaatsen.
- Eventueel nog een kist oid achterop.
- Bemanning plaatsen.
Hasta la Pasta Amigo's

Tot de volgende keer...