Hoofdsponsor

clyde puffer morningstar schaal 1/24

ERVARING
Ben ondertussen alweer heel wat jaartjes actief maar een gedeelt van dit project is nieuwe matterie.
BOUWWIJZE
zoals al vele jaren gewoon vanaf plan en met een boel foto's als lijdraad
BOUWBUDGET
niet van toepassing
BOUWSTATUS
de nieuwe matterie is reeds verkend en getest
COMMENTAREN
je schrijft maar :)
Volgende update is er eentje met buiten foto's en opnieuw testen betreffende het beladen van het schip tot op de waterlijn.
Maar ik was bezig met de bekabeling van d kraanmast waarvan de koorden nog voorzien moesten worden van een kleurtje.
Dit laatste is ondertussen uitgevoerd al merk ik wel dat er nu enkele spanners vrij los zijn komen hangen, mogelijk is de verf nog niet helemaal terug opgedroogd en krimpt de kabel nog terug , anders gaan we er enkele moeten corrigeren, maar laten we nog een dagje wachten .
Het ruim vol lood gestapeld afgaand op de eerdere metingen met de gevulde 1.5L flessen. Totaal gewicht momenteel 9Kg.

38 (4).jpg
Hierna ook de stoomketel en machine er nog terug in ....

38 (2).jpg
Helaas verkeerde gewichts verdeling en ik vermoed ook net iets teveel.
38 (3).jpg
eventjes goed nadenken en dan het lood onder de stuurhut weggenomen als ook de bovenste grote plaat in het middenschip en dit verplaatst naar het voor ruim met voorlopig lood Blok om te kijken wat dit oplevert.

38 (5).jpg38 (6).jpg
Hier kan ik voorlopig mee tevreden zijn, het voorlopige loodblok nog opnieuw vervangen door wat blad lood en daarna kan ik het lood netjes afdekken met wat epoxy zodat het voor de gezondheid geen negatieve invloed meer kan hebben.
Als later de stoommachine helemaal klaar is kan ik nog een beetje toevoegen naargelang het schip dan op het water zal liggen.
Als afsluiter nog een foto van het volledige schip op het water.

38 (1).jpg
We kunnen verder de afwerking van het laadruim, tot later, Marc

Het vervolg,
De afdichting van het laadruim,
Ben gestart met een alu plaatje op maat te maken en in de gewenste vorm te plooien.
Hierna enkel gaten erin gemaakt waar later 2 grote emmers/bakken komen te staan zonder bodem om de schoorsteen van de gasketel en lucht toevoer voor de brander in te verwerken als ook nog een palet met vaten waarin dan weer de overdruk ventielen van de ketel in dienen verwerkt te worden. Natuurlijk moet er ook nog ergens plaats zijn voor de roeiboot en enkele ladders.

39 (1).jpg

en dan even testen voor afwerking met planken.

39 (2).jpg
De planken krijgen uiteindelijk een bahandeling met azijn waarin staalwol heeft gelegen, dit activeert het tannine in het eikenhout waardoor het zwart uitslaat ( een techniek die ik zeer dikwijls gebruik voor het verweren van houten dekken)
Na drogen het teveel aan zwart aan het oppervlakte wegschuren en het hout behandelen met een houtbeits om het te beschermen.

39 (3).jpg
en uiteindelijk zijn we hier beland.

39 (5).jpg

tot later , Marc

Dankzij feestdag 1 mei en ik eveneens de brug maak op vrijdag, even veel modelbouw tijd gehad.
Enkele houten paletjes gemaakt die boven op de ruim afdekking komen te staan en ruimte geven voor het plaatsen van de kolen emmers en nog wat tonnetjes. In de twee holle tonnen komen de overdrukventielen van de stoomketel.
Het schilderwerk vorderd gestaag maar telkens ontdek ik nog iets dat ik vergeten heb. Dus deze avond maar terug verder met het penseel in de hand.
40 (1).jpg
40 (3).jpg
40 (4).jpg
40 (5).jpg
40 (6).jpg
Tot een volgende ,
Marc

Terug
Bovenaan