Hoofdsponsor

clyde puffer morningstar schaal 1/24

ERVARING
Ben ondertussen alweer heel wat jaartjes actief maar een gedeelt van dit project is nieuwe matterie.
BOUWWIJZE
zoals al vele jaren gewoon vanaf plan en met een boel foto's als lijdraad
BOUWBUDGET
niet van toepassing
BOUWSTATUS
de nieuwe matterie is reeds verkend en getest
COMMENTAREN
je schrijft maar :)

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.219
vermits 1 van mijn huidige projecten stilaan op zijn einde loopt , maar we ook vorige winter reeds een start hebben gemaakt met onderdelen voor dit schip word het stilaan tijd om hier een bouwverslag van gaan te starten. Sommigen onder jullie zullen zeker denken waar komt ie nu weer mee aanzetten terwijl voor andere meteen een belletje gaat rinkelen. Een clyde puffer is een schots vrachtschip van rond 1950, aangedreven door stoom en dat dikwijls bij hoogwater op het strand gevaren werd om bij laagwater te laden en lossen om bij het volgende hoogwater koers te zetten naar de volgende bestemming.
f3089f8d03e13cf75cbc8818a58ebdaf.jpg1f03419cc99937b23bcaffbdfe2e8c98.jpg
"Calder craft" heeft van dit model een bouwkit, maar op het www zijn voldoende info en tekeningen te vinden om er eentje zelf te gaan bouwen vanaf plan. Mijn opzet is om dit scheepje eveneens te voorzien van een stoom aangedreven motor. Weliswaar een simpel model maar ik wil deze nieuwe stap in de modelbouw gaan uitproberen. Vorige winter ben ik reeds gestart met de bouw van deze stoommachine maar door familiale omstandigheden viel de bouw hiervan stil . Uiteraard gaan we hier kortelings ook weer mee verder en zal ik enkel foto's posten voor de geïnteresseerden.
Ik wil nu vooral trachten om deze herfst, voor de temperatuur te sterk daalt, de romp nog te vervaardigen en deze te behandelen met epoxy. Tijdens het uitharden van de romp kan ik dan mijn tijd even verdelen over mijn nog lopende projecten die nu even op pauze staan :) en daarna opnieuw verder met deze. ( mooie planning vind ik zelf ,alleen maar hopen dat het zo ook gaat lopen )
Vanaf de start aan de stoommachine ben ik eveneens beginnen tekenen aan het spanten plan en enkele onderdelen die ik wilde gaan uit laseren. Enkele weken geleden heb ik deze tekeningen terug boven gehaald en naar het fablab alhier in de stad getrokken om enkel triplex platen te gaan snijden naar de gemaakte tekeningen
Presentatie1.jpgPresentatie2.jpg

Na een uurtje was ik reeds terug thuis met een stapeltje hout waarvan de randjes allemaal dienden ontdaan te worden van de brand resten.
20230803_144124.jpg
Zo de start is gemaakt , nu nog even opzoek naar een stevige basis plank om alles op vast te zetten.
tot later, Marc
 
Niet alledaags werkpaard dat je gaat bouwen, de types die ik graag zie.
Een echt werkende stoommachine? Dan zal dat toch geen klein bootje worden ?
 
Ben ook wel benieuwd naar de motor en uiteraard ook naar het bootje.
 
Dit ziet er enorm interessant uit. Ik speel ook al enige tijd met het idee om ee schip te bouwen aan de hand van plannen. Ik heb de plannen aangekocht voor de Brooklyn Tug Boat. Dumas heeft hier een kit voor, maar via de scheepswerf die hem bouwde heb ik een copy van de plannen kunnen aanschaffen. Een paar vragen Marc,

Welke software gebruik je voor het tekenen van de onderdelen ?
Op welke schaal bouw je de boot ?
Welke dikte van Triplex gebruik je ?

Bedankt & ik ga je verslag met volle aandacht volgen ! Succes.

En uiteraard enorm benieuwd naar je stoommachine ;-).
 
Mooi scheepje en zet me er weer graag bij.
 
bedankt alvast voor de interesse, foto's stoommachine+wat uitleg volgen weldra.
betreffende het schip zelf heb ik als schaal 1/24 gekozen omdat hiervoor figuren beschikbaar zijn en de romp dan voldoende groot is om de stoomketel in te bouwen. Het feit dat het een vrachtschip is geeft mij alleen maar meer ruimte om alles kwijt te kunnen wat voor een beginner met stoom toch wel wat makkelijker werkt.
Scheepje word uiteindelijk 85cm lang en 24cm breed, de hoogte zonder mast is 12cm. Met mast en schoorsteen , :( hier heb ik nog geen idee van :)
de stuurhut is 11cm hoog dat weet ik wel omdat deze getekend is.
Mijn spantjes zijn gesneden uit 4mm dikke plaat en 5mm breed, maar dat is aan de minieme kant maar de 6mm plaat die ik normaal neem was niet meer voorradig.
In mijn geval maakt het niet zoveel uit omdat na de 1mm dikke huid ( linde fineer) er nog 3 lagen epoxy met doek overgaan die de uiteindelijke stevigheid gaan leveren aan dit model. de spanten en huid zijn voor mij een verloren bekisting die weliswaar gewoon in het model blijven zitten voor extra stevigheid.
hopelijk alle vragen beantwoord en anders hoor ik het wel.
tot later, Marc
 
Alweer eentje om te volgen, ik droom er ook al lang van om nog eens een RC boot te hebben, en zelf te bouwen.
 
afgelopen week aan een rustig tempo van 1 a 2 per dag de spanten geplaatst op de bouwplank en vandaag alvast de eerste huidplank geplaatst.
Spanten en huidplanken gaan verloren bekisting worden van de epoxy romp, ze blijven wel in de romp maar moeten enkel de vorm bepalen. De stevigheid komt later door de epoxy en keperweefsel mat.
03 (1).jpg
03 (2).jpg
03 (3).jpg
we gaan rustig verder tot alles dicht zit :)
:)

vgr Marc
 
Ik begin al te zweten als ik dat zie.
Steeds weer geweldig wat jullie doen op gebied van scheepvaart.
 
Interessant om te volgen. Heel erg benieuwd naar het vervolg.
 
is het ook Danny, Ik ga goed moeten opletten welke huidplanken ik eerst plaats om meer stevigheid te bekomen.
verder gaat het best meevallen , maar mocht het een eerste scheepje zijn, raad ik zwaardere spanten echt wel aan.
Ik heb de ruimt binnenin max nodig, brede spanten was dus niet echt een optie.
 
Langzaam vooruit, de kiel is aan beide zijden verstevigd met het vlak alsook de reling zit reeds stevig vast aan de spanten.
De spanten staan hiermee een stuk steviger en het is nu moeilijker om ze krom te trekken.
04 (1).jpg04 (2).jpg
tot later, Marc
 
Mooie vooruitgang en denk dat je zelf ook wel blij bent dat de spanten nu steviger staan.
 
Mooie vorderingen. Wat gebruik je als 'huid' voor de boot ? Is dat een soort fineerhout ?
 
Heb je goed ingeschat Leysend, het is inderdaad linde fineer van 1.5mm. Als je het 10min in koud water legt kan je er bijna een knoop in leggen :)
Helaas is de zagerij waar ik het vroeger haalde gestopt met fineer te vervaardigen, ben bijna door mijn voorraad heen en dan moet ik terug op zoek naar meer.
 
daarna in de gewenste vorm vastzetten en een nachtje laten drogen. hierna heeft het de vorm van de mal aangenomen.
Vandaar dat beplanken van een romp niet zo snel gaat.
Je kan elke dag maar 4 planken lijmen en daarna de volgende vier nat opspannen voor de volgende dag, enz
 
Mooie vordering toch al... Wat voor beplanking komt er dan nog boven op het linde fineer? En waarom eerst dat fineer? Voor de stevigheid? Om de verdere beplanking eenvoudiger te maken? Sorry voor de vragen maar heb dit zelf nog niet eerder gezien.
Succes met de bouw(y)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan