Hoofdsponsor

clyde puffer morningstar schaal 1/24

ERVARING
Ben ondertussen alweer heel wat jaartjes actief maar een gedeelt van dit project is nieuwe matterie.
BOUWWIJZE
zoals al vele jaren gewoon vanaf plan en met een boel foto's als lijdraad
BOUWBUDGET
niet van toepassing
BOUWSTATUS
de nieuwe matterie is reeds verkend en getest
COMMENTAREN
je schrijft maar :)
stilletjes aan blijven we vorderingen maken.
Het voordek en achterdek is klaar.
Volgende werkzaamheden zijn het afwerken en optuigen van de kraan mast.
En ik heb besloten om de stookruimte ook te gaan indelen in platen en voorzien van klinknagels.
Maar ook is er nog veel werk aan de stoominstallatie.
Kan dus nog de rest van het jaar waarschijnlijk nog wel verder aan dit bouw project.

33 (1).jpg

33 (4).jpg

33 (3).jpg


33 (2).jpg
33 (5).jpg
tot later , Marc
 
hey Peter,
meestal kan wat ik bouw ook werkelijk varen of rijden zoals Pascal al in mijn naam antwoord.
Ik vind het inderdaad de kroon op het werk, maar begrijp dat dit niet voor iedereen is weggelegd.
Ik kan nog steeds goede statische modelbouw waarderen, en ik tracht ook mijn modellen zo waarheids getrouw te bouwen al moet ik soms wel een compromis nemen met mezelf als ik het varend wil houden ( kleine details zijn meestal ook heel kwetsbaar als je een schip in en uit het water moet nemen.
 
laatste weken niet veel bouwtijd maar we zijn er toch in geslaagd om de stookruimte van klinknagels te voorzien.
Allereerst maar de nodige stipjes gezet daar waar een dotje lijm moest terecht komen en daarna zijde per zijde geduldig getracht om op elk puntje een dotje lijm te deponeren. Eveneens enkele paneel lijnen gekerfd zodat het niet lijkt dat de hele stookruimte maar uit 1 plaat bestaat.
Helaas was na 1 zijde bijschilderen ons potje verf leeg.

34 (1).jpg
34 (2).jpg

Gelukkig hebben we ook de kraanmast nog om wat aan verder te werken.
na het aanbrengen van de nodige bevestigings oogjes voor de katrollen het geheel voorzien van de eerste laag verf.
zoals verwacht zuigen de houten stokjes als grote dorstigen de verf meteen op, er zullen dus wel enkele lagen nodig zijn voor het gele kleurtje echt dekken word. ( op de foto valt het wel mee maar in het echt zie je gigantische verfarme plaatsen )

34 (4).jpg

tot later maar weer, Marc
 
De verwering komt nog wel, maar ik start toch liever vanaf een goed dekkende onderlaag net zoals jullie :)
 
Langzaam maar zeker, het goede weer lokt helaas om in de tuin aan het werk te gaan.
uiteindelijk alles in het juiste kleurtje geverfd en gestart met het rechtzetten van de kraanmast.
eerst nog maar wat katrolletjes en kabel spanners maken en dan kan er gestart worden met de ontelbare knoopjes om de kabels in te binden.
De mast staat ondertussen netjes rechtop, nu de katrollen allemaal nog om de kraanarm te bedienen.
35 (1).jpg
35 (4).jpg
35 (3).jpg
35 (2).jpg
de bind draad eindjes dienen ook nog ingekort te worden zodra de houtlijm droog is.
tot later, Marc
 
Hoe groot of klein een schip ook is, de kabels/touwen maken het af.
In vroegere modelbouwtijden werden die touwen ingekleurd met thee, gebeurt dit nog ?
 
Hangt van de toepassing af Erwin,
In de historische scheepsbouw word inderdaad nog steeds thee gebruikt.
In mijn geval ( stalen kabels) kan ik eender welk kleurtje wat extra verdunnen en op de koord laten druppelen.
 
Dit is een soort project waar je maar heel langzaam iets ziet veranderen. Wel mooi om te volgen en respect voor de minutieuze en realistische aankleding van deze boot. Het feit dat hij ook effectief zal varen maakt het alleen maar indrukwekkender. Succes verder.
 
Uiteindelijk hangen de eerste takelblokken in de kaan mast.
En dan merk je pas hoeveel je er nog tekort komt :) Dus printen in elkaar lijmen en straks schilderen.
Kruipt best wat tijd en frustratie in voor zo wening volume aan onderdelen.

36 (1).jpg36 (2).jpg
Ter info , elke takel blok of wiel kan in een vakje van 1cm².
groeten en tot later, Marc
 
we zitten weer op ons modelbouw tempo, elke week een kleine update kunnen plaatsen doet me plezier.
Aan het model zie je het wel niet echt, maar al die kleine dingen op het einde vragen evenveel tijd als een romp maken.
We waren aan de mast bezig die ook als los en laad kraan dienst doet als het schip op de schotse stranden aanmeert om bij laagtij te lossen en laden.
Eerst hebben we moeten beslissen welke bekabeling we gaan toepassen want ook al lijkt het op elk schip hetzelfde , zit het verschil weer in de kleine dingen. Sommigen hebben een vaste mast en andere zoals mijn model hebben een mast die neergelaten kan worden om ook op de binnenwateren te kunnen varen en alzo onder de bruggen te kunnen.
Bij mij moet de mast naar beneden kunnen om de transport bak een 20 cm lager te kunnen maken.
Het hoeft natuurlijk niet zoals bij een echt schip maar de mast moet uiteindelijk wel naar beneden.
Bij de Black Pearl heb ik het bovenste gedeelte ook neerklapbaar gemaakt en die ervaring kwam nu goed van pas.
op strategische punten werden de kabels van haakjes voorzien zodat deze losgekoppeld kunnen worden en de mast gestreken kan worden.

attachFull615272
attachFull615273

vlag is natuurlijk maar een symbolisch plakbandje om het touw niet te vergeten.
volgende werk op de te doen lijst, kleuren van de kabels en trachten wat lood in het ruim te stapelen zodat ze wat horizontaler op de waterlijn komt te liggen.
tot later Marc
 
Laatst bewerkt:
wow toch wel knap om dat te kunnen en wij om dat allemaal te mogen zien als leek leer je hier toch wel wat bij
Tof
Marc
 
Alles wat kan bewegen is steeds een meerwaarde en hier heeft het nog eens zijn nut.
Geweldige boot vind ik deze.
 
Terug
Bovenaan