Hoofdsponsor

1/7 Bouwstrip: "the Snake of Saale Valley". [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Yep, de lamp doen branden is één zaak, maar ze gecontroleerd laten branden is nog iets anders. Later meer daarover, maar eerst gaan we ons enkele weken onderdompelen in de wereld van de fijnmechaniek.

De hekrotor ligt bij Cobra's niet in het verlengde van de tailboom, maar hoger. Dit doet men om de as van de hekrotor even hoog te krijgen als de hoofdrotor. Door de hoofdrotoschijf- en de hekrotoras in één vlak te brengen zal de heli minder schuin hangen. Heli's met een links draaiende rotor hellen naar links, rechtsdraaiende naar rechts. Je moet er eens op letten als je nog eens een heli ziet landen. Eén van de skies (of wielen) zal net iets eerder dan de andere de grond aantikken.

Genoeg explicatie, tijd om iets samen te knutselen dat de aandrijving en de aansturing naar hogere sferen brengt... de 40° angle gearbox.

de%2040%20degree%20angle%20gearbox-JPG_zps0t8v505h.jpg

553b-40%20degree%20angle%20gearbox-JPG_zpsqelkvmxu.jpg



Frame553c-Probleemomschrijving-JPG_zps159voc2i.jpg

Na uitgebreide live- en internetcommunicatie met andere knutselaars blijkt idd. dat deze 'boite' uiterst moeilijk te adjusteren is.
Ik ben dus niet de eerste die met dit probleem wordt geconfronteerd, wat nog geen oplossing is, maar wel een geruststelling.
Vario heeft ondertussen een upgrade set met metalen tandwielen op de markt gebracht... kostprijs 67 euro + verzendingskosten!
Vaneigenst heb ik een boze mail naar Vario geschreven met de bedenking dat iedereen kan rijk worden door brol op de markt te brengen en vervolgens de klant te laten betalen voor een upgrade! Ik kreeg het stomme antwoord dat de upgrade er gekomen is op vraag van de klanten, maar dat ze zelf niet achter de upgrade staan...
Volgende maand breng ik mijn jaarlijks bezoek aan Vario in Duitsland. Er zal over dit en andere issues een aardig woordje gepalaverd worden met de CEO...

Soit, ik ga er de bouw niet voor stilleggen. 1 week later en dik 100 euro armer...

wsets%2040%20graden%20tandwielkast-JPG_zpsjjlzi1xn.jpg

ame553b-Foute%20zwarte%20koppeling-JPG_zps9pqa1jv8.jpg

Opnieuw één week later...

foute%20koppeling%20is%20omgeruild-JPG_zpsvebtyeik.jpg

e554b-Originele%20gearbox%20inside-JPG_zpsys2wbi9p.jpg

Frame554c-Getunde%20gearbox-JPG_zps9qgcthgc.jpg

d-Proefdraaien%20getunde%20gearbox-JPG_zps0763eqmz.jpg

Van RC-helimodelbouw krijg je een olifantenvel.
Volgende week staat de aansturing van de hekrotor op het programma... ik kijk er al naar uit...

Heligroeten,

Nick
 
Hey,

Hehe, wat fijnmecaniek teweeg kan brengen.... :)
Allez, gij wat armer en de heli wat rijker, het compenseert. ;)
Ik zie dat ge vet erbij gestoken hebt, goed, want anders is het bij de korste keren ambras met de tandwielen..... :)
 
Amai, dat je daar wijs uit raakt. Ik zou niet weten waar te beginnen. Je bent goed bezig zo te zien, wel jammer van dat gedoe met minderwaardige en verkeerde onderdelen.
 
Het RC-heligebeuren maakt vandaag de dag op vlak van technisch-technologische ontwikkelingen reuzesprongen. Het komt er op aan om mee te zijn.
Nu, het is bij deze passie gelijk bij elke andere,... je begint er van de één op de andere dag aan en gedurende vele jaren bouw je een serieuze bagage aan ervaring op en het houdt nooit op.
Ik kan ermee leven dat er in geleverde producten mankementen zitten. Een technisch probleem kan altijd opgelost worden, maar ik heb het enorm moeilijk met voornamelijk Duitse producenten. Die kunnen niet toegeven wanneer er iets fout is! Met zo goed als alle andere nationaliteiten valt er opbouwend te babbelen. Een Duitser moet helaas altijd het technisch gelijk aan zijn kant hebben, ook al draait de boel nog zo stroef... 't Zal wel aan de aard van het beestje liggen zeker.
Soit, genoeg verteld, de bouw gaat verder...

Volgens het Vario-bouwplan wordt de hekrotor aangestuurd met een gebogen stalen staafje.
Dit staafje zweeft doorheen de tailboom en buigt dan richting 90° staarttandwielkast.

krotoraansturing%20Vario%20systeem-JPG_zpspkz1f0fw.jpg

Het kan goed zijn dat dit systeem perfect werkt, maar het zint mij totaal niet bij een heli van deze afmetingen. Ik heb zo het donkerbruin gevoel dat het staafje onvermijdelijk wat zal doorbuigen (flex) met mogelijks een niet precieze aansturing tot gevolg.
Daarom ga ik de aansturing star uitvoeren met carbon buizen.

Net zoals bij de aandrijving moet de starre aansturing ook de 40° knik maken om de hekrotor te bereiken.
Hiertoe heb ik wat Vario parts aangepast en gemonteerd op de gearbox.

ame555b-Aangepast%20tailaansturing-JPG_zpsabagw8st.jpg

ame555c-Aangepast%20tailaansturing-JPG_zpsotbobgtw.jpg

ame555d-Aangepast%20tailaansturing-JPG_zpsmwqxlyqz.jpg

Volgende week wordt deze constructie in de staart ingebouwd.

Heligroeten,

Nick
 
Hey,

Mooi stukje techniek. Dienen die stalen staven niet ondersteunt te worden in het midden met bv een soort van rollager voor een betere ondersteuning en 'draaiing' van de as ?? Het zijn toch wel wat lengtes die je moet overbruggen, vandaar de vraag.... :)
 
Hey Swaken. Idd, door de grote lengtes die moeten overbrugd worden is het zeker noodzakelijk om alle assen te ondersteunen. De aandrijfas wordt dan in de ondersteuning ook nog eens gelagerd. Alle asondersteuning ga ik uitvoeren in het eerste spant. Maar dat is voor later. Eerst de 40° angle gearbox inbouwen.

Heligroeten,

Nick
 
De voorbije week is er verder geknutseld aan de aandrijving en de aansturing van de hekrotor.

Frame556a-Dryfit%20tailboomspanten-JPG_zpsmbnufhcu.jpg

6b-Dryfit%2040%20graden%20mekaniek-JPG_zps0pmwzpse.jpg

aartaandrijving%20en%20-aansturing-JPG_zpsnqcz0xme.jpg

Frame556d-Inkijk%20in%20de%20romp-JPG_zpsvs3nv8ml.jpg

Frame556e-Foute%20mekaniekstoel-JPG_zpskqgzah5j.jpg
 
Naast de 40° angle gearbox is er ook nog een 90° tail gearbox nodig om de heckrotor aan te drijven.
Bij de Vario Electromekaniek kit is een 90° tail gearbox meegeleverd, maar het is de uitvoering met GRP-behuizing. Harde plastiek dus.
De 90° tail gearbox bestaat ook in een uitvoering met aluminium behuizing.

Frame555a-Tail%20Gearbox%20Opties-JPG_zpsx1wlgnd9.jpg

Vanzelfsprekend ga ik proberen of ik de Alu-versie kan inbouwen.
Na wat gesnuffel in mijn voorraadje Vario onderdelen ben ik tot de gelukkige vaststelling gekomen dat ik zowat alle onderdelen in huis heb om de aluminium uitvoering te bouwen.
De aluminium gearbox heeft bovendien het voordeel dat het mogelijk is om via een optionele rechtse 90° bellcranck de aansturing langs onder uit te voeren. De hekrotor langs onder aansturen heeft dan weer als voordeel dat niet de helft van de kap, die het hekrotorhuis afdekt, moet worden weggefreesd.

%20Tail%20gearbox%20en%20-rotorkop-JPG_zpswzodp6gi.jpg

De samenstelling van deze gearbox verliep feilloos, mits de noodzakelijk gearmesch tuning d.m.v. shimmen. Dit degelijke Vario-product loopt zoals een zwitsers klokje.

0en%20ingelijmde%20tailboitehouder-JPG_zpskx3xy8w9.jpg

0gearbox%20in%20het%20hekrotorhuis-JPG_zpslssjrnbx.jpg

Oef, oef, oef, de alu gearbox past perfect in het rotorhuis.

me557e-hekrotorhuis%20zonder%20kap-JPG_zps3icnkim2.jpg

Frame557f-Hekrotorhuis%20met%20kap-JPG_zpsiaqrw0hh.jpg

Volgende week wordt de rest van de aandrijving en aansturing tussen de twee boites geïnstalleerd. De vertelling blijft voorlopig nog eventjes heel technisch.

Heligroeten,

Nick
 
Ongelooflijk die uitleg en die animatie is toch geweldig , en dan spreken we nog niet van de precisie waar hier gewerkt gewerkt
prachtig
Marc
 
die technische uitleg hoort er nu eenmaal bij het RC gebeuren, al zijn mijn scheepjes een beetje simpeler in mijn ogen.
Ik volg met de nodige interesse.
vgr Marc
 
Hey,

Nick, het zijn die technische vertelsels die het hem doen. Dit is nu eenmaal een bewegend object dat je maakt natuurlijk :)
Je post hoe en wat je tegenkomt bij het passen en monteren van deze onderdelen, juist wat deze topic hier zo spannend maakt :)
Ik ben fan, maar dat weet je ondertussen al wel zekers..... ;)
 
Yep, als deze machine ooit is afgebouwd krijgt hij dankzij de techniek een tweede leven...
 
%20en%20aandrijfstangen%20op%20lengte-_zpstvsimo6i.jpg

Frame558b-%20Service%20openingen-_zpsafyi1cdy.jpg

Leuk detail, de service-openingen zijn schaalgetrouw. Ook echte Cobra's hebben deze openingen op ongeveer dezelfde posities.

In de bouwkit steekt vreemd genoeg geen tailskid ???
Aangezien het bij Vario de gewoonte is om ongeveer de helft van de onderdelen bij een kit te leveren en de andere helft onder de vorm van opties aan te bieden, hoopte ik in hun uitgebreide optielijst een passende tailskid te vinden. Helaas, in de accesoires cataloog is niks te vinden dat van ver of dichtbij lijkt op een Cobra tailskid.
Ook bij andere producenten van RC-helis vond ik niks wat min of meer correct is.
De overgebleven opties waren: zelf een alu-buis plooien of een 3D-print laten maken. Maar soms worden oplossingen véél te ver gezocht...
Al die tijd stond de oplossing voor mijn neus... De standaard landingsskids die op mijn Align T-Rex 450 (= een populaire kleine pod en boom trainer) zitten blijken de perfecte vorm en afmetingen te hebben.

Frame558c-%20Tailskid-_zpsktqsep78.jpg

Op sommige detailfoto's is een gevlochten koord te zien die rond de tailskid is gewikkeld.
Dit eenvoudige detail moest er natuurlijk opkomen, maar wat zou de functie van deze koord zijn?

Op naar de volgende klus, het aanstuurbaar maken van de stabilovlakken.

Heligroeten,

Nick
 
Gaat lekker vooruit , de bouw ,steeds goed voorzien van een duidelijke uitleg!
 
Respect voor wat je hier allemaal moet voor kunnen, maar ik wacht op de schilderpartij ;)
 
De schilderparij is voor over enkele weken Beyond. Eerst moet er nog een beetje technisch geworsteld worden om het één en ander functioneel te krijgen.

Het aanstuurbaar maken van de stabilo's wordt iets complexer dan eerst gedacht.
Zowel de aandrijfas, als de aanstuurrod voor de hekrotor kruisen de aslijn van de stabilo's. Er moet een U-vormige schommel gemaakt worden om onder de as en de rod door te gaan.

krotoraansturing%20Vario%20systeem-JPG_zpscngxolyw.jpg

iew%20parts%20stabilo%20aansturing-JPG_zps5jpz28ww.jpg

ute-montage%20stabilo%20aansturing-JPG_zpskkeax2ne.jpg
 
0a-Gemonteerde%20draaias%20stabilo-JPG_zps9qe97jly.jpg

nstuurschommel%20inside%20fuselage-JPG_zpsxqhtzvqr.jpg


Frame560c-Afhangende%20stabilos-JPG_zpsqjshyir5.jpg

560d-Service%20opening%20buikzijde-JPG_zpsjdejhhac.jpg

Frame560e-GPS%20antenne%20luiken-JPG_zpsbplbb1cq.jpg

Tot zover voor deze week.

Heligroeten,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is te gek voor woorden maar niet voor de bewondering hoe dit tot zijn recht komt,een niveau apart...eveneens chapeau voor de begeleidende animatie en werk verslagen..!!

Grtz yves,
 
Hey,

Indd, het blijft dezelfde comment's maar ge zijt goed bezig.
Goed opgelost met die U-beugel voor de aandrijving van de stabilo's, je technische vaardigheden van vroeger komen hierin goed van pas. Ook ik merk dit, met een technische achtergrond gaat dit iets gemakkelijker om te bouwen...... :) ;)
Het is altijd uitkijken naar je verslagen, ben fan .... :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan