Hoofdsponsor

1/7 Bouwstrip: "the Snake of Saale Valley". [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eigenlijk zou ik liever mijn foto's rechtstreeks op het forum oploaden, maar dit is zooooooooo wezenloos ingewikkeld... dat het mij nooit lukt.
 
Machtig mooi, echt waar, maar indien deze kisten zo veel meemaken, zou er dan niet meer chippings zijn aan de deksel-randen en sloten waar de kist open en toe gaat? En aan de hoeken en randen van het in en uitnemen? Of een metalen schijn??
Verder geen opmerkingen hoor, enkel genieten van de update ;)
 
Hey,

Gewoon geniaal gedaan, maar ik volg de redenering van Beyond ook, meer 'chips' aanbrengen. Ik vermoed dat die dingen in alu zijn, dan volstaat het om een lichte alu-schijn op hoeken en kanten aan te brengen, en wat krassen, want ik vermoed dat men daarmee niet al te zacht mee omgaat. :)
Indien deze niet in alu zijn, kan je gewoon gaan voor het metaal en kan je misschien wat zeer lichte roestsporen aanbrengen... :) ;)
 
Idd. een beetje chipping zou niet mis zijn. Maar dat ga'k doen als ik er ooit nog eens eentje bouw op deze manier. 'k Ga er nu niet meer aankomen. Als modelbouwer moet je ergens een grens trekken, anders blijf je bezig en er is nog heel veel te bouwen aan deze Snake. Toch bedankt voor de opmerking.

Nu de officieuze vertelling waarom er geen chips te zien zullen zijn aan dit model...
Wel, de Snake die ik bouw is een replica van de AH-1G/S/F met serienummer 66-15318.
Ik bouw hem zoals hij er eind 1981, op 24-jarige leeftijd, uitzag als pas ge-update AH-1S step III. Dus met vlakke canopy, een 20 mm
drieloopskanon, TOW-missile pods en nog enkele andere mindere zichtbare aanpassingen.
Hij komt dus vers uit de revisie. De munitiekist is ook een nieuwe, echter met sporen van afgeveegd woestijnzand...

Heligroeten,

Nick
 
Ja, ja, jaa, 't is weer vrijdag, tijd dus voor een vervolgje van de Cobrabouwstrip...

518-Binnenzijde%20in%20zeemvelgeel-JPG_zpsm5k1wcem.jpg

e519-Docking%20bay%20landingslicht-JPG_zpsmycjywsj.jpg

atste%20afdekplaat%20docking%20bay-JPG_zps0mxuqncq.jpg

Frame522-Afgewerkte%20voorromp-JPG_zpsua5zsuhw.jpg

Frame523-2014-05-19%20Cobra-JPG_zpstyp1qi2l.jpg

Heligroeten,

Nicki
 
wouw
Ziet er echt goed uit,zelfs in zijn blootje.
vgr Marc
 
Holala, de eindfase breekt aan , straks gaan we deze nog moeten missen... :(
Hopelijk heb je al een andere in gedachten om op te starten ;)
 
Nick in woord gezegd"kunst" dat is het gewoon ;)
 
Fenomenale bouw !!!
Super Super, niks kan je hier op aan merken.
 
Hey,

Nick jongen, wat een klassebeest is me dat.....:)
Neen jong, gewoon machtig. Wel een kleine vraag, ga er geen interieur insteken of is het al zo lang geleden dat ik de ganse draad heb doorgelopen dat het interieur al klaar is ??? ;) Ik weet het gewoon niet meer.
Zo wie zo, prachtig spul, en het wordt hoogtijd dat je hem live komt voorstellen :) ;)
 
Het wordt echt een beauty, niets op aan te merken...
 
Mercie mercie mannen voor de lovende comments. Ik knutsel er maar wat op los en uiteindelijk begint dit stillekes op een helikopter te gelijken.

@Swaken - Natuurlijk komt er later een (gedetailleerd) interieur in. In mijn kopke ben ik het al aan het bouwen. De live voorstellingen van deze Cobra zijn voor later. Ik laat hem pas uit als hij vliegklaar is. Maar een live bezoek aan de Snake pit in Kalken kan natuurlijk altijd.

@Beyound - Het inkleuren van de body is verre van het begin van de eindfase. Er is nog enorm veel werk aan deze machine. Ik ga dus nog een tijdje door met dit draadje.

RC-Heligroeten,

Nick
 
Lap, er is weeral een week voorbij. Er is vlijtig gewerkt aan de Cobra en er zijn veel thinner-dampen gesnoven. Voor ik er helemaal high van kom vlug een overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden.

4-Onderzijde%20in%20de%20grondverf-JPG_zpsl4hnnmir.jpg

Frame525-Rechterflank%20in%20H1-JPG_zpsu1t8wqgy.jpg

Frame526-Linkerflank%20in%20H1-JPG_zpsrcpyux8j.jpg

Frame527-Airbrush%20in%20Ultrasoon-JPG_zpsnlschkze.jpg

Frame531-Pre-shaded%20fuselage-JPG_zpstqnbqtu4.jpg

Ik ben 8 blikjes Humbrol nr.1 en een fles verdunner armer. Tijd om verse kleurkes te laten aanrukken voor het vervolg.

rame532-Stapel%20Olive%20Drap%20II-JPG_zpsfrrpime1.jpg

Deze week was alles in 1-tint Humbrol grijs. Volgende week 50 tinten Olive Drab...

RC-Heligroeten,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het begin van het einde naderd stilletjes.
veel spuitplezier
Marc
 
De Cobra zit mooi in de lak inderdaad, indrukwekkende hoeveelheid potjes die erin verwerkt zitten. Het zal ook inmiddels wel een zware kist zijn!

Persoonlijk vind ik de pre-shading een minder realistisch effect dat naar mijn idee beter kan worden vervangen door olieverf-effecten en pinwashes. Als ik heel eerlijk mag zijn, vind ik het zonde van al dat werk dat je in deze prachtige helicopter hebt zitten. Ik weet dat preshading in de mode is en heb zelf ook eens een vliegtuig in de preshading gestoken dus ben niet bevooroordeeld. Als je kijkt naar een echt toestel, dan zie je die preshading eigenlijk helemaal niet terug komen. Modelbouwers gebruiken pre-shading om de randen van metaalplaten aan te geven, als een soort bolling van het oppervlak waar de klinknagels zitten. Echter, die bolling zit er in werkelijkheid niet. Zo krijg je* een wat opgeblazen geheel.

Het einde van de panelen hoeft* niet altijd (behoudens wash) te worden aangegeven. Op bepaalde plekken heeft het* natuurlijk, voor de variatie en visuele aantrekkelijkheid, wel degelijk zin. Met geduldig gebruik van olieverfverwering, highlights en fading, mapping en renderingtechnieken kun je een* verzorgder, interessanter en genuanceerder beeld neerzetten. Het kost beduidend meer moeite dan de preshading-techniek, maar is die moeite*, zeker omdat jij tijd noch energie spaart, zeker waard.

Bovendien kun je alle panelen visueel toch al enigszins scheiden door middel van een pinwash. Op deze schaal kan dat perfect, omdat de panelen op zo'n moderne helicopter waarschijnlijk dicht tegen elkaar aan zitten. Op een kleinere schaal dan dit zou het misschien wat onrealistisch werken.

Voor de goede orde, het bovenstaande is alleen bedoeld om je te laten nadenken over het realistischer maken van je prachtige toestel. Ik zie een stortvloed aan posts met alleen maar perfectie, dus ik spreek tegen iemand die de perfectie overal wil benaderen. Om die reden schat ik in dat je het bovenstaande wel kunt hebben en misschien in je voordeel kunt gebruiken (of, na erover te hebben nagedacht, voor jezelf gemotiveerd kunt verwerpen). Was deze bouw van een lager niveau geweest, dan had ik al het bovenstaande niet geschreven. En, zo je dat wilt kun je de preshading nu nog weghalen.

Als je tips of ideeën wilt over de genoemde bewerkingsmethoden, laat maar even weten.

*Naar mijn smaak / idee / mening.
 
Hartelijk dank Roy voor je visie. Ik deel je mening dat pré-shadings kunnen leiden tot effecten die serieus overdreven en niet realistisch zijn.
Nu ik heb de gewoonte om mijn pré-shading bijna volledig weg te spuiten met het basiskleur. De eigenlijke look wordt bepaald met pinwashes, post-shaden, uitbleken, blenden en faden. M.a.w. een beetje zoals in jouw beschrijving. Ik gebruik echter geen olieverf. 'k Heb daar totaal geen ervaring mee en ik ga er ook niet mee experimenteren op deze romp. Alle opgenoemde technieken (op het pinwashen na) doe ik met de airbrush.
Komende vrijdag post ik het resultaat. 'k Ben benieuwd wat je er gaat van vinden.

Heligroeten,

Nick
 
Merci voor de toelichting; maar wat is de functie van de preshading dan? Zeker in combinatie met andere door jou genoemde methodes, begrijp ik het beoogde effect van de preshading niet omdat het een zich naar mijn idee niet of nauwelijks met het ander verhoudt.

Overigens is mijn visie t.a.v. postshading dezelfde als t.a.v. preshading.

Als er nog iets is waarmee ik je kan overhalen om toch olieverf te gebruiken, dan hoor ik het graag. Je zou eens een proefobjectje kunnen gebruiken om met olieverf aan te pakken. Onbekend maakt onbemind maar olieverf is een fantastische verfsoort voor dit soort werkzaamheden en echt mislukken kan het nauwelijks omdat je tot in de eeuwigheid kunt blijven corrigeren of zelfs (bijna) alles weghalen.

Desalniettemin zie ik met het volste vertrouwen je verdere werken tegemoet; te zien aan het niveau van de arbeid tot nu toe zal het niet gaan tegenvallen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan