Hoofdsponsor

1/7 Bouwstrip: "the Snake of Saale Valley". [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, MrArtex, de kans dat er iets fout gaat en het model naar beneden komt bestaat altijd. Maar ja, als je bezig bent met deze tak van de modelbouw moet je dat erbij nemen. Gelukkig is de techniek de voorbije jaren veel verbeterd waardoor de machines een pak bedrijfszekerder zijn. Ik probeer zo secuur mogelijk te bouwen en voor er ooit vloeiend mee rond wordt gevlogen zal alles uitgebreid en zo veilig mogelijk worden getest. De kist moet tiptop zijn voor hij de lucht in gaat en de eerste vluchten zullen zweefvluchten zijn op enkele meter hoogte. Pas daarna wordt er gestart met stillekes rondvliegen. Ma zover ben ik nog niet. Er moet eerst nog (heel) veel gebouwd worden.

Heligroeten,

Nick
 
Zoals gepland was het deze week 'decal-time'.
De grootste markeringen zijn uitgesneden uit friskfilm en aangebracht met de airbrush.

attachment.jpg

Bij het ontwerpen van de vele instructie- en waarschuwingsteksten heb ik mij wat functionele dichterlijke vrijheid gepermitteerd.
Zo heb ik de echte namen en de artikelnummers van de te gebruiken onderhoudsolieën vervangen door de namen en codes van de producten die in werkelijkheid op het model zullen gebruikt worden. Bij echte Cobra's staat er op heel veel panelen aangeduid wat er achter het paneel steekt, bijvoorbeeld een batterij. Ook deze teksten heb ik aangepast aan wat er in het model echt achter het paneel zit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Alle opschriften zijn aangebracht en low visible gemaakt door er enkele filterdunne laagjes basiskleur over te nevelen.
Deze truc is ook bijzonder handig om de nog over gebleven silvering zo goed als onzichtbaar te maken.

attachment.jpg

Maar, maar, maar, de werkzaamheden vorderden iets te vlot... Tijdens een dryfit van de romp en de staart ontdekte ik op de staart zelf nog een schoonheidsfoutje. Het serienummer bedekt het zand dat zich ophoopt in de paneellijnen. Dat hoort omgekeerd te zijn.
Dit kwakkeltje is onverwijld gecorrigeerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo, alle technische onderdelen voor de aandrijving en de aansturing, die verwijderd waren voor het spuitwerk, kunnen opnieuw worden gemonteerd. Da's een werkje voor de komende week.

Heligroeten,

Nick
 
Nick, proficiat man.
Heb je weer netjes in elkaar geknutseld met veel geduld, een prachtige uitleg , en met een uniek foto verhaal.
Ik kijk uit naar het vervolg.
vgr Marc
 
Mooi mooi, goed gezien van die paneellijn, zou mij niet opgevallen zijn.
 
Hey,

Nick, zoals ja al weet is dit gewoon een prachtding om naar te kijken. Naarmate dat hij verder zal groeien zal deze zich omtoveren tot een prachtige zwaan.... ;)
Knap uitgevoerd ;)
 
echt een werkplaats om jaloers op te zijn. :ohmy:
 
Nick ,je blijft ons telkens weer positief verrassen met ieder update hoor :)
 
Mercie voor de lovende comments mannen. Blue Bird bouwt rustig verder. In deze aflevering waag ik mij aan het praktisch toepassen van de nieuwste modeleertechnieken...

Alle technische onderdelen voor de aandrijving en aansturing, die verwijderd waren voor het spuitwerk van de tail, zijn opnieuw gemonteerd en operationeel.
De to do lijst is nog lang. Rond en in de romp moet nog heel wat gebeuren.
Eén van de taken op de to do lijst is het ontwerpen en uitwerken van de InfraRood-Jammer die boven op de turbineomkapseling moet komen.
Ik ben een artisanale modelbouwer, maar soms moet een mens mee met de evoluerende technologie. Daarom ben ik 10 maand geleden een opleiding Autodesk Inventor 3D-ontwerpen en tekenen gestart. Dit met de bedoeling om heli-onderdeeltjes zelf te ontwerpen/tekenen en deze dmv 3D-printing te laten maken.
De IR-Jammer is een ideaal project om mijn nieuw aangeleerde vaardigheden op los te laten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze nieuwe manier om onderdelen te ontwerpen en te vervaardigen is gewoon de max en zal in de toekomst zo vaak als mogelijk worden aangewend.
Nu is er echt niks meer dat niet kan worden gemaakt. Je moet er wel een 3D-ontwerp- en tekenpakket voor onder de knie krijgen. Maar deze inspanning maakt de hobby alleen maar nog aantrekkelijker.

Heligroeten en tot de volgende,

Nick
 
Wederom prachtig vervolg Nick.
Op de laatste vergadering hadden we het er al over gehad dat je deze technieken aan het leren was en nu zie ik ze ook toegepast.
Dat ze nu niet meer durven zeggen dat jij niet meer mee bent met je tijd. In vergelijking met jou ben ik precies al een modelbouw dinosaurus aan het worden.
 
Prachtig!
Dat is nu eens iets wat niet direct aan mij besteed is, aangezien ik niet zo handig ben met PC en programma's :nowink:
Ik denk dat ik een modelbouw-dino ben zoals Erwin, en het ook altijd zal blijven ;)
Hoewel ik de mogelijkheden van zo'n 3D wel nuttig vind...
 
Wederom prachtig vervolg Nick.
Op de laatste vergadering hadden we het er al over gehad dat je deze technieken aan het leren was en nu zie ik ze ook toegepast.
Dat ze nu niet meer durven zeggen dat jij niet meer mee bent met je tijd. In vergelijking met jou ben ik precies al een modelbouw dinosaurus aan het worden.

is dat niet zo....... :) :)) ;)
 
Nick,

Dit is echt prachtig vormgegeven. Je hebt er indd over gesproken in de club, en we zien her resultaat. Heel knap.
Misschien een kleine tip dit ik je wel meegeven, als je gedaan hebt met het verweren, vergeet eens niet de grilles te drybrushen met gunmetal of wat zilver om de grilles wat te beschadigen. ;) Niet teveel uiteraard.
Ik weet ook wel dat hij nog niet af is, maar meerdere ogen zien veel meer dan twee..... :) ;)
 
Sta hier een beetje met de mond open te kijken naar dit verbluffend resultaat zelf kan ik niet veel toevoegen dan alleen maar staan genieten van dit prachtige werk..
 
Op en in de romp is nog van alles te doen. Om de manipulatie niet nodeloos lastig te maken ga ik nog eventjes wachten met de montage van de staart.
Na de IR-jammer staat het uitwerken en inbouwen van het anti-collision light op de planning.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Zonder te verpinken wordt er overgeschakeld van de ene naar de andere lamp.
Het uitklapbare landingslicht vroeg ook nog om wat aandacht.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo, jullie zijn voor deze week weer bijgelicht.
Volgende week staat de aandrijving en motorisatie op de agenda.

RC-Heligroeten,

Nick
 
attachment.jpg

attachment.jpg

Volgende week, vervolg van het technische hoofdstuk.

RC-Heligroeten,

Nick
 
Man man, netjes hoor !! Ben benieuwd verdere proces en ik kijk toe :)
 
Al die elektronica is voor mij Chinees,maar dit topic is schitterend...😈
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan