Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw BMW Isetta 250 (1/16) [DONE]

Ik heb geen 'verdict' maar wel een mening. En die is, zoals bij meer van jouw modellen, dat ik het grotendeels jammer vind dat het zo snel afgewerkt moet worden. Dit doet afbreuk aan de kwaliteit van het eindresultaat, zoals hier te zien:

attachment.jpg

De auto staat niet strak in de (rode) lak. Dit ligt (tenzij er echt iets goed is met de camera) niet aan de foto en in het echt is het niet bijna niet te zien. Foto's liegen immers niet.

Je vraagt ons om onze mening, sterker nog ons oordeel, en dat geef ik je bij dezen dan ook. Keihard, zoals Hollanders dat kunnen doen. Eerlijk zoals bovenstaande foto eerlijk tegen je is. We kennen elkaar nu 5 jaar of zo, ik heb je overgehaald om op dit forum te gaan bouwen en ik beschouw je als een vriend... en in mijn optiek mogen vrienden alles tegen elkaar zeggen. Wellicht dat mijn rauwe, onbeschaafde woorden je (nadat je in eerste instantie je bouw en werktrant verdedigt, en dat mag natuurlijk) toch op ideeën zullen brengen. Dus hier de ongecensureerde versie van mijn commentaar. Ik weet dat een enkeling niet zijnde Marc me dit niet in dank zal afnemen. Ik ben ik niet op zoek naar ruzie maar probeer ik mijn gedachten en ideeën op een zo opbouwend mogelijke manier over te brengen in de hoop dat iemand een trede hoger de ladder op komt.

Marc ik meen een tendens te zien dat je steeds sneller probeert je modellen af te werken. Deze BMW kostte je minder dan 2 weken om af te ronden, terwijl je een anderhalf jaar geleden of zo nog een maand bezig was aan een model. Ik vraag me hardop af of het voor jou (en, in de tweede plaats, voor ons) niet aantrekkelijker zou zijn om je energie iets meer te richten op het correct maken van een model, dus bijvoorbeeld het bestuderen van foto's en het scratchen en bijwerken van kleine onderdeeltjes, en daarnaast iets meer zorg te besteden aan de afwerking. Die kan uit meer bestaan dan de obligatoire bougiekabeltjes - zeker bij een model in schaal 1/16. Vanzelfsprekend is het leuk dat er zoveel modellen uit jouw fabriek rollen, maar persoonlijk vind ik het volgen van de bouwtopics minder interessant omdat er weinig van te leren valt en ze ook minder inspiratie geven.

Ander voorbeeld, de motor. Hier een echte:

IMG_4431.jpg
(Copyright http://isettabubblewindow.blogspot.nl/2015/02/the-isetta-300-engine.html, educational and referential purposes only, picture will be deleted upon first request)

en hier die van jou:

attachment.jpg

De motor is niet voor niets weinig gedetailleerd door Revell... de reden is, dat hij normaliter nagenoeg onzichtbaar verscholen zou zitten in de schoot van de body. Als jij er dan voor kiest om de motor naar buiten te halen en daar tentoon te stellen, zou het -en zeker op schaal 1/16- voor de hand liggen om er meer detail in aan te brengen. Schaal 1/72 a la, maar 1/16... dat soort modellen vraagt erom gedetailleerd te worden. Dat is ook, meen ik, het uitgangspunt voor zo'n schaal. Persoonlijk vind ik dat de motor, zoals jij die hebt afgeleverd, er als een stuk speelgoed uit ziet (excuses voor deze woordkeuze, maar ik weet niet hoe ik anders mijn punt kan maken). Als je het daar niet mee eens bent, of je doet er niet aan, dan kan en mag dat maar dan komen we toch weer terug op je vraag wat wij collega-modelbouwers van je bouw vinden. En ik persoonlijk vind die dan onder het redelijkerwijze te verwachten niveau.

Modelbouw is geen wedstrijd in het afronden van zo groot mogelijke aantallen modellen, het is een passie die iedereen op z'n eigen manier uitvoert. Als jij graag snel werkt en veel modellen in korte tijd maakt, dan is het op zichzelf alleen maar aan te juichen als je je daaraan houdt. Het is dan echter onrealistisch om dan lovende kritieken te verwachten. Het is of het een, of het ander.

Nu kun je met dit commentaar in je buik gaan zitten of jezelf er heel erg aan gaan ergeren maar dat is niet mijn bedoeling. Ik hoop werkelijk dat het je aan het denken zet en dat je op enig moment dat treetje hoger gaat.
 
Beste Roy mijn allergrootste dank voor uw commentaar maar de motor die jij toont is de naakte versie zonder de blikken windtunnel zo ziet het blokje er naakt uit een kever motor zou er dan ongeveer hetzelfde uitzien
Het zwarte ( donker grijs ) is de geforceerde luchtkoeling ik ben er vanuit gegaan van een originele foto en daar naar gewerkt en ja het kan en kon beter maar veel info kon ik over de motor niet vinden
Ik ga proberen de foto terug te vinden en ze hier posten nu eerlijk het is niet om me te verdedigen of u schaakmat te zetten maar zo heb ik afbeeldingen gevonden
Eerlijk Roy zo heb ik het motortje nog nooit gezien zonder de beplating
Marc
 
hier de motor zoals hij hoort te zijn rijdend

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook hier wil ik geen onderlinge gekibbel onder ons het rare is of u me nu gelooft of niet , nu op dit moment kan ik alleen foto's vinden zoals jij me die laat zien en geen aangeklede motoren dit zijn nu de enige die ik nog kan vinden en daar zie je overduidelijk de beplating over de cilinder en ook de bobijn die ik moeten scratchen heb en zoals ik het zie zit ik er redelijk dicht bij het kon beter dat weet ik ook maar ik heb ook mijn beperkingen
En Roy je spreekt over mijn korte bouwtijden ik ken niemand die van 's morgens rond 8 uur bouwt tot 1 a 2 uur 's nachts alle dagen af en toe stop ik even om boodschappen te doen of het huishouden of om te koken verder zit ik de godganse dag achter mijn tafel , en ja ik heb het terug goed te pakken en mijn vrouwke laat mij maar doen zij heeft haar boeken , brei en haar tv en trouwens na half negen gaat ze voor haar rug naar bed om de pijn te verzachten dus heb ik tijd zat tv interesseert mij de laatste tijd niet veel meer daarom gaat het nu snel vooruit
Nu zal het terug wat trager gaan omdat ik bij onze dochter de grote kuis aan het doen , schilderen , behangen en zo van die zaken
Marc
 
Laatst bewerkt:
Nee dat klopt wel, en ik zie ook wel dat die koelvinnen zich binnen de behuizing bevinden, maar ik heb het over de rest van het blok.

Edit t.a.v. je laatste foto's: precies.
 
Ik wil nog wel dit even vernoemen en dat telt zeker voor mij ook
Iedereen op ons forum mag en moet zijn mening geven daarvoor zitten we op ons geweldig forum en ieder trekt er zijn lessen uit zeker ik en ook zou niemand zich er kwaad om mogen maken een gouden raad is daarbij altijd welkom maar het mag zeker niet afbrekend of kwetsend zijn en het verschil tussen Belgen en Nederlanders is daar wel groot niet dat ik persoonlijk er iets op tegenheb in tegendeel soms is het wel ok om eens wakker geschud te worden
Wij Belgen zijn daar nog te soft in we durven niemand het recht voor zijn raap te zeggen en dat is misschien ons zwak punt
Maar laat ons het zeker niet laten escaleren zoals het in het verleden al eens gebeurd is bij mij ook maar dat wil ik voorgoed vergeten
Ieder zegt wat hij vind of ziet en degene waar het over gaat moet dan maar beslissen of hij er wat mee doet het is uiteindelijk zijn creatie he
ik neem niemand iets kwaad en hoop dat het andersom ook zo zal zijn
Dit was even om mijn hart wat te luchten mag na het gelezen te hebben verwijderd worden
Marc
 
Ik heb je gewijzigde bericht gelezen.

Eigenlijk lijkt elke vorm van opbouwende kritiek te moeten worden beantwoord met een verdediging van jou uit. Zo is het altijd geweest, zo zal het altijd zijn. Gelukkig zijn er altijd mensen die je ongeremd complimenten blijven geven, die zijn toch wat makkelijker te verteren. Denk maar zo, als er zes mensen zijn met een compliment en één die een half uur van zijn tijd* besteed aan het opschrijven van opbouwende kritiek, dan zal die laatste er wel naast zitten.

Ach ja, misschien heb ik het ook wel helemaal fout. Maar mocht dat toch niet het geval zijn, dan kan ik alleen maar hopen dat je uiteindelijk toch nog iets met mijn opmerkingen doet.

Einde discussie, wat mij betreft.


*Ik ben vandaag druk aan het werk en leg hier zelfs de dossiers even aan de kant om mijn mening te verwoorden. Niet om mezelf te plezieren, maar omdat ik het goed met je voor heb.
 
Maar laat ons het zeker niet laten escaleren zoals het in het verleden al eens gebeurd is bij mij ook maar dat wil ik voorgoed vergeten
Ieder zegt wat hij vind of ziet en degene waar het over gaat moet dan maar beslissen of hij er wat mee doet het is uiteindelijk zijn creatie he
ik neem niemand iets kwaad en hoop dat het andersom ook zo zal zijn
Dit was even om mijn hart wat te luchten mag na het gelezen te hebben verwijderd worden
Marc

Dat zeker, maar het lijkt wel alsof alles wat ik complimenteus zeg met de vriendelijkst mogelijke geste wordt aanvaard en dat als ik kritiek heb, daar altijd... maar dan ook altijd een weerwoord op komt. Dat kan twee dingen betekenen: ofwel je hebt altijd gelijk, ofwel je neemt niets van een ander aan. Ik herinner me dat Rocknrolla precies datzelfde probleem met jou ondervond: complimenten incasseren, kritiek weerspreken.

Dus dan krijg je, dat mensen alleen maar complimentjes gaan geven. Daar wens ik je dan veel genoegen mee.... what else can I say?

Van mij uit is dit geen aanval, alleen een kennisgeving van lichte frustratie.
 
Als ik even mag,kritiek moet er zijn,leer je van en is niet bedoeld als afbrekend in dit geval. Als ik zo lees wat Roy neerpent,ja men mag en kan zijn/haar mening zeggen inderdaad,het is aan de bouwer of die dat alsdan ja of neen goed opneemt. Het zou erg zijn mochten bepaalde vriendschappen breken door doodsimpel een mening te uiten. Maar ik denk dat we dit beter in een ander topic bespreken om dit wat te sparen.
 
Het zou erg zijn mochten bepaalde vriendschappen breken door doodsimpel een mening te uiten.

Zo erg is het niet Patje, althans voor mijzelf gesproken. Ik mag Marc graag en dat zal ook wel zo blijven, maar hoe vaker ik bevestigd krijg dat mijn inbreng (en die van anderen) als pavlov-effect automatisch wordt weersproken, des te kleiner wordt de kans dat ik me die moeite in het vervolg nog zal getroosten. Ik zat vanmiddag al te twijfelen "zal ik het schrijven of niet.."

Dat wil niet zeggen dat we elkaar niet op meetings op de schouders kunnen klappen en samen een biertje (of Coca-Cola zero) kunnen drinken, of hier op de chat interessante gesprekken kunnen voeren. Op modelbouwgebied liggen we qua interesses en filosofie echter te ver uit elkaar, hetgeen niet wil zeggen dat ik beter ben dan hij of dat hij beter is dan ik, maar gewoon dat we allebei een heel andere insteek hebben. Ik blijf ook graag naar zijn commentaren of adviezen luisteren, die ik soms wel en soms niet aanneem.

Alom, laten we het niet dramatischer maken dan het is ;)
 
Eerlijk zou ik niet dat het veranderd ik hou van onze gesprekken en van de commentaren en er mag al eens een discussie plaats vinden en laat ons het hier bij laten gewoon onder vrienden een gesprek of een meningsverschil uitklappen he
Marc
 
:laugh: oef ben ik gerust lol, neen echt ik begrijp het nu beter heren dus we genieten verder van onze hobby :8
 
Daszeker waarom niet he ik zou er me niet goed bij voelen ik heb niet veel vrienden en jullie zijn zowat de enige vrienden die ik heb daarom
Marc
 
alle vormen van kritiek zijn een gouden tool om een beoogd doel te verwezenlijken .(ik kan het nogal uitleggen e ? :D )....
 
Als je de tijd hebt om eraan door te werken, kan het snel gaan. Mooie kleuren en leuk model. Die koffer is erg mooi gedaan.
Ik ga die in de toekomst ook nog eens bouwen.

Gr.
Andy
 
Leuke kleine bmw geworden.
 
Hey marc inderdaad heb je er weer iets tof van gemaakt..je groeit echt heel snel vind ik ..
 
Mannen bedankt voor jullie late reacties tof geeft me toch een goed gevoel een zelf zekerder
Marc
 
Mooi eindresultaat geworden Marc, jij hebt uw model al af, bij mijn Porsche is juist de motor klaar... Ik ben jaloers op de tijd die jij in deze mooie hobby kan steken... Wordt hoog tijd dat ik ook eens m'n pensioen ga aanvragen... Zal wel in orde komen zeker... over 25 jaar of zo...

En met nog 3 maanden te gaan in de groepsbouw, welk wordt het volgend groepsbouw project? Misschien toch maar eens helemaal uit uw comfortzone gaan en dat vliegertje die je op de ledendag gewonnen hebt in elkaar plakken...

Groetjes,
Kurt
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan