Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw BMW Isetta 250 (1/16) [DONE]

Zijn kostelijke dingen geworden in het echt en ook hier bestaan er clubs van.
 
Om te beginnen ben ik jullie nog enige uitleg verschuldigd in verband met het kleine BMW tje
Kort na de oorlog is dit kleine rijtuig ontworpen in Italie door niemand minder dan Iso Rivolta en BMW mocht hem in 1955 onder licentie bouwen dus onze Isetta was geenrasechte Duitser maar kende toch zijn succes met een verkoop van meer dan 160000 wagentjes
Het was een vierwieler want in die tijd waren ook merken met maar drie wieltjes , om verder te gaan de Isetta was voorzien van een 1 cilinder motor die gelijkaardig was met die van een motorfiets en had een cilinderinhoud van 245cc en was toch nog 12 pk sterk en daarmee kon men toch een kleine 85 km per uur halen , of dat nu veilig was dat speelde in die jaren geen enkele rol , de mensen hadden een dakje boven hun hoofd en konden de wijde wereld in voor zover dat kleine het aankon , later werd er een zwaardere motor ingebouwd en ze wonnen daar 1 pk mee en kreeg dan de naam 300 in plaats van 250 dan op het laatste van deze autotjes is er nog een grotere gebouwd de Isetta 600 met meet plaats en ietsje meer luxe maar deze was geen lang leven beschoren en de fabriek stopte met de bouw ervan

Voila dat is dan weer uitgelegd zoals ik het gelezen heb op Wikipedia , ik heb ze wel gekend in mijn jonge jaren maar beroepsmatig nooit aan gewerkt buiten nu maar dan op schaal 1/16 hier gaan we

De motor waar ze bijna altijd mee beginnen , en zoals jullie van mij gewend zijn heb ik er de nodige uitleg bijgezet voor de collega's die niet zo technisch zijn aangelegd dan weten ze waar het ongeveer over gaat

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Verder vorderingen aan het motortje zoals met zwarte wash een beetje diepte gegeven en ook een oudere verweerde look te creëren maar er zal geen roest aan komen omdat ik bij dit ik er maar 1 heb en dan vind ik dat zonde

attachment.jpg

bij de volgende foto zien we dus duidelijk de koelschroef of soms ook " lufter " genoemd deze geeft geforceerde lucht langs de cilinder zoals bij de kever ook het geval is m.a.w. deze motoren reden zonder koelwater



attachment.jpg

het volgende beeld daar ben ik een bobijn ( bobine ) aan het scratchen omdat ik verschillende foto's op het internet heb gevonden waar deze bobijn er bij opstaat en neen het is geen drinkbus




attachment.jpg


attachment.jpg

Nu het volgende beeld is het motortje zo goed als af staat nu mooi te drogen om morgen weer wat schaduwen en verwering aan te brengen
Als laatste heb ik de bodemplaat al geschilderd de chassisbalken komen in het panzergrau ik volg een beetje de uitleg van Revell omdat ik zelf niet zoveel van zulke wagentjes ken en weet dus niet hoe zoiets er onderaan uitziet

attachment.jpg

Den deze gaat nu slapen vrienden tot later he
grt
Marc



attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beste modellers ik zit hier met een tweestrijd wat zouden jullie doen ? Motortje erin of ernaast op een sokkeltje want eenmaal erin zie je alleen de lufter of koelschroef
Graag jullie mening
Marc
 
Hmm Marc maatje,het zou geen slecht idee zijn deze op een sokkel te plaatsen als je er inderdaad niks van gaat zien of toch heel weinig.
Rest mij de vraag word dit een Dio of gewoon als losstaand model? In dat laatste zou ik zeggen erin,bij de eerste optie dan ernaast.
Nu ja laat je niet ompraten als je zelf kiest voor welke optie ook,het gaat er hem om wat jij zelf wil doen,uiteraard is raad vragen of meningen een goede zaak.
Ik persoonlijk deze bouwen .... maakte ik er een Dio van met een toonzaal uit deze jaren toen deze werd verkocht. Maar dat is uiteraard wat ik zou doen.
Om af te sluiten dit nog,weer een juweeltje in wording zoals we reeds ven je gewent zijn ondertussen,en neen breng er geen roest tonen op aan,dat zou mijns insziens ook beetje zonde zijn.
 
kan je de motorkap achteraan niet open bouwen ?

Eric
 
Jazeker Eric maar dan zie je alleen dat koelschroefje dat is een opening van ongeveer ter grote van een kleine postzegel dus niet veel te zien daarom dat ik het hier voorstel he
 
Het gaat alweer goed vooruit.Ben er zeker van dat dit weer een juweeltje word of je nu de motor in de wagen plaatst ofwel ernaast.Ernaast vind ik zeker geen slecht idee omdat er anders van de motor toch niet veel te zien is.
Marc S
 
Ben weeral een stuk verder de body staat inde primer de bodem staat in kleur en het zeteltje staat ook in het grijs met een glanslaagje op want er komen decals op

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze is voor Toro Eric nu kan je zien hoeveel motor er te zien is daarom zou ik hem ernaast willen zetten begrijp je nu mijn doelstelling ?

attachment.jpg

Het lukt aardig vind ik
grt
Marc
 
Ingebouwd is er niet van de motor te zien, dat zou echt jammer zijn
 
ok Aris jij verstaat wat ik bedoel hij komt mooi op een sokkel naast de auto
bedankt voor uw reactie
Marc
 
Ik vind het motortje nou niet echt zo interessant eruit zien, niet je werk wat je eraan heb gedaan natuurlijk maar ik zal hem gewoon in het voertuig plaatsen
 
persoonlijk deel ik Ron's mening... het is nu niet zo'n motor met een wauw gevoel als je ernaar kijkt... Mooie vooruitgang
 
Ok mannen ik begrijp jullie mening maar het is juist daarom dat het juist zo interessant is hoeveel mensen kennen dit nog echt en als men dan kan zien hoe zoiets aangedreven word , ik ga zien wat ik doe normaal als het een goed passend kit is laat ik de carrosserie los op het chassis staan dan kan de motor er nog altijd in geplaatst worden
Bedankt voor uw mening
 
Heb er gisteren 1 gefotografeerd op de beurs in Eeklo. Zal vanavond de foto's posten.
 
@ Eric ( Torro ) Boven de motor zit de zogezegde hoedenplank en daar kan ik niks aan veranderen ik denk zelfs dat het in het echt niet kan de motor zit onderaan maar met 3 bouten vast , raar he ?
 
Hey,

Ziet er al goed uit, kun je de carrosserie niet los laten staan zodat je nadien deze kunt afnemen om de motor en onderste delen te kunnen bekijken?
Vergeet tevens niet om de uitlaat uit te boren....;)
 
ik ben weeral een stuk verder , even een kleine toelichting het is een mooie kit maar zit wel heel eenvoudig ineen m.a.w. ik ben nu een kleine 4 dagen bezig en het is bijna af buiten een paar kleine details , het past allemaal zeer goed weinig of geen flash ik ben niet teleurgesteld maar ik had toch wat meer bouwplezier gehad want voor meer dan 40€ is dit toch wat te weinig plezier van het bouwen zelf maar ja
Nu om verder te gaan , het chassis of platform zoals ze tegenwoordig noemen nu ziet men duidelijk de versnellingsbak op de twee bladveren liggen deze word op zijn manier aangedreven door een ketting lopende in een kettingkast

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het interieurtje is wel leuk met een paar kleine details de zitbank heb ik eerst in het grijs van Vallejo gezet daarna een blinkend jasje gegeven de mooie decals erop en dan een paar laagjes matte vernis erop oogt wel mooi zo

attachment.jpg

attachment.jpg

onderaan zie je het motortje zitten eenmaal de body erop staat zie je er niks meer van

attachment.jpg

attachment.jpg


de body voor de laklaag

attachment.jpg

na de mooie glans laag ik weet dat onze beste vriend Roy het hier moeilijk mee heeft en misschien nog wat collega's maar jullie weten nu stilaan ook wel weten dat ik van blinkende wagens houd ( sorry hoor ;) ;) ;) )


attachment.jpg

zo dat was het en eerst bokes ( boterhammen ) eten en dan vliegen we er weer in tot later
Marc
 
den deze heb ik laatst nog zien restaureren op "wheeler dealers" en ook daarom ga ik het spel hier volgen se................
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan