Hoofdsponsor

Anders / onbekend AT-ST op stoom [wip]

Tomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 mrt 2009
Berichten
885
Verandering van spijs doet eten en daarom dit doosje open getrokken. Het gaat hier over een simpel kitje van AMT en is tegelijk modelbouw en een speeltje.
attachment.jpg

De inhoud stelt niet zoveel voor, meer karton dan plastiek :laugh:
attachment.jpg

En de boel zit dan ook al snel in elkaar.
attachment.jpg

Toen ik dit zo zag staan was ik wel wat teleurgesteld en al serieus aan het overwegen om deze aan mijn kinderen te geven. Maar ja, dan duurt het exact twee minuten of papa kan de boel alweer herstellen. :8 Even staren en nadenken tot er een lampje ging branden. Omdat dit model in de verste verte nog niet lijkt op het spul uit de film kan ik er alle kanten mee uit dus waarom geen steampunk modelleke bouwen. Ik weet het, er ligt tussen mijn stapel ooit begonnen dozen nog een steampunk projectje te wachten maar ik denk zo maar dat als ik deze tot een goed einde breng, die andere misschien uit de vriezer zal geraken :)

Tijd om de boel weer uit elkaar te halen en let the fun begin.

Eerst de wandelstokken maar eens onder handen nemen. Omdat er een opwindmotortje in dit ding zit moest ik de pootjes van een eigen bevestiging voorzien. Dit bestaat uit wat styreen plaatjes en buisjes. Ook het gat voor de opwindsleutel even dichtgeplakt.
attachment.jpg

attachment.jpg

Het hoofd van dit beestje zoals het uit de doos komt is een beetje kaal om als steampunk model iets of wat overtuigend over te komen. Paar details wegschuren en dan gaatjes maken, heel veel gaatjes....
attachment.jpg

Hier komen die spelden die ik een jaar geleden gekocht heb wel van pas :D

De voorkant stelt ook niet zo heel veel voor, het kijkgat is in behandeling voor een luikje met een eigen openingsmechanisme.
attachment.jpg

En ook hier zal mijn boortje overuren gaan draaien maar nu eerst even die blaar op mijn vinger laten genezen :laugh:
 
knap model, ik ben benieuwd naar het vervolg. Maar welk merk is dit ?
 
Kijk dit word leuk :)
 
Mooi! Steampunk yes! Ik heb op het Web enkele foto's van steampunk-modelletjes gezien, en een keer een bouwbeschrijving, en vind dat bijzonder interessant. Zo'n zelfbouw heb ik trouwens nog niet gezien - respect!

Ik ga dit volgen.
 
Leuk model en ben zeer benieuwd hoe de steampunk er uit komt te zien.
Had er niet eerder van gehoord.....
 
Jumper, dit doosje is van AMT.

Ron, dat dacht ik wel ;)

Bart, bedankt man.

Eugene, het idee kwam voort toen ik rondkeek voor at-st bouwsels. Je moet maar eens op steampunk walker googlen.

Wim, de volgende wordt een dieselpunk :) Ook leuk hoor, en atompunk heb je ook nog, cyberpunk,.... Heeft allemaal te maken met de tijdsperiode waar het uit voortkomt.

Zo, na de bedankjes en de bloemen kunnen we verder met de bouw.

Eerst dat snuitje maar een beetje bijwerken. Dikke pantserplaat om de bestuurder wat meer bescherming te geven.
attachment.jpg

Nog wat meer gaatjes geboord voor de klinknagels en een eerste decoratief motiefje aangebracht.
attachment.jpg

En ook op de poten zou dit niet misstaan
attachment.jpg

Dan een film opgezet en mij bezig gehouden met het maken van de klinknagels. Ik ben begonnen met 250 stuks, maar ondertussen zijn dit er al 350 geworden.
attachment.jpg

Nog wat details aangebracht en raad eens... nog wat gaatjes geboord :D
attachment.jpg

Het kijkluikje gescratched van wat styreen en ook voorzien van gaatjes.
attachment.jpg

Na al dat detailleren kon dit natuurlijk niet meer door de beugel
attachment.jpg

Dus boren, snijden, vloeken, nog wat meer snijden
attachment.jpg

Waarna het uiteindelijk tijd werd om de klinknagels te plaatsen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Om aan de nodige tandwieltjes te komen heb ik een oud horloge uit mekaar gegooid, en een nieuw, en wat speelgoed van de kinderen :laugh:

attachment.jpg

Dit moet hier in komen
attachment.jpg

Maar eerst een gat maken
attachment.jpg

Zo, dit was het voor vandaag. Tot volgende keer lieve kijkbuiskindertjes ;)
 
Hij word al erg leuk met al de extraatjes die je erop maakt.
 
Met die klinknagels lijkt het wel een heavy metal-walker :)

Maar serieus: de stijl van je walker is al behoorlijk aan het veranderen. Ben benieuwd wat die radertjes en andere horloge-onderdelen gaan doen ...
 
mooi zenne,tomas

is altijd leuk om eens iets anders te zien, steampunk is er eentje van :)
 
Bedankt mannen. Dat van die heavy metal was mij ook al opgevallen, ik liep er vroeger ook zo bij :laugh:
 
Als het klaar is moet je de eerste en de laatste foto is naast elkaar leggen. Een wereld van verschil, wordt gewoon prachtig ben ik zeker van.

Grtx Jan
 
Bedankt Jan :)

Gisteren eerst mijn auto terug rijdend gemaakt en dan verder met deze wandelaar. Je moet toch bezig blijven nietwaar?
Na een paar verschillende tandwielen geprobeerd te hebben, van hele kleine tot hele grote, heb ik besloten om de tandwielen te gebruiken die bij deze kit hoorden. Zo blijft het in de familie :D

attachment.jpg

attachment.jpg

De houder is nog niet zoals ik het wil hebben maar daar moet ik nog even over nadenken, dus eerst even verder met de rest. Een stoompunk model zonder stoom is natuurlijk ook niks, daarom na veel proberen, passen, zoeken, nog meer proberen en passen en zoeken uiteindelijk een geschikte donor gevonden voor de stoomketel. Wie kan raden wat het is?
attachment.jpg

attachment.jpg

Volgende kopbreker was waar het patattengeweer moest komen. Zijkant? Nee, dan moet ik er twee maken. Bovenop? Lijkt me niet zo handig. Onderaan? O nee, daar zit die stoomketel al. Dus.... ornamentjesverwijdertijd! Scrabblewoord ofwat? :laugh:
attachment.jpg

De proppenschieter is er eentje bestaand uit een stukje speelgoed en de naald van een potje revell lijm.
attachment.jpg

Het onderdeel waar het knalding op rust moet het gasreservoir worden. Ik dacht eerst een kolenwagentje achter de walker te hangen maar bedacht me dan dat niet zo handig was in de strijd. Zo'n gasbom bovenop leek me veel praktischer als schietschijf :laugh:
 
Niet echt mijn ding, maar van dergelijke vrije (fantasie)-conversies kan ik wel genieten, vooral van de toegepaste technieken.
Btw: je sprak over "klinknagels maken"... heb je die zelf gemaakt dan en hoe heb je dat gedaan?
 
Gaat al de goede kant op Tomas en niets aan op te merken :)
 
Walter, de klinknagels zijn gewoon kopspelden die ik ingekort heb. Ik heb een dikke magneet op mijn werkplek gelegd en de naalden één voor één tegen de magneet aan doorgeknipt met een tang. De eerste knipte ik zonder magneet maar dan zat er ofwel een naald in mijn vinger ofwel vloog het kopje door de kamer richting vergetelheid :D

Ron, bedankt. Hopelijk blijft het de goede kant op gaan en verzuip ik niet in mijn eigen hersenspinsels :laugh:
 
Bedankt voor de toelichting i.v.m. die klinknagels, ging dat tamelijk goed dat afknippen want een kopspeld lijkt me toch wel taai en hard materiaal te zijn?
 
Ik heb een goeie tang van knipex, met een tang uit de voordeelbak van de brico zou het niet gaan denk ik. Of toch niet lang. Ze zijn inderdaad hard daarom die magneet, wanneer ik knip hou ik de lange kant vast tussen mijn vingers en de korte tegen de magneet. Zonder magneet zou je al in een volledig overdekt bakje of doosje moeten werken denk ik, en met veiligheidsbril. Eén naald is pas na drie dagen boven water gekomen, gevonden door mijn schoonmoeder aan de andere kant van de living :laugh:
 
Wat een leuk project Tomas!
Laat je fantasie maar gaan, geweldig leuk.

Fred
 
Thanx Fred :)

Wat begon als een even vlug tussendoortje begint nu toch wel grote proporties aan te nemen. De ideeën blijven komen, de uitvoering uitgebreider.

Ik heb al een begin gemaakt om de proppenschieter te voorzien van een koepeltje.

attachment.jpg

En zoals te zien op bovenstaande foto ook aan de slag gegaan met de schoorsteen. Ik ben er nog niet uit welke nu het beste gaat staan op deze gemechaniseerde kip en heb daarom vier versies klaar liggen.
Nummer 1:
attachment.jpg

Nummer 2:
attachment.jpg

Nummer 3:
attachment.jpg

Nummer 4:
attachment.jpg

Voorlopig gaat mijn voorkeur naar nummer 2, puur omdat deze de stevigste van de vier is :laugh:

De rest van de schoorsteen is ook klaar, natuurlijk ook weer met rivetten.
attachment.jpg

En in close-up, best aardig gelukt al zeg ik het zelf.
attachment.jpg

Deze zijn ook weer gemaakt van de eerder gebruikte kopspelden. Gewoon doorgesneden met mijn mes :wacko: Geeft een leuk effectje zo.

De gastank en leidingen gemaakt.
attachment.jpg

De leidingen krijgen nog wat extra bevestigingspunten, maar ook hier weer nog even nadenken. Ik was eerst van plan om de twee banden rond de tank als leder riemen weer te geven maar na het succes van de rivetten op de schoorsteen ....
attachment.jpg

Ik ga me ook nog eens wagen aan een figuurtje om bij deze waggelende stoomboot te plaatsen.
attachment.jpg

En een idee voor een ondergrondje/vignet is ook aan het rijpen :8
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan