Hoofdsponsor

1/35 ACV Dorchester

wow there surely are enough little pieces to add, just takes way to much time
 
Het zal zeker weer een eyecatcher worden op beurzen he zo eentje zie je niet alle dagen
TOF
Marc
 
In afwachting van de verdere plaatsing van PE ben ik toch maar aan de onderzijde begonnen.
Eerst de bladveren en de beide assen waarbij er scratch nog 8 beugels dienden geplooid te worden.

Bottom1.jpg

Daarna kunnen de cardanassen geplaatst worden.

Bottom2.jpg

Het enige wat hier nu nog ontbreekt is de uitlaat maar dat zal voor morgen zijn.
 
We zijn eindelijk rondgeraakt met de PE voor mijn versie, deze die in Noord-Afrika rondgereden heeft.
Wie de latere versie wil bouwen (die hier door onze landen getrokken is) heeft nog veel werk voor handen.

Store L.jpg

De linker store werd geplaatst. De kleine witte stukjes er juist onder zijn de bevestigingspunten voor de uitplooibare steunen van de store.
Ik heb deze in dit stadium nog niet geplaatst om reden dat deze zeer moeilijk zijn om af te plakken bij het spuiten.

Store R.jpg

De rechterzijde is vrijwel identiek, enkel de antennesteunen op het dak verschillen.

Nose finished.jpg

De neus werd ook voorzien van de laatste stukken PE alsook van de koplampen.

Als alles vlot verloopt gaat hij morgen in de grijze primer.
 
Mooie vorderingen. Die gator grip glue ben ik persoonlijk geen fan van, de PE kwam bij mij bij het minste terug los.
Hebben klinknagels dan voordelen tov lassen? Of was dat gewoon eenvoudiger te maken?
 
its come together quite nicely, lots of fine work that really makes it pop.
 
Mooie vorderingen. Die gator grip glue ben ik persoonlijk geen fan van, de PE kwam bij mij bij het minste terug los.
Hebben klinknagels dan voordelen tov lassen? Of was dat gewoon eenvoudiger te maken?
In het begin van WO2 werd nog heel veel gewerkt met klinknagels, zeker in de scheepsbouw maar ook tanks waren dikwijls nog in elkaar gestoken met klinknagels.
Pas na de intrede van de US in de oorlog is men beginnen zoeken naar snellere manieren om schepen te bouwen en dat heeft o.a. geleid tot de bouw van de fameuze Liberty schepen die gelast waren en prefab gebouwd. De eerste Sherman tanks hadden zelfs een romp die uit één stuk gegoten was, de zogenaamde “cast hull”. Later , om productie kosten te minderen, werd deze vervangen door een gelaste romp.
Lassen was ook minder arbeidsintensief op de werkvloer, je had slechts 1 man nodig voorzien van een brander en toebehoren. Bij klinknagels dienden die eerst vervaardigd te worden, daarna gloeiend opgestookt, naar boven gesmeten door een “werper” en opgevangen door een “vanger”, vervolgens in een voorgeboorde opening gestoken om daarna simultaan aan beide kanten door middel van een voorhamer of een klopboor platgeklopt te worden.
Komt er nog bij dat, indien de buiten kop van een klinknagel tijdens het gevecht geraakt werd door een kogel, deze de binnen kop deed rondvliegen als een projectiel. In een tank wil je dit niet meemaken.
 
Deze jongen steekt ondertussen ook in de primer.

Primer1.jpg

Primer2.jpg

Morgen hopelijk zijn eerste echte kleur.
 
Voor het schilderen van deze Dorchester in het Britse Counter schema, ga ik gebruik maken van deze set:

Pant set.jpg

Color Ref.jpg

De kleurenreferenties tonen hun gebruik op divers materiaal.

Eerste kleur voor onze truck is dus Portland Stone maar ik ben domweg vergeten hem te fotograferen in deze kleur.
Dan maar foto's van de truck in zijn kleur maar ook met het nodige afplakwerk voor zijn tweede kleur.

Schema1.jpg

Schema2.jpg

Schema3.jpg

Schema4.jpg

De volgende kleur zal Silver Grey worden.

Wordt vervolgd....
 
Zo Counter schema is altijd wel leuk om te zien en ben benieuwd hoe het hier uitpakt.
 
Counter schema ken ik niet en vind zo dadelijk niets terug daarover en ben dus benieuwd hoe dat er uit ziet.
 
begint al wat kleur te krijgen :winking: he , nee het ziet er goed uit
Marc
 
Serieuze camper, preppers zouden die onmiddellijk kopen als er zo eentje op de markt zou komen.
Ik zie dat je werkt met Model Air van Vallejo, wat zijn je ervaringen daarmee als ik vragen mag, zelf ben ik er niet zo'n grote fan van al heb ik het nog maar één keer gebruikt.
Al schijnt het beter te werken mits toevoeging van één of ander retarder maar dat heb ik nog niet in huis, dus nog niet kunnen proberen.
Voeg jij iets toe ?
 
Serieuze camper, preppers zouden die onmiddellijk kopen als er zo eentje op de markt zou komen.
Ik zie dat je werkt met Model Air van Vallejo, wat zijn je ervaringen daarmee als ik vragen mag, zelf ben ik er niet zo'n grote fan van al heb ik het nog maar één keer gebruikt.
Al schijnt het beter te werken mits toevoeging van één of ander retarder maar dat heb ik nog niet in huis, dus nog niet kunnen proberen.
Voeg jij iets toe ?

Tot nu toe is mijn ervaring goed al moet ik toegeven dat ik het potje op voorhand heel goed laten schudden heb in de onlangs gekochte AMMO paint shaker.
Eens de verf heel goed vloeibaar kan je deze zo in de AB gieten en spuiten.
Bij het reinigen wel vastgesteld dat de verf wat residu achterlaat in de AB en deze moet je heel goed verwijderen.

Ik heb in het verleden reeds meerdere malen problemen gehad met mijn AB (een Evolution) en nu is het zo dat ik deze volledig uiteen haal voordat ik ga spuiten en deze nakijk. Daarna monteer ik hem opnieuw en test ik hem door een paar druppels water te spuiten. Als hij borrelt dan moet ik hem extra aandraaien. Is het goed dan spuit ik en na het spuitwerk kuis ik hem opnieuw volledig.
Ik zal nooit 2x na elkaar spuiten zonder de AB volledig gedemonteerd en gekuist te hebben.
 
Bedankt voor de info Erwin, ik had nochthans het flaconnetje ook heel erg goed geschud, en de eerste minuut of zo ging het spuiten ook goed, maar dan was het plots gedaan en moest ik ook de AB volledig uit elkaar halen.
De tip bleek bedekt met een dun vliesje van de verf.
 
Het spuiten met het Silver Grey verliep zonder problemen maar de foto's vallen wat te bleek uit.

Silver Grey 1.jpg

Silver Grey 2.jpg

Het Silver Grey lijkt hier te grijs, in werkelijkheid heeft het een iets groenere tint.
Daarom ook eens een foto op een andere locatie.

Silver Grey 3.jpg

Er moet nog 1 kleur op waar ik mij aan erger.
De laatste kleur wordt omschreven als Slate N° 34 en op het kleurenschema staat dit geprint als een soort blauw met een mauve tint.
Maar die blauwe kleur steekt niet in mijn verfset. Kan het zijn dat er toch nog andere kleuren gebruikt werden dan die in mijn set?
Dus over naar helper en effe googelen om vast te stellen dat andere merken ook spreken van 34 Slate of BSC 34.

Nu steekt er in mijn verfset WEL een BSC 34 met als Vallejo nr 71.012 en benaming Dark Green. Dat Dark Green lijkt een mengsel van groen, bruin en grijs. Ik zal mij dus aan die referentie houden en hopen dat het goed komt.
 
IK heb eens in mijn setje van LIfe color en daar is de kleur Slate ook groenig,
 
De tape lijkt me niet overal aan te sluiten op het model. Hopelijk heb je geen bleed through.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan