Hoofdsponsor

1/35 ACV Dorchester

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Tijd voor een nieuwe bouw, nr 22/2021, en we gaan een multi-media kit aanpakken van een voertuig dat de meeste onder jullie waarschijnlijk niet zullen kennen.
Het gaat om deze:

Boxart.jpg

ACV Dorchester van SKP model op schaal 1/35.

ACV betekend Armoured Command Vehicle en is derhalve een mobiele commandopost.
De Dorchester is gebaseerd op het chassis van een Britse Matador truck en is dus een op en top Brits voertuig.
Zij werden o.a. ingezet tijdens de woestijnoorlog en enkele van deze voertuigen vielen in Duitse handen na de val van Tobrouk. De Duitsers namen deze graag terug in dienst en zelfs Rommel kon hun comfort appreciëren. Zijn voertuig werd "Mammuth" genoemd en eerlijk gezegd ziet het er wel zo'n beetje uit.

Instructions.jpg

De heel duidelijke instructies komen in boekvorm en al is het voertuig te vergelijken met een doos, er zal veel werk aan zijn.

Colours.jpg

Colours2.jpg

Er zijn verschillende kleurenopties maar ik zou graag deze in het Britse Counter schema maken, de bleke truck boven aan het tweede blad.

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

Parts 3.jpg

Parts 4.jpg

4 sprues met onderdelen,

PE.jpg

een groot vel PE,

Resin Parts.jpg

en een nest resin onderdelen waaronder een massa boutjes die ons werk niet gaan vergemakkelijken.

Stay tuned ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tijd voor een nieuwe bouw, nr 22/2021, en we gaan een multi-media kit aanpakken van een voertuig dat de meeste onder jullie waarschijnlijk niet zullen kennen.
Het gaat om deze:

Bekijk bijlage 423574

ACV Dorchester van SKP model op schaal 1/35.

ACV betekend Armoured Command Vehicle en is derhalve een mobiele commandopost.
De Dorchester is gebaseerd op het chassis van een Britse Matador truck en is dus een op en top Brits voertuig.
Zij werden o.a. ingezet tijdens de woestijnoorlog en enkele van deze voertuigen vielen in Duitse handen na de val van Tobrouk. De Duitsers namen deze graag terug in dienst en zelfs Rommel kon hun comfort appreciëren. Zijn voertuig werd "Mammuth" genoemd en eerlijk gezegd ziet het er wel zo'n beetje uit.

Bekijk bijlage 423575

De heel duidelijke instructies komen in boekvorm en al is het voertuig te vergelijken met een doos, er zal veel werk aan zijn.

Bekijk bijlage 423576

Bekijk bijlage 423577

Er zijn verschillende kleurenopties maar ik zou graag deze in het Britse Counter schema maken, de bleke truck boven aan het tweede blad.

Bekijk bijlage 423578

Bekijk bijlage 423579

Bekijk bijlage 423580

Bekijk bijlage 423581

4 sprues met onderdelen,

Bekijk bijlage 423582

een groot vel PE,

Bekijk bijlage 423583

en een nest resin onderdelen waaronder een massa boutjes die ons werk niet gaan vergemakkelijken.

Stay tuned ...
Amaai Erwin, je laat er geen gras over groeien. Mooie kit . Heeft AFV die ook niet uitgebracht indertijd? Willy.
 
Nog nooit gezien maar vind het wel iets hebben. Veel plezier en succes ermee.
 
Ik ga meekijken :)
 
Inderdaad deze ook weer onbekend maar typisch Brits als je hun andere voertuigen bekijkt.
 
Ik geloof dat die van AFV met interieur was, maar hier heb je wel meteen resin wielen.
 
Ik geloof dat die van AFV met interieur was, maar hier heb je wel meteen resin wielen.
Ik weet dat AFV 3 verschillende dozen heeft uitgebracht waaronder de fameuze "Mammuth" en het zou kunnen dat er interieur in steekt. Bij deze hier is geen interieur voorzien maar zoals je zegt, wel resin wielen.
 
Dat ziet er wat speciaals uit, ik ben al benieuwd. En die lichtgekleurde variant viel me trouwens ook meteen op :)

Veel succes, ik volg alvast.
 
De body steekt in elkaar en hier komen al de eerste resin deeltjes onder de vorm van scharnieren voor de luiken. Ook de deuren links, rechts en achteraan zullen scharnieren krijgen.

Hinges front.jpg

Nose bolts.jpg

De neus is een raar iets: 7 onderdelen maar er moeten 39 + 32 + 25 boutjes op. Deze zijn bijgeleverd in de kit maar je moet zelf zorgen voor de uitmeting en aflijning.

Dryfit.jpg

Nu even in dryfit maar toch maar nachtje laten rusten. Morgen de boutjes wat verder opkuisen en ik overweeg om ze extra te verlijmen door het aanbrengen van een laag vernis of Klir.
Suggesties welkom.
 
Knap gedaan die bouten.
 
Taking shape nicely m8 , but I still say this a dog ugly vehicle , 😳🙈
 
Ja... boutjes... dat ken ik maar al te goed, en bij jou is het op nog kleinere schaal, chapeau hoor (y)
 
We doen verder.
De voorste spatborden werden geplaatst en het chassis werd in elkaar gestoken.

Chassis.jpg

Na een nachtje drogen was het tijd voor de eerste serie onderdelen aan de onderkant.

Bottom.jpg

Ook hier een mix van resin (blauwgrijze kleur) en plastiek.

En dan beginnen we met het volgende geduldwerkje; het plaatsen van PE.

PE Links.jpg

Vermits ik geen vlekken wil van gebruikte CA lijm, gebruik ik hier Gator's Grip Thin Blend (wit potje). Nadeel is dat deze lijm een grote droogtijd heeft en daarom doe ik maar 1 zijde per keer waarna ik deze laat overnachten. Voordeel is dan weer dat het teveel aan lijm gemakkelijk kan verwijderd worden.
Hoop juist dat ik geen problemen zal krijgen als ik later dit voertuig zal beginnen afplakken om te verven.

Wordt vervolgd...
 
We doen verder.
De voorste spatborden werden geplaatst en het chassis werd in elkaar gestoken.

Bekijk bijlage 423654

Na een nachtje drogen was het tijd voor de eerste serie onderdelen aan de onderkant.

Bekijk bijlage 423655

Ook hier een mix van resin (blauwgrijze kleur) en plastiek.

En dan beginnen we met het volgende geduldwerkje; het plaatsen van PE.

Bekijk bijlage 423656

Vermits ik geen vlekken wil van gebruikte CA lijm, gebruik ik hier Gator's Grip Thin Blend (wit potje). Nadeel is dat deze lijm een grote droogtijd heeft en daarom doe ik maar 1 zijde per keer waarna ik deze laat overnachten. Voordeel is dan weer dat het teveel aan lijm gemakkelijk kan verwijderd worden.
Hoop juist dat ik geen problemen zal krijgen als ik later dit voertuig zal beginnen afplakken om te verven.

Wordt vervolgd...
Ja Erwin, al weer goe bezig. Ben benieuwd naar het eindresultaat voor het kleven van die boutjes met Gator Grip. Ik gebruik het meestal voor het kleven van doorschijnende delen . Succes. Willy.
 
Het viel me gisteren te binnen dat ik ergens een boek over de Matador truck moet hebben en dat daar wel een artikel over de Dorchester kon instaan. Verstand laten werken, het boek gevonden en bij nazicht zelfs een foto gevonden van de truck die ik wil bouwen registratie en al.

Boek.jpg

Mytruck.jpg

Blijkt dus dat deze trucks besteld werden in 2 loten, zeg maar een vroege (1941) en een late (1942).
Mijn truck behoort tot de eerste serie want hij draagt een registratienummer beginnend met een L. Normaal werd een L nummer slechts toebedeeld aan voertuigen zwaarder dan 1 ton en daar zit hij dus ruim over.
Omdat het hier een Armoured Command Vehicle betreft heeft men in 1942 dan de registratie gewijzigd naar een F nummer dat toebedeeld werd aan alle types Armoured Cars.
Tevens werden de latere types voorzien van een valse neus en dak om hen vanuit de lucht meer als een vrachtwagen te doen lijken i.p.v. een commandopost. Die valse neus en dak zijn in de kit voorzien als PE en foto van zo een voertuig staat op de boxart.
SKP Models is wat zijn kleuren en registraties betreft dus heel juist !

Roof.jpg

Gisteren nog de scharnieren van de dakluiken aangebracht alsook twee ventilatoren.

Right.jpg

Vandaag de rechterzijde en de neus, deel 1 in feite want er moet in een later stadium nog zaken aangebracht worden.

Front.jpg

Met deze oefeningen in resin en PE begint hij meer en meer op een "naked kit" te lijken.

Wordt vervolgd...
 
Erwin, wat betreft het plaatsen van het dak, moet daar aan de zijkanten niet over de volle lengte een lichte overhang zijn? Misschien kan dit nog aangedrukt worden in het midden. Het lijkt me of dat alleen aan de rechterzijde goed te zien is op de foto's. Ik vind het wel opmerkelijk dat je aan het chassis nog niet kan zien waar de assen moeten komen.
 
Steven, ik heb mijn documentatie en foto's op het net nog eens goed bekeken. Volgens mij was er geen overhang aan één van de zijkanten.
Ik heb dan ook mijn model nagekeken en aangepast waar nodig. Tevens heb ik nog enkele naden bijkomend gevuld met filler.

Wat die ophanging betreft, deze is maar voorzien op het einde van de bouw als alle PE al geplaatst is.
Ik ben dan ook aan het overwegen om eerst de ophanging te plaatsen alvorens verder te gaan met de PE want bij de manipulatie van deze grote bak zou het best eens kunnen dat er het één en ander loskomt en verdwijnt.

Vandaag nog wat PE geplaatst, dit maal aan de achterzijde, werkje van ongeveer 3 uur.

Achterzijde.jpg

Wordt vervolgd ...
 
Steven, ik heb mijn documentatie en foto's op het net nog eens goed bekeken. Volgens mij was er geen overhang aan één van de zijkanten.
Ik heb dan ook mijn model nagekeken en aangepast waar nodig. Tevens heb ik nog enkele naden bijkomend gevuld met filler.

Wat die ophanging betreft, deze is maar voorzien op het einde van de bouw als alle PE al geplaatst is.
Ik ben dan ook aan het overwegen om eerst de ophanging te plaatsen alvorens verder te gaan met de PE want bij de manipulatie van deze grote bak zou het best eens kunnen dat er het één en ander loskomt en verdwijnt.

Vandaag nog wat PE geplaatst, dit maal aan de achterzijde, werkje van ongeveer 3 uur.

Bekijk bijlage 423738

Wordt vervolgd ...
Ja Erwin dat foto etch gedoe vraagt altijd veel tijd hè. Het resultaat mag er zijn. Wat betreft die Matador, ik herinner mij nog die kit met dat kanon achter van Airfix op1/72. Ik heb nog een Dorchester gebouwd in Bristol papier op die Matador naar een plan uit Airfix Magazine. Veel later kwam dan van Matchbox op 1/76 Monty 's Caravan. Lang vervlogen tijden. Succes. Willy.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan