Hoofdsponsor

1/24 '58 Chevrolet Impala Coupe - SOFIE IS TIJDIG AFGEWERKT!

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Tamiya heeft zijn zogenaamde "rubbing compound", je begint met "coarse" gaat over op "medium" en eindigt me "fine", geeft een mooie glans zonder echt te polijsten, gewoon met een zacht doekje.

Dany,

Enig idee waar deze verkrijgbaar is? Want dit is blijkbaar niet zo simpel te krijg...
 
Hey Dominiek,

Vraag het eens aan onze Scotty ? Of online bestellen kan ook hier : De Hobbysite.nl

Volgens mij kunt ge het ook met tandpasta proberen, of met zilverpoets en dergelijke. In de supermarkt of hobbywinkel vind ge ook wel poestmiddelen / polijstmiddelen die ge kunt gebruiken.

Groeten, Pascal
 
Bedankt Pascal.
En aan Scotty had ik het al gevraagd. Jammer genoeg heeft hij deze niet.
 
Sorry, ik was niet bij m'n pc. Ik heb de mijne van bij de Kimar (minder dan 100m van m'n deur), en waarschijnlijk heeft Geert ze ook wel op stock.
 
Opstaande randen zijn altijd een kwetsbaar punt als je zal gaan polijsten.
Zelfs met de Tamiya poetsmiddellen loop je het gevaar als je vernis niet dik genoeg erop zit dat je de boel kaal maakt :angry:

Zoals je zelf al aangaf even licht schuren en opnieuw een of twee lagen vernis erop en dan word hij vanzelf ook weer strakker.

En dan kan je hem alsnog poetsen met een poetsmiddel voor je echte auto bijvoorbeeld.

Ik heb dit model ook nog liggen en dan ga ik hem zo schuren dat ik zo dicht mogelijk tegen de opstaande randen schuur maar let wel niet de opstaande randen zelf, en dan met poetsen van grof naar fijn zorg ik ervoor dat ik weer zo dicht mogelijk tegen de opstaande randen polijst met de grove versie van het poetsmiddel (ik gebruik dus ook Tamiya) en daarna met de fijnere versie pak ik wel de op staande randen mee

Maar om op je model terug te komen vind ik het resultaat nog wel meevallen hoor ik had een echte ramp verwacht en dit is geen ramp dus, kijk maar eens goed naar mijn Fordje die heeft ook iets van een sinaasappel huidje na 6 lagen vernis maar deze word uiteraard wel gepolijst als hij goed is gedroogd.

Ron
 
Dany: merci voor de tip van Kimar, daar had ik nog niet aan gedacht. Naar Geert heb ik al een mail gestuurd.

Ron: Ook bedankt voor de uitleg over het gebruik van die Tamiya spullen.
 
Ok, de Tamiya stuff heb ik allemaal, maar moest het wel uit 3 winkels samenstellen :unsure:

Enfin, nu de deadline dichter komt heb ik nog wat meer werk gemaakt van de body.

Je zult zien dat er hier en daar lichtere vlekken inzitten. Dit komt omdat ik licht geschuurd heb met korrel 2000. Daarnaast heb ik de PE weer boven gehaald.

Maar foto's zeggen meer dan woorden:

3_body1.jpg

2_body2.jpg

3_body3.jpg

1_body4.jpg

En nu beginnen spelen met massa's BMF.
 
Jullie moeten niet denken dat ik in slaap ben gevallen hoor.......

Kijk eerst maar naar de foto's. De kwaliteit kon wel beter, maar deze zijn geschoten bij kunstlicht in de kelder.
2_bmf1.jpg

2_bmf2.jpg

2_bmf3.jpg

2_bmf4.jpg

1 kant volledig afgewerkt met BMF, de voorruit voor 3/4 en het dak ook voor 3/4. DIt geheel heeft me zo'n 6 uren tijd gekost. Ik durfde mijn model bijna niet meer vastnemen, uit vrees de toch fragiele BMF-lagen te verprutsen. Dus heb ik voor een andere optie gekozen: de rechterzijde die volledig af is met de folie, afzonderlijk een laagje vernis uit de spuitbus gegeven. Dit zal toch een beetje beschermen tegen loskomen en vingerfratsen.
Nu moet de andere kant ook nog zo worden gedaan, nadat de vernis droog is morgen. Dit zal een werkje worden voor maandagnacht.

Morgen staat er op het Loodswezen het volgende op de menu: eerst en vooral de F1 wedstrijd volgen die in China wordt gereden. :P
Daarna ga ik het chassis nog wat bijwerken, dit is zo goed als af op de 2 laatste stukken uitlaat na. Een checklist maken wat er nog allemaal moet worden gedaan, om zo deze keer zeker te zijn dat ik geen stappen mis of zaken vergeet.
 
Getverderrie :tongue:

Nee hoor zeer mooi al dat BMF werk en gelukkig zit er niet al teveel op dit model want anders was je jaren bezig :laugh::laugh::laugh:

Ron die aandelen in de BMF fabriek gaat kopen.
 
Het is een idee Dominiek :laugh:

Maar op dit model zit echt veel chrome werk en ikkan niet zo snel een ander model bedenken die ook berg chrome op zich heb zitten


Ron
 
Ok, alle gekheid op een stokje, we gaan weer verder met "Sofie".

Het chassis heeft nu de laatste stukjes gekregen die er nog op moesten: de stukken uitlaat die de knalpotten verbinden met de uitlaatcollector.

2_chassis1.jpg

3_chassis2.jpg

2_chassis3.jpg

foto 1: De stukken zitten er in met een beetje extra plamuur erbij om deze mooi te laten aansluiten.
foto 2: in de grondverf.
foto 3: de juiste kleur verf erop om ze af te werken.

En dan, de niet-te-vergeten-lijst-in-de-juiste-volgorde:


- chassis op een paar plaatsen bijstippen waar de laatste stukken geschilderd zijn.
- vernislaagje over diezelfde laatste stukken.
- binnenkant dryfitten op het chassis en daarna vastzetten.

daarna aan de body:
- aan de binnenkant het dak bijstippen.
- op een 2-tal plaatsen de body bijstippen.
- ramen bewerken met Sols Plus voor de glans.
- binnenspiegel uit de PE-set monteren, schilderen en op zijn plaats zetten
- BMF op de body afwerken.
- de nodige laagjes vernis erop zetten.
- bumpers bijschuren en opnieuw in Alclad spuiten.
- body opwrijven met Tamiya Polishing Compound.
- koplampen monteren.
- achterlichten monteren.
- bumpers monteren

En dan zou ze moeten af zijn denk ik. :D
 
Laatst bewerkt:
een teaser'ke om jullie een idee te geven ^^

1_teaser3.jpg

1_teaser1.jpg

1_teaser2.jpg

Het gaat hier vooralsnog om een dryfit.

-------
En dan, de niet-te-vergeten-lijst-in-de-juiste-volgorde:

- chassis op een paar plaatsen bijstippen waar de laatste stukken geschilderd zijn.
- vernislaagje over diezelfde laatste stukken.
- binnenkant dryfitten op het chassis en daarna vastzetten.

daarna aan de body:
- aan de binnenkant het dak bijstippen.
- op een 2-tal plaatsen de body bijstippen.
- ramen bewerken met Sols Plus voor de glans.
- binnenspiegel uit de PE-set monteren, schilderen en op zijn plaats zetten
- BMF op de body afwerken.
- de nodige laagjes vernis erop zetten.
- bumpers bijschuren en opnieuw in Alclad spuiten.
- body opwrijven met Tamiya Polishing Compound.
- koplampen monteren.
- achterlichten monteren.
- bumpers monteren

En dan zou ze moeten af zijn denk ik. :D
 
Ja, ja, het is te zien dat ge Sofie graag ziet, ge zet ze al dadelijk in haar "blootje" :P :laugh:

Ziet er heel mooi uit Dominiek, de eindfoto's zullen om van te smullen zijn ^^

Groeten, Pascal
 
Fotoloze update:

Het BMF-werk is afgelopen. Het was een ganse klus om de wagen te voorzien van de nodige BMF, maar dit is een van de werkjes die ik het liefste doe.

-------
En dan, de niet-te-vergeten-lijst-in-de-juiste-volgorde:

- chassis op een paar plaatsen bijstippen waar de laatste stukken geschilderd zijn.
- vernislaagje over diezelfde laatste stukken.
- binnenkant dryfitten op het chassis en daarna vastzetten.

daarna aan de body:
- aan de binnenkant het dak bijstippen.
- op een 2-tal plaatsen de body bijstippen.
- ramen bewerken met Sols Plus voor de glans.
- binnenspiegel uit de PE-set monteren, schilderen en op zijn plaats zetten
- de nodige laagjes vernis erop zetten.
- bumpers bijschuren en opnieuw in Alclad spuiten.
- koplampen monteren.
- achterlichten monteren.
- bumpers monteren

En dan zou ze moeten af zijn denk ik. :D
 
Toch maar wel weer even reageren. :laugh:

Dominiek, dit gaat toch een zeer schone wagen worden. Mijn petje gaat echt af. Kritiek heb ik niet, maar ik heb wel alles gelezen. :laugh: En blijf je op de voet volgen. :P
 
ok, hier gaan we weer voor een mini-update..... want de tijd begint te dringen......

Eerst de chromen sierstrip op zijn plaats gelijmd...... met krachtlijm en de nodige krachttermen..... bijna de laklaag om zeep geholpen.... hier zie je de motorkap nog met 1 laagje vernis erop gelegd die nog nat is.
Wat op de foto zéér duidelijk zichtbaar is (damn macro :angry:) maar op het model zlf niet, is dat de chroom schilderwerken van het logo en de naam, nog een extra laagje kunnen gebruiken.

1_hood1.jpg

En de achterlichten op hun plaats gelijmd, dat moest er nog bij en amai, verandert het zicht op de achterkant ineens een pak zeg. Oordeel zelf. De body heeft gelijk ook nog een vernislaag op zijn kop gekregen.

4_body1.jpg
 
Is hij nou nog niet klaar :O:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

Inderdaad met die achterlichten krijg hij gelijk wat meer smoel maar in vergelijking met de motorkap lijkt het wel dat de body minder glimt?

De motorkap ziet er in elk geval strak uit uit op de emblemen na dan maar dat gaf je zelf al aan.

Ron
 
Ja, ik begrijp het niet goed wat dat glimmen betreft. De body en de kap hebben dezelfde behandelingen gekregen en toch is die motorkop een pak beter. Begrijpe wie begrijpen kan. Nu, ik ga er me niet druk in maken, want het resultaat is momenteel toch al een stuk beter dan wat ik had durven hopen en een hele hoop beter dan mijn vorige (eerste) bouwsel. Ik durf gewoon ook niet teveel meer klooien aan de laklaag, want die grondverf durft soms te lossen. Dit heb ik vastgesteld bij het insnijden van de BMF..... man, ik hield mijn hart vast. Gelukkig biedt de vernis de oplossing hier en houdt de boel strak op mekaar. Dit was een kitje waar de (verschillende soorten) grondverf me toch een hoop miserie gekost hebben. Ik vermoed dat het aan de plastic van de kit zelf ligt. Want de laatste grondverf is van Tamiya en heeft ook nog altijd dat probleem.

Die emblemen gaan nog een extra laagje chroom krijgen.
 
Ik heb waarschijnlijk wel een vermoeden waaron de body minder glimt als de motorkap.

Heb je de motorkap los van de body gespoten zoja dan spuit je automatisch meer lak op dat kleine onderdeel in vergelijking met de body die dus wat minder vernis krijgt.

En inderdaad in jouw geval zal ik er ook niets meer of meer aan doen om verdere problemen te voorkomen want die heb je al genoeg gehad.

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan