Hoofdsponsor

1/35 Zombie Destroyer SU-122 [wip]

Wat ik ook probeer en hoe ik het ook verdun, de korreltjes blijven. Ik zal vandaag de andere verf eens proberen en die niet meer gebruiken voor figuren. Voor diorama's is die wel goed bruikbaar, daar mogen al eens korreltjes tussen zitten.

Als die andere verf ook zo'n probleem geeft zal ik beginnen filteren. Er liggen hier nog wel ergens theezakjes.

Bedankt voor de filmpjes, ik zal er meteen naar kijken. Lekker relaxed in de zetel met een hoofdtelefoon op.
 
Alain, de korreltjes zijn kleurpigmenten die slecht gemalen zijn bij het maken van de verf.
Persoonlijk heb ik mijn verf nog nooit gefilterd is misschien een idee.
de doorsnee acrylverf in tube is gedacht voor het schilderen op doek en niet voor modelbouw gedacht, dus verwacht hier geen wonderen.
zelfs in de modelbouw is er een verschil in hoe fijn pigmenten gemalen worden.

Gamecolor en andere voor tabletop zijn snel dekkend en bestaan uit grove pigmenten (het schilderen moet vooruitgaan, grote legers)
Modelcolor en aanverwanten zijn minder dekkend en geven een mooier oppervlak, hier zijn de pigmenten reeds fijner (de afwerking primeert)
Modelair en alle andere voor airbrush hebben de fijnste pigmenten. (hier wordt een gladde finish verwacht)

Eigenlijk is het eenvoudig en geld voor alle verf, hoe fijner gemalen en afhankelijk welke kleur pigmenten gebruikt zijn bepalen de prijs en de kwaliteit.

Persoonlijk vind ik dat je voor jezelf de lat wel heel hoog legt voor je eerste figuur, dit gaat vrees ik in een hoop frustratie eindigen.

Grtx Jan
 
Bij die hoop frustratie heb ik ook al stilgestaan Jan. Dan kwam ik tot het besluit dat gans dit project één grote hoop frustratie is maar toch langzaam vooruitgaat en er al bij al toch goed uitziet. Hoofddoel met dit project is om mijn nonchalante houding tegenover modelbouw kwijt te raken en dat kan voor mij enkel door de lat hoog te leggen en niet meer tevreden te zijn met ongeveer en bijna. Het moet gewoon goed zijn. Ik ben al lang genoeg aan het sukkelen op hetzelfde veel te lage beginnersniveau, het moet beginnen omhoog gaan.

Ik heb wel gemerkt dat de korreltjes minder zijn, misschien doordat ze in de wetpalet zakken? Als ik dan enkel de verdunde bovenlaag gebruik zou het misschien toch nog goed komen. Andere verf kopen zal ik voorlopig niet doen maar wel kan ik de lat wat laten zakken? Ofwel gebruik ik de potjes van Tamiya, daarmee airbrush ik ook dus misschien lukt dat dan beter.

Vanavond meer nieuws en foto's. De zoektocht naar perfectie...
 
Neem gerust de tijd om te schilderen Alain dit figuurtje moet niet op één uurtje afgewerkt zijn dan gaat het fout,gebruik voldoende referentie materieel en de goede/juiste verf ...
De verfjes van vallejo zijn naar mijn eigen ervaring heel goed en leuk om mee te werken maar verdun voldoende dan verkrijg je het beste resultaat 😉

Nog heel veel succes met dit mooi figuurtje Alain en het is echt niet belangrijk dat je nog op het beginners niveau staat maar geniet van deze mooie hobby neem de tijd om te groeien dan gaat je niveau van zelf naar boven...😉
 
De tijd neem ik meer dan genoeg tegenwoordig, gelukkig kan ik de ongeduld bedwingen want het gaat zeker niet snel vooruit.

De figuur wat laten rusten en wat gras geplant, er moet nog meer gras komen maar...nou ja...kijk en oordeel zelf. Waarschijnlijk zal ik alles weer omspitten en opnieuw beginnen.

attachment.jpg
 
Alain,

Je ondergrond is inderdaad een beetje mager maar heeft wel potentieel.
Wat je voorlopig hebt gemaakt is geverfde kalk met hier en daar een plukje gras (Excuus als ik een beetje denigrerend overkom).

Je moet de natuur observeren en ook nabootsen. Nergens vindt je geverfde kalk met wat gras.
Je bent een natuurmens en hebt een grote tuin waar je in werkt. Dus observeer even de natuur.
Een ondergrond bestaat uit verschillende lagen, en die moet je nabootsen indien je een realistisch effect wil.

- Je hebt de ondergrond dewelke vaak gewoon aarde is.
- Dan heb je een laag steentjes, zand, takjes, enz...
- En daartussen of bovenop groeit hier en daar gras.
- Het kan ook zijn dat de volledige rand begroeid is met gras wat het eenvoudiger (maar ook eentoniger maakt).

En je moet ook het verven / kleuren los zien van de ondergrond textuur.
Eerst moet je zorgen voor de juiste textuur die je nadien verft. Ook gras kan je evt verven.

Hier een paar voorbeelden van hoe ik de ondergrond voor de Landsknecht heb gemaakt:

In deze post maak ik de basis ondergrond: Kalk waar ik dan steentjes aan toevoeg voor textuur, en de hele handel een donkere kleur geef, waarna er ook gras wordt gezaaid.
http://www.modelbouwen.be/threads/10412-Landsknecht-Pili-Pili-120mm-DONE?p=297871&viewfull=1#post297871

Vervolgens voegen we de volgende lagen toe: Zand, takjes, twijgjes enz.
http://www.modelbouwen.be/threads/10412-Landsknecht-Pili-Pili-120mm-DONE?p=298080&viewfull=1#post298080

Nog een beetje extra gras, blaadjes, e.a.
http://www.modelbouwen.be/threads/10412-Landsknecht-Pili-Pili-120mm-DONE?p=298382&viewfull=1#post298382

Nu is de ondergrond textuur klaar en begin ik aan het verven van de ondergrond. Zo krijgen stenen een andere kleur dan bvb zand en gras.
http://www.modelbouwen.be/threads/10412-Landsknecht-Pili-Pili-120mm-DONE?p=298602&viewfull=1#post298602

http://www.modelbouwen.be/threads/10412-Landsknecht-Pili-Pili-120mm-DONE?p=298978&viewfull=1#post298978

Je moet je ondergrond in feite bekijken als een model op zich. Je moet details voorzien, observeren hoe het in het echt is, desnoods een paar fotos maken in de natuur, textuur aanbrengen, verven, wash aanbrengen, dry-brushen enz enz.

Er kruipt veel werk in maar in de echte natuur is een ondergrond ook erg complex, dus moet je er tijd en moeite instoppen.

Succes,

Dirk
 
Je spreekt zeker niet denigrerend, het is een feit dat het nu gewoon geschilderd plaaster is met wat plukken gras. Dat moet helemaal opnieuw gedaan worden, daar is geen twijfel over.

Ik zal van de bodem naar boven toe werken zoals je hebt uitgelegd. Maar nu eens enkele dagen de modelbouw laten rusten want het neemt teveel de overhand in m'n gedachten en m'n hoofd staat op barsten. Eens enkele dagen in de tuin bezig zijn en naar het tuincentrum gaan. Daar dool ik graag rond tussen de planten en het gereedschap. Ook wat film en docu's kijken, ik ben nu ingeschreven bij Netflix (1° maand gratis) en dat is een volledig nieuwe wereld die opengaat.

Nood aan ontspanning die modelbouw nu niet kan geven. Tenzij een OOB misschien???
 
Rust is even belangrijk dan bouwen, het mag geen 'opdracht' worden.
 
Toch nog een klein beetje modelbouw gedaan, iets in de rand er van. Van een pillendoosje een shaker gemaakt om de ondergrond mooi te kunnen verdelen. Een soort van fijn zand met verschillende korrelgrootte zal ik daar voor gebruiken. Het zand is gelig van kleur maar dat kan wel gebruikt worden. Morgen ook eens rondkijken op het terrein en in het tuincentrum voor steentjes die bruikbaar zijn in deze schaal.

attachment.jpg
 
Met de opmerkingen van Leysend in het achterhoofd heb ik eens de aquariumafdeling van het tuincentrum bekeken. Daar een zak bodembedekking voor een terrarium, een zak steentjes voor een aquarium en diverse plastiek aquariumplanten gekocht. De zak voor het terrarium lijkt me ideaal om de bodem mee te beginnen.

attachment.jpg

Nu staat er een pot van op de kachel te drogen want vochtig is dat niet bruikbaar op een diorama

attachment.jpg

Morgenavond zal het wel droog genoeg zijn voor een teststukje. Vanavond nog wat proberen te schilderen aan de figuur.
 
Het figuurtje:

attachment.jpg

Er zijn nog wat korreltjes maar dat zal ik zo laten, ze zijn met het blote oog niet te zien en ook zou ik er iets willen mee proberen op het einde. De laarzen heb ik ook al gedaan maar uiteraard kunnen ze niet zo mooi zwart blijven.

Vraag van de dag: het verweren/vuilmaken van de verschillende kledingstukken, doe je dat nadat alles afgewerkt is of stuk per stuk? Dat lijkt me het beste te zijn maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk. De laarzen bvb moeten anders vuilgemaakt worden dan de broek of de tanktop. Meer stof en modder op de laarzen en meer olievlekken op de tanktop.

En voor of na een laag vernis?
 
Figuurtje is een hele verbetering, vernis op een figuur geen idee waar dat voor nodig is eerlijk gezegd, en tankdop je bedoel de smeernippels :)
 
ziet er toch al goed uit grt.
 
Dankjewel Danny_Jeurissen, ik zal er alles aan doen om deze figuur toonbaar te maken. Het is niet makkelijk maar beetje per beetje zal het wel goed komen...hoop ik...

Vandaag de tanktop een kleurtje gegeven, nog wat werk aan. Heeft iemand al ooit eens een decal op een figuur gebruikt? Ik zou op de rug iets van een doodshoofd of ander stoere tekening willen hangen. Met vrije hand schilderen is uitgesloten. Ik denk dat met set en sol de decal mooi in de plooien van het shirt zal vallen. Of zie ik dat verkeerd?

attachment.jpg

Ook de graskanten eens professioneel aangepakt met de terrariumgrond die ik gisteren kocht en die gedroogd werd op de kachel. Ziet er stukken beter uit nu, veel beter dan de geschilderde plaaster van eerder.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog verder afwerken met graspollen, het statische gras gebruik ik liever niet omdat dit niet zo'n natuurlijke look heeft. Ook zal ik plantjes maken van de aquariumplanten die ik gisteren kocht. Daarmee moet iets moois te maken zijn maar eerst zal wat verf nodig zijn denk ik om de plastieklook weg te werken.
 
Matte vernis Alain en op vetplantjes mag een streepje blinkend
Ziet er al veel , veel beter uit
Marc
 
Dankjewel Coachke. De plantjes zijn voor morgen denk ik.

Vanavond nog wat schilderwerk gedaan aan de dame. Morgen de riem en het haar en dan de afwerking met vuil. Vooral modder en stof op de laarzen en ook wat op de broek, vooral dan het zitvlak. Het shirt een paar olievlekken om het helemaal af te werken. Eén ding zie ik nog een beetje tegenop en dat is het gezicht. De ogen en de mond moeten ook nog gedaan worden maar bij zo'n fijn werk durf ik al eens te beven wat het mooie schilderwerk niet ten goede komt.

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan