Hoofdsponsor

1/72 VII C Uboot [DONE]

Indrukwekkend wat je hier laat zien en alle maten die je gebruik kloppen perfect met het dek...

Dank je wel. Het is mijn geluk dat ik er nog genoeg info materiaal van heb uit het verleden waaruit ik kan putten. Alhoewel ik toch regelmatig googel op verbeteringen of aanvullingen.
 
Homeghost, wat is de schaal van deze Unterwasser Boot ?
Wil wel 'ns neuzen en in de gaten houden of er misschien iets voorhanden is qua figuren.
 
Eerlijk gezegd wil ik dit soort bouw ook wel eens proberen,maar of het wat zou worden is eerder de vraag,daarom ook dat ik deze graag volg ,het is niet alleen mooi maar het is ook erg leerzaam.
 
Eerlijk gezegd wil ik dit soort bouw ook wel eens proberen,maar of het wat zou worden is eerder de vraag,daarom ook dat ik deze graag volg ,het is niet alleen mooi maar het is ook erg leerzaam.

Dank je wel. Dat is altijd goed om te lezen.
 
ik kom elke keer kijken als je een update doet ron en denk dat er zo velen zullen zijn.
maar ik kan ook niets zinnigs inbrengen dat de bouw nog kan verbeteren hoor.
1 ding is zeker als ik hier kom kijken moet ik telkens de dweil gaan halen :)
prachtig hoe je bouwt en doe zeker voort ook al word er soms niet veel gereageert want dat heb je aan je zelf te danken hoor er valt gewoon niets op aan te merken .
 
Volledig met Amazone eens, ik kom ook elke keer kijken, ik kan het gewoon niet laten, je maakt het ook zo prachtig hé ;)
En net als Amazone (en waarschijnlijk nog anderen?) weet ik niet wat ik kan schrijven als reactie, ik weet niets van deze bouw-methodes, maar heb er wel bewondering voor...
 
Ja jongens en daar weet ik niets op te antwoorden. Behalve misschien dat ik wel wat ervaring heb in deze bouwwijze maar het zou in principe iedereen kunnen leren.
Maar zoals eerder geschreven maak ik ook wel fouten :)

Maar toch bedankt voor het spreekwoordelijk geschrift " een hart onder de riem steken ".
 
Een kleine update deze keer.

De dekplaten zijn in de primer gezet en klaar voor de definitieve montage.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
En nu zijn ze dan definitief gemonteerd op het dek met montagekit. De randen zijn verder afgewerkt met plamuur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Plamuur..

attachment.jpg

attachment.jpg

En netjes bij schuren.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De vloed openingen ( of ventiel gaten ) zijn in de romp gefreesd. Erg precies klusje maar erg spannend om te doen.

Dit is nog niet de definitieve vorm van deze openingen. Later komt er aan de buitenzijde een gesimuleerde romp buitenzijde tegenaan waar de definitieve vormen erin worden gemaakt. Daarover later meer. De binnenzijde heb ik zwart ingeverfd. Zuiver om te voorkomen dat het hout met de nog komende werktijden eraan kunnen gaan werken. Dus er zouden bijvoorbeeld houtnerven rechtop kunnen gaan staan. Dat wil ik voorkomen door de verf ertegenaan te doen. En waarom dan ook niet meteen zwart om de diepte te simuleren. Later na het airbrushwerk moet dit nog een keer gaan gebeuren omdat de overspray het zwart uiteraard kan gaan beinvloeden.

attachment.jpg

De " uitlaten " voor de duikertank nr.2. Hieruit werd het overtollige water geblazen met perslucht voor het opduiken naar de oppervlakte. Dit gaf veel bubbels en kon de positie verraden. Daarom zijn deze klein gehouden om het water er met kleine en dunne stralen uit te blazen. Ook in verband met het geluid ervan. Deze gaven dus minder geluid tijdens het uitblazen als grotere openingen. Aan de andere zijde zaten deze voor tank nummer een.

attachment.jpg

De voorste drainage openingen. Bedoeld om de romp te stabiliseren onder water. Althans bij deze VII C uitvoering. Dezelfde functie hebben de achterste drainage openingen in de romp. Door hier water in te laten of uit te blazen ( ging met een geringe hoeveelheid ) kon de romp mooi recht of juist schuin gehouden worden. Dit door middel van kleppen acher deze buitenste rompwand. Het had een groot nadeel. Als er dieptebommen werden gedropt door de vijand konden de drukgolven de buitenwand hier dicht drukken waardoor de kleppen en leidingen ernstig werden beschadigd met functie verlies. Eenmaal in de duikstand gezet ( opzettelijk door bemanning of door de beschadigingen eraan) was het schip verloren...deze bleef dan in deze stand staan en ging door met duiken tot op de bodem van de zee. Onheroepelijk!...

attachment.jpg

Verder zaten tussen deze drainage openingen de luiken voor de torpedo`s.

En enkele overzichts foto`s. De overige ventielen waren bedoeld voor water inname en afgifte voor duiken. Ieder slot was apart te regelen derhalve ook de vele kleine kraanwielen in de romp afhankelijk wat de kapitein wilde.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
wow prachtig ron
we zijn alle maal druk bezig met de valentijn bild dit wekend, maar ben blij dat ik weer ff tijt genomen heb om hier ook nog eens te komen kijken want is weer de moeite
 
wow prachtig ron
we zijn alle maal druk bezig met de valentijn bild dit wekend, maar ben blij dat ik weer ff tijt genomen heb om hier ook nog eens te komen kijken want is weer de moeite

Dank je wel. De volgende stap wordt lekker constructief omdat nu de voorste duikroeren eraan worden geconstrueerd.
 
Ook tof dat je uitleg over de werking van het schip er bij geeft !! waardeer ik zeer !

Vraag over deze manier van bouwen (de sandwich manier) :
Dit is dus toepasbaar voor elke vorm met volume ? en moet het dan met Balsa, of zijn andere materialen ook geschikt ?
 
Ook tof dat je uitleg over de werking van het schip er bij geeft !! waardeer ik zeer !

Vraag over deze manier van bouwen (de sandwich manier) :
Dit is dus toepasbaar voor elke vorm met volume ? en moet het dan met Balsa, of zijn andere materialen ook geschikt ?

Mijn ervaring is dat het in principe mogelijk is om ( mits je genoeg fantasie of inventief kunt zijn ) datgene ermee te creëren wat je wilt mogelijk is. Ik heb al mijn full scratch projecten op deze wijze gebouwd waarbij de rompvormen best wel ingewikkeld zijn geweest ( vooral de Emma Maersk) en dat het allemaal gelukt is. Er zijn wel natuurlijk grenzen aan verbonden wat er bij alle methodes zijn.

Belangrijk is dat (ervan uitgaande dat het een romp wordt) er wel eerst met schotten de basisvorm in wordt gegeven. Het tempex ( styropor) vult de ruimtes ertussen in op. Het geeft geen stevigheid eraan. Verder is het bekleden de belangrijkste schakel erin. Dit geeft niet alleen de vorm goed erin maar vooral de vorm wordt hiervan erg sterk. Het geeft na voltooing geen enkele torsie meer. Je kunt de vorm vrijwel niet draaien of buigen mits de verhoudingen juist zijn. Ook het verlijmen van de huid speelt erin mee.

Balsahout is uiterst geschikt om de vorm te bekleden. Mijn dochter is op dit moment een Minion ( Disney figuur )ermee aan het maken. Ook op deze wijze. Alleen gebruik geen balsahout dikker als 2 mm. Dit gaat wel erg lastig worden om te buigen omdat de vezels van balsa verschillend lopen langs elkaar. En dan werkt het " verzepen " tegen je. Een andere houtsoort zou ook geschikt kunnen zijn mits deze water kan opnemen. Maar ook een vliegtuig romp kan zo prima gemaakt worden!.

Twee artikels uit mijn site geven hier meer duidelijkheid in.

http://homeghost.nl/artikelen/8

http://homeghost.nl/artikelen/28

Er staat ook beschreven hoe ermee om te gaan.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Gr. Ron.
 
Prachtig waar u mee bezig bent, knap.
 
Inmiddels zijn de voorste roervlakken in hun eerste ruwe vorm gemonteerd. De opvallende smallere gedeeltes gaan in de romp steken. Zo is dit een erg sterke verbinding.

attachment.jpg

Daar waar de twee kleine buisjes zitten heb ik een ronding erin gemaakt. Zo is dit dan een erg sterke verbinding.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het messing buisje steekt door de boeg heen en is dus draaiend. Of ik de vlakken draaiend ga maken hangt af van de sterkte uit de verlijming later van de stuurvlakken.

attachment.jpg

Gemonteerd en van onderen op de foto gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een dryfit met de stuurvlakken los erin gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan