Hoofdsponsor

1/72 VII C Uboot [DONE]

Kan hier maar een woordje aan toevoegen mijn complimenten hiervoor...
 
Dank je Danny.

Overigens vandaag een korte update. De kiel wordt gemonteerd en bestaat uit vurenhout. In het midden uiteraard plaatsen.

De dikte ervan heb ik eruit gesneden en de kiel met montagekit gemonteerd. Dit is slechts het midden gedeelte. Er moet nog een voor en achterstuk aankomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
terug prachtig werk ron zoals we gewoon zijn van u .
gr dirk d
 
mooie vorderingen Ron !!! je hebt de speed er goed in :)
 
Ja het gaat gelukkig lekker. Ik zal snel weer een update plaatsen.
 
Je houd een flink tempo aan.
Ik volg in stilte
Vgr Marc
 
Nu het tempo gaat lekker door want er zijn enkele vorderingen te zien :)

Als eerste heb ik de tweede bouw standaard gemaakt. Dit is nodig om later op het dek goed te kunnen gaan werken want daar moet veel gebeuren wat wat druk geeft eraan betreffende de romp. Dus alleen rusten op piepschuim is niet meer voldoende daarvoor. Wel zal ik de piepschuim blokken nog gaan gebruiken voor werkzaamheden aan de zijden van de romp. De standaard is geschroefd en gekit. Voornamelijk MDF materiaal en vurenhout.

attachment.jpg

attachment.jpg

En het volgende logische onderdeel zijn de twee grotere vloedruimten langszijde van de romp boven de nog komende zadeltanks. Daar de romp een binnen en buitenzijde heeft/had zat er water tussen deze wanden in. Daarvoor de twee grotere vloedopeningen in de romp om de natuurkunde wet van communicerende vaten toe te laten voor drukverlichting. Boven water lag de vloedlijn vaak gelijk met de zeespiegel inwendig in de romp dus. Tussenin liepen leidingen voor ruimte besparing. Had dus het nadeel dat dieptebommen vaak de buitenwand indrukten en de leidingen konden beschadigen....

Ik ga deze maken van oude gordijn rails uit kunststof. twee stukken op lengte zagen. Het zijn dus gewone gordijn rails..

attachment.jpg

Hier moeten ze komen.

attachment.jpg

Een gleuf erin frezen met de dremel en monteren met montagekit.

attachment.jpg

Gemonteerd en afgewerkt langs de binnenste randen.

attachment.jpg

Op naar het volgende onderdeel....de beroemde zadel tanks...
 
En moeder zit daar nu met de gordijnen in haar handen :O
wat een modelbouwer allemaal kan gebruiken, prachtig toch?
 
De kiel is nu volledig gemonteerd en bestaat uit twee grote delen. Ze hebben een bepaalde hoek ten opzichte van de rompvorm en dat geeft al meteen een heel aardige beeld van de uboot weer.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg



En dan volgt het volgende onderdeel meteen erachter aan en dat zijn de welbekende zadeltanks. Dit waren dus in principe gewone dieseltanks voor de vaart boven water. Leeg konden ze ook prima dienst doen als ballast tanks of om te balanceren onder water want ze konden worden leeg gepompt of de inhoud kon worden verplaatst naar de andere tank. Natuurlijk was het veiliger om de tanks vol te hebben want op open zee was de E-motor vaak niet krachtig genoeg om de uboot snel te verplaatsen.Ook was er een groot probleem als de accu`s dan leeg waren.

Eerst de basis van de tanks uit wederom styropor/piepschuim.

attachment.jpg

Gemonteerd met montagekit op het balsahout en reeds in de eerst vorm geschaaft met een grove houtschaaf.

attachment.jpg

En in de ruwe vorm zien ze er zo uit dan. Geeft ook weer meteen een nieuw beeld weer voor de VII C.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
goed bezig ron, je gaat goed vooruit.
 
Verbazingwekkend wat je met piepschuim maken kan!

Andy
 
U-boten.....fantastische onderwater vechtmachines !
moet er niet aan denken om aan boord van een schip te dienen
met de kennis dat er in de zee die je bevaart zich zulke sluipmoordenaars verschuilen....

Mooi werk Ron ! en boeiend om de gebruikte technieken te volgen... interessant en leerzaam.

Ben al zeer benieuwd naar het vervolg...

Veel bouwplezier :D
Peter
 
Meesterlijk werk. Ik snoep van de technieken die je gebruikt. Een beetje hout, een beetje piepschuim, heel veel kennis over je model + twee rechtse handen en je maakt wat je wilt. Natuurlijk blijf ik dit volgen vanop de eerste rij.

Groeten uit RC-heliland,

Nick
 
Dank jullie jongens. Het moet wel nog wat interessanter worden maar dat gaat snel komen. De ruwbouw is althans bijna gereed.
 
Nu bij de volgende stappen heb ik het aangebrachte styropor in de juiste vorm geschuurd en klaar gemaakt om te gaan bekleden met balsahout. Duidelijk te zien dat het nu ronder is geworden. Belangrijk is wel dat de oppervlakte van het styropor goed glad is geschuurd anders is er de kans dat er later na het drogen van de montage kit bobbels of holtes onder de bekleding ontstaan wat schade kan veroorzaken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg



Ook zijn inmiddels de twee aandrijfpods gemonteerd in de basis vorm. Hier moet nog wel wat freeswerk aan gedaan worden om de twee assen erin te kunnen plaatsen maar dat is voor later.

attachment.jpg

attachment.jpg

De eerste stap is nu om de twee zadeltanks te gaan bekleden. Deze tanks bevatten een behoorlijke kromming. Balsahout van 1,5 mm dik zou hier gaan breken. Daarom heb ik voor de zadeltanks balsahout van 1,0 mm dik gebruikt om te bekleden. Hiermee gaat het prima. Alleen oppassen met schuren want hier schuur je dus wel vlugger doorheen!.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ziet er allemaal weer zeer netjes uit.
Als ik naar al je ijver zit te kijken komt er toch een vraagje bij me op.
Je zal er wel een reden voor hebben maar ik vraag me af of je de styropor niet rechtstreeks kan voorzien van een laagje plamuur en meteen schuren ipv eerst volledig met balsa te bekleden?
vgr Marc
 
Ziet er allemaal weer zeer netjes uit.
Als ik naar al je ijver zit te kijken komt er toch een vraagje bij me op.
Je zal er wel een reden voor hebben maar ik vraag me af of je de styropor niet rechtstreeks kan voorzien van een laagje plamuur en meteen schuren ipv eerst volledig met balsa te bekleden?
vgr Marc

Hele goede vraag. Er zijn meerdere antwoorden op.

Styropor of piepschuim is zacht zoals we allemaal wel weten. Je kunt het gemakkelijk indrukken. Als je nu direct op het styropor plamuur zou aanbrengen zal het plamuur bij het drogen gaan scheuren. Dat komt omdat het plamuur niet hecht op het styropor maar een droog laagje vormt. En in de lucht om ons heen is nu eenmaal altijd wel vocht. Plamuur zal dus ( hoe gering ook ) op het vocht reageren en zal gaan zwellen. Dit is niet te meten maar wel te zien doordat het opzwelt gaat het breken want het ligt los op het styropor en kan niet vast blijven zitten bij het opnemen van het aanwezige vocht en dus gaan scheuren.

Verder hecht het dus niet en na het drogen zal het meteen ook gaan scheuren of zelfs loslaten gaan als je het gaat schuren of verven. En ook hier weer een addertje want de verf is ook vochtig waardoor het plamuur zal gaan zwellen en scheuren. En bij een aanraking zal het kapot gaan alsof je er met een hamer tegenaan slaat.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan