Hoofdsponsor

1/72 VII C Uboot [DONE]

Een aanvulling welke ik vergeten ben toe te voegen is onderstaande. Ik heb het altijd over de dubbele wand bij de uboot. In deze foto is dit te zien. Duidelijk is de binnenbuis te zien welke de bemanning huisvest en waar in geleefd werd. En daarbuiten de buitenwand waar op sommige plaatsen leidingen liepen. Dit stond normaal onder water .Aan de bovenzijde de steunbalken voor het dek....duidelijker kan het niet.

attachment.jpg
 
Interessante vorderingen en door deze info weer wat bij geleerd,we blijven dan ook vol interesse volgen...
 
Het wordt binnenkort voor mij wat lastiger omdat het dek eraan komt maar daar zitten wel leuke valkuilen tussen en dus leerzaam en interessant. Veel precieze klussen ivm het tekenen van de aantallen uitsparingen voor het houtwerk maar daarover later meer.

Inmiddels zijn de zadeltanks klaar.

Hier werd er nog aan gewerkt.

attachment.jpg

En vanaf de onderstaande foto zijn de tanks klaar. Ik heb ze ook maar meteen geschuurd en geplamuurd. Dat scheelt later weer wat werk eraan.

attachment.jpg

Ziet er zo wel wat ruig uit vind ik. Je kijkt hier vanaf het dek naar beneden op de achterzijde van de zadeltanks.

attachment.jpg

Het is allemaal lekker dik en log.

attachment.jpg

En ook de mooie rondingen komen in deze foto`s er nu mooi uit. Dat er nu maar niemand schrijft dat je met balsa geen mooie rompen kunt maken althans met de sandwich bouwwijze die ik altijd toepas. Ik doe dit wel al een aantal jaren maar ik ben zelf af en toe verbluft dat het allemaal zo gaat ermee.

attachment.jpg

Ik ben in ieder geval blij dat de tanks gelukt zijn.

attachment.jpg

Na nog een update hierna komen de dekken aan de beurt.
 
Hey,

"Met balsa kan je geen mooie rompen maken....." grapje.... :)) ik ben de eerste die het kan schrijven..... :);)
neen man, knappe werken, ben benieuwd naar meer, en ik volg, meestal in stilte ;)
 
Het is inderdaad een prachtig resultaat tot nu toe! Ook ik volg in stilte, gewoon omdat ik niets op te merken heb en ook geen verstand hebt van de door jou gebruikte technieken. Ik leer in stilte, kan ik dus beter zeggen.
 
Stilletjes hoop ik dat mijn projecten bijdragen aan andere modellers. En gelukkig lees en ontvang ik geregeld berichten dat dit mogelijk is. Bedankt voorde berichten.
 
Dank je wel Bart. Nu ga ik in de romp eens flink snijden. De constructie van het ankerkluis was erg leuk om te doen. Geleerd van ervaringen uit het verleden heb ik ervoor gekozen om de kluis ditmaal uit een stuk te snijden/schuren en dan dit blok in het geheel in de romp te monteren.

Er moest wel een flink gat in de romp worden gemaakt want je ziet de middelste verstevigings dragers lopen. Dus ik zit hier al in het midden van de romp. De vorm van de kluis heb ik erin gesneden en met de dremel verder afgewerkt en met korrel 800 geschuurd. Het witte is plamuur die ik er ook al in heb aangebracht en geschuurd.

attachment.jpg

Gemonteerd met montagekit zit het hier vast voor de hopelijke eeuwigheid in de romp.

attachment.jpg

De naden dicht gemaakt met plamuur en bijgeschuurd.

attachment.jpg

Nu is de tijd aangebroken om de gehele romp met porienvuller te bedekken. Erg belangrijk want balsa is nu eenmaal erg poreus en zal alles opzuigen ook lijm. En soms wil je dat niet. Verder geeft porienvuller ook het zachte balsahout wat bescherming tegen lichte aanrakingen want de oppervlakte waort hierdoor ook een beetje harder.

attachment.jpg

Het is niet mijn bedoeling om reclame te maken maar deze porienvuller is speciaal voor balsahout en geeft uitstekende resultaten. En voor onze hobby mag je dit wel vermelden.

En in onderstaande foto is de gehele romp met porienvuller gedaan en lichtjes geschuurd met fijn schuurpapier.

attachment.jpg
 
Ja das nou es echt scratch bouwen,ik sta nog steeds versteld van jouw kunnen.Ook dit project mond uit in een professioneel afgewerkt model zoals we dat gewent zijn van jou ;)
 
Het heeft even geduurd maar er was veel werk te verzetten. Het dek heb ik uit kunststof platen gesneden. Ik ga later in deze openingen houten latten aanbrengen zoals bij het origineel. Geeft veel details aan het dek wat toch een eyecatcher is.



Het bestaat uit 4 delen. Ik heb dit niet uit een deel gemaakt omdat het te lang is. Want tijdens het uitsnijden buigen deze platen nu eenmaal door en ik wil niet riskeren dat het kan gaan breken of knikken tijdens het snijwerk. Dan nu de plaatjes ervan.



Hier liggen de 4 delen los op het dek passend gemaakt aan de vorm van de romp.

attachment.jpg

Klaar voor het snijwerk.

attachment.jpg

Ik heb tevens de eerste vloedgaten in de romp gemaakt. Met behulp van de dremel gaat dit prima. Deze openingen aan beide zijden heb ik ook meteen zwart ingeverfd aan de binnenzijde. Later moet dit uiteraard nog een keer na het airbrushwerk door de overspray daarvan.

attachment.jpg

Deze openingen zijn bedoeld om tijdens het duiken water in te laten van de zadeltanks. Ging uiteraard alleen als deze leeg waren en als nood om sneller te duiken met lege zadeltanks. Voor het overige hadden deze nut als extra inlaat voor de ballast tanks. Deze werden met een klep geregeld.

attachment.jpg

Het voordek bevatte een ruwere oppervlak als de rest van het voordek. Dit was nodig om uit glijden te voorkomen in dit smalle gedeelte.Ik heb dit gesimuleerd met schuurpapier voor de goede verhouding op schaal.

attachment.jpg

In mijn archief bevinden zich genoeg info materialen om het dek in de goede vormen te gaan snijden.

attachment.jpg

En aan info materiaal heb je nooit genoeg....

attachment.jpg

Goed uittekenen.

attachment.jpg

En dan voorboren en eruit snijden met een sterk en scherp mes.

attachment.jpg

De " Capstan head " oftewel elektrisch aangedreven lier. Deze kon op zee verwijderd worden. Hiermee was de uboot aan de kade te trekken of op volle zee zich te koppelen aan een tweede uboot voor contact. Vooruitstrevend voor die tijd.

attachment.jpg
 
Een stap verder zijn we gekomen en de dekplaten zijn nu allemaal uitgesneden. Het was een flinke maar leuke klus om te doen. Foto`s zeggen hier meer als woorden.

attachment.jpg

De platen liggen hier nog los op de romp. Ik ga ze eerst primeren om te voorkomen dat het balsa ook mee wordt gespoten in de primer.

Dus na het primeren worden ze definitief gemonteerd op de romp met montagekit en contactlijm.

Later komen in de uitgesneden vlakken losse houten balkjes zoals bij het origineel.

Duidelijk te zien waar later de conning tower wordt geplaatst. De afgetekende ruimte is groter als de toren. Dit is nodig om genoeg ruimte te maken voor de details later eromheen.

attachment.jpg

Het voordek is ruwer van oppervlakte als de rest van het dek. Dit is nodig om te voorkomen dat bemanningsleden eraf konden glijden op zee. Ik heb dit op schaal gesimuleerd door er schuurpapier op te plaatsen. Dit wordt later mooi mee gespoten in de eromheen liggende kleuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

De 4 dekplaten klaar voor de primer.

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg
 
Gewoon prachtig om te volgen maar dat wist je al hé.
 
Aan dit werk kan ik nix toevoegen, maar wel in herhaling vallen : prachtig en leerzaam super_zps0681fd38.gif
 
Dank jullie jongens. vanaf nu gaat ze steeds meer lijken op het origineel daar de romp nu in ruwbouw klaar is.
 
Prachtig om dit te volgen , ga je um operationeel met bemanning look geven
 
Indrukwekkend wat je hier laat zien en alle maten die je gebruik kloppen perfect met het dek...
 
Prachtig om dit te volgen , ga je um operationeel met bemanning look geven

Ik denk dat het aanbrengen/toevoegen van personen/bemanningen een zeer persoonlijke smaak kwestie is. Ikzelf heb nooit deze tak bewandeld. Niet dat het geen meerwaarde kan geven het oogt meestal best wel compleet vormend. Ook in dit project plaats ik er geen bemanning bij. Het is niet meer als een persoonlijke smaak. Wel wil ik soms onderdelen/objecten toevoegen die het idee geven dat er mensen aanwezig zijn/waren zoals kisten e.d.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan