Hoofdsponsor

1/72 VII C Uboot [DONE]

Mooi werk, zoals we van je gewend zijn. Netjes en minutieus uitgetekend.
 
Deze komt goed, persoonlijk vind ik hem beter dan je eerste versie ... ;-)
 
Deze komt goed, persoonlijk vind ik hem beter dan je eerste versie ... ;-)

Ja ben ik ook met je eens. Zo kun je maar zien dat je als modelbouwer evolueert. Ik merk ( als je van ervaring mag spreken ) dat ik vrijwel alles anders maar zeker ook vlugger maak als bij de vorige VII C. Ik maak alles anders omdat ik nu weet hoe het in elkaar behoort. En van de vorige veel heb geleerd.
 
Het heeft even geduurd maar we zijn een stuk opgeschoten in dit project. De romp zit in haar kleur en de eerste stappen zijn gezet in de weathering wat bij dit project hoort en erg leuk is om te doen. Ik doe het weatheren altijd in grote stappen dus nooit in een dag. Als je dit soort klussen in een dag gaat doen loop je een groot risico om " overdone " te gaan. Dus dat je teveel gaat verouderen/weatheren. En teveel kan je model helemaal teniet doen. Daarom kan ik er soms best wel een week of twee over doen. Dat is ook de reden waarom ik de conning tower tijdens de constructie eerder niet helemaal had geweatherd.

Later als deze twee onderdelen definitief aan elkaar zijn gemonteerd ( het zogenaamde huwelijk ) kan ik pas het gehele project overzien en nog eventuele tekortkomingen bij painten/weatheren. Zo werk je veilig je model af zonder gauw teveel erop aan te brengen. Eenmaal erop is erg moeilijk om weer eraf te krijgen.


In onderstaande twee eerste foto`s zien we dat de romp nog helemaal " maagd " is en vrijwel zonder enige weathering gepaint. Dus bijna als " nieuw ".

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan de start met het verweren en verouderen van de romp...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tijdens heftige dieptebommen is de romp beschadigd. Gelukkig kon de bemanning het navertellen maar angstig was het wel om nooit te vergeten want de dood in een duikboot is erg naar....Ook dit kun je altijd toevoegen als extra waarde tijdens het weatheren het geeft een exra dimensie weer.

attachment.jpg

In de onderstaande foto was ik nog bezig met de zadeltanks te weatheren..

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook niet vergeten want langs de waterlijn zijn er nu eenmaal ook levende planten en wezens zoals pokken en algen.

attachment.jpg

En dan nog het dek weatheren met drybrush. De volgende update is weer constructief want zoals ik al schreef doe ik deze klussen nooit in een keer....

attachment.jpg
 
Ik vind de verwering erg geslaagd, compliment! Prachtig project.
 
Ik vind de verwering erg geslaagd, compliment! Prachtig project.

Dank je wel. Hoewel er toch wel wat roest zal moeten verschijnen wil ik het in dit project niet gaan overdrijven. Daarom dat ik matzwart als hoofdkleur heb gekozen voor de weathering. Meer rust in het weatheren zonder flitsende kleuren geeft naar mijn smaak nu meer realisme. Dus geen roestbak :)
 
Hey,

Indd, die werken zien er zeer goed uit, prachtige verwering en niet teveel, da's belangrijk. Ziet er mij wel een groot ding uit, heb je daarvoor plaats genoeg??? :) ;)
 
Hey,

Indd, die werken zien er zeer goed uit, prachtige verwering en niet teveel, da's belangrijk. Ziet er mij wel een groot ding uit, heb je daarvoor plaats genoeg??? :) ;)

Ja ze past prima in de hobby kelder. Niet teveel manoeuvreren en het gaat wel. Dank voor het compliment.
 
Prachtig schip, ik hoop dt ik deze vraag niet heb overlezen. Maar ik vroeg me af waar je die werktekeningen hebt gevonden of gemaakt? Echt fascinerend !!!!
 
Prachtig schip, ik hoop dt ik deze vraag niet heb overlezen. Maar ik vroeg me af waar je die werktekeningen hebt gevonden of gemaakt? Echt fascinerend !!!!

Dank je wel voor het compliment. Ik teken de werkstukken zoveel als ik kan altijd zelf uit. Soms is het mogelijk om originele te krijgen van de reder maar dat is wel zeldzaam maar het gebeurt. Op internet is vaak veel info te vinden mits je de goede zoekterm hebt. Verder heb ik de VII C waaronder dit project volledig zelf uitgetekend. Ik heb de VIIC in ik dacht 2007 voor de eerste keer gescratcht. Toen heb ik alles zelf uitgetekend. Nu was het voldoende om deze tekeningen om te schalen. Maar let op niet alles is uitgetekend...de meeste onderdelen zul je als scratcher zelf moeten maken middels " eyeballing ". Dat is een term die aangeeft dat je bij het origineel de details zeer goed bestudeerd om deze dan na te maken zuiver op je inzicht dus zonder werktekening. Een beetje ervaring heb je wel nodig als full scratcher bij dit soort projecten. Maar ja je moet toch ergens mee beginnen...dus...
 
Het anker en de conning tower evenals de kompas behuizing zijn inmiddels gemonteerd. Het geeft een enorme voorruitgang in het project en het model ziet er nu ook al uit alsof het project klaar is maar niets is minder waard. Nog genoeg te doen maar foto`s ervan nu laten zien dat het goed voorruit gaat.



attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
En dat allemaal zelf gemaakt... met balsa! Werkelijk ongelooflijk om het zo achteraf te zien. En dan komen er dus nog meer details..
 
Dank je. Het zal voor ruwweg 75 % uit balsa bestaan. De rest is styreen,messing,triplex en MDF. En natuurlijk styropor.
 
De plaatsing van het boordgeschut op het voordek staat hier nog in de primer. Erachter zien we de behuizing voor het kompas. Duidelijk zijn de service luiken te zien ervan ( iedere zijde een luikje).

attachment.jpg

Vliegertouw is de beste keuze ( althans voor mij ) om dienst te doen als UHF antenne draad. Deze was gespannen over vrijwel het gehele schip. Om nu ervoor te zorgen dat het later bij de montage goed strak komt te hangen heb ik drie lange stukken opgehangen met aan de onderzijde wat gewicht eraan. Nu is het prima te verven in de juiste kleur en omdat het dan ook nat wordt gaat het ook strak worden door het gewicht eronder. Ik heb het laten drogen in deze opstelling voor ca. 48 uur.

attachment.jpg

Eenmaal gemonteerd ziet het er dan zo uit...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan