Hoofdsponsor

1/72 VII C Uboot [DONE]

Al moet je er met een zaklantaarntje naartoe schijnen om het zichtbaar te krijgen, als het ook maar enigszins zichtbaar kán zijn vind ik het ook altijd prettig als het er zit. :yeah:
 
Prachtige update en ben steeds zo aangenaam verrast als ik dit topic binnen spring alles is zo realistisch weergegeven. ..
 
Prachtige update en ben steeds zo aangenaam verrast als ik dit topic binnen spring alles is zo realistisch weergegeven. ..

Dank je wel. Als er straks het reliëf van het ijzerwerk op de bodemplaten zit ziet het er al heel anders uit. Ook komen er luiken rondom de conning tower met grepen e.d. Een trapje aan beide zijden met grepen en natuurlijk de ronde reling om het platform. Het geschut en nog veel meer. Dus nog veel details.
 
Ik kreeg het idee dat Danny het juist al als compliment bedoelde Homeghost :D
 
Net eens dit topic vanaf het begin bekeken. Hier zijn bijna geen woorden voor, een prachtwerk.
 
Er zijn inmiddels wederom een aantal details aangebracht op de conning tower van de uboot.

attachment.jpg

De tekst in de plaatjes zegt genoeg betreffende de details.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het formaat is lekker in de hand liggend zoals in een van de bovenste foto`s. Maar nu de details hun volledigheid naderen komen de typische uboot vormen en kenmerken steeds meer naar voren. Maar eerst nog wel wat soldeerwerk voor de relingen. Enkele zijn reeds aangebracht langszijde de tower. Maar er komt ook een reling rondom het platform.
 
mooie toren hoor . kijk uit naar het vervolg ron.
 
Ron , wat kunnen nog meer zeggen. Netjes, kijken uit naar het vervolg.
vgr Marc
 
En het vervolg bestaat erin om de reling op het platform te gaan construeren. Bedankt jongens voor het compliment.

Dit is gesoldeerd omdat het toch stevig moet zijn. Het is ook een eyecatcher want je kijkt er meteen naar. Nu ben ik geen ervaren soldeerman maar het was wel leuk om te doen. De eerste stap was de ringvorm. Hier komen de staanders onder. Ik heb deze gebogen rondom een volle frisdrank fles dat was de ideale maat ervoor. De uiteinden heb ik aan elkaar gesoldeerd om te voorkomen dat de vorm eliptisch kon worden tijdens de constructie en het solderen. Dat ging gelukkig prima.

attachment.jpg

De staanders zijn aan de onderzijde schuin gebogen. Tijdens deze dryfit bleek de hoek goed te zijn. Op deze wijze hoef ik de staanders niet te lijmen maar ze steken in het platform aan de zijkant erin. Later zullen ze stevig vast zitten door de ring na het solderen eraan.


attachment.jpg

Vast aan elkaar gesoldeerd ziet het er meteen bekend uit. Is erg stevig geworden. NU alleen nog de uiteinden los van elkaar knippen.

attachment.jpg

attachment.jpg



Los geknipt ziet het er dan zo uit.

attachment.jpg



Twee losse stukjes onder een hoek eraan gesoldeerd en de reling is nu een geheel met het platform.

attachment.jpg



Nu de tussenstukken erin solderen en deze klus is alweer klaar. We schieten lekker op!.
 
Echt prachtig gedaan, dat solderen moet ik eigenlijk ook eens leren...
 
Voor een niet ervaren soldeerder vind ik dit toch een prachtige realisatie.
 
Dank jullie jongens. Solderen is leuk om te doen bijkomend voordeel is dat als het eenmaal is gestold ( na een paar seconden ) het dan vrijwel onwrikbaar vast zit. Je kunt dus snel verder. Nadeel is dat het heet is. Ik heb een 80 watt bout gekocht en dat merk je wel. De tin met harskern vloeit lekker uit ( het bubbels zeg maar ) maar de omringende delen ( de staanders en de ring ) nemen de warmte af en verspreiden deze over de reling. Dus daar moet je wel rekening mee houden. Voor de rest is het wel cool. Inmiddels staat nu alles in de primer en ga ik eerst weer wat werk doen aan de romp.
 
De reling van het platform. De vlaggen mast is erbij gekomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

En in de primer klaar voor de eerste grote spuitbeurt naar de originele kleur.

attachment.jpg

De " baard en zaag ". Dit was een experiment van de duitsers om de kettingen onder water door te zagen van de zeemijnen. Het werkte van geen kant en werd al snel niet meer gemonteerd en/of verwijderd. Hoewel deze gereedschappen in de " early versions " alleen werden gemonteerd heeft dit beeld ervan menig duikboot liefhebber zijn/haar hart sneller laten kloppen. Want het geeft de VII C een " gezicht ". Prachtig om dit te zien en van te genieten.

De " baard " montage. Tanden gezaagd uit styreen en gemonteerd met montagekit. Het lijkt een beetje op tandpasta dus ze is hier al haar tanden aan het poetsen. Of ze laat haar tanden hier al zien!.

attachment.jpg

Na drogen bijschuren..

attachment.jpg

En dan de " zaag ". Gesoldeerd om het authentieker te laten lijken. Het is een U profiel.

attachment.jpg

attachment.jpg

De tanden gemonteerd. Gelijmd in het U profiel.

attachment.jpg

Aan de voorzijde het sleepoog...

attachment.jpg

En ook hier de " baard en zaag " in de primer..

attachment.jpg
 
Wat kan ik hier nog zeggen? Ik blijf het een fantastische bouw vinden.
 
Tijdens het aanbrengen van het berghout blijkt hoe het aluminium folie zich gedraagt achter de primer. Om het berghout te lijmen moet natuurlijk het oppervlak ruw en lakvrij zijn. Daarom dat ik de primer op de lijmplaats weg schuur. En dan komt het aluminium gedeelte naar boven alsof je aan een metalen romp bent aan het werken.

attachment.jpg

Er zijn wederom details aangebracht in de conning tower. Dit zijn de beide periscopen, de UZO, het instap mangat en decals/afbeeldingen voor de snelheidsregelaar en het kompas aan dek in de conning tower.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De scheepsbel is overigens gemaakt van een borgmoer waarin ik in het midden alleen nog een klepeltje heb gelijmd.

attachment.jpg

attachment.jpg

De UZO stond in verbinding met de commando ruimte. Door de kijker te richten op een doel kon men in deze ruimte meteen de lengte en breedte as zien afgebeeld dus ook in de commando ruimte. Slim en simpel maar erg doeltreffend!.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De Conning Tower is nu vrijwel klaar in productie. De gehele constructie is geseald en klaar voor de montage op het dek. Maar zover is het nu nog niet. Aan de romp zelf moet nog veel gebeuren voordat de tower erop kan worden geplaatst. Pikant detail is de vlag. Deze is historish belangrijk en hoort er te zitten. Het is de kriegsmarine vlag van destijds. Deze werd gehesen tijdens het vertrek en bij de binnenkomst.

De flak bestaat uit spare parts en zowat ik kon vinden wat gepast is. Uiteindelijk is dit toch wel goed gekomen. Dus het is geen onderdeel van een kit maar ook net zoals de romp en de tower volledig zelf gescratcht.


attachment.jpg

In de primer gezet.

attachment.jpg

En dan de tower in overzicht. Met de flak gemonteerd. Dus alles is zelf geconstrueerd van onderdelen wat ik kon vinden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En ook de romp heeft inmiddels haar verdere kleur gekregen. Maar aan de romp is nog veel te doen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Adembenemende zoveel details en zo mooi gebouwd,heb trouwens dit topic al verschillende keren rustig doorgenomen en het blijft echt boeiend 😉
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan