Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
En de laatste update voor vandaag
icon_confused.gif
.

Ja,ik weet het,ik ga wat sneller.Ik moet even een dotje gas gaan geven,want ik heb nog maar een maandje of 7 om haar in de afgesproken tijdslimiet af te krijgen.Als dit mij lukt,is ze ook klaar voor brouwersdag 2008.

Ik ga haar natuurlijk niet afratelen,daar is het een te mooi project voor.Als ik haar niet op tijd afkrijg,nauw "then so be it".Maar eigenlijk zou het wel moeten.

Gezien het vele werk,wat er nog aan moet gebeuren,geef ik toch op bepaalde werkzaamheden wat gas.Tenminste op de"makkelijkere "onderdelen.

Daarom nog een kleine update zometeen.

Maar eerst iets anders.De U166.

Op onderstaande foto zien we haar dek.De "jongens"houden een short break,dat mochten ze...een sigarettenpauze.Ja,het is een openbare ruimte,nietwaar?.

Als eerste zien we aan bakboord de"uitbreiding",waarin de VHF antenna is gemonteerd.Net zoals bij mijn U82.Als je goed kijkt,kun je nog de ietwat uitgeschoven antenna zien,erboven.

U166AftDeck.jpg

Op de voorzijde,zien we het achterste navigatielicht nog net...

Verder zien we,dat de indeling van het dek anders is als standaard.
Ze is hier net vertrokken vanuit de haven voor een trainingsmissie.Het dek is nog mooi monotoon gepaint.

Maar goed,genoeg sentiment voor vandaag
icon_rolleyes.gif


Als eerste zijn de refelctorbanden gemonteerd,achter de navigatielichten.In kits worden deze altijd geproduceerd als ingebouwde rechte banen in de toren.Volgens het handboek van de VIC echter,zijn het gewoon metalen reflectors die het licht slechts in een rechte lijn doorlaten.Omhoog mocht niet,ivm zichtbaarheid vanuit de lucht(daarom de afdichtingen of ronde deksels erbovenop),deze refectors waren verder buigbaar,zodat ze,eventueel naar een andere nuttige richting konden worden gebogen tijdens de vaart......tis maar dat we het weten
icon_idea.gif
.

Ik heb ze gemaakt van resten PE,kwestie van knippen en passen en wat buigen,en dan kijmen met secondelijm op een vrijgekraste onderlaag van verf om een goede hechting te garanderen.

PIC_7827.jpg

PIC_7828.jpg


De air inlets,oftewel de lucht inlaten zijn nu bekleed met PE roosters.

PIC_7830.jpg

Dan zijn inmiddels de ventilatieroosters geplaatst.Het boren was wat lastig,zijn gaatjes van 1 mm.Verder zijn nu ook de traptredes gemonteerd.

PIC_7831.jpg

En zo begint ze al wat gedetailleerder te worden.Maar we zijn er nog niet.

PIC_7834.jpg



dat was het voor vandaag
icon_wink.gif
.

Wordt vervolgd..

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
He, he, he, toch schitterend he. Al die nageltjes, Enne echt veel. Maar als je het resultaat ziet he. Daar lik je je vingers bij af. Echt tof. cute
 
Ja he Rik, dit kun je blijven bekijken he :D
 
He, he, he, toch schitterend he. Al die nageltjes, Enne echt veel. Maar als je het resultaat ziet he. Daar lik je je vingers bij af. Echt tof. cute

Ja,als ik mij niet vergis,zitten er een dikke 4000 spelden in als klinknagels.

Ik heb deze ook niet ineens aangebracht.Dit heb ik gewoon steeds ertussendoor gedaan.Anders wordt je gek als een speldcute.

Gelukkig hoefde ik ze er niet in te lijmen,ze zitten allemaal lekker er ingeprikt.

Ron.
 
Ik ken dat, de titanic heeft 1100 patrijspoorten. Daarvoor heb ik ze 3 x met een pinvice geboord. Dit om splintervrij de poorten te kunnen aanbrengen. En je de blaren op de vingerjtes maar stug doorgaan he. Het is het resultaat dat telt. Die blaren gaan wel weer over. cute
 
Vandaag is er een begin gemaakt aan de reling om het het geschutsplatform.

Dat wordt een speciaal werkje,de reling is groter in diameter als het platform,er gaat een speciale "leuning",vanuit de radius naar de uitkijkpost,en er zit een rare schuine hoek in deze verlenging.

De verticale steunen,die eronder komen,staan daarom schuin naar buiten gericht,en steken aan de onderzijde in het platform,en worden aan de bovenkant aan de ring gesoldeerd.

De eerste klus bestond uit het uitzoeken van de radius.Te groot,en het ziet er lachwekkend uit(als gemerkt
icon_lol.gif
)te klein,en de steunen staan oftewel kaarsrecht of ze buigen naar binnen(ook wel grappig om te zien).

En dus kom je al snel op het idee om een colafles te gaan gebruiken als radius....

En dat werkt
icon_razz.gif
.

Ik heb daartoe eerst de fles op het platform gezet(meteen een stevigheidstest,want de colafles was vol)en gekeken hoe deze radius uitkwam met het platform.

Omdat dat mij beviel,heb ik daarna wederom een fasedraad genomen(montagedraad)daarvan de isolatie gestript,en deze strak om de volle flas cola gewikkeld.

Dat gaf een mooie strakke ronde vorm eraan.

Daarna kwam het lastige gedeelte.De overgang van de ronde vorm in een opgaande schuine en daarna weer rechte lijn.Klinkt onvoorstelbaar,maar ik heb hierbij de draad wel minstens 20 keer moeten verbuigen om deze lijn er goed in te krijgen.Dat was erg moeilijk.

Daarna moet je deze ring ook nog eens weer recht oftewel horizontaal zien te krijgen,na al dat gebuig.Liefst ook nog zonder knikken erin.

Ik denk dat het wel redelijk is gelukt..

PIC_7844.jpg

De montage zal worden gedaan,door de steunen aan de ring te solderen,en de twee rechte uitsteeksels(links)te lijmen,bovenop,de twee dikke ombouwwanden.Net als bij het origineel,ga ik daar later nog enkele dunne buisjes overheen buigen.Het origineel zal vastgeklemd op ringvormige klemmen aan de opbouw.Deze ring was demontabel.

Omdat ik daarna wilde beginnen aan de steunen,bleek dat ik door mijn voorraad messing buisjes heen was.Ook de dikkere buisjes zijn op.Dus moet ik eerst van de week naar de modelbouwshop om nieuw materiaal in te slaan.

En dus ben ik even verder gegaan met wat details aanbrengen aan de opbouw.

Als eerste de twee beugels,waar later de radiokabels aan worden gemonteerd.Deze hangen over het hele dek,van de boeg naar het achtersteven toe.Dus dat moet stevig zijn
icon_razz.gif
.

De twee witte driehoeken aan stuur en bakboordzijde.

PIC_7835.jpg

Ook leek het me handig om nu alvast de twee beugels te monteren.Hieraan kon de bemanning dus een houvast hebben,tijdens de klim van dek naar toren,en tijdens een ruwe zee.

PIC_7839.jpg

En omdat ik nu toch eenmaal bezig was,dan ook alvast enige details inwendig.OMdat dat dan ook meteen mee kan worden gespoten in de primer.Helaas kan dat niet met alle details.Het touwwerk onder andere kan nu niet.

In iedere geval al enkele instrumenten aangebracht.Wat mij wederom opvalt aan de revell kit in vergelijking met het handboek van de VIC is,dat er bij de revellkit ook enige onderdelen worden gemonteerd in de ombouw op de onderste steunring.Doch in het handboek is deze plek volledig leeg.

Maar goed...


Als eerste het plaatje.......

PIC_7842_goed.jpg

Nummer 1.

Die kennen we wel allemaal
icon_razz.gif
.
De spreekbuis.Hierin werden door de kapitein of de "Wachter"(nederlands=wachtman),bevelen ingesproken,meestal naar de machinekamer.Welke bedoeld was,werd aangeduid met een of meerdere fluittonen erin
icon_biggrin.gif
.

Gewone bemanningsleden was het verboden om erin te spreken.Behalve in noodgevallen.

Deze buis was niet flexibel,om erin te spreken moest men zich dus bukken.De buis werd zo kort als mogelijk gemonteerd.

Nummer 2.

Het vaste kompas.

Behoeft niet veel uitleg,we kennen allemaal wel een kompas.
Deze kompas is nog niet volledig gemonteerd.Na de definitieve spuitjob,komt er een mooie witte decal in met zwarte schaalverdeling.Daaroverheen een mooie ronde doorzichte clearpart.Alles al klaar ervoor

icon_razz.gif
.

Nummer 3.

De "Bridge engine revolution repeater".Na lang zoeken op t net,vond ik uiteindelijk wat dit inhield.Vertaald naar duits=Der Bruchke umdrehungs wiederholer von triebwerk.

En zo dus naar het nederlands.....de toerenteller van de motor
icon_rolleyes.gif
...

Op de uitkijkpost was het schijnbaar van belang dat het toerental van de beide motoren in de gaten kon worden gehouden.

En dat was het weer voor vandaag.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag is de gehele conning tower gespoten in de primer.

Nu nog de reling maken en monteren van het platform,deze nog in de primer spuiten,en dan gaat de gehele conning tower in de RAl kleuren.

Maar dat wordt pas van de week,ik moet nog eerst messing buisjes voor het platform gaan kopen in de modelbouw winkel.

Dus even is het nu rustig aan het front.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
En een kleine update alweer.De volgende stap nu,is het monteren van de reling om het platform.Dit wordt de laatste bewerking voordat op de conning tower de definitieve lak en camo erop wordt gespoten.

Daarna kunnen dan ook definitief alle details in en op de conning tower gemonteerd worden.

De reling dan nu.Maar eerst de conning tower,nu ze helemaal inm de primer staat...op de reling na dan.
PIC_7845.jpg

Geeft ook meteen een hele andere indruk,nu alle delen met hun verschillende kleuren in een kleur staat.

Het zelf maken van een reling om een ronde cirkel is erg moeilijk.Het is nog vele malen moeilijker,als deze cirkel ook nog eens groter moet zijn.En nog vele malen moeilijker,als er aan de beide uiteinden een omhooglopende vorm moet zitten,die ook nog eens in een bocht moet lopen,en daarna in een horizontale lijn moet overgaan
icon_confused.gif
........kortom......lastig.....

De eerste stap was,het maken van de uithollingen voor beide uiteindes.
Om dat te bepalen,moest ik de cirkel met behulp van een mal er in dryfit op monteren gaan.

De cirkel....

PIC_7844.jpg

Dus de bovenkant van de reling.

Het zijn dus de beide uiteindes aan de linkerkant,die in de opbouw moeten gaan vallen.In onderstaande foto zijn de uitsparingen daarvoor nu aangebracht in de groen omcirkelde gebieden.

Van belang is,dat ze gelijk liggen met de bovenkant,en dat ze ook niet in de ruimte komen,van de air inlets.Was dus een precies snijwerkje
icon_razz.gif
.


PIC_7847_goed.jpg

In bovenstaande foto is duidelijk te zien,dat het allemaal precies en erg nauw luisterd.Let maar op de air inlets,er pal naast gelegen
icon_confused.gif


En daarna kwam het moeilijkste gedeelte van deze klus.

Het precies op de juiste hoogte plaatsen van de cirkel.Maar ook moest de cirkel in het midden zijn uitgelijnd.De cirkel is groter als het platform,dat was een lastige bijkomstigheid.Ik heb daarom een mal gemaakt om de steunen eraan te monteren,maar ook om te kunnen meten of de cirkel in het midden staat.Daartoe heb ik langs de binnekant van de cirkel rechte stukjes hout ertussen geplaatst.Zo kon ik precies meten of de afstand tussen de vuren houtjes overal gelijk was.Dan is de cirkel precies geplaatst.

PIC_7848.jpg

Ook is te zien,dat de cirkel"ligt"op een balsasteun.En vast geplakt is.
Zo kan ik er met een gerust hart aan meten en werken,zonder dat het verschuift
icon_wink.gif
.

PIC_7850.jpg

Wat verder opvalt is,dat er aan de achterkant ook plakband zit,welke de ring naar beneden trekt.Dat is ook opzet.Op die manier staat er nu spanning op.De kant,welke naar het achtersteven wijst,staat dieper als de voorstevenkant.Zo kan ik precies opmeten hoelang de steunen moeten worden.Immers de twee uiteindes liggen nu nog los op de uitkijkpost.Ze zullen altijd de ring omlaag willen trekken.En dan krijg je dat de steunen ook automatisch te lang zullen worden gemaakt.Nu kon dat dus niet meer
icon_exclaim.gif
....dat is scratchen....voorruit denken wat er kan gebeuren bij een bepaalde bewerking..

En hier zit de ring dus perfect in het midden,recht en stabiel omeraan te gaan werken
icon_razz.gif


Nu zijn we klaar voor de voorbewerkingen van de reling...het maken van de steunen.

Wordt vervolgd..

Ron.
 
Laatst bewerkt:
En zo kunnen ni dus de steunen aan de beurt komen.Dat is niet moeilijk.

Je meet gewoon precies de afstand tussen onderkant cirkel(reling)en het hart van de opening waar de steun in moet komen.Zet daar een millimeter of 4 bij(diepte boorgat)en dan zaag je dit stuk af van een massieve messing as(2,5 mm).

Buig dan met een goed puntbek tangetje er een hoek in van ongeveer 45 graden,en steek dan het asje los in het boorgat.Nu kun je goed kijken of de hoek juist is.Is de hoek goed gebogen,dan valt het asje precies onder de cirkelvormige reling.Teveel of te weinig...je ziet het meteeen
icon_razz.gif
.

Daarna komt een belangrijk klusje erbij.Maar je moet er maar aan denken.
Om nu ervoor te zorgen dat het asje mooi op zijn plaats blijft zitten tijdens de montage,zagen we er een snee in op de kopse kant,welke aan de cirkel wordt bevestigd.

De groene lijn is de zaagsnede.

PIC_7852_goed.jpg

Hierdoor maak je er een soort snap of klikverbinding mee.Zodat het asje in de ronde vorm van de reling valt.Verschuift niet meer.

En zo kun je dus moeiteloos en gemakkelijk een dryfit doen of alles mooi past.De steun zit hier los,maar staat erg stabiel.

PIC_7853_goed.jpg

En te zien is,dat de eerste steun perfect op lengte is en in de juiste hoek.Klikte er heel mooi en goed in
icon_razz.gif
.

En zo zijn we met de eerste steun klaar voor montage........



De volgende stap...het monteren van de steunen.

Daartoe spuiten we in de boorgaten montagekit in,zodat de steunen in het platform goed gaan vastzitten.

PIC_7855.jpg

Op de bovenkant van de steunen een druppel secondelijm.Om de steun lekker te laten zitten,tijdens het solderen.Alleen maar als borging bedoeld.

PIC_7856.jpg

Als eerste heb ik zo vier steunen geplaatst.En daarna deze eerste 4 steunen definitief vast gezet met solderen.

PIC_7857.jpg

PIC_7858.jpg

Mooi te zien is,dat de steunen automatisch een schuine stand aannemen doordat de cirkel groter is als het platform
icon_razz.gif
.

Als nu alle steunen zo zijn geplaatst,worden eerst de beide uiteindes netjes in de uitkijkpost gemonteerd.En daarna wederom soldeerwerk aan de reling...het solderen van de horizontale buisjes tussen de steunen in.

Wordt vervolgd...

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Zoals al waarschijnlijk is gemerkt,neemt ExSerCo het waar voor Pantani om het lastige kopieerwerk uit te voeren.Hiervoor mijn grote dank voor deze klus.Dat omdat ik het wegens tijdsgebrek niet kan uitvoeren.

Ik hoop althans,dat de lezers het de moeite waard vinden om te volgencute.

Ron.
 
"De moeite waard om te volgen ?????????"

Homie, dit is gewoon fantastisch wat je hier laat zien !!!!!!!!!!

Ik heb het b(r)ouwverslag al een paar keer gelezen, maar het blijft zo ontzettend boeiend en leerrijk dat ik dit heel graag NOG een keer volg.

Jouw bouwkunsten zijn van het allerhoogste niveau cute

Succes met de Pershing

Pascal (Dupont)
 
blijf het volgen,alleen dit topic gaat snel en je topic over de pershing gaat nog sneller.
1 dag niet gekeken en je ligt een paar blz achter.
 
Jawel Ron, ook ik. Ik lees het nog steeds als een goed boek door. cute

En mocht je gaan twijfelen, kijk maar eens naar de kijkbuiscijfers. Dan zie je dat er veel naar gekeken word. Dat er niet veel gereageerd word is waarschijnlijk doordat er alleen maar een oh en ah geschreven kan worden. Een perfect gebouwd schip, is nu eenmaal niets op aan te merken. :D Zelfs niet door mij. :s
 
Inderdaad Rik, ik als "ik-probeer-ook-eens-een-leuk-en-liefst-toonbaar-model-te-maken bouwer", kan helaas
alleen maar oh's en ah's als reactie geven. Maar ik volg wel dit topic (en alle andere van Homeghost) wegens als-je-het-niet-met-je-eigen-ogen-gezien-hebt-is-het-niet-te-geloven.

Laat me zo vrij zijn om dit werk van Homeghost te plaatsen : Modelbrouwers.nl modelbouw :: De Queen Mary II door Homeghost klaar 08-02-2007

Weer een staaltje van de bouwkunsten van deze meester cute

Pascal
 
Laat me zo vrij zijn om dit werk van Homeghost te plaatsen : Modelbrouwers.nl modelbouw :: De Queen Mary II door Homeghost klaar 08-02-2007

Weer een staaltje van de bouwkunsten van deze meester

Pascal

Dat lezen we wel even..........................115 pagina's:D
Plaatjes kijken gaat gelukkig wat sneller.

Mvg.
 
Hey F. Werkhoven,

Als je het bouwverslag gaat lezen heb je wel enkele dingen nodig :

1. Een kussen, mijn kin is nog blauw omdat mijn mond altijd openviel van verbazing.

2. Een serieuze hoop zakdoeken om de kwijl op te vangen.

Enjoy

Pascal
 
He pascal,

Ken je de uitdrukking:

Foto's zeggen soms meer dan 1000 woorden.:D
Dat scheelt al weer heel wat tekst.........

Is inderdaad weer een meesterwerk.

Mvg.
 
Even een kleine update ertussendoor.

De relingen van het platform.

Voordat k ze in de primer had gezet,heb ik daar wat foto`s van genomen,zo is te zien dat de relingen echt gesoldeerd zijn.

PIC_7861.jpg

De vlaggenstok en de ophangbeugel voor de scheepsbel zijn er ook aan gesoldeerd.

PIC_7860.jpg

PIC_7862.jpg

PIC_7863.jpg

En hier is alles in de primer gezet.

PIC_7864.jpg

PIC_7867.jpg

PIC_7865.jpg

Verder heb ik van de week een hele mooie messing scheepsbel mogen ontvangen.belangeloos gestuurd door modelengeneer.

Harstikke bedankt,Rik
icon_razz.gif


En je kunt ook al zien,waar jouwn bel komt te hangen.

Wordt vervolgd...

Ron.
 
En de laatste update van vandaag alweer.

De behuizing voor het magnetisch boordkompas.

Hierin zat dus het kompas waar,vanuit de controleruimte,werd genavigeerd.Zat afgesloten in een waterdicht compartiment.Waarom er was gekozen voor deze bouwwijze weet ik niet,wordt in het handboek niets over vermeld.

Ik heb de behuizing gemaakt van een balsablok.

Eerst netjes vierkant maken.

PIC_7868.jpg

Dan de vorm erin schuren en passend maken tegen de conning tower.

Op de foto is te zien,dat er drie lagen van 4 mm balsaplankjes op elkaar zijn verlijmd.

PIC_7869.jpg

Daarna heb ik de behuizing bekleed met alufolie.

PIC_7870.jpg

En in de primer gezet.

PIC_7871.jpg

Aan weerszijden moesten hier nog de inspectieluikjes gemonteerd worden.Inmiddels zitten deze er al tegenop.

En hiermee is de conning tower klaar in de basisvorm.
De volgende klus is het gaan spuiten van de toren in de originele RAL kleur.Dat was even schrikken
icon_surprised.gif
Cool...............

De romp is inmiddels ook volledig voorzien van al de klinknagels.Dus deze lastige fase is ook klaar.

Wordt vervolgd...

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Dank julle wel allemaal voor de lovende woorden,doch ik ben,net als jullie,een gewone modelbouwer..niet meer of mindercute.

In principe kan iedereen dit wel hoor,is alleen een kwestie van je erin bijten en doorzetten.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan