Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb er wel een extra lichtbronnetje bij moeten zetten,anders waren ze niet te zien op de foto...althans niet voldoende.
Nu glimmen ze een beetje op.

PIC_7582.jpg

PIC_7583.jpg

De witte vlekken op de romp is van plamuur.Daar ben ik uitgeschoten met het inbrengen van de naalden...de gaten werden er groter van
icon_rolleyes.gif
...

En ook het testvlak is hier nog goed te zien.Later wordt hier overheen gespoten.

PIC_7584.jpg

Zo als te zien is,moet er nog ontzettend veel gedaan worden.

Als de paint eroverheen gaat,zullen de rivets niet goed meer te zien zijn.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En nog een laatste update voor Kerstmis 2007.
Ik heb de laatste dagen er niet zoveel aan gedaan,wegens kerstdrukte en omdat het een toch wel erg eentonige klus is.

Maar het zal toch gedaan moeten worden.
Maar nu de feestdagen voor de deur staan.wordt het even wat minder.

Verder heb ik ook besloten om,als ik er even geen zin in heb,een start te maken met de conning tower.Tussendoor lekker constructief bezig zijn
icon_razz.gif
.

Maar goed,even de vorderingen tot nu toe met de klinknagels.Wat ook erg demotiverend werkt,is dat ik bij de bovenste klinklaag de nagels er erg slecht in krijg.Ik heb tussen de deklaag van acrylglas en de rompwand plamuur en montagekit aangebracht om het allemaal mooi vloeiend in overgang te krijgen.

Nu mag ik daar de tol voor betalen.Dit is erg hard.De nagels krijg ik er hoogstens tot de helft in gedrukt.Dus mag ik de nagles hier allemaal eerst tot aan de helft inknippen............tjsa....

Maar goed...

PIC_7585.jpg
PIC_7586.jpg
PIC_7587.jpg
PIC_7589.jpg
PIC_7590.jpg
PIC_7591.jpg
PIC_7592.jpg

En hier ben ik gestopt tot nu toe.

Dit is waarlijk een uitputtingsslag.Het schiet niet echt op
icon_rolleyes.gif
.
En daarom vind ik dit het zwaartse onderdeel van dit project.

Maar gelukkig zit ik bijna op de helft
icon_confused.gif
.

Misschien dat ik bij de andere helft hulp krijg uit Limbricht
icon_razz.gif
.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Ja,ik laat de nagels toch even nu voor wat ze zijn.Even wat anders eraan doen
icon_lol.gif
.Dus een blikje brouwer heb ik open getrokken,uit Limbricht.Niet zover van mij vandaan...

En dus ga ik tussendoor beginnen aan de conning tower.
Omdat dit een zeer comlex geval is(zou je zo niet zeggen),is het nodig om twee mallen te maken om de juiste vorm erin te krijgen.

Het is een groot ovaal
icon_cool.gif
.

En dan sta je weer even te kijken wat een afmetingen.
Ik maak eerst een papieren mal.Deze is al klaar.

En deze papieren mal zet ik om in twee houten mallen.
En deze twee mallen worden dan op een blok tempex gefixeerd.En zo kan ik dan de basisvorm uit het blok tempex zagen.

Deze tempexvorm wordt weer bekleed met 1,5 mm balsa.
De toren gaat bestaan uit twee delen(net als bij de kit van revell).
Het onderste deel dat massief uit een blok gaat worden.En het bovenste deel,dat uit twee houten delen gaat bestaan in de lengterichting.

Daartussenin,komt dan het platform uit MDF,waarop een metalen gaas komt,deels bekleed met lood,en in partities wordt gemonteerd.

De onderkant van het MDF paneel wordt bekleed met vol balsa.Immers de onderkant loopt schuin op.Dat kan mooi uit balsa worden gevormd.

De trappen en lijsten worden vervaardigd uit vernikkeld messing.Dit heb ik al reeds gekocht,best prijzig in verhouding.

De windschermen,golf en spatschermen worden ook vervaardigd uit MDF.

Kortom dit is wederom een lekkere uitdagingsgeval.En dat vind ik nu net leuk.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Maar vandaag heb ik de gehele hobbykelder opgeruimd en verandert.
Nu heb ik veel meer plaats.Ik ben er minstens twee uurtjes mee bezig geweest.Helaas is er bij deze ombouw van de kelder een model gesneuveld.De Grumann Avenger
icon_redface.gif
....

Niet meer te repareren,omdat hij van de bovenkant van de kast afviel,en zo terecht kwam dat hij meteen in kitvorm uiteenspatte.Dat is helaas een droevig bericht.Maar zulke dingen gebeuren nu eenmaal..

PIC_0633%20goed.jpg

Moge hij rustten in vrede
icon_cry.gif
.........





Maar het brouwersleven gaat verder.

Dus binnenkort weer een update van de eerste stappen aan de conning tower(na kerstmis).

En er komt ook nog een update aan van de klinknagels,in samenwerking met Bigben uit Limbricht.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Zou kunnen....misschien doe ik dat ook wel.

Enkele foto`s na de opruiming en herplaatsing van de inhoud.

PIC_7610.jpg

Vertstopt onder het bureau,deze wil ik zeker nog eens bouwen gaan.

PIC_7609.jpg

PIC_7607.jpg

PIC_7611.jpg

Meer plaats nu om aan de VIC te werken.

PIC_7606.jpg

En het begin aan de Conning tower.Het papieren malletje.


PIC_7608.jpg

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En nog een eerste update van de Conning tower,zo vlak voor Kerstavond...bijna dan
icon_razz.gif
.

Dit had ik gisteren nog gemaakt.

Dit was dus het papieren malletje.De vorm en maatvoering was niet erg duidelijk ergens terug te vinden(was ook wel te verwachten
icon_wink.gif
),doch door goed te kijken naar de originele tekening en naar andere referenties kun je toch best een heel eind komen.

PIC_7608.jpg

Dit papieren malletje overtrekken op MDF en dan lekker eruit zagen met de handfiguurzaag
icon_razz.gif
.

PIC_7613_goed.jpg


Geeft de basisvorm van de tower weer.En niet vergeten...dit is de onderkant. Dit gedeelte wordt dus later gemonteerd op het dek.

PIC_7612_goed.jpg

Daar bovenop komt dus weer het befaamde tempex(sandwichbouwwijze in vaktermen).Erop gelijmd met montagekit.Een heel groot voordeel bij het verlijmen met montagekit is,dat de kit een soort vacuum trekt.Dus eens erop gedrukt,en het zit al bijna vast.Natuurlijk kan het wel verschuiven nog,maar als je het vastdrukt tijdens de bewerkingen blijft het prima zitten op zijn plaats.Dus lekker snel werken
icon_razz.gif
.


PIC_7614.jpg

Daarna heb ik de juiste vorm eruit gezaagd met de kapzaag(voorzichtig uiteraard),en dan alles mooi glad schuren met een schuurblok.Nooit hard drukken op het tempex,gewoon eroverheen "varen"...gaat erg snel en gemakkelijk.

PIC_7615_goed.jpg

De juiste hoogte kon ik niet uit de diameter halen van het tempex.Dus moest ik er nog een 7 mm onder monteren.Dat heb ik gemaakt van de tempex plafondtegels.Ik heb altijd alles in de kelder liggen.gelukkig ook nog enkele tegels.Gaat prima,is hetzelfde materiaal..

Hoewel de montagekit nog niet is uitgehard,is de basis al klaar.

PIC_7616.jpg

Let ook op de rechterkant van dit onderste gedeelte van de toren.Dit loopt heel geleidelijk schuin af.Net als bij het origineel....

PIC_7617.jpg

PIC_7618.jpg

PIC_7620.jpg

Dit ging lekker snel...werktijd eraan 35 minuten.

Hierop komt dus later dan(na het beplanken)het dek waarop het 2.2 geschut komt,en de golfkering en de opbouw voor de uitkijkpost.De relingen enz...

Dit wordt dus nog hoger...

Doordat dit er nu opzit,is goed te zien(eindelijk)dat de VIC II niet zo erg groot was.De kale romp gaf dat idee niet,nu de toren er in eerste basisvorm erop zit,gaat dit duidelijker worden.Leuk werk.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Zo,weer even er tussendoor mijn kerstkado.

PIC_7621.jpg

Met het grote voordeel dat er zowel brede zaagblaadjes in passen(voor het dikkere werk),alsmede gewone huis,tuin handfiguurzaagblaadjes.

PIC_7622.jpg

Hier heb ik er mijn eerste figuurzaagblaadje in gezet.

PIC_7623.jpg

Kan zowel blazen alsmede afzuigen...hier ben ik erg blij mee
icon_razz.gif
.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Zo,het bezoek van de Kerst is om,en nu wordt het een beetje rustiger in huis.

En dus komt er weer langzaam tijd vrij voor verder te werken aan de VIC.
Daarom ben ik begonnen aan de productie van het dek voor de Conning tower.

En dat was een hele klus
icon_confused.gif
.Als je ernaar kijkt zou je zeggen...och een klein simpel klusje.Maar niets is minder waard.

De werktekening lijkt simpel.Maar schijn bedriegt,ik heb hier een dikke anderhalf uur op gewerkt(ik houd nu eenmaal de tijd bij).

Dit was ook niet mogelijk geweest zonder de hulp van het pas aangeschafte boek over de VIC(The Anatomy of).
Daar staan gelukkig flinke plaatjes in,waar dit dek uitgebreid in staat getekend met plattegrond erbij.

Maar maten staan daar niet bij.En dus was het weer pluizen....

Maar goed,in ieder geval is dit klaar om eruit gezaagd te worden.
En meteen een goede oefening om mijn nieuwe electrische figuurzaag uit te proberen.

Hopelijk gaat dit morgen lukken.

PIC_7624.jpg

Na het uitzagen dan nog wat bijschuren uiteraard
icon_razz.gif
.

De gearceerde delen,zijn die delen waar opstaande wanden komen.Nu was het gemakkelijker om deze zo erop te tekenen.

Ook worden er kleine gaten geboord,waar later de periscopen en het dekgeschut komen.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
beagle schreef: bedankt Ron, weer een favoriet erbij.
Ben weer even blij dat mijn geheugen me toch niet in de steek heeft gelaten :wink. Ik zag het direct dat die toren niet behoorde bij jouw type, maar wou zekerheid.

Op de U-IX stond idd de Uzo veel meer uit de scheepsas naar bakboord. Op de U-VII-C staat hij bijna toch op de scheepslijn en achter de aanvalsperiscoop.
O.a. aan die stand van de beide periscopen met o.a. een tussenstuk weet je dus of je met een u-IX of met een U-VII te maken hebt.
bij de U-VII stond de aanvalsperiscoop echt aan de voorkant van de toren.

Graag gedaan,Beagle.

Ik heb nogmaals,voor de zekerheid,opgezocht hoe de indeling was in de toren.nu kan ik,als nodig,nog alles veranderen en aanpassen.Door jouwn opmerking ben ik toch gaan twijfelen over de dekplanning.

Volgens het boek"The Anatomy of...",stond de aanvalsperiscoop bij het type VII A in de periode van 1936 tot aan 1939 achter het luik.En de air periscoop(niet te verwarren met een snorkel)aan de boegzijde(voorkant zeg maar),op dit platform.

Het type VIIB idem.Doch had die de UZO al,en had deze wel op de scheepsas gemonteerd.

Evenals de VIIC.Hierbij is de UZo verplaatst naar bakboordzijde,doordat het luik groter in diameter werd gemonteerd....
icon_exclaim.gif
.

Een aardig weetje verder(in dit boek blijf je ontdekken)is,dat de verwarmingselementen,die uit metalen kokers bestonden,bekleed met grenen hout
icon_exclaim.gif
ertussen in,bedoeld waren,om niet de boel te verwarmen
icon_lol.gif
,doch om te voorkomen dat de bemanning vast ging/kon kleven aan de metalen delen tijdens het posten,in de kou.Omdat dit gevaar voornamelijk in de Noordelijkere zones bestond,werd dit systeem toch op alle typoes gemonteerd.De verwarming werd gerealiseerd door het koelwater van de dieselmotoren............

En weer een aardig weetje......
icon_razz.gif
.

Ron.


In 1944(volgens ditzelfde boek)is de aanvalsperiscoop inderdaad verplaatst naar de boegzijde bij de VIIC.Maar daarbij is het gehele dekplan verandert.

Het type VIIC/41 had de aanvalsperiscoop ook aan de achterzijde,de air search periscoop aan de boegzijde,Met de UZO er tussenin.Alleen staat er niet bij vermeld of de UZO ook in dit type aan bakboordzijde van de as was gemonteerd/afgebeeld.Opmerkelijk is,dat er ook nog eens een ventilator aan de achterzijde aan de aanvalsperiscoop was gemonteerd.Deze hing er horizontaal aan,dus hij blies naar boven.Helaas staat het doel daarvan er niet bij vermeld...Het type ventilator(wel weer vermeld)is FuMB 29"Bali aerial).

Ik ben even voor je gaan googlen op vond dat dit een radar detection arial was.Dus niet voor blaaswerk
icon_lol.gif
....

Maar wel nuttig om te weten,mits je dit niet alsnog wist.
Dat wordt dus even scratchen.............
_________________
kartika.jpg
 
En dan nu nog een kleine update.

Ik heb vandaag dus voor de eerste keer een stuk dek uitgezaagd uit MDF met mijn nieuwe electrische figuurzaag.

Dat ging lekker...en ook het geluid is erg zacht...fijn om te doen.Wel heb ik gemerkt,dat je vlug uit de lijntjes ermee gaat.Dat is dus oppassen...

PIC_7625.jpg

Voor de eerste keer...goed gelukt.Wat een luxe...gewoon lekker rustig alleen maar duwen.Nu alleen nog even de randjes strak schuren.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
He..vergeet nog iets
icon_confused.gif
..

De eerste verdere stappen aan de Conning tower.
Ben begonnen met het bekleden ervan met 1,5 mm balsaplankjes.

IS het geen lekker groot stuk
icon_razz.gif
....

PIC_7627.jpg

PIC_7626.jpg

Het is nog net modelbouw
icon_rolleyes.gif
....

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En enkele plaatjes van het nu in basis gerede onderbouw gedeelte voor de conning tower.

De kern is uit piepschuim(tempex)en bekleed met 1,5 mm balsahout.
De bodem is van MDF.Dit alles samengelijmd met montagekit.

Hier kijken we tegen de onderkant op,dus het gedeelte dat later op het dek wordt gemonteerd.

PIC_7628.jpg

En dan hier de bovenkant.Hier komt het dekplatform op gemonteerd.

PIC_7629.jpg

Messcherpe achterkant....

PIC_7630.jpg

En zo moet het komen te zitten...

PIC_7632.jpg

PIC_7631.jpg

Voorlopig gaat dit onderdeel weer stop,en hebben de klinknagels weer de aandacht.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Tja,ik kan er niets tegen doen,wat wil je ook?.

Het is zo leuk om zoiets constructiefs te doen...En ik kan het daarom niet laten om toch weer enkele stapjes te doen aan de conning tower.

En zo zijn dit de eerste stapjes eraan.

Ik heb als eerste de omtrek afgetekend van de basisvorm uit de conningtower.Moet een beetje precies natuurlijk.

PIC_7637.jpg

In bovenstaande foto kijken we tegen de onderkant aan.

En zo staat er dan de omtrek op de onderkant van het platform.

PIC_7638.jpg

Later zal ik de overlapping bij de trappen iets moeten gaan bijwerken,blijkt dat ik daar iets teveel heb weggezaagd(te zien aan de omtreklijn die wegvalt bij de uitgezaagde traptredes...).

Daarna heb ik de basis op zijn juiste plaats gelegd,en er 8 mm balsa plankjes op elkaar gelijmd(niet tegen de basis aan uiteraard).

PIC_7639.jpg

Dan de basis weg halen,en rustig laten drogen.En dan kan ik daarna als het goed is uitgehard,deze twee balsablokken gaan verwerken tot taps toelopende zuilen aan de onderkant.



Daarom ook de overmaat eraan,geeft voldoende ruimte om dit te bewerkstelligen....

Wordt vervolgd....

PIC_7640.jpg


Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En hier is de onderkant van het platform in basis klaar.

PIC_7644.jpg

PIC_7643.jpg

Nu kan het platform omgedraaid gemonteerd worden op de basis met montagekit.

Wordt vervolgd..

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Vandaag is een goede productiedag geweest,heb lekker geknutseld aan de VIC.En heb de Conning tower voor dit jaar in de basisvorm klaar.Vanaf nu zijn de mede klinkers volledig aan de beurt.

Ik had daar niet zoveel zin in,de laatste tijd...het is een flinke en tijdrovende,maar vooral geestdodende(
icon_razz.gif
)klus.Maar vanaf volgend jaar ga ik daar goed mee ertegen aan.

Maar eerst nog wat details van de klus aan de conning tower.

Als eerste heb ik de twee drievormige zijkanten moeten maken.Hieraan komt later het ovale bovenstuk van de toren.

PIC_7645.jpg

Dit was erg leuk om te maken.Lijkt net op multiplex zo.Doch ik heb deze zelf moeten maken.Daartoe heb ik voor de buitenkanten MDF gelijmd(ieder 4 mm dik)op een laag balsa van 4 mm dik.In totaal is dit dus een lekkere 12 mm dik
icon_razz.gif
.

En enorm sterk
icon_biggrin.gif
.....

Deze twee zijkanten komen dus op het platform te staan.Om nu te voorkomen dat ze ooit eens er af kunnen breken(je weet maar nooit),heb ik ze op het platform gelijmd met ieder een dremel ertussen.Als lijm heb ik montagekit gebruikt(alweer).Hier zijn de gaten te zien,waar de dremelstukjes in vallen.

PIC_7646.jpg

En na het kitten,de delen erop monteren met een verstekhaak....was niet nodig,ze staan loodrecht
icon_razz.gif
...dus goed geschuurd.

PIC_7648.jpg

PIC_7649.jpg

Geeft een goede inpact,om dit zo te zien,tenminste in het echt.Heerlijk constructief werk...daar heb ik van genoten om te maken.En het ruikt ook zo lekker dat MDF.

PIC_7650.jpg

Voordat ik er nu aan verder kan gaan,moest ik ook nog enkele details niet vergeten.Als eerste was het nodig om een klein platformpje te maken en monteren,tegen de achterkant aan.Hier komt later een deklicht op...

PIC_7652.jpg

Een tweede detail was om de golfbrekers te voorzien van een schuine rand.gelukkig laat MDF zich uitstekend schuren.

PIC_7656.jpg

En eenderde,opvallend,detail was de zuilvormige onderkant van het platform.Deze had ik uiteraard al eerder erop aangebracht van balsa.

PIC_7654.jpg

PIC_7659.jpg

Na een middag montagewerk,is dit me gelukkig niet slecht af gegaan.
En het ligt flink in de hand ivm de grootte.

PIC_7655.jpg

Geheel gemaakt van piepschuim,balsahout en MDF,en een klein beetje ABS kunststof.Alles gemonteerd met montagekit.





En zo ziet het er dan uit,in dryfit,op de romp.

PIC_7661.jpg

PIC_7662.jpg

PIC_7664.jpg

PIC_7663.jpg

PIC_7666.jpg

En met deze laatste foto,neem ik voor dit jaar afscheid van jullie,morgen is er geen update ivm oudejaarsdag.

Ik wil jullie allemaal;


EEN GELUKKIG NIEUWJAAR

Wensen in de beste gezondheid.



Op naar 2008
icon_razz.gif
.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Zo,gelukkig zijn de feestdagen weer bijna voorbij,niet dat ik deze dagen niet leuk vind,maar de productie ligt vaak stop.En dat kost handen vol geld
icon_rolleyes.gif
....immers de arbeiders zijn dan thuis bij de familie,en niet aan het werk aan de VIC.

In ieder geval heb ik inmiddels alweer vier directory`s om te kunnen plaatsen vol staan met update foto`s.Dus dat en gezien het feit dat de produktie nu weer op gang kan komen,na deze dag nog,geeft dat ik voorlopig weer voorruit kan met het plaatsen met een update.Maar niet alles ineens...anders is de lol er misschien vlug af..eenb eetje spanning kan nooit kwaad
icon_razz.gif
.

Feit is,dat de opbouw van de conning tower,op dit moment,al bijna in zijn eindstadium komt,wat betreft de ruwbouw.

Ook is er gewerkt aan de klinkers.Ik schat dat er nu zo`n 60 % inmiddels wel al erin zit...wat een klus
icon_confused.gif
.

Dus we gaan er weer voor.........(morgen meteen overwerk voor de arbeiders...anders loopt de planning mis voor de spuitcabine).

PIC_7680.jpg

Het achterschip voorzien van de klinknagels.

Wordt vervolgd...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Naar aanleiding van de attendering van Beagle,waarbij ik erop werd gewezen dat ik de geglooide onderkant was vergeten van de wave deflector(golf breker),heb ik daar als eerste aan gewerkt.

Daartoe heb ik aan de onderkant een balsa latje gemonteerd(4 mm).
na het drogen,heb ik deze conisch geschuurd(uitgehold,zeg maar).Daarna dit uiteraard bijgewerkt met plamuur,zodat ik dit tijdens de daarop komende schuurbeurt mooi strak kan maken.

PIC_7685.jpg

Hier moet het uiteraard nog geschuurd worden.

PIC_7686.jpg

Ook ben ik aan de slag gegaan met de air intakes(de twee opstaande torentjes).Hierdoor konden de diesels lucht aanzuigen boven water tijdens de vaart.

Tijdens de levensloop van de VIC,werden de openingen in de "inlets",diverse malen verplaatst.Van aan de zijkant,tot bovenin.

Deze inlets moet ik er ook nog uitdremelen,en afdekken met een rooster.

Maar dat is voor later.

Wordt vervolgd......

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
De volgende klus bestaat uit het maken van de opbouw.
Dit is de veel eisende klus.Niet alleen het maken van de uitkijkpost,doch hierbij moet ook meteen de vloer erbij gemaakt worden(platform eigenlijk).Verder zitten er enkele akelige detailwerkjes bij.Spannend dat wel
icon_razz.gif
.

Maar goed,laten we het maar gaan aanpakken.

Ik heb er een tijdje over moeten denken,wat het beste systeem zou kunnen zijn,om de postbescherming te maken.Immers er moeten wat details in verwerkt worden,en het moet sterk zijn.En,als klap op de vuurpijl,het heeft een enorme lastige vorm...ovaal...

En zo kwam ik weer op mijn eigen beproefd systeem terug.De sandwich bouwwijze.

En dus ben ik begonnen met het maken van de vorm van de bovenbouw,minus de buitenmanteldikte(klinkt lastig).

Als eerste heb ik deze vorm(ovaal,precies passend,en lijkend op de uitkijkpost),uitgezaagd en strak geschuurd uit tempex(piepschuim).

Daarna heb ik deze vorm aan de buitenkant bekleed met 1,5 mm balsa.

Na droging,dit netjes geschuurd,en dit was het resultaat;

PIC_7667.jpg

Je zou het zo nog niet zeggen,dat dit dus de bovenbouw gaat worden.Dit is immers open(hol)aan de binnenkant
icon_confused.gif
.

PIC_7668.jpg

Lijkt het niet net op een stuk brood
icon_razz.gif
?.

PIC_7669.jpg


Daarna heb ik de onderkant ervan ook bekleed met 1,5 mm balsahout.Zuiver om deze constructie stevigheid te geven.Deze onderkant,wordt later op het platform verlijmd.

PIC_7670.jpg

De bovenkant heb ik bekleed met 4 mm balsahout.Dat omdat hieruit,later,wat uitgefreesd moet gaan worden.Ook heb ik beide bekledingen tegenovergesteld met de houtstructuur gelijmd.Zo heeft dit in de lengte en breedte richting stijfheid.

PIC_7671.jpg

Daarna ook dit allemaal netjes schuren,zodat het ook een beetje toonbaar is.

PIC_7672.jpg

En daarna dan nog aftekenen,waar er gezaagd moet gaan worden.En nu kunnen we zien wat er zo`n beetje de bedoeling erin is.

PIC_7673.jpg

Wordt vervolgd...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Zo was ik bij mijn vorig verslag geeindigd.

PIC_7673.jpg

Nadat ik dit alles een goed nachtje heb laten drogen,heb ik de stoute schoenen aangetrokken,en ben met de figuurzaag begonnen aan het uitzagen van het middelste gedeelte.

Ik heb dit met de handfiguurzaag gedaan,omdat dit toch wel een erg secuur werkje was.Ik durfde de gok niet te nemen om dit met de electrische figuurzaag te gaan doen.Ik heb dit dan ook met de uiterste voorzichtigheid gedaan.

PIC_7674.jpg

PIC_7675.jpg

PIC_7676.jpg

PIC_7677.jpg

Daarna alles een beetje glad schuren,het oog wil ja ook wat
icon_razz.gif
.

PIC_7683.jpg

PIC_7684.jpg

En dit is dus de basis voor de opbouw,dit is de omlijsting van de uitkijkpost.

Daarna waren de twee air inlets aan de beurt.Deze worden omsloten door de opbouw,en aan de binnenkant blijf je ze zien,althans de ronding.
Dat was even een probleem.Dit is immers hout...maar ik heb er wat op gevonden.Dat voor later.

Eerst maar eens de bovenkant afronden.Althans in de basis weer.Met de tijd zal blijken,dat de conning tower,vele malem moeilijker is om te scratchen dan de romp.Daar ben ik inmiddels achter
icon_rolleyes.gif
.

Er moet met vanalles rekening gehouden worden,om later niet in de problemen te komen.Het platform loopt immers hierin door.

PIC_7679.jpg

Aan de binnenkant,zijn de air inlets schuin toelopen.En ook omdat de vloer van het platform hoger ligt,moest ik dus hier al er rekening mee houden.De schuine kanten mogen dus beslist niet doorlopen tot aan de bodem.

PIC_7678.jpg

Dit is dus een huzarenstuk hoor.Rekening houden met de aanvalsperiscoop,de air periscoop,het luik,de antennabox,de rondom onderin lopende verhogingsplaat,de aansluiting met de twee air inlets,de schuin aflopende randen en zo kan ik er nog wel wat aan toevoegen.Als ik er ook maar een vergeet,loop ik muurvast...
icon_confused.gif
.

Maar daarover later meer.............

Wordt vervolgd.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En zo komt er weer een eind aan de updates voor voorlopig.
Niet dat het project stop gaat,maar morgen gaan we laminaat leggen,dus is die dag al weg.En het weekend...ach we zien wel.

De eerste foto,toont hoe ik de binnenkant bekleed heb met 1,5 mm balsa.

Gaat eigenlijk erg gemakkelijk,mits je het balsa maar goed nat maakt,anders knapt/scheurt het in die boog.

Ik heb alles erin gemonteerd met montagekit.

PIC_7690.jpg

PIC_7688.jpg

Het scheelt natuurlijk ook,als je goede info hebt.Op die manier kun je goed proberen om alles een beetje historisch juist te krijgen.Voor zover als technisch mogelijk is natuurlijk.

En hier staat de opbouw dus op een pagina van de U570.Dit was de eerste uboot die in beslag was genomen in volledig goede staat.En dus nog inzetbaar was.Ze is in beslag genomen op 4 Oktober 1941.De bemanning had zich over gegeven aan de Hudson,onder de vleugels van twee vliegtuigen van dit schip.Daarna is ze naar een Engelse haven gesleept met de witte vlag aan de mast.Alwaar ze volledig werd onderworpen aan een grondige inspectie.....

PIC_7689.jpg

Met zulke pagina`s is het ook makkelijker om aan bepaalde functie`s van de onderdelen te komen.En van dit soort beschrijvingen staat dit boek vol van.

PIC_7692.jpg

En dit zijn mooie pagina`s...waar genoeg info wordt gegeven.

PIC_7687.jpg

Maar waar het zich om gaat.....oh ja.......deze foto hadden jullie nog tegoed.Enige tijd geleden had ik ergens vernwled,dat de boegsecties over het spoor werden vervoerd voor verdere montage.

Is op ondertstaande foto te zien......

PIC_7691.jpg

Maar waar het zich om gaat is,dat de opbouw,na het drogen dus klaar was voor montage op de onderbouw.Daarover dus later meer....

Wordt vervolgd........

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan