Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ron op de beurs nog een aantrekkelijk jongedame getroffen en daar wat foto's van gemaakt

Let op: ze kunne wel wat groot zijn

ron8.jpg
ron6.jpg
ron5.jpg
ron4.jpg
ron2.jpg
ron1.jpg
ron.jpg

Misschien heb je er wat aan

BertUS
 
Hoera
icon_biggrin.gif
!!....de romp is bekleed.

De laatste baantjes weegden het zwaarst..maar het is klaar.
Hier ligt ze nog op haar rug.

PIC_7439.jpg

PIC_7440.jpg

PIC_7441.jpg

PIC_7442.jpg

En nu in haar "werkpositie".

PIC_7443.jpg

PIC_7452.jpg

In bovenstaande foto,is de uitblaasopening goed te zien,welke ik gemaakt heb van witte u profielen.Tip van modelengeneer..

PIC_7449.jpg

En klaar voor de volgende stap....de romplijsten.

PIC_7450.jpg

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Dank je wel..

En zo ben ik begonnen aan de details van de rompwand.

PIC_7454.jpg

PIC_7455.jpg

PIC_7457.jpg

PIC_7458.jpg

Van spare parts heb ik de vloedopeningen gemaakt.

PIC_7461.jpg

PIC_7459.jpg

PIC_7460.jpg

Wordt vervolgd...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Tenzij ik niet goed heb gelezen,denk ik eruit te zijn.

En dat allemaal dank zij sites als;

uboatcolours

Deutsche U-Boote 1935 - 1945 --------------------------- U-Boote, Uboote, u-boote, uboote, unterseeboote, Unterseeboote, U-Boote, u-boote, uboote, Uboote, Submarine, Submarines, U-Boot, Uboot, uboot, u-boot, submarine, submarines, deutsche, deutsche

Dus de U-82 had de gehele romp,incl de conning tower,gespoten in RAL 7016(1941-42).


En de waves in RAL 6020.

Ga naar deze site en klik op de juiste RAl nummers om de kleuren te zien...

RAL kleuren - RAL colours


Nog meer spannende tijden....
icon_confused.gif
.

Maak maar eens de juiste kleuren na(over enige tijd dan...).

Ook valt hier af te lezen wat de juiste kleur is voor het dek...

"

e) Oberdeck:


Holzdeck. Imprägniert mit einem geeigneten Konservierungsmittel

schwarz ".


Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Ik heb enkele foto`s genomen van de primer op het onderschip.

Het bovenschip hoop ik morgen te kunnen spuiten.

Aan de bling bling is vandaag een einde gekomen.Daarvoor in ruil is ze nu matgrijs...Dus geen aluminium look meer..

PIC_7463.jpg

PIC_7465.jpg

PIC_7470.jpg

PIC_7464.jpg

PIC_7468.jpg

PIC_7467.jpg

PIC_7469.jpg

PIC_7466.jpg

Morgen dus de bovenkant,oftewel het bovenschip.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En vandaag is haar bovenschip in de primer gespoten.

Nu staat ze dus helemaal in de grijze primer
icon_razz.gif
.

PIC_7471.jpg

PIC_7472.jpg

PIC_7473.jpg

PIC_7477.jpg

PIC_7475.jpg

En hiermee sluit ik dit onderdeel van het project af
icon_razz.gif
.

Het eerste deel zit erop,en dat ruimschoots binnen het schema.
Het was mijn planning om rond Kerstavond de romp in haar basisvorm plus de primer erop klaar te hebben.En nu zit ik er een kleine maand voor.Dus het is voorspoedig gegaan,althans de basis tot nu toe.

Het zijn juist deze momenten die ik een beetje koester in een project.Je steld je een planning voor,en als die gehaald is...voel je je een beetje blij
icon_rolleyes.gif
.

Dit moment nu,is de eerste definitieve stap die klaar is.

Nadat ik eerder het materiaal bij elkaar had gestapeld welke gebruikt is tot nu toe,is het nu de tijd om de kosten tot nu toe eens bij elkaar op te tellen.

Daar gaan we dan...............


Balsa €22.15
Proefstukjes deklatten €1.00
Tempex(piepschuim) €8.79
Tempex lijm(speciaal) €5.00
Acrylglasplaat(dek) €11.50
Messing onderdelen €3.60
Montagekit(5 cilinders) €14.95
Aluminiumfolie €7.95
Primer €5.57
Bagetnaalden(proef) €1.49
MDF €5.98
Grenen/vuren hout €5.97
Bisonkit €3.39
Pattex lijm €3.79
---------
Totaal € 101.13


Dit is de kostprijs tot nu toe geweest voor mij in dit project.


EINDE DEEL 1

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En een klein verhaal nog even voor het slapen gaan...

Dit verhaal is,volgens de bron(Uboat.net)echt gebeurt...

De U 1206 had als eerste een nieuw spoel systeem aan boord voor het toilet.Met dit nieuwe systeem,kon het toilet ook op grotere diepten gebruikt worden als daarvoor.Immers de waterdruk buiten de wand is zo groot,dat de inhoud van de toiletpot er met hoge druk uit geperst moest worden door lucht......

Dit systeem was zo nieuw,dat de toilet gebruiker nadat deze zijn behoefte had gedaan,aan een"toiletspecialist",moest vragen om het ingewikkelde kleppensysteem in gang te zetten.

Op 14 April 1945,op een mijl of 8 afstand van de Britse kust,was de sub geheel veilig en in goede staat op 200 voet onder water aan het cruisen.
Toen Kapitein Schlitt besloot om naar het toilet te gaan...Trots als een Kapitein...besloot hij dat hij het kleppensysteem van het toilet zelf kon bedienen,geen specialist had hij nodig...

Toen de specialist alsnog kwam,begreep Kapitein Schlitt iets verkeerd,en opende de verkeerde klep.Hierdoor kwamen er ineens tonnen water door het toilet naar binnen in de sub gespoten...omdat de Kapitein de verkeerde klep opende...

Het water bereikte de batterijen,die direct onder de toiletruimte lagen.Hierdoor ontstonden er meteen gevaarlijke chloorgassen vanaf de batterijen.Zo gevaarlijk,dat de Kapitien de order gaf om meteen naar de oppervlakte te stijgen.Eenmaal boven,kon het gevaarlijke chloorgas vervangen worden door verse zeelucht...

Eenmaal boven,werd het schip meteen opgemerkt door een vliegtuig,welke ook meteen de sub bombardeerde.Hierdoor werd het schip zo erg beschadigt,dat de Kapitein niets anders over bleef als de aan boord aanwezige geheime documenten en orders te vernietigen en de bemanning de order te geven om het schip te verlaten................


Tja....een gewaarschuwd mens telt voor twee,zeker bij een nieuw toiletsysteem...

(bron:uboat.net).

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Tussen het bezoek door,een kleine update plaatsen
icon_razz.gif
.

PIC_7489.jpg

De eerste vloedgaten in de boeg.

PIC_7482_goed.jpg

Ja hoor,de twee schijnen door
icon_cool.gif
.....al weet ik nu nog steeds niet waarom dit hier zo moet zijn.Maar om het origineel na te maken...
icon_rolleyes.gif
.

PIC_7483.jpg

Aan de andere kant zitten er drie....

PIC_7486_goed.jpg

Bij de revell kit zitten bij de torpedoluiken meerdere kleine openingen.Doch de C uitvoering heeft er 10 boven elk luik...

PIC_7482_goed.jpg

PIC_7487_goed.jpg

Later zal ik op deze plaats weer terug komen voor de klniknagels.

Maar eerst de volgende reeks vloedgaten...

Wordt vervolgd....

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
a,de tip van Cluedo ga ik ook toepassen.In ieder geval bedankt ervoor
icon_razz.gif
.

Beagle...het door jou voorgestelde boek over de VIC heb ik vanmiddag besteld
icon_razz.gif
.Levertijd ca.2 weken,ben dus benieuwd.Is wel een redelijk pittig geprijsd boek(49,35 euro),maar de inhoud zal het meer als goed maken.Temeer daar er vele plaatjes instaan..Ik houd je op de hoogte.

Het malletje dan nog.....



PIC_7494.jpg

En voor de onderzijde gewoon omdraaien..

PIC_7495.jpg

Ik verheug me al op het boek,temeer daar mijn volgend scratchproject(al aan het plannen
icon_confused.gif
)ook over de VIC gaat.Alleen een iets andere opzet.Maar dat wil ik nog even geheim houden
icon_rolleyes.gif
...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Inmiddels ben ik aan serie 4 begonnen van de vents.

Serie 1. vloedgaten torpedoluiken.
Serie 2. vloedgaten schuin bovenin boeg.
Serie 3. vloedgaten boegtip.
Serie 4. vloedgaten stuurboord langzijde romp.

Met het malletje ging het lekker
icon_razz.gif
.

Ik heb ze aan de binnenkant reeds zwart ingepaint,als bescherming.Omdat ik na de klinknagels de definitieve lakken erop ga spuiten,weet ik niet hoe tempex op de lakken gaat reageren.Door nu reeds over het onbeschermde tempex een laag paint aan te brengen op waterbasis,is het beschermd.Later,na de spuitsessies,zal ik hier wederom zwarte paint in moeten aanbrengen om diepte te simuleren.

Voor het eerst ben ik afgeweken van plakkaatverf,omdat deze dus op was
icon_rolleyes.gif
.De winkelelier had geen plakkaatverf meer.Wel had hij zwarte acrylverf.En dus heb ik deze maar genomen.Werkt verder ook prima.Alleen opletten..........eenmaal droog is deze watervast en dus niet meer bij te werken.Droogtijd is een half uur....

Beste medebrouwers en lezers.......De U-82
icon_razz.gif
.

PIC_7499.jpg

PIC_7501.jpg

Schuin genomen,zodat alle tot nu aangebrachte vloedgaten te zien zijn.

PIC_7498.jpg

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Ja,weten we het nog?,dit was de eerste hoofdreeks van vloedgaten aan de boeg.Hier moet nog veel werk verzet gaan worden,waaronder klinknagels,de lijsten bijgewerkt,huidplaten ge-egaliseerd enz..Maar het hoofddoel zit er in ieder geval in..


PIC_7506.jpg

En ook niet minder belangrijk...de doorkijk
icon_rolleyes.gif
.
Ook hier weer nog maar ruwbouw,immers de binnenkant mag best mooi gevormd zijn,niet zo ruw als op het plaatje
icon_confused.gif
.Rondom deze twee vloedgaten,is de omlijsting slap.Dat wordt alsnog vervangen....

PIC_7507.jpg

De tweede hoofdreeks.Hier verder niets op aan te merken,gaat voorspoedig.

PIC_7508.jpg

En natuurlijk mag niet vergeten worden...de vloedgaten onder de boeg.

PIC_7509.jpg

Dan de pas aangebrachte 17 ontluchtingsopeningen onder de conning tower in de rompuitbolling,vrijwel klaar.....Was alleen lastig om netjes door de alufolie heen te dremelen..

PIC_7510.jpg

Heel belangrijk bij de U-82...de drie extra vloedgaten,vlak achter de zadel en ballasttanks.Deze worden vaak vergeten bij de VIC...

PIC_7511.jpg

De volgende hoofdreeks.Bij de U-82 zaten deze vloedgaten in de jaren,na 1942 dieper gemonteerd.Dat was ook afhankelijk van de werf waar ze werden gebouwd.De hoogte had in dit geval geen invloed op de capaciteiten van de stabiliteit(pfffff).Met andere woorden tijdens het uitblazen ging de romp hierdoor(liggen immers dieper)niet meer zijdelingse bewegingen(stampen)maken als bij de iets hoger gelegen gaten bij andere u boten...note:...hoe dieper de vloedgaten,hoe instabiler de romp tijdens het uitblazen,net als bij een korter zwaard.

PIC_7512.jpg

De vloedgaten bij het achterschip...teveel uitblazen en het achtersteven schoot als een speer omhoog...werd dus duikelen voor de bemanning
icon_razz.gif
..

PIC_7513.jpg

Ook onder het achterschip...vloedgaten..

PIC_7514.jpg

Vloedgaten,bij de roeren...

PIC_7517.jpg

Aan deze ontluchtingsopeningen(niet bedoeld voor waterinname...
icon_exclaim.gif
)ben ik nog bezig...Met de ontluchtingsopeningen,kon overtollige perslucht boven water in en uit geblazen worden.Aansluitingen hiervan liepen door naar de hoofdtank,direkt onder de controleruimte...Bij een volle hoofdtank,vormde zich luchtbellen(tank was bolvormig)bovenin.Hierdoor kon de druk dus op of omlaag geperst worden om een stabile ligging te krijgen onder water....(Tja,je moet toch wat leren over duiken in die tijd).

PIC_7518.jpg

Later werden meerdere tanks voorzien van deze update,en zo kwamen er al vlug u-boten die meerdere ontluchtingsopeningen hadden op meerdere tanks.Daarom ook deze U-82.Meerdere ontluchtingsopeningen langszijde.

PIC_7519.jpg

PIC_7521.jpg

Tijdens het uitdremelen van de romphuid,ontstaan er vervelende alufolie deeltjes.Deze zijn erg licht,maar doen pijn als ze aan je hand gaan plakken tijdens het vastpakken ergens van
icon_evil.gif
..

PIC_7505.jpg

Hoofdzaak is,alles ligt op een lijn...

PIC_7520.jpg

Momenteel breidt de hobbykelder zich steeds meer uit,door de bouw van de U-82.Zo erg,dat meerdere lichtpunten nodig blijken te zijn.Dus heeft mijn zoon vlug een extra aftappunt voor mij in elkaar gefrutseld..alles voor de U-82.

PIC_7524.jpg

Extra lichtpunten worden steeds belangrijker...

PIC_7523.jpg

Maar het resultaat wordt ook wel steeds beter,denk ik
icon_razz.gif
.

PIC_7522.jpg

Het wordt een echte werf hier....maar ze wordt steeds knapper...toch?.

Ron,live vanuit een werf in Kerkrade.
_________________
kartika.jpg
 
En de eerste stap naar de montage van de lasnaden is gezet.

Het is niet zo een heel groot onderdeel,en valt ook na de spuitjob niet zo erg op,maar wel belangrijk voor de volledigheid.

We beginnen met de hoofdtanks.Deze tanks waren volledig gelast op de werf.Dus hier geen klinknagels.Is ook wel logisch.Hoewel klinknagels erg sterk zijn,kan door de inwendige druk het materiaal wel gaan verschuiven,met lekkage van dien....

Als eerste met de ptolood aftekenen waar de lasnaden moeten komen.

PIC_7526.jpg

PIC_7528.jpg

Daarna met tape(natuurlijk op primer of op de ruwe romp doen,nooit op definitieve lak,je trekt meestal wel wat lak mee eraf met de gewone schilderstape)strak,doch losjes rond de potlood streep afplakken.

De tape mag best losjes zitten erop,dus niet aandrukken.

Heel belangrijk....kras de primer met de punt van een mesje weg,daar waar de lasnaad moet komen.Geeft een betere hechting van de naad.
Dat is hier gedaan,en is te zien,doordat de aluminiumfolie weer zichtbaar wordt.

PIC_7530.jpg

En dan mag je lekker kliederen
icon_razz.gif
.Gewoon lekker wat plamuur erover smeren.Ik heb hierbij gebruik gemaakt van een stukje afvalhout,waarmee ik de plamuur heb uitgesmeerd.Kan ook met een oude kwast,al is deze daarna nooit meer bruikbaar.

Houd dezelfde hoogte aan,als het plakband.Immers lasnaden zijn niet dik,anders is het slecht laswerk
icon_rolleyes.gif
.Wat je wel moet doen,is de plamuur een beetje ruw afwerken,dus na het opbrengen en verdelen er een beetje voorzichtig overheen tikken zeg maar.Op die manier kun je met een beetje creativiteit de ruwe lasoppervlakte namaken.......

PIC_7531_goed.jpg

En dan meteen de tape weer verwijderen...laat de tape niet erop zitten tot de plamuur is uitgehard....dan breekt de lasnaad,of je krijgt de tape niet meer eraf
icon_lol.gif
...

En dan drogen laten,zonder eraan te komen....

PIC_7533_goed.jpg

En de eerste lasnaad is een feit.Ook is te zien,dat ik op sommige plaatsen de primer wat heb beschadigd.Is niet erg...komt toch nog een laag overheen...

PIC_7536.jpg

PIC_7537_goed.jpg

PIC_7538.jpg

Dat is dus de klus waar ik nu de komende tijd mee bezig ben.....


Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Het gaat gestaag met het aanbrengen van de lasnaden.

Hier ligt ze op haar kant.Zo kan ik de naden beter aanbrengen.
Aan de bovenkanten van de ballasttanks is te zien,dat de verticale naden er aan beide zijden reeds opzitten.(speciaal voor Sander
icon_razz.gif
),De hobbykelder heb ik opgeruimd
icon_biggrin.gif
.

PIC_7540.jpg

Al het witte,zijn de aangebrachte lasnaden...op alle foto`s is ook duidelijk te zien,dat ik met de schilderstape er flink aan heb getrokken.raar maar waar...met het mesje krijg ik de primer er lastig vanaf(nodig onder de naden voor hechting)maar de schilderstape rukt er lappen mee
icon_rolleyes.gif
.

Gelukkig dat er nog een laag primer overheen gaat komen.
Waarschijnlijk komt het ook,omdat de tape heel goed plakt,en ik er nog eens opdruk tijdens het wegkrabben van de primer.

PIC_7542.jpg

PIC_7546.jpg

Dat is nog eens chippen
icon_confused.gif
....haha.

PIC_7543.jpg

PIC_7544.jpg

PIC_7541.jpg

Op naar de stuurboordzijde..

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Ik ben de naden aan de gerede kant aan het primeren.Ik doe dit in meerdere lagen.Dus ik wil even afwachten.Doch wat ik er nu van kan zien,zou ik eerder de neiging hebben om te zeggen dat ze wat aan de lage kant zijn.Maar ik kan er niets meer op aanbrengen,wel er vanaf.

De lassen zullen best erg grof zijn geweest,vermoed ik,want een sub moest vlug klaar zijn.Gemiddeld werd een sub tussen de 6-12 mnd.klaar gebouwd.En bij de bouw ging het er alleen maar aan toe om de sub strijdvaardig te hebben,comfort voor de bemanning was er niet bij.

Ook het oog werd niet gestreeld,m.a.w.het ging er zich niet om om een strakke u boot te hebben,moest alleen functioneel zijn.
Bij de strakheid werd er wel op gelet om geen ruis onder water te veroorzaken.Geen bling bling
icon_razz.gif
.

De lasnaden die ik er nu op heb zitten,zijn allen wel aan de wat grove kant,wat betreft de bovenste zichtbare kant.Maar dat kan gezien worden als grof gelast.Tijd moet het even leren nu
icon_lol.gif
...

Morgen weet ik meer over mijn lasnaden....goed uitgehard dan.
Zouden ze te hoog zijn(in breedte zijn ze zeker prima)is er best wel wat ervan af te schuren.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
De naden zijn al voldoende uitgehard om er eens naar te kijken.

PIC_7555.jpg

Ik heb de foto iets van afstand genomen,om het resultaat beter te laten presenteren.Ik persoonlijk vind ze goed gelukt,nu de primer erover is gezet.

PIC_7553.jpg

Zo lijken ze toch goed op lasnaden?.

Verder heb ik een paneel voorzien van wat kleurtjes,om er een beetje verwering langs te zetten.Zo kan ik zien,of later de naden goed bij de verwering te voorschijn komen.En dat is goed gelukt.En dat was mijn bedoeling.

PIC_7557.jpg

Nu is dit alleen maar een test.Hier wordt gewoon overheen gespoten.


PIC_7547.jpg

De ruwe oppervlakte wordt mooi weergegeven door de folie,zoals bij het origineel
icon_razz.gif
.

Dus ik denk dat het wel geslaagd is.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Morgenmiddag ga ik de paint halen voor de definitieve paintjob.
Ik zit alleen met een klein probleem.

De dekkleur.

Ik kan kiezen van teerzwart tot aan middelbruin.

Zoals ik eerder vermelde,enkele pagina`s terug,werden de dekken aan de werf,voor de nieuwe missie,met carbolineum ingesmeerd.Dat is vrijwel zwart.Maar ik wil,later,de U-82 dus gaan verweren.Inwerkingen van de zee,verbleekte de dekken behoorlijk.

En dus moet ik,uiteraard,geen zwart gaan kiezen ervoor,immers de sub is al een flinke tijd op zee.

ik weet niet welke kleur te kiezen..
icon_confused.gif
voor de dekkleur.

Dus laat ik het aan jullie over
icon_razz.gif
.

Dus vanaf donkergrijs dan maar tot aan middelbruin.Of ergens ertussenin...De meeste stemmen gelden
icon_biggrin.gif
.Welke kleur?.

Note:Hoe lichter de kleur van het dek,hoe meer roest uiteraard,want de metalen dek delen werden ook door de slijtage blootgelegd.

Help...welke kleur jongens?....
icon_razz.gif
Liefst met,als het lukt dan,het revell nummer...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Hoera hoera!.....mijn bestelde boek"The type VII U-boat"is binnen.

Ik heb hem meteen gehaald.Tjonge jonge...wat een info staat erin.
Dat kan een normaal mens niet meteen bevatten.Werkelijk vrijwel alle details en info die je nodig hebt is in dit boet waarschijnlijk wel te vinden.

Honderd pagina`s vol met skizzen,werktekeningen,detailbeschrijvingen,dek lay outs,bewapeningen,techinsche details..teveel om op te noemen.
Met dit boek kan ik zelfs het dek perfect gaan bouwen,compleet met tekeningen erbij.Beschrijvingen van materialen,en dan heb ik het nog niet gehad over de foto`s van de originelen,werf foto`s...je wordt er gek van.Wat een juweel van een boek.

Beagle......een geweldig boek,zijn prijs(43,95 euro)meer als waard.

Ik zal er vanavond enkele foto`s uit nemen en plaatsen.
Met dit boek is het zelf scratchen van de wapens geen probleem meer
icon_razz.gif
.

De wapens staan er afgebeeld met details in schaal 1:50.Dus alleen maar omrekenen...

Dit boek is SUPER.....

Vanavond dus enkele plaatjes ervan.......

Ook veel info over jouwn sub,Beagle.Alle types worden erin beschreven.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Ja hoor...enkele grepen eruit genomen...

PIC_7558.jpg

Veel mooie foto`s erin.

PIC_7559.jpg

Schetsen met uitleg erbij...

PIC_7561.jpg

Tot aan detail toe.......

PIC_7562.jpg

Uitleg hoe alles werkt....

PIC_7563.jpg

Kijk
icon_razz.gif
...alleen al daarom.

PIC_7565.jpg

Zelfs de torpedo typen worden erin vermeld met hun werkwijzen.

De modelbouwer wordt gek va ndit boek
icon_razz.gif
.

Wisten wij veel dat de beplankingen aan de binnenzijde van de conning tower verwarmingselementen waren?.Dus de kleur hiervan moet beslist geen houtkleur zijn,maar wel in die richting.Ze waren van metaal en verwarmd
icon_exclaim.gif
icon_biggrin.gif
...
Dat is even een zeer opvallend item..

Beetje veel aan info in tekstformaat...geweldig.


PIC_7567.jpg

Speciaal voor Beagle....

PIC_7568.jpg

De verschillen per type boot...tot aan elk detail toe,zoals de dikte van de materialen enzo...

PIC_7566.jpg

En zo zou ik wel door kunnen gaan...........

Met dit boek kan ik mijn volgend scratchproject zonder al teveel problemen gaan bouwen
icon_razz.gif
.Want zelfs de leefruimtes worden uitgebreid behandeld,zoals de samenstelling van de controleruimte,of de slaapruimte van de kapitein,met skizzen erbij en hun benaming...kastjes van de hutten,en waar ze van zijn...enz..

Een top boek...beslist de investering waard voor de VIC bouwer.

PIC_7569.jpg

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En hieronder nog een simpel schetsje wat een beetje het idee geeft,dat een VIC eigenlijk een simpel aparaat was,in wezen dan.


schema_duiken_1.jpg

Als men de hoofdtank nummer 1 vol liet lopen met water,dan werd ze zwaarder en dus zonk ze.Doch het zinken zou erg schommeld gaan,volledig onbeheerst.

Om dat te voorkomen,waren er 4 trimtanks aanwezig.
Nummers 2 3 4 en 5.

Door nu slim deze tanks leeg te laten,halfvol,vol of in gedeeltes te laten vloeden,werd er zo voorkomen dat ze ging schommelen.Ook kon haar romppositie onder water zo perfect uit gebalanceerd worden.Kwestie van goed en ervaren gebruik van deze trimtanks.

Voorbeeld.......

Hoofdtank halfvol laten lopen.Ze gaat langzaam zakken(tot een bepaalde diepte).Stoppen met inlaten,en ze blijft hangen.Lucht erin blazen onder hoge druk,en ze wordt lichter en stijgt weer.

Trimtanks 2 en 3 vol laten lopen tijdens het stijgen,en ze stijgt met de boeg omhoog,dus sneller.Dat kan,omdat de trimtanks in verhouding lichter zijn als de hoofdtank en dus het stijgvermogen niet negatief beinvloeden.De aandrijving erbij aan,en ze kon zo snel stijgen,dat ze eenmaal aan de oppervlakte met de boeg weer op het wateroppervlakte plofte,bij haar neerwaarste val...boven water!.

Door nu alle trimtanks en de hoofdtank in eenmaal vol te laten lopen,kon ze in max.30 seconden volledig onder water duiken.

Dus een goede bemanning met ervaring kon met haar in alle mogelijke standen manoevreren.Door slim de trim en hoofdtank te gebruiken.

Dat en de combinatie van de aandrijving,roeren en hydroplanes(voorste duikroeren),gaven haar een uiterste wendbaarheid en duikvermogen.

De beide zadeltanks en ballasttanks aan de beide rompwanden waren bedoeld om haar een beter drijfvermogen te geven aan de oppervlakte.Aan de binnenkant van de rompwand zaten de beide dieseltanks.In die positie waren ze minder gevoelig voor eventuele dieptebommen.

Inmiddels heb ik al veel geleerd over haar.

In een vorig topic punt,vroeg ik me af,waarom er aan de boegkant de twee en drie openingen zaten,die ook nog eens doorlopend waren.Weten jullie het nog?.

Welnu...eigenlijk simpel.De dekzijkanten zijn daar gewoon op de ronde rompwand bevestigd.Dat eigenlijk over haar volle lengte.
Dus het zijn alleen maar steunpunten...niet meer.Door de gaten,kan de daar gevormde lucht simpel eruit gaan......Dat ook weer over de volle romplengte
icon_razz.gif
.

De romp is een lange ronde buis,met het dek daarop geplaatst,middels de dekzijkanten...simpel toch?.En door de gaten kan de gevormde lucht daaruit bubbelen...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Nog enkele plaatjes die ik nog niet had geplaatst.

PIC_7577.jpg

Ik heb de lasnaden eigenlijk zo glad gemaakt,dat ze het best zijn te zien met belichting er schuin op gericht,althans op de foto.Met glad bedoel ik dus de hoogte ervan.

PIC_7578.jpg

En deze kennen we nog wel...de Capstan head.
PIC_7579.jpg

Een pneumatisch aangedreven draaias.Dit werd gebruikt om twee subs langszij tegen elkaar aan te trekken(bron;The type VIC II).

Dit systeem wordt ook heden tendage nog gebruikt bij moderne werkschepen.Hierlangs is het mogelijk om een touw"dubbelgeslagen"(hopelijk goed vertaald,anders mag het zeker verbeterd worden
icon_razz.gif
),aan te drijven.IN de middeleeuwen werd het al gebruikt voor dit doel,alleen zaten er toen in het "hoofdgedeelte",gaten.Hierin werden stukken rond hout?,gestoken om met meerdere bemanningsleden deze verticale as rond te laten draaien.

Heb ik het zo goed vertaald,Beagle?.
Anders moet je mij even verbeteren hierover
icon_razz.gif
.

Bij onze VIC werd deze,benedendeks aangedreven met dezelfde aandrijfas waar ook het anker mee werd op en af gelaten,met perslucht aangedreven.Ik het boek"The type VIC II",staat hiet een mooie duidelijke tekening van met uitleg.De Capstan head was uitneembaar bij onderwater vaart.

En een foto van de eerste serie klinknagels bij de boeg.

PIC_7570.jpg

Door een extra lichtbron er schuin bij te houden,kon ik de klinknagels zo op de foto laten zien.Een lichtbron er recht op gericht laat ze nauwelijks zien...Zal wel goed zijn zo..kosten ook wel wat.Per 100 stuks 1,49 euro.

Lijkt weinig,maar bij een stuk of hoeveel,loopt het snel op....en dit is nog maar het begin
icon_confused.gif
.Maatvoering..0.8 mm bij kop gemeten.

Voorlopig zal ik het met de klinknagels moeten doen
icon_mrgreen.gif


Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan