Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De spandraden voor de voorste duikroeren(hydroplanes).

Deze werden gemonteerd om het "flapperen"van de twee steunbogen tegen te gaan bij sterke stroming onder water.Immers er kwamen vrij grote krachten op,vooral tijdens het snel duiken en stijgen.

Ik heb er gewone ijzerdraden gemonteerd.Verbonden met krimpkous.Simpel maar vrij goed doeltreffend ervoor
icon_razz.gif
.

PIC_7878.jpg

PIC_7874.jpg

PIC_7876.jpg

En de conning tower,nu ze in haar definitieve RAL kleur staat.
Op de foto komt de kleur vrij licht over,zal aan de instelling liggen van mijn camera.In werkelijkheid is deze kleur vrij donker,bijna zwart.

PIC_7886.jpg

PIC_7887.jpg

PIC_7888.jpg

PIC_7890.jpg

PIC_7893.jpg

PIC_7891.jpg

PIC_7895.jpg

En de eerste poging voor het maken van het 2.2 cm geschut op het platform.Op het aluminiumplaatje wil ik,later,het geschut gaabn plaatsen.Dit plaatje dient louter als ondersteuning.Ook moet ik het nog smaller knippen.Maar het is een begin
icon_razz.gif
.

PIC_7897.jpg

Ook hier heb ik een tuitje gebruikt van een leeg knijpflesje als voetsteun.Daarop een ventielringetje van een fietsband
icon_biggrin.gif
,als draaipunt.

En ook ben ik hier begonnen aan de fabricage van de aanvalsperiscoop.De buis ga ik maken van een oud revell kwastje.De voet is genomen uit de spare box.

PIC_7898.jpg

Wordt vervolgd..
 
Laatst bewerkt:
Doch het is slechts het begin voor de conning tower,deze tint.

De gekozen combinatie van kleuren(camo paint)was mij eerst zeer onduidelijk,danwel uitzonderlijk.

De donkergrijze basiskleur gaat nog wel,doch de groene kleur daaroverheen....
icon_rolleyes.gif
...dat is even wennen.

Doch steeds meer,ga ik nu daar de ontwerpers mijn bewondering voor geven.De gekozen kleuren waren beslist niet zomaar gekozen.Hoe langer ik er naar kijk,hoemeer ik daar mijn inschikkelijkheid aan kan geven.

Ook het patroon geeft aan,dat er wel degelijk over was nagedacht.

In eerste instantie denk je...pfffff kinderlijk zeg.
Het geeft een indruk alsof je kijkt naar de eerste beginselen van een airbrusher,zo simpel.Doch als je er de weathering bij denkt,plus de "werkomgeving",dan kom je al snel tot de conclusie dat de kleuren en het patroon uitstekend bedacht zijn.

Als eerste de behuizing van het magnetisch compass.

PIC_7900.jpg

Hoe duidelijk springt de groene kleur eruit,je schrikt er zelfs de eerste keer van.Vooral op de grote oppervlakten.

PIC_7901.jpg

Ook heb ik het begin gemaakt van de fabricage van de UZO(Unter wasser Ziel Object).Bovenop deze opbouw,kwam een soort optiek(lijkt op een verrekijker)waarmee dus een mogelijk doel gevolgd kon worden.Aan de onderkant,zat een soort as,die mee draaide met de kijker.Aan de buitenkant zat er een gradenverdeling,waarmee er in de controleruimte de juiste hoek kon worden uitgelezen voor de instelling van de torpedo`s.

Ook in de controleruimte kon men dus deze verdeling aflezen.

Was dus een zeer belangrijk instrument voor de afvuring boven water.


Vanaf nu,ga ik verder met het binnenste van de conning tower.
Dus wordt de eerste stap het verweren hiervan.Dit is gewoon een logische stap,omdat ik er ,na montage van de UZO en de aanvalsperiscoop niet meer bij kan komen.

Dus wordt het ook interressant voor Bertus.Hopelijk kijkt hij mee hierin.

Ik heb ervoor gekozen om eerst de conning tower in haar geheel te gaan assembleren,painten en weatheren.Op die manier kan ik de romp,daarna,in haar geheel vele malen makkelijker op gaan aanpassen.Immers de romp is enorm groot en vergt veel inzet daartoe.

Dus vanaf nu gaan we flink aan de slag met paint,kwast,drybrush,filters en andere leuke werkjes.

De UZO in aanbouw.

PIC_7902.jpg

Een eerste peek van de eerste stappen naar de weathering van het binnenste gedeelte van de conning tower.

PIC_7923.jpg

Moet er nog wat aan werken,doch het gaat de goede kant uit.

Te zien is,de mechanisch aangedreven toerenteller,de voet van de air periscoop,de spreekbuis,en het onderste gedeelte van het buitencompas.
Het luik(op de voorgrond).

Het voordeel van dit grotere formaat projecten,is dat je er gewoon in kunt stappen met je camera
icon_razz.gif
.

Bertus,ik heb het rooster inmiddels verbeterd,moet het wel nog even fotograferen ter goedkeuring van jou.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Een stukje verder kijken,dan maar?......

PIC_7906.jpg

Het luik is hier prominent aanwezig.Duidelijk te zien,het dikke materiaal.Aan de bovenkant werd er flink overheen gelopen,dus de paint was daar vlug weg gesleten.Doordat de beschermlaag weg was(gierijzer)kwam daar dus een oxidatielaag(roest)op.Doch deze werd er snel weer vanaf gelopen,en dus bleef daar altijd verse roest aanwezig.Dus lichtgekleurde roest,geen donkere.
Bij het weatheren moet je dan dus kiezen voor lichte roestpaintings.kant en klare verven bieden dat nooit.Dus lekker zelf mengen
icon_razz.gif
Ook loopt de "verse"roest uit in de naden.Op de voorgrond te zien.Dat komt doordat op deze plaats veel spatwater aanwezig is.En dat loopt weg in de naden....

Verder zien we aan de linkerkant de eerste twee voetsteunen voor de uitkijkposten.Ook deze sleten enorm.Lak had hier geen schijn van kans.Dus eerst painten gaan in de origine lak,en dan daarover ijzerpaint.Geen roest.....immers daar bleef geen water in staan,de steunen waren poreus.En roest....geen kans...teveel beweging op deze kleine platformpjes.

Aan de achterkant van de steunen zijn de hielsteunen te zien.De uitkijkposten duwden hun hielen/hakken hiertegenaan.Om wegslippen van de voeten te voorkomen.

Verder borgden ze zich vast aan de lussen,die rijkelijk tijdens de vaart boven water aanwezig waren.Te zien aan de zijkant.In totaal waren er 4 plaatsen voor de uitkijkposten.Konden ook meer zijn,doch er was maar een beveiliging aanwezig voor 4 man.

Verder te zien...aan de onderkant van de periscoop.De overgang tussen buis en vloer.Daar zat een waterdichte ring van een soort rubber.Deze ging nooit lang mee.Teveel beweging en inwerking van zoutwater.In die tijd,was dit niet goed voor het materiaal.Dus werd deze ring regelmatig vervangen.Derhalve deze ring niet weatheren...

En de mechanisch aangedreven toerenteller(
icon_exclaim.gif
).Is mij vrij goed gelukt.
Het origineel lijkt er prima op
icon_razz.gif
.

Op de nu nog vrije plaats in het midden,komt later de aanvalsperiscoop.

Ron.
 
Nog een klein stukje voor het slapen gaan...

De lussen.....

PIC_7925.jpg

Hierin hesen de uitkijkposten zich,en sjorden deze dan muurvast.Tenminste op ruwe zee.Bij kalm weer,was dit uiteraard niet nodig.

De lussen zaten losjes over de reling,zodat ze wel bewegingsvrijheid hadden om naar links of rechts te kunnen bewegen.

Duidelijk zien we nu ook voor het eerst de verwarmde binnenkant,hierop zat dus(tip van Beagle)een houten lat.Zoals Beagle aangaf(zijn research was dit,hier was ik niet van op de hoogte)was dit hout bedoeld om de eerste kou op te vangen in de Noordelijkere gebieden.Immers je vriest snel vast aan koud metaal.Hout voorkwam dat.Zo vlug als de diesels warm werden,werden de metalen rechthoekige holle profielen hierachter warm en voorkwamen zo dus dat ze aan het metaal vastvroren.

In het handboek van de VIC staat een goede uitleg hierover,doch de functie van de houten latten wordt hierin niet beschreven...mijn dank dus aan Beagle voor deze info
icon_razz.gif
.



kijken we een stukje hoger,dan zien we de toerenteller duidelijker.

PIC_7907.jpg

Boven de mechanisch aangedreven meter,zien we het kompas opduiken.
Ik heb deze gemaakt van een velg van een vliegtuigkit(spare deel).Wit ingeverfd,van binnen voorzien van twee decals(kruisjes in het zwart)en gedicht met een clearpart welke ik nog over had van project Hercules Cost Guard.

Daarnaast de zuil van de air periscoop.Aan de rechterlant voorzien van de spreekbuis.Welke ik nog verder moet bewerken.

De latjes zijn dus ook gemaakt van echt hout(abachi)welke ik behandeld heb met gewone huis,tuin en keukenverf(gamma)en heb geweatherd en vernist.

PIC_7909.jpg

En hier zien we het kompas duidelijker.Ook de twee andere voetsteunen aan stuurboord zien we hier.

Het begin is er in ieder geval,en ik hoop dat jullie het ook leuk vinden om dit zo te zien groeien.

Wordt vervolgd...

Ron.
 
En de laatste foto`s van het bijna gerede inwendige van de conning tower.

PIC_7918.jpg

PIC_7919.jpg

PIC_7914.jpg

PIC_7917.jpg

PIC_7915.jpg

Rest nog de UZO te monteren,de DF("Richtungs Sucher")en de aanvalsperiscoop.

Daarna wil ik gaan beginnen aan het platform waarop het 2.2 cm geschut komt te staan.Het geschut ga ik voorlopig nog niet scratchen.

Doch het platform heeft wel veel aandacht nodig,er komen ook nog houten plankjes op de reling.

Doch eerst nog enkele onderdelen monteren in de ombouw.

Ron.
 
En de DF gemonteerd(Direction Finder).

PIC_7926.jpg

PIC_7927.jpg

Ik heb deze gemaakt van koperdraad,en gesoldeerd.

En de UZO,nu gemonteerd.Bovenop,kwam een prismakijker(leek op een verrekijker).Ik heb deze er niet op gemaakt.Omdat deze er alleen maar tijdens de vaart boven water op werd gemonteerd,en ook dan meestal nog tijdens het volgen van een mogelijk doel.

PIC_7928.jpg

PIC_7929.jpg

PIC_7931.jpg

Bij de volgende stap dus de weathering van de aanvalsperiscoop en de montage daarvan.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Als je dit verslag leest, lijkt het net alsof je op de set van "Das Boot" rondloopt :D

Schöne Arbeit Herr Kaleun !

Pascal
 
Ron,

spectaculair wat je daar bouwt, meer dan Museum kwaliteit zou ik zeggen.

Nogal een drukke bedoening in die toren als je daar met vier man moet staan kan er ook geen kat meer bij.

Proficiat

Johan
 
Op volle zee(kalm weer),stonden er gemiddeld 4-5 man(2 uitkijkposten,roerganger,schutter plus hulpschutter en soms de Kapitein).

Bij ruwe zee,2 uitkijkposten plus roerganger.

Ron.
 
zeer mooi met alle extra informatie erbij en enorm mooi geweathered.
 
Dank je wel,dit was,tot dan althans,ook mijn grootste project ooit.

Maar het zal waarschijnlijk over schaduwt gaan worden door de Persing 72,waar ik nu mee bezig ben.

Ron.,
 
De eerste stap in het weatheren van de aanvalsperiscoop.

Als eerste het materiaal welke ik hierbij gebruik heb.
Een potje revell ijzerkleur nr.32191
Een potje zwarte verf op waterbasis(kan elk merk zijn).
En een roestmenging(eigen menging)bestaande uit;
revell nr.32332 25 %
revell nr.32139 25 %
revell nr.32183 25 %
revell nr.32115 10 %

Rest pure wasbenzine erin verdunt 15 %.

PIC_7939.jpg

We beginnen om als eerste het onderwerp(in dit geval de periscoop)als nieuw te painten,dus vanaf de fabriek
icon_razz.gif
.Immers alles begint als nieuw.

PIC_7940.jpg

En dan gaan we de zorgvuldig uitgekozen plaatsen op de periscoop aan te tippen met onverdunte ijzerkleur.Dit worden dus de plaatsen waar de bemanning langs liep,of waar eraan werd gehangen danwel tegenaan geleund.

PIC_7941.jpg

Duidelijk zien we de plaatsen hier aangestipt(zijkant),Bob de bouwer kijkt mee....

PIC_7942.jpg

PIC_7945.jpg

Ik tip de plaatsen dus niet mooi strak aan,eerder wat verwilderd.Immers de slijtagesporen zijn ook nooit mooi recht.

PIC_7947.jpg

Dan laten we deze paint eerst eens goed uitharden,want we gaan later eroverheen met filters.is de paint niet goed uitgedroogt,vloeit deze ijzerpaint meteen mee weg.

In het volgend onderdeel,gaan we de roest aanbrengen en het filter.

Wordt vervolgd...

Ron.
 
De Persing 72 zal veel moeilijker zijn omdat je nu alles zelf moet gaan opzoeken en uitzoeken ipv van de details te kunnen halen uit een boek maar qua detaillering denk ik niet dat de pershing moeilijker gaat zijn dan de Uboot.

Denk ik?
 
Nu de weathering van de conning tower inmiddels volledig klaar is,heeft mijn zoon er enkele Sepia foto`s van gemaakt(soort bewerking waardoor ze ouder lijken).

goed1.jpg

goed2.jpg
goed_4.jpg

goed3.jpg

Bij de volgende update gaan we verder met de waethering van de periscoop.

Bedankt allemaal voor de lovende woorden
icon_razz.gif
.

Ron.
 
De tweede stap in het weatheren van de periscoop.

Hierbij heb ik mijn zelf gemengde roestmix genomen,en de punt van de kwast er een beetje ingedoopt.NIet veel erop,we gaan het immers verdunnen.

PIC_7948.jpg

Dit verfpuntje dopen we dan in wasbenzine,en rammelen er de verf een beetje vanaf.

PIC_7949.jpg

Te zien is dat er nauwelijks iets opzit.

PIC_7950.jpg

En nu tippen we de kwastpunt erg voorzichtig tegen een ronding op,zoals hier bij de afsluitring van de periscoop.En zo is te zien,dat er ondanks de weinige paint er toch een klodder ontstaat.Daarom ook nooit veel paint erop doen.

PIC_7951.jpg

Doop de kwast in een stukje keukenrol,en tik dan wederom snel en kiek tegen het uitvloeisel aan.Hierdoor trekt er alsnog een beetje paint weg van de periscoop,en droogt het sneller op.

PIC_7952.jpg

En dan tippen we weer met de kwastpunt in de roestpaint,en maken kleine vlekjes rondom het nu droge ijzerverf gedeelte.

PIC_7953.jpg

maak de kwast snel schoon in wasbenzine,en wrijf met de nog natte kwastpunt lichtjes en voorzichtig over de vlekjes heen.gebruik je fantasie erbij zodat het realitief goed en echt verdeeld wordt.

PIC_7954.jpg


Dit doen we ook bij de overige ijzerpaint plaatsen.

PIC_7955.jpg

En nu de kwast weer goed schoonmaken.Drogen en lichtjes over de natte vlekken heen en weer schilderen.Hierbij niet drukken,alleen waaieren.

Nu verdeel je de roest over het blanke ijzer en geef je er een subliem effect over.


En dan weer goed laten drogen voor een half uurtje.

Bij de volgende stap gaan we het zwarte waterverf gedeelte erbij halen.

We zijn er nog niet helemaal....

Wordt vervolgd...

Ron.
 
Laatst bewerkt:
De Persing 72 zal veel moeilijker zijn omdat je nu alles zelf moet gaan opzoeken en uitzoeken ipv van de details te kunnen halen uit een boek maar qua detaillering denk ik niet dat de pershing moeilijker gaat zijn dan de Uboot.

Denk ik?


Ja,dat speelt natuurlijk ook mee.Immers van de Uboot is er op historisch gebied wel het een en ander te vinden en te kopen.

Van de Persing zijn er alleen nieuwe promotie foto`s te vinden.
En dan ook nog niet eens altijd datgene wat ik wil zien...

En dan moet je dus combineren gaan......

Erg moeilijk,want het moet ook kloppen...

Ron.
 
Toch weer geweldig die verwering technieken. Maar helaas blijft het bij mij vechten. Maar uiteindelijk komt het goed. Meestal teveel. wacko Al doe ik nog zo weinig.
 
Erg moeilijk,want het moet ook kloppen...

dat is het mooie aan het houtsnuiven (tempexsnuiven in uw geval) je kan het toch bijna altijd laten kloppen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan