Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een scratschbouwer heeft geen hobby, maar het is een levensstyle, die bijna het zelfde is als een religie.

Daar schieten mijn ogen ook vol van,Rik.

Prachtig verwoord.En zo is het ook.Het beheerst je leven.Beagle(sommigen onder ons wel bekend)heeft ooit eens tegen mij geschreven,dat als je eenmaal een model volledig hebt gescratcht,je bijna nooit meer een kit koopt of gaat bouwen.

En daar heeft hij volledig gelijk in.

Maar het is wel moelijk cute

Ron.
 
Het insignia embleem is bijna klaar.Rest nog in het midden een strakke lijn te trekken.

PIC_8051.jpg

PIC_8052.jpg

En de update voor het geschut.Als basis heb ik een blokje balsa gebruikt.
Dit is zacht hout,en dus kun je er makkelijk onderdelen in prikken
icon_wink.gif
.
Doch ik heb wel voor de primer job dit blokje bekleed met aluminiumfolie.Anders zou ik het niet kunnen spuiten,het balsa zou het opzuigen als een spons.

PIC_8032.jpg

Daarna een aluminiumbuisje aan de voorkant erin monteren,en twee witte sprue stukjes tussen de twee magazijnen plaatsen.

PIC_8042.jpg

Een onderdeel van een fietsenventiel dient als steun en draaipunt.Te zien in het midden.

PIC_8045.jpg

Daarna een kwestie van de benodigde onderdelen fabriceren en monteren in het balsahuis.Messing en kunststofdelen.

Begint een beetje erop te lijken nu.De vuurmondbescherming(beugels aan de voorzijde)heb ik gemaakt van een stukje speelgoed van mijn zoon.De Jeep was toch al kapot.Dis is de voorbumper ervan
icon_razz.gif
..

PIC_8056.jpg

PIC_8058.jpg

En dan nog de montage van de uitmondingsdemper en het is klaar.

PIC_8061.jpg

Met een beetje fantasie en het handboek van de VIC kom je een heel eind
icon_rolleyes.gif
.

Net in de primer gespoten hier...

PIC_8062.jpg

PIC_8065.jpg

En een dryfit op het platform.

PIC_8080.jpg

PIC_8075.jpg

PIC_8074.jpg

PIC_8071.jpg

PIC_8073.jpg

Nu nog het paintwerk aan het geschut en dat is dan de laatste klus aan de conning tower.

Wordt vervolgd..

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Met een beetje fantasie en het handboek van de VIC kom je een heel eind
icon_rolleyes.gif
.


Een beetje fantasie en een goed boek zeggen ze dan......
Je moet uiteraard ook over de nodige skills beschikken en deze heb jij in elk geval Applaus
 
De eerste foto`s van het geschut.Hier is de basiskleur plus de sealing erop gepaint.

PIC_8084.jpg

PIC_8086.jpg

En de eerste stap naar de weathering.Op enkele plaatsen heb ik wat ijzerpaint erop geverfd.Dit moet de slijtage sporen simuleren.Dus de plaatsen waar de bemanning tegenaan liep,leunde enz..Daar slijt de lak dan weg.

PIC_8088.jpg

PIC_8092.jpg

Strak de foto`s van het compleet geweatherde 2.2 geschut,de montage van het geschut op het platform(definitief).

En zo is er een einde gekomen aande fabricage en samenstelling van de Conning Tower.Hopelijk ben ik niets vergeten.Anders kan ik dat wel later nog aanbrengen eventueel.

Maar waarschijnlijk zit alles erop en eraan.Het was een flinke klus,maar gelukkig ben ik niet veel problemen tegen gekomen die niet te overbruggen waren.

De volgende stap wordt dus de romp.Deze wordt eerst gespoten en geseald.Dat wordt de eerste klus eraan.Daarna kom ik in het gebied van Beagle.De houten dekken moeten dan erop komen.Mits Beagle het nog volgt
icon_wink.gif
..

En de,voorlopig,laatste foto`s van de Conning Tower.

Deze is nu helemaal klaar,hoop ik.Niets vergeten..

In ieder geval dan dus nu de foto`s van het 2.2 cm geschut welke nu definitief is gemonteerd op het platform.Hierbij ben ik de waterafsluiting voor de loop niet vergeten.Of dit de juiste kleur is weet ik niet.Daarvoor heb ik geen referenties.Maar het zal wel niet zo een probleem zijn.

Ik zal er niet veel commentaar bij geven,de foto`s spreken voor zich.

PIC_8098.jpg

PIC_8101.jpg

PIC_8101_sephia.jpg

PIC_8103.jpg

PIC_8103_sephia.jpg

PIC_8106.jpg

PIC_8108.jpg

PIC_8109.jpg

PIC_8110.jpg

PIC_8111.jpg

PIC_8112.jpg

PIC_8113.jpg

PIC_8116.jpg

PIC_8116_sephia.jpg

PIC_8122.jpg

PIC_8124.jpg

PIC_8120.jpg

PIC_8121.jpg

Zo,dat was wel even een berg foto`s,maar het zijn ook voorlopig de laatste foto`s van de Conning Tower.vanaf nu ga ik verder met de romp.

Ik kan geen beoordeling geven over dit afgesloten hoofdstuk,omdat ik het allemaal zelf heb gemaakt,dus geen kitbeoordeling
icon_razz.gif
.

Ik heb er in ieder geval plezier in gehad.Was niet erg moeilijk.
Als er al dan iets lastigs in was,was het de fabricage en montage van de opbouw(het hoefvormig gedeelte).Daar was wel een goede planning nodig,om het niet per ongeluk stuk te maken.

Maar al met al een leuk hoofdstuk geweest...

En nu ga ik vanaf de volgende klus als eerste de rmop spuiten in haar definitieve kleur en camo schema.

Wordt binnenkort vervolgd....

Ron.

EINDE CONNING TOWER
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit hoofdstuk in één keer doorgelezen.

Jongens, dit is hier niet meer normaal zeg! Dat machinegeweer is een knap staaltje scratch-,verf- en verweerwerk. ApplausApplausApplaus

Mijn diepste respekt Ron.

Droop
 
ron
net zoals myn voorganger je hebt myn diepste respekt.
ik heb een vraagje,
haden ze in het echt nooit een probleem met de boord wapens?
er zit wel een prop in de loop van het kanon.
maar komt er by het duiken dan geen water in het mekaniek van het wapen
groetjes,ronny
die echt een leek is op dit gebiet
 
prachtig gedaan,dat je nog geen aanbieding krijgt om zelf bouwkits te gaan samenstellen snap ik niet.

Anders snap ik het wel,met zo'n detailwerk en afwerking zou ze onbetaalbaar worden.
 
Dank jullie wel allemaal.Maar in wezen is het eigenlijk ook wel door menig ander te doen hoor.
Je hebt er alleen doorzettingsvermogen voor nodig.

Wat betreft de aan boord zijnde wapens.

Op de loop van beide geschuts wapens werd er voor het duiken een metalen dop op geschroefd,hierin zat aan de binnenkant een soort dop van een zachte houtsoort.Zal wel kurk zijn geweest,dit weet ik niet.

Het mechaniek was voor zover als mogelijk afgeschermd,doch dit kon natuurlijk niet voorkomen dat er geregeld van alles vast zat.Later zijn sowieso alle wapens op het dek verwijderd,omdat het totaal geen nut had.
Eer dat er geschoten kon worden,lagen ze zelf al flink onder vuur.Invoeren van de munitie en het verwijderen van de dop,incl.het losmaken van het wapen(zat geborgd voor het duiken) was de aangerichte schade al teveel.

Dit zie je ook terug op de latere foto`s van de Uboten.Hierbij zijn alle wapens verwijderd.

Net zoals de netcutter,die als eerste werd verwijderd tijdens een update van de Uboten.

Ron.
 
En dan de verbeteringspunten.

Als eerste de scheepsbel,naar aanleiding van de vraag van Rik.

Ik heb er een groen filter overheen gedaan,en wat zwart decorfinepaint in de groefjes laten lopen.

PIC_8147.jpg

Viel niet mee om dit te fotograferen met lunstlicht in de avond.

PIC_8150.jpg

De vlag in close up,geweatherd.Naar aanleiding van een aanvulling van Rik.Derhalve heb ik de vlag eens van dichtbij gefotografeerd.

PIC_8136.jpg

PIC_8144.jpg

En het schild.Ook lastig om in de avond te fotograferen.

PIC_8146.jpg

PIC_8139.jpg

En de verbetering aan de loop,naar aanleiding van Beagle.

PIC_8135.jpg

PIC_8138.jpg

Ron
 
Laatst bewerkt:
En op dit moment wordt er hard gewerkt aan de voorbereidingen voor de tweede(na de primerbeurt)grootste spuitjob in mijn modelbouwcarriere.

Eerst moet ik eens plaats maken in de kelder om er te kunnen spuiten.En dus moet ik mijn twee monstercactussen verplaatsen.Deze staan in deze periode altijd in de kelder om ze te beschermen tegen de kou.In warmere tijden staan ze gewoon in de tuin...

PIC_8152.jpg

Speciale bevestigingen om haar niet eraf te laten vallen.

PIC_8153.jpg

Alles klaar leggen...

PIC_8155.jpg

Vreemd gezicht om de werktafel weer eens leeg te zien.

PIC_8157.jpg

En de vlag,nu iets aangepast.Meer gaat er helaas niet meer mee....

PIC_8158.jpg

PIC_8159.jpg

Wordt vervolgd,
Ron
 
Laatst bewerkt:
Dit blijft toch ooo zooo moooi om lezen he, wat een vakman die Ron :D
 
ron van harte dank voor de uitleg aangaande de boordwapens.
groetjes,ronny
 
Graag gedaan hoor,vraag maar gerust raak cute.
Daar is een forum voor.

Ron.
 
En zo komen hier de plaatjes van de eerste laag.

PIC_8160.jpg

PIC_8161.jpg

En zo stootte ik tegen de stabiliteitsdraad van een hydroplane.De spanning is daardoor een beetje afgenomen.Daar kan ik niets meer aan veranderen
icon_cry.gif
.(linkerzijde foto).Maar zal niet het einde beteken van de VIC.

PIC_8162.jpg

PIC_8168.jpg

PIC_8166.jpg

PIC_8167.jpg

Na het goed uitharden,komt er dus het camoschema overheen gespoten.

En daarna de sealing.

De eigenlijke weathering van de romp zal nog even op zich laten wachten.

Ik heb vanavond nog de beide schroeven ingepaint,en nu kan ik dan de gehele romp(althans de gespoten vlakken)gaan sealen.

Daarna zal ik eerst alle vloed openingen gaan inkleuren met zwarte paint om de diepte eraan nog beter te simuleren.

Dan ga ik eerst het dek bekleden met de houten abachi plankjes.Dat alleen is een mega klus.Dan eerst het anker fabriceren,de zaag en baard fabriceren en monteren,de rest van de dekdetails(best wel veel)monteren.

En dan pas kan ik beginnen gaan aan het weatheren.
Kortom de eerste weken ben ik nog wel zoet
icon_razz.gif
.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
modelengeneer schreef:
Quote:En zo stootte ik tegen de stabiliteitsdraad
Dat is jammer. Maar dit zijn van die dingen he. Wat mij na het eindeloos turen naar de foto opvalt is dat de kabel met een soort van haakje vast zit. Mischien is het een mogelijkheid om dit haakje bij te buigen. Het zou mooi zijn dat het weer strak zou komen.
Het spuiten is mooi gelukt. Ben benieuwd naar de rest van de kleuren. De onderkant is toch in een andere kleur.


Hoe bedoel je,Rik?.

De kabels zelf zitten vereeuwigd in een soort gekrompen kabelschoen.Daar is niets meer aan te doen.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Indien de kabel van gevlocht koper is bv de kabelschoen losmaken en beginnen rond te draaien hierdoor zal de kabel korter worden, niet veel maar misschien genoeg.

Ofwel de kabelschoen iets verder uitvijlen waardoor je hem dieper kunt steken en daardoor ook de kabel terug strak maken.
 
Ik heb in de basis RAL kleur hier,evenals de conning tower,matgeel erbij in gemengd.Bij de conning tower was ikdat vergeten te vermelden.Dat doe ik omdat,mij kennende,ik daar dus flink tekeer zal gaan met weatheren.En daarbij wordt de rompwand nu eenmaal donkerder door.

Om het door mij gewenste effect goed te krijgen,maak ik de basiskleur nu al iets lichter hierdoor.Dan zal de camo later er beter door uitspringen,zoals bij de conning tower.

Foto`s spreken voor zich...

PIC_8169.jpg

PIC_8172.jpg

PIC_8173.jpg

PIC_8174.jpg

PIC_8175.jpg

PIC_8178.jpg

PIC_8179.jpg

PIC_8180.jpg

PIC_8181.jpg

PIC_8182.jpg

Nu weer goed uitharden,en dan wordt ze geseald met parket plus.

Ron.
 
Zo,nu ze(inclusief vandaag)2 hele dagen goed heeft kunnen uitharden,is de sealing ook klaar.Deze had ik gisteren nog aangebracht om het hele weekend mooi te kunnen drogen.Immers ze ligt tijdens de bouw ook met haar volle gewicht op de rompwanden.

Hoewel ik de aanrust plaatsen versterkt heb met schuurpapier.MOet je toch altijd oppassen met zulke gewichten
icon_rolleyes.gif
.....

Dus is ze zojuist wederom omgerol in haar brouwpositie.

En dan kun je inspecteren of alles goed is geseald
icon_smile.gif
..

Gelukkig is dat goed gegaan.In onderstaande foto`s is dadelijk duidelijk te zien,dat de sealing nog "vers"is.Ze glimt
icon_cool.gif
....alsof het een showcase moet worden.Maar dat is nu net niet de bedoeling.

Gelukkig heeft Parket plus de eigenschap met de weken steeds doffer en sterker te worden.Maar laten we ook eerlijk zijn........als ik klaar ben met weatheren......tja,dan is ze wel mat....nu is het net speelgoed.

Gelukkig maar voor tijdelijk...

PIC_8185.jpg

Ook de kleuren springen bijna uit de foto
icon_razz.gif
....ook nog eens versterkt door de spaarlampen in mijn hobbykelder...vergeef het mij.....je wordt snel weer mat..mijn VIC.......
icon_rolleyes.gif
.

En het eerste wat ik gewoon moest doen was het inpainten van de schroeven.Nog lekker schoon en maagdelijk....ook weer niet voor lang
icon_lol.gif
.

PIC_8188.jpg

PIC_8191.jpg

Hier moet nog het een en ander gebeuren gaan.......spannende tijden.

PIC_8192.jpg

PIC_8193.jpg

Dreigend en onheilspellend............

PIC_8194.jpg

Het anker...niet vergeten
icon_rolleyes.gif
(Deja Vu).

PIC_8195.jpg

Nu nog zijn de zadeltanks mooi en nieuw vol camo....

PIC_8196.jpg

Nog leeg en onbeplankt....

PIC_8198.jpg

Er staat haar nog veel te wachten........

PIC_8197.jpg

Maar als eerste ga ik de vloedgaten weer zwart inpainten.

Wordt vervolgd...

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan