Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oke,enkele kleine plaatjes dan
icon_biggrin.gif
...

De abachilatjes,nu gepaint met parket plus.

PIC_8241.jpg

PIC_8242.jpg

PIC_8243.jpg

De boegsectie nu onder handen genomen...

PIC_8244.jpg

En het dek,in de boegsectie.
Helaas is de foto nu dus met avondverlichting genomen(peertjes),en dus komt de kleur niet tot haar volle recht...

PIC_8245.jpg

PIC_8246.jpg

Misschien iets te zien,uit de overgang tussen primer en Khaki drab...

PIC_8247.jpg

Als eerste de dekken.Deze zijn,op twee na,in hun basis nu helemaal klaar.
De kleur is dus Khaki drap geworden.Ik heb hier lang over liggen denken,welke kleur te kiezen.Immers ze bleken op zee uit...

En ik vond deze kleur ideaal daarvoor.Ik heb hier twee lagen overheen geseald(parket plus).Met opzet....er komt nog wel het nodige overheen
icon_eek.gif
....

De dekken glanzen nu nog wel wat...ze zijn wel droog,maar ieder die werkt met parket plus,weet dat dit weg gaat,tijdens het drogen in een a twee weken...en dan worden ze mooi zijdemat..

Maar goed,,,eerst eens wat foto`s ervan...

En ja hoor.....meteen de eerste weer bewogen
icon_confused.gif
.

PIC_8248.jpg

Stukje verderop....

PIC_8249.jpg

PIC_8250.jpg

PIC_8251.jpg

Hier wordt er nog hard gewerkt.

PIC_8252.jpg

PIC_8253.jpg

PIC_8257.jpg

PIC_8254.jpg

Bij de volgende stap gaan we de net cutter(baard en zaag)monteren.

En dat is leuk werk geworden
icon_razz.gif
..

Ron.
 
Laatst bewerkt:
En de eerste stap in het maken van de net cutter.

Hiertoe heb ik messing staafjes gebruikt,en passend gemaakt.

In het acrylglas geboort(dit dekgedeelte had ik dus te vroeg gepaint en geseald)en vastgemonteerd met montagekit.

PIC_8255.jpg

De steunbuis wordt aan de hoogste u vormige ligger gesoldeerd.

Bovenop deze constructie komt dit U profiel gesoldeerd.

PIC_8256.jpg

In de holle binnenkant komen dan later de tanden.

En zo moet het komen...

PIC_8260.jpg

PIC_8258.jpg

Zo beginnen we ermee,dus de samenstelling en montage van de net cutter.

PIC_8262.jpg

Om het nu goed te kunnen solderen,heb ik haar op haar hoofd gelegd.Zo zal de tin beter uitvloeien(zwaartekracht)tussen de steunen en de rail.

PIC_8264.jpg

En zo ziet het er dan uit,nadat de soldeerklus klaar is.Goed uitgevloeide tin,waardoor het allemaal best goed vast zit.

PIC_8266.jpg

De lassen moeten alleen nog strak bijgevijld worden.

PIC_8267.jpg

PIC_8269.jpg

Daarna heb ik de tanden gemaakt uit abs.Was niet moeilijk,en dat was dan ook snel gemaakt.Het is een geheel,dus een kunststof strip,waaruit ik de tandjes heb gesneden/geslepen.

Erin gelijmt met secondelijm.Dat omdat de materiaal verschillen te groot zijn om er met kontaktlijm een goede lijmverbinding mee te bewerkstelligen.Secondelijm hecht beter op deze gladde oppervlakten.

PIC_8271.jpg

PIC_8273.jpg

PIC_8279.jpg

PIC_8276.jpg

Bij de volgende klus wordt de "baard"gemaakt en gemonteerd.

Wordt vervolgd....

Ron.
 
Laatst bewerkt:
En nog een laatste update voor vandaag alweer...

Het begin van de "baard".Was een kleine klus,waardoor ik er ook niet zoveel aandacht aan besteed voor een update.Maar voor de volledigheid behoort het wel bij een update
icon_razz.gif
...

Ook hier zijn de tanden weer gemaakt uit ABS.Doch in de romp gelijm met montagekit.Immers tempex kan niet zo goed tegen secondelijm...

PIC_8282.jpg

PIC_8284.jpg

PIC_8286.jpg


De net cutter is nu klaar,op de weathering na.

PIC_8288.jpg

PIC_8289.jpg

PIC_8290.jpg

PIC_8291.jpg

PIC_8292.jpg

PIC_8293.jpg

PIC_8294.jpg

PIC_8298.jpg

En er is begonnen aan het laatste dek(midscheeps)met de beplanking.
Dit is de plek waar het allemaal gebeuren gaat.Hier wordt de laatste hand gelegd aan de beplanking,komt de moeilijkste reling,wordt de conning tower geplaatst incl.het magnetisch kompas,en wordt het 8 cm geschut geplaatst.

PIC_8297.jpg

En de laatste foto alweer...

PIC_8295.jpg

Ron
 
Laatst bewerkt:
En dek 5 is inmiddels al in de paint gezet en geseald.Later zal dit dek er toch wel wat anders gaan uitzien,na de verwering.Dus geen glim glim meer...

PIC_8299.jpg

De scharnieren zijn hier mooi te zien.Zijn dus gesneden uit bladlood en gelijmd met kontaktlijm.

Tja,dit onderdeel leek zo eenvoudig
icon_confused.gif
......

PIC_8301.jpg

Ik heb dit dus al moeten losmaken en opnieuw moeten doen,omdat ik er 4 stuks was vergeten
icon_lol.gif
.....

Een dryfit plaatsing van de conning tower moet laten blijken of het allemaal goed is gekomen.Gelukkig wel.

PIC_8303.jpg

PIC_8305.jpg

Aan de achterzijde...met de scheepsbel van modelengeneer
icon_razz.gif
...

PIC_8304.jpg

Nu eerst het houtgedeelte weer sealen met parketplus.En daarna weer een moeilijke klus...de relingen.Deze zijn moeilijk omdat deze in een boog lopen..

In onderstaande foto`s zijn de nu afgeschuurde "abstel"balken te zien.
Ik denk dat dit zo wel prima is.Nadat de paint eroverheen is gegaan,zullen ze vrijwel(optisch dan)gelijk liggen met het dek.

En de eerste stap van de relingen is te zien.
ik heb eerst de buitenring gebogen en in het dek gelijmd met montagekit.

Zo kan ik op mijn gemak de steunen en dwarsliggers erin solderen zonder bang te hoeven zijn of ze wel allemaal passen.Immers de steunen zullen zich nu vanzelf op de lengte aanpassen...

De steunen zijn hier al gesoldeerd.

PIC_8306.jpg

Zoals ik al eerder vermelde,is het rond/taps buigen van de boegkant in de relingen mij niet gelukt,het bleef maar hoekig.Dus heb ik ze zo gemonteerd.Zal geen afbreuk doen eraan.

De boegkant is op de foto`s rechts...

PIC_8307.jpg

Rechtsonder...de eerste schade(hier al geplamuurd)in de zadeltank aan de bovenkant.Hier stootte ik per ongeluk de schuifmaat in...
icon_rolleyes.gif
.

Ron.
 
Ik ben tussendoor begonnen aan het scratchwerk van het 8.8 cm geschut.

Dit doe ik niet aan een stuk,dus eraan werken.De romp vraagt ook haar aandacht
icon_razz.gif
...

Om te beginnen,heb ik een flinke knoop genomen.

PIC_8309.jpg

Natuurlijk kijk ik ook in het handboek van de VIC
icon_razz.gif
...het moet wel juist zijn allemaal...

PIC_8308.jpg

Aan de binnenkant van de "knoop",wordt de voet gemaakt.
Daarom heb ik als eerste de bevestigingsbouten op de "flens"gemaakt.
Deze heb ik afgeknipt van de gewone huishoud naaldjes.Kwestie van een klein stukje vanaf het kopje de steel doorknippen.En dan dit ienie minie deeltje voorzichtig met secondelijm monteren op de voet.

Daartoe lijken ze nu net op boutjes en een stuk draadeind.

PIC_8310.jpg

Daarna heb ik een stukje genomen van een oude zaklampje,en de voorkant daarvan in het binnenste gedeelte voorzien van een "dubbele"bodem.

Een cirkeltje voorzien van een gat,en de andere geheel dicht.

PIC_8311.jpg

Omgedraaid heb ik deze samenstelling dan kunnen lijmen op het asknoopje.Het asje heb ik wel een beetje ingekort van te voren...

PIC_8312.jpg

Daarna nog het zwarte busje gelijk maken met de bovenste inwendige ring..

PIC_8315.jpg

En zo is de basis klaar,hierop kan ik dan beginnen met het scratchen van het geschut
icon_razz.gif
......

Maar eerste weer eens verder met de romp...

En alweer de laatste update.Hoewel ik ook soms andere posters erop attendeer dat de updates wel gelezen worden,voel ik soms ook wel mee met de brouwers
icon_cry.gif
........maar ja,dit topic loopt ook alweer een tijdje.

Ik ben begonnen aan het scratchwerk van het anker.

Materiaal is abs.En ik heb er drie stuks van uitgezaagd,en op elkaar gemonteerd,dat om de dikte te evenaren.

PIC_8318.jpg

Dan de drie delen op elkaar lijmen en de details aanbrengen.
Was een uurtje werk.

PIC_8321.jpg

PIC_8322.jpg

PIC_8323.jpg

Een dryfit.

PIC_8325.jpg

Zoals het zou moeten.

PIC_8326.jpg

PIC_8328.jpg

PIC_8329.jpg

Ron
 
Jonge, jonge, jonge, dit project op zicht en de constructie van de romp is al een feest om naar te kijken.
Maar wat vooral opvalt is hoeveel details je aanbrengt. Werkelijk elk stukje van de 1/1, vind je terug op dit model. Als je de allereerste foto's bekijkt, en je ziet het resultaat tot nu toe, is het fenomenaal wat een weg er is afgelegd, en het blijft maar duren. Bij elke update komen er weer prachtige onderdelen bij cute

Moest dit model in de handel te krijgen zijn, zou het aan een prijs verkocht worden die ver boven het budget van de meeste modelbouwers ligt. Maar dit is 100 % scracthbouw, en er wordt maar 1 exemplaar gemaakt, en dat maakt het uniek.
Ik denk dat het niet zo lang meer gaat duren of je krijgt een curator van een museum over de vloer, die komt smeken of je het model niet in zijn museum wilt showen.
Moest je ooit naar een herdenking van gesneuvelde U-boot bemanningen gaan, neem je U-boot dan mee, je zou er heel veel mensen een groot plezier mee doen. Dit is een hulde aan de vele jonge mensen die in de buik van deze stalen gevaarten een onzekere toekomst tegemoet gingen.

Fantastisch wat je hier laat zien Ron, dit is niet alleen een model van een U-boot, je bouwt hier een stuk geschiedenis. Een stuk verleden, wat vandaag helaas door veel mensen compleet is vergeten.

Groeten

Pascal
 
-fck- Wow, niet te doen man! PRACHTIG!!!
Het is van uitermate hoge kwaliteit vind ik. Ik kan niet meer zeggen dan chapeau. Applaus
 
Tot nu toe,is dit mijn best gelukt model ook.

De kans dat ze ooit eens verhuisd is ook groot aanwezig,daar ze bij mij alleen nu nog maar stof gaat vangen.

Ik vermoed dat ze beter tot haar recht komt in een of ander oorlogs museum.
Niet om mezelf nu aar de hemel te prijzen.
Maar ze is ook er groot,althans lang geworden cute.

Ron.
 
Ik heb het anker geplaatst.De omgeving daarvan heb ik al in basis geweatherd.Dat omdat ik er dan later waarschijnlijk moeilijker aan kan komen/rond kan gaan.

Dus alleen rondom het ankerkluis heb ik de eerste stappen hiervan gezet.het is nog wat aan de glanzende kant.Daar kan ik later pas wat aan doen,als ik de gehele romp ga verweren.Als het nu maar alvast op de moeilijke plaatsen in basis is gedaan...

Eerst een foto waarin het anker nog niet is geplaatst.Daarbij is te zien,dat het roest uit de inloop opening loopt.Dat is zo,omdat de ketting daar tegen de randjes opslaat.Daarbij komen dus lak en metaaldeeltjes los.En dat gaat roesten....

Het roestspoor heb ik ook nog niet laten doorlopen.Daar loopt immers de waterlijn.Misschien dat ik daar later wat alg monteer.

PIC_8330.jpg

Nu met het anker.

PIC_8344.jpg

PIC_8341.jpg

PIC_8345.jpg

Nog niet volledig de weathering beoordelen.Dit is slechts de basis. Later zal ik deze volledig gaan opnemen in de rompweathering. Ook alg komt er dan pas bij.

PIC_8346.jpg

PIC_8348.jpg

PIC_8352.jpg

En nu ga ik weer verder met de reling
icon_razz.gif
...soldeerwerk.

Ron.
 
je ankertje ziet er picobello uit
icon_smile.gif
maar, is het geen idee geweest om een buisje te plaatsen en daar de steel van het anker in te doen? ik bedoel, je kan mij dus echt niet wijsmaken dat de boel naadloos op elkaar aansluit. hier heb je volgens mij het anker "eraan" geplakt, naadloos dus. terwijl het ankergat van een schip zover ik weet altijd rond is en je ankerstaaf (hoe het ook mag heten
icon_wink.gif
) vierkant is??

altans, ik zou het in dit geval zo doen
.
Ik heb enige tijd geleden ook met dit probleem rondgelopen.Hoe de overgang juist na te bouwen.Ik had over het ankerkluis wel info uit het "handboek".Doch duidelijke tekeningen had ik niet in mijn bezit.

Dankzij Bad Karma,heb ik enkele duidelijke foto`s mogen ontvangen over het ankerkluis en het anker.Deze foto`s in combinatie met de info uit het boek,bleken genoeg te zijn om een juiste bouwwijze toe te passen op het anker met zijn bevestiging.

Het anker werd wel volledig tegen de rompwand aangetrokken,waarbij de vierkante,aan de achterzijde,gemonteerde vierkantige "strip",inwenig verdween.Deze strip hoeft daarom ook niet afgebeeld teworden,tenzij je het anker in half afgelaten,uitgelaten positie wilt afbeelden.

Ik heb ervoor gekozen om het anker tegen de rompwand te plaatsen.

De bevestiging die ik hierbij heb toegepast,is gewoon een manier bedacht door mij.Dat is een driehoekig plaatje,gelijmd aan de achterzijde,waarmee ik het anker vast klem door de rompwand heen,in het tempex.Derhalve hoef ik daar geen lijm voor te gebruiken,klemt meteen vast uit zichzelf.

Net als bij het origineel,zie je dan weinig tot niets van de vierkantige"strip",welke dan in de romp verdwijnt.

De onderstaande foto is ontvangen van Bad Karma,waarvoor nogmaals mijn dank.Ik heb op zulke korte termijn niet kunnen overleggen of ik zijn gestuurde foto zou kunnen en mogen plaatsen.Indien niet,dat kan mij hierover een Pb gestuurd worden.Ik zal dan deze foto verwijderen.

Doch ik vermoed,dat in de context van ons geliefd onderwerp dit wel geen bezwaar zal zijn,anders mijn excuses ervoor.

U995-10_anker.jpg

Ik denk dat de foto wel duidelijk is.In ieder geval bedankt voor je reactie,deze is voor iedere uboot liefhebber informatief
icon_razz.gif
.

Ron.
 
Wat ik vooral opvallend vind aan die laatste foto, is dat er helemaal geen klinknagels etc. zichtbaar zijn. Is er bij dit type een andere constructie techniek?


De zadeltanks werden gelast(ook wel logisch).
De rest van de romphuid werd wel genageld.Doch zoals je kunt constateren,is de afgebeelde uboot mooi opgeknapt.Geen torpedoluiken meer(dichtgelast).Vloedgaten waar er nog maar drie zichtbaar zijn enz..


De romphuid is ook voorzien van een fris kleurtje
icon_cool.gif
.Moet ook wel,is een museum waar je doorheen kunt lopen.

Deze foto(verkregen van Beagle)toont de huid van een andere kant.

beagle_1.jpg

Nu is het zo,dat ik speciale naalden heb gebruikt,welke,mijns inziens,de realiteit het meest benaderde.Dat ze misschien iets meer in kopdikte hebben,neem ik ook op de kop toe.Het is geen bezwaar.

Maar klinknagels vind je vrijwel over de gehele romp terug.

Ron.
 
modelengeneer schreef:
Ron wat mij nu ineens opvalt aan de onderste foto is dat de vloedgaten rondom de schroef zo ver open zijn dat je erdoor heen kunt kijken.
icon_lol.gif

Klopt
icon_razz.gif
...was constructief niet goed om na te maken.
De kiel zou teveel verzwakt zijn na al die openingen erin
icon_confused.gif
.

Daarom heb ik dat niet doorgezet.

Ja,zo zie je maar,ook Revell zag het niet zo zitten om de kiel open te maken
icon_rolleyes.gif
....


In iedere geval zijn de relingen midscheeps nu klaar.Nu alleen nog het dek midscheeps en deze relingen painten.En dan komt het huwelijk akelig dicht in de buurt...

PIC_8353.jpg

Alles gesoldeerd..

PIC_8355.jpg

PIC_8354.jpg

En nog een beetje verder gewerkt aan het 8.8 geschut.

Het middengedeelte.Hier komt de loop en het mechaniek samen.

PIC_8356.jpg

In basis zou het zo moeten komen.

PIC_8357.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, er valt steeds meer op he, als je die foto´s steeds weer bestudeerd. :D

Maar ik zie daar ook een oog zitten boven die vloedgaten, Ron weet jij misschien waar deze voor zijn. Die ben ik nergens tegengekomen. Of is dit puur om dit schip vast te leggen als musea. Maar er zit nu geen kabel aan.
 
Ja,Rik.Waar dit oog voor dient weet ik niet.

Zoals ik kan beoordelen zal het daar wel origineel zitten,tenminste zo lijkt het mij dan.Maar de functie daarvan moet ik je helaas schuldig blijven.

Ron.
 
Ja,Rik.Waar dit oog voor dient weet ik niet.

Zoals ik kan beoordelen zal het daar wel origineel zitten,tenminste zo lijkt het mij dan.Maar de functie daarvan moet ik je helaas schuldig blijven.

Ron.


Tjah, ik zal er wel naast zitten, want de Typ VII is niet bepaald een kleine jongen, maar de Typ XIII (wel een kleine jongen) had ook dergelijke ogen om de hele sub uit het water te lichten met een kraan.

Hoewel ik de hele bouw al eens een keertje gevolgd heb op modelbrouwers, blijf ik mij verbazen over deze prestatie... maar ik blijf bij mijn standpunt (uit een post op brouwers) dat de bouw slechts zal compleet zijn als er een bevoorradingsschip in dezelfde schaal langszij ligt :D
 
Tjah, ik zal er wel naast zitten, want de Typ VII is niet bepaald een kleine jongen, maar de Typ XIII (wel een kleine jongen) had ook dergelijke ogen om de hele sub uit het water te lichten met een kraan.

Hoewel ik de hele bouw al eens een keertje gevolgd heb op modelbrouwers, blijf ik mij verbazen over deze prestatie... maar ik blijf bij mijn standpunt (uit een post op brouwers) dat de bouw slechts zal compleet zijn als er een bevoorradingsschip in dezelfde schaal langszij ligt :D

cute.....dan zal ik moeten gaan verhuizen uit de modelbouw kelder.
Deze wordt dan erg groot in dezelfde schaal;P...

Ron.
 
Ik heb even in mijn boeken zitten kijken, maar dat oog zoals op de foto vind ik niet terug. Omdat het naar beneden geplaatst is, lijkt het mij geen "lift-ring" te zijn, maar eerder een ring om het schip aan de grond vast te leggen.

Aan de andere kant zit ook zo'n oog :

su_17.jpg


Ik heb een mailtje naar het museum in Laboe gestuurd om te vragen of zij weten waarvoor deze ogen dienen. Tja, als je iets wil weten, dan wil je het ook echt weten.

Wordt vervolgd

Groeten

Pascal
 
De foto`s van de nu definitief geplaatste conning tower.
De rand tussen de toren en het dek moet nog worden weg gewerkt.
Dus dat is mij wel bekend
icon_wink.gif
.

PIC_8358.jpg

Het touw,tussen middenreling en achterdek reling,heb ik met witte houtlijm(verdunt met water)ingestreken.Zo blijft deze nu dus ook "hangen".

PIC_8359.jpg

En nee,de toren staat niet scheef
icon_biggrin.gif
...de camera staat op een luikscharnier.

PIC_8360.jpg

PIC_8361.jpg

PIC_8362.jpg

PIC_8370.jpg

De behuizing voor het magnetisch kompas.

PIC_8372.jpg

Ter vergelijking.

PIC_8375.jpg

PIC_8380.jpg

PIC_8378.jpg

PIC_8377.jpg

PIC_8376.jpg

En de laatste..

PIC_8374.jpg

Ron.
 
Weer een hele mooie update Applaus Applaus
Hoe krijg je die kier tussen toren en dek weg, nu alles al geverfd is ?

Groeten

Pascal
 
Hoi Pascal.

Ik ben reuze benieuwd of je een reactie terug krijgt,Ik heb verschillende mails gestuurd,met de aanbieding om foto`s van de U82 te plaatsen.Ze plaatsen ook foto`s van modelboten.Maar tot heden heb ik nooit een reactie terug gekregen.

De spleet tussen conning tower en dek valt vrijwel vanzelf weg tijdens de weathering van het dek.Maar dat zul je wel kunnen zien op de komende foto`s..

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan