Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo,het is weer eens tijd voor een update
icon_razz.gif
.

Ik heb het voor en achterdek nu vrijwel klaar in de weathering.
Het was een flinke klus.

Later zal er nog wel het nodige bij komen,maar voor nu is het wel klaar.

Foto`s vanaf het achterdek naar de boeg.

De weathering van het dek is een combinatie van drybrush,wash en filter.

PIC_8473.jpg

PIC_8474.jpg

PIC_8475.jpg

PIC_8476.jpg

PIC_8477.jpg

PIC_8478.jpg

PIC_8479.jpg

PIC_8480.jpg

PIC_8481.jpg

PIC_8482.jpg

PIC_8483.jpg

En nog enkele kliekjes.

PIC_8488.jpg

PIC_8489.jpg

PIC_8490.jpg

PIC_8491.jpg

PIC_8492.jpg

PIC_8493.jpg

En de laatste alweer.vanaf de boeg naar de conning tower..

PIC_8495.jpg

De volgende klus wordt de fabricage en montage van de UHF antenne,welke over het hele dek loopt.

Ron.
 
Er is een begin gemaakt aan de UHF antenne`s.
Daartoe heb ik als eerste stap 4 lange katoentouwen flink nat gemaakt,en ze daarna geverfd met zwarte acrylverf.Dat ging heel goed.het touw liet zich prima verven.Ook kwamen er geen opstaande stukjes tevoorschijn(net alsof er krullen komen).

Om ze goed en ook(belangrijk)recht te laten drogen,heb ik ze opgehangen.
Aan de onderkant heb ik krokodillen klemmen gezet als een soort tegengewicht tijdens het drogen.

PIC_8485.jpg

PIC_8484.jpg

PIC_8487.jpg

Nu moet ik aan de boegzijde als eerste een bevestigingsstuk gaan maken.Hierin komt het voorste antennestuk in te hangen.

Het voordek beslaat een gespannen koord,deze splitst zich,vlak voor de conning tower,in twee stukken.Deze twee stukken lopen dan langs het platform naar het achterdek over de volle lengte.

Op de conning tower moet ik nog twee katrollen maken(langs de relingen)hierdoor lopen de koorden aan stuur en bakboord doorheen.
Vlak voor deze katrollen moeten er twee spanstukken komen(hangend aan de tower).Aan het achterdek lopen de koorden door twee buisvormige geleiders om dan uiteindelijk in twee afzonderlijke klemmen te eindigen.

Verder komt er aan de voorzijde van de conning tower een verbinding tussen de koorden en het binnenste van de tower,en aan de achterzijde,onder het platform komt er een gebogen buis,waarlangs wederom een verbindsleiding loopt,ook naar het binnenwerk van de conning tower.

Kortom wederom een nieuw hoofdstuk met priegelige en vooral lastige verbindingen..mooie nieuwe uitdaging
icon_razz.gif
.

Ron.
 
Modelengeneer schreef:
Waar ga je die katrollen van maken?

En die antenne draad is die niet van staalkabel of zo gemaakt. Dan zul je deze denk ik ook moeten gaan bewerken om deze te verweren toch. Of was die altijd gewoon zwart?

Inderdaad,Rik.De draad is/was van staaldraad.Op de meeste foto`s die ik gezien heb,was het overgrote deel zwart.En ik heb de draden daarom ook zwart gemaakt.Ziet ook veel beter uit.

De draad verweren is zeker een optie.Al zal het waarschijnlijk niet behoeven.
Tenminste ik heb geen roest,danwel enige vorm van blanke draad gezien in de zwarte lijnen.

Gisteren,overigens,heb ik een flinke verzameling kralen gekocht(setje voor meisjes om zelf armbandjes te maken)daar zitten mooie kralen bij die geschikt zijn om tussen de lijnen te komen als spanners
icon_razz.gif
..

Op de boeg,zit nu de bevestiging voor de voorste antenne draad.
Ik heb er in het midden een spijker in gemonteerd,waarvan ik de kop 6 kantig heb gevijld,als zijnde een moer.Op de foto helaas niet goed te zien.

PIC_8496.jpg

En een test opstelling voor de kabeldoorvoer.

Ik heb extra witte kabel gebruikt.Deze is beter te zien op de foto.

PIC_8502.jpg

Vanaf het dek genomen.

PIC_8504.jpg

PIC_8505.jpg

De kabelgeleiders op de conningtower wordt een hele puzzel.
Maar gelukkig behoef ik het wieltje(welke er inwendig inzit)niet te maken.Dat is te klein
icon_lol.gif
....

De geleiders maak ik van messingkokers,gemonteerd tegen een klein abs plaatje,welke tegen de reling wordt gemonteerd.
In deze koker zit dan eigenlijk het wieltje,zodat de kabel kan bewegen in de golven en de zware stormen op zee,anders zou deze kunnen breken,danwel schade aanrichten.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Hi Ron,

Is weer een prachtige update cute
Ik ben een vraag vergeten te stellen : dat opgerolde touw op het dek, heb je dat van garen gemaakt ? En is het 1 draadje of heb je er meerdere in elkaar gedraaid ?

Groeten

Pascal
 
Toch weer een keertje lezen he. Kan het gewoon niet laten, dit is toch een juweeltje geworden.
 
Hi Ron,

Is weer een prachtige update cute
Ik ben een vraag vergeten te stellen : dat opgerolde touw op het dek, heb je dat van garen gemaakt ? En is het 1 draadje of heb je er meerdere in elkaar gedraaid ?

Groeten

Pascal

Het opgerolde touw is hetzelfde als welke ik gebruikt heb voor de UHF antenne draden.Ik heb deze opgerold op een rond geknipt papiertje.

Het touw is genomen vanuit een kinderspeelgoed set,waar je armbandjes e.d.mee kunt rijgen.Deze touwen zijn perfect geweest voor dit werk.Ik mocht ze "lenen"van mijn dochtertje....ze deed er niets meer mee.

Het is dus maar een dikte.

Ron
 
Toch weer een keertje lezen he. Kan het gewoon niet laten, dit is toch een juweeltje geworden.


Rik...zelfs ik lees het topic nog af en toe door^^...

Het is afwachten wat de Persing gaat doen,anders blijft dit mijn beste project ooit......Tenzij....

Ron.
 
Het is afwachten wat de Persing gaat doen,anders blijft dit mijn beste project ooit......Tenzij....

Even eerlijk gezegd. De Sub is tot nu toe jou beste topic. Zeker weten. De Persing zal dit qua techniek zeker inhalen, maar qua resultaat is het minder spannend. Dit omdat je de verwering in de sub zo mooi hebt zitten. Dat kan natuurlijk niet met de Persing. Dus heb je twee toppers. Maar dan op een verschillend vlak. :D:D:D

Enne ik weet dat je die beide gaat inhalen. ;P
 
Hi Ron,

Ik vind dat al jouw modellen van het allerhoogste niveau zijn cute
Ik noem er maar een paar : je beide U-boten, de QM II, de Pershing en ook de Hercules, dat is ook een prachtig werk.
En in jouw hobbykelder zie ik her en der verspreid nog wel wat "beoeties" staan :k

OK, de scratch U-boot is een super-project en de verwering is fantastisch, maar met deze Pershing heb je ook een echte uitdaging qua verwering : het totaal ontbreken van gebruikssporen, zij moet er hagelnieuw, strak en glad als ijs gaan uitzien, en dat vind ik ook een flinke uitdaging.

Groeten

Pascal
 
Inderdaad is de uitdaging van de Persing om deze zo perfect als mogelijk te maken,niet zozeer in het daglicht van haar waarheidsgetrouw,maar eerder in de afwerking.

En dat is inderdaad erg moeilijk.

ROn.
 
En een kleine update in de constructie en montage van de UHF antenne.

Als eerste stap,ben ik begonnen aan de drtaadsplitser.Deze zit dus voor de conning tower in een zwevende positie.Hierin wordt de boegdraad gesplitst in twee andere koorden,welke over de volle lengte van het dek naar achteren lopen.

De blauwe buisjes zijn uit een wattenstaafje geknipt.Deze hadden de juiste diameter hiervoor.Verder heb ik drie kleine snapklemmen gebruikt,en twee steunen gezaagd uit abs kunststof.

PIC_8506.jpg

De drie buisjes lijmen op een steun.

PIC_8510.jpg

Daarna heb ik het eindstukje van een snapper eraf geknipt.

PIC_8512.jpg

Met dit resultaat.

PIC_8513.jpg

Het overgebleven deel van de snapper,klem ik dan in een buisje.Door de spanning erin,klemt dit zich heel vast in het buisje.Kwestie van erin duwen(de pootjes eerst samenknijpen).

PIC_8514.jpg

Door de spanning blijven ze vanzelf zitten,geen lijm nodig en nooit meer eruit te krijgen
icon_razz.gif


PIC_8515.jpg

Daarna heb ik de andere helft erop gelijmd.

PIC_8517.jpg

En een beetje verven en het ziet er zo uit.

PIC_8519.jpg

PIC_8520.jpg

Wordt vervolgd...

Ron.
 
En de klus van de koorden bevestigen aan het achterschip.

Aan de reling van het platform zitten aan weerszijden de katrollen waardoor de beide draden gaan lopen.Bij het origineel bestaat dit ook uit katrollen welke erin zitten.Ik heb ze eruit gelaten...te klein om erin te maken.

PIC_8524.jpg

Tja...foto is minder goed gelukt.Maar dit komt toch weer terug bij de draad doorvoering op de foto.

PIC_8525.jpg

De bevestiging van de beide koorden aan de ophanging op het achterschip.

De koorden heb ik in een lus erin gebracht,deze omwikkeld met zeer dun ijzerdraad.En daaroverheen lood gelijmd met bisonkit.Dit gaat nooit en echt nooit meer los
icon_razz.gif
...

PIC_8521.jpg

De painting is slechts een basiskleur.Het wordt in een ijzerkleur gepaint met wat roest.

De draaddoorvoering in de verhoging op het achterdek.

PIC_8522.jpg

Wat verder opvalt,tussen haakjes,...is dat het touw een enorme gedaantewisseling heeft doorgaan.Dit touw(van katoen)was erg slap..het touw was net een gummi draad.Doch nadat ik dit had geverfd met acrylaatpaint en drie dagen heb laten hangen aan een kontragewichtje,is het nu behoorlijk stijf geworden.Ideaal voor deze functie...

Los erin,om het de kans te geven goed te drogen.

PIC_8523.jpg

En een beetje eraan trekken om te kunnen zien hoe het gaat worden.

PIC_8528.jpg

Met een beetje harder eraan te trekken...bleef het toch zitten.

PIC_8529.jpg

De bevestiging voor de onliner bij de boeg.

PIC_8527.jpg

Alleen....ik ben er niet zo kapot van.Ik heb er een spijker in gemonteerd,en deze 6-kantig gevijld om een bout te simuleren.

Doch ik vind het ergens niet goed gelukt.Dus ik moet hier nog eens over nadenken gaan.geeft mij een ietwat onrealistische indruk.

Dus wordt weer vervolgd...

Wordt nu wat lastiger,omdat er nu koppelingsstukken aan moeten komen,en een overgang van achterdek,langs de reling,onder een isolator,naar de splitser toe.

Ron.
 
Hey Ron,

Hoe je die draadsplitser hebt gemaakt vind ik echt geniaal Applaus Applaus
Tja, het maakt niet uit hoe dikwijls ik dit bouwverslag lees, het blijft gewoon fantastisch :|

Groeten

Pascal
 
Een stapje verder met de UHF antenne.

Als eerste mijn voorraad kraaltjes
icon_razz.gif
.

PIC_8530.jpg

Nu de koorden over het achterdek gespannen zijn,heb ik er meteen de kraaltjes in geregen.Deze zitten er nu nog los in,zo kan ik ze later allemaal mooi precies op dezelfde afstand van elkaar schuiven en dan pas vastlijmen.

Natuurlijk krijgen ze ook allemaal nog een mooi verflaagje.

PIC_8534.jpg

In werkelijkheid zijn dit een soort spanners,hiermee kon de kabel strak gespannen worden.Ze zitten op verschillende plaatsen verwerkt.Waarom dat zo is gedaan,weet ik helaas niet.

PIC_8531.jpg

Door deze constructie over te nemen van het origineel,kon ik de kabels enorm strak trekken
icon_razz.gif
.....deze manier is best stabiel.

PIC_8536.jpg

Aan het platform zijn ze nu ook door de katrollen ingevoerd,aan de andere kant heb ik er ook al de lussen aan gemaakt.Zo blijven ze nu mooi zitten/hangen.

PIC_8537.jpg

Je kunt er gitaar op spelen
icon_razz.gif
...

PIC_8540.jpg

Tussen de kraaltjes heb ik,als afstandhouders,stukjes buis geschoven van wattenstaafjes.De diameter is daarvan vrij goed,ze schuiven maar net over het koord heen.

PIC_8542.jpg

Let er eens op,hoe strak gespannen de koorden zijn..geeft aan dat ook de originele constructie goed doordacht was.In ijzige gebieden,lijkt mij,kwam er al snel ijs aan te hangen.gewicht dus..

PIC_8541.jpg

PIC_8544.jpg

Tja..
icon_rolleyes.gif
...ze is wat aan de forse kant geworden..

PIC_8543.jpg

De volgende stap,is het gaan aanbrengen van de boegkoord.Dit is een lijn,die gemonteerd moet worden aan de splitser.Vanaf de splitser gaan dan twee koorden,via de tower,naar het platform waar ze worden aangesloten op de twee koorden welke van het achterdek komen.

Maar daarmee zijn we er nog niet
icon_razz.gif
.

Wordt vervolgd..

Ron.
 
icon_razz.gif
..De UHF antenne hangt eraan!.

Vanaf het achterdek tot aan de boeg,rondom de conning tower,en door de splitser.Ook de spanrollen zitten erop en gepaint.

Morgen nog de vier zijtakken alsmede de twee ophangpunten aan de zijplaatjes,en dan hangt de antenne eraan.

Maar dan is dit onderdeel nog niet klaar,dan nog de aansluitpunten.

Ron.
 
Hey Ron,

Hoe je die draadsplitser hebt gemaakt vind ik echt geniaal Applaus Applaus
Tja, het maakt niet uit hoe dikwijls ik dit bouwverslag lees, het blijft gewoon fantastisch :|

Groeten

Pascal

Dank je wel cute.

Ron.
 
dag Ron ,

de nazi vlag die je gebruikt is niet echt zoals het hoort ...

Zo zou het moeten zijn :
800px-War_Ensign_of_Germany_1938-1945.svg.png


Alhoewel , als je ooit van plan bent om je model naar Duitsland tentoon te stellen , ga je mogen je hakenkruis afbouwen , die is namelijk daar bij wet verboden ...

Er is maar een plaats in heel Duitsland waar zo'n origineel vlag bewaard gebleven is , en dat is aan de Marine ehrenmals te Laboe , bij Kiel , ik heb deze kunnen zien tussen al de andere historische duitse Marine vlaggen

Image:Marineehrenmal_Laboe_IMGP1293.JPG


interessant om te bezoeken als je ooit de tijd vindt :
Image:Marineehrenmal Laboe UBoot.JPG - Wikimedia Commons

Nogal indrukwekkend daarbij is de gedenkmomument aan alle duitse zeemannen op U-boten gestorven , 35 000 namen zijn in de steen gegraveerd . het is de wapen waar de meest mensen gedood werden , van om het even welke "kant" , 35000 op een totaal van 45000 mensen .

Er is ook dichtbij een gedenksteen voor een US duikboot bemanning , met de mooie melding : "They're still on patrol" ...

de groetjes ,

Laurent
 
Laatst bewerkt:
Hoi Laurent.

Ik heb helaas nu op mijn HD geen recente foto`s meer staan,deze staan nu allemaal op cd rom.Tussen de overige...

Maar tijdens mijn research ben ik deze vlag niet tegengekomen als zijnde in gebruik,destijds,tijdens de kade ligging.In deze positie heb ik haar namelijk gebouwd.Ik ken deze vlag nu wel,maar heb deze niet gezien op subs bij hun aan wal ligging.

Mocht het nu zijn dat je hierin gelijk hebt,dan is dit jammer maar niet meer te corrigeren,de vlag zit in haar vaste positie.

Maar het zal ook niet zo erg zijn.

Maar wel bedankt voor de aanvulling cute.

Ron.
 
sorry, nog even off-topic.

Gisterennacht ,das boot gekeken,jeweetwel duitse film over die onderzeeer en inderdaad de vlag was zoals laurent ze liet zien.
Ik zag ze wapperen toen de mannen terug thuis kwamen in het droogdok en toen werden ze beschoten door vliegtuigen en zonk de U-boot.(einde van de film)

Gewoon eventjes ter informatie
 
Het zou best mogelijk kunnen zijn,dat Laurent het bij het rechte eind heeft.

Ik denk dat dit verder wel geen invloed hebben zal op het eindresultaat.
Maar zeker is iedere aanvulling welkom,al is het maar om te leren erover.

Daarom dus altijd een woord van dank van mij voor zulke info.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan