Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De eerste foto`s van de UHF antenne.

De beide steunen heb ik gemaakt uit stukjes sprue van een of ander gietframe.Gewoon de aansteker er een stukje onder houden(niet ertegen)en het wordt zacht,makkelijk te buigen dan.

PIC_8545.jpg

Deze steunen komen aan de achterkant onder tegen het platform aan,om het signaal door te geven aan de beide achterste antenna`s.De kabel loopt in deze holle buis,en komt er aan de achterkant uit om dan naar de opgehangen antenne te gaan.

Ik moest er twee gaten voor boren in het huis
icon_confused.gif
.

PIC_8546.jpg

Even passen...

PIC_8548.jpg

Plaatje aan de tower monteren.

PIC_8551.jpg

En dan alles monteren.De steunen in het huis met montagekit,aan de reling met secondelijm,en de omwikkelingen van lood met bisonkit.Dat gaat nooit meer los
icon_razz.gif
..

PIC_8553.jpg

PIC_8555.jpg

Tussen de achterplaatjes en het huis is bij beide kanten een spleetje ontstaan.na painting zal dit niet meer opvallen,door de donkere kleur.Op de foto is dit natuurlijk weer volop te zien
icon_razz.gif
..

Wordt vervolgd..

Ron.
 
En nu de UHF antenne er volledig op is gemonteerd,is het tijd voor enkele foto`s ervan.let op...het zijn geen eindfoto`s...ze is nog lang niet klaar .

Foto`s zeggen meer als tekst...

PIC_8557_goed.jpg

PIC_8558_goed.jpg

PIC_8559_goed.jpg

PIC_8560_goed.jpg

PIC_8562_goed.jpg

PIC_8563_goed.jpg

PIC_8564_goed.jpg



PIC_8566_goed.jpg

PIC_8567_goed.jpg

PIC_8569_goed.jpg

PIC_8570_goed.jpg

PIC_8571_goed.jpg

PIC_8572_goed.jpg

PIC_8573_goed.jpg

PIC_8574_goed.jpg

PIC_8575_goed.jpg

PIC_8576_goed.jpg

PIC_8577_goed.jpg

De antenne ophanging is erg sterk...is goed in te duwen..

PIC_8578_goed.jpg

Ongeveer de waterlijn..

PIC_8579_goed.jpg



PIC_8581_goed.jpg

PIC_8583_goed.jpg

PIC_8589_goed.jpg

PIC_8588_goed.jpg

PIC_8584_goed_eindfoto.jpg

Wordt vervolgd...

Ron.
 
En vanaf nu,zal alles wel duidelijker gaan blijken.
Ik kan me goed voor stellen,dat het dek er nu zo gebruikt uitziet,in tegenstelling tot de nu nog mooie en "maagdelijke"romp.

De volgende klus bestaat er nu(voorlopig ook wel
icon_razz.gif
)in om de romp te gaan weatheren.

Ik wilde de romp gaan "bevuilen"met plakkaatverf.

Tot nu toe,heb ik het dek en tower behandeld met acrylverf.
De rmop niet,hiervoor ga ik plakkaatverf gebruiken.Waarom?.

Plakkaatverf droogt niet zo snel op,en dat is nodig om de vele details beter uit te laten komen.Acrylverf droogt wel sneller op,en is dan meteen ook watervast.Prima gebleken voor het dek en de toren,maar niet voor de romp.

Daar is de oppervlakte te groot voor
icon_biggrin.gif
...

En dus moest ik een grote voorraad plakkaatverf zien te bemachtigen.
In de winkel kost een potje al vlug een euro of 3-4.En dat is vlug op.

Ik heb veel meer nodig.En wat blijkt nu?....
Allemaal maar naar de action toe gaan...Daar koop je een halve liter plakkaatverf voor 1.97 euro.Zit in een flexibele fles,goed afsluitbaar,en bevat een doseerdop...uitstekende koop.

PIC_8593.jpg

Dan neem je een klein flesje,en spuit je er de helft vol met de plakkaatfles.En zo kun je mooi werken met dit kleine flesje,de grote fles alleen gebruiken voor bij te vullen
icon_wink.gif
..

PIC_8594.jpg

De eerste stap was het zwart inkleuren van de lange vloedopening aan de bovenkant van de zadeltank.Ik ga eerst de bakboordzijde weatheren,en dan de stuurboordzijde.

PIC_8591.jpg

En hier is deze opening zwart ingepaint,de verf is nog nat.
Voordeel ook van plakkaatverf is,dat je gerust kunt knoeien...ook na droging makkelijk te verwijderen met een vochtige doek.

PIC_8592.jpg

En zo komen we op mijn belangrijkste gereedschap de komende tijd....de vochtige doek.gebruik geen droge doek,en ook geen natte doek.Gewoon een beetje vochtig maken,meer niet.

Ook maak ik deze doek nauwelijks schoon.Met een schone doek,verwijder je te vlug teveel.Zolang er zwarte plakkaatverf in de doek zit,haal je paint weg,maar nooit teveel
icon_wink.gif
...onthouden.

PIC_8596.jpg

Met deze doek,ga ik dus de verwering ,wat betreft het zwarte plakkaatverf doen...deppen.

Wordt vervolgd..

Ron.
 
Ik ga de verwering opdelen in stappen en velden.Dat moet wel,anders zou ik het overzicht verliezen.Daarom ga ik als eerste de ring(althans zo noem ik het maar)onder het dek "behandelen".Dat zijn de etages die elkaar opvolgen vanaf het dek naar beneden en vica versa.

Iedere etage is gedeeld door de overgangsring.Dat is een geluk,zo blijft het duidelijker om te doen.Deze ring heb ik erop gemonteerd(alweer enige tijd geleden)voor de primerklus destijds.

Verder ga ik de "ringen"opdelen in vlakken.Ik ga dus niet eerst een hele rompzijkant weatheren,in een verdieping,zeg maar.Daarintegen doe ik steeds vlakken verweren.Ook dat is noodzakelijk ivm de grootte
icon_confused.gif
.

En als eerste begin ik in het midden,boven de bakboord zadeltank.

Daar heb ik in onderstaande foto te zien,een vlak reeds geverfd met zwarte plakkaatverf.Hier nog nat op de foto.Bij plakkaatverf kun je oftewel meteen aan de slag ermee,of je laat het drogen,met een vochtige doek gaan beide methodes gelijk op.

Ik heb de plakkaatverf er lekker dik op geverfd.Zo zit de verf goed tussen de klinknagels in.En dat geeft er juist het mooie effect aan,na droging.

PIC_8595.jpg

En daarna ben ik begonnen met "deppen",met de vochtige doek.Gewoon je vinger erin steken en lichtjes deppen,nooit wrijven dat geeft sporen eraan.Druk je hard,gaat er veel verf weg,druk je lichtjes blijft het langer zitten,en kun je je meer uitleven met je fantasie erop
icon_wink.gif
...

PIC_8599.jpg

Zoals op de foto is te zien,laat ik de paint tussen de klniknagels zitten.De open vlakken dep ik een beetje weg.

In onderstaande foto`s is te zien waarom ik dat zo doe.
Je ziet steeds een drogingsproces verder...en zo droogt de verf langzaam mat op.Verder wordt de verf doordat hij opdroogt ook steeds minder zichtbaar..ideaal...want we willen er geen "overdone"op hebben.Alleen maar een beetje aanwezig..

Foto 1,na droging van een minuut of pakweg 5.

PIC_8616.jpg

Wederom een paar minuten later(ongeveer 5-8 minuten).

PIC_8617.jpg

Zoals is te zien,wordt het steeds minder zichtbaar,en dat moet ook.

En dan ziet het er zo uit...

Bijna niet meer zichtbaar,maar nog net genoeg om met ons menselijk oog te onderscheiden....

PIC_8618.jpg

En dan is dit dan de basis voor de verdere weathering.Althans zo doe ik het nu.Het is geen vast ritueel,maar eerder een leidraad.

Op deze droge "vuile"ondergrond wordt de roest aangebracht.
Maar dat voor later wederom..

Ipv deppen,kun je ook lichtjes sporen naar beneden trekken.Het ligt eraan wat je wilt uitbeelden.Alleen...bij het "sporentrekken",loop je het risico dat het niet reeel gaat uitzien in deze fase nog.Daar zit er nu teveel verf voor op.Wil je dus sporen trekken,dan zou ik adviseren om minder verf aan te brengen,althans niet zo dik.

Maar,eerlijk gezegd,vind ik persoonlijk deppen beter en realistischer uitzien maar dat is een smaakkwestie
icon_wink.gif
.

Wordt vervolgd..

Ron.
 
Het ziet er zo eenvoudig uit dat verweren, maar ik vind dat het steeds een moeilijke klus is. Bij jou is het niet teveel, niet teweining, het resultaat is erg mooi en realistisch.

Vraagje : zou jij het koper van de America ook verweren ? Het is wel leuk zo glanzend, maar het lijkt alsof ze door 500 oma's met koperpoets onder handen is genomen :D Een beetje verwering zou misschien een mooiere en oudere look geven. Maar ik heb helemaal geen ervaring met het verweren van koper, of van een schip. Hoe zou jij tewerk gaan om er verwering op aan te brengen ?

Groeten, Pascal
 
Hoi Pascal.

Verweren(weatheren)is niet moeilijk,als je maar een paar vuistregels in gedachten houd.

De wel belangrijkste regel is,doe het weatheren nooit op een dag.Werk hier in gedeeltes aan.
Je zult merken dat als je dit nu vandaag hebt gedaan(bijv.een stukje verweerd)dat je de dag erna daar weer heel anders tegenop kijkt.

Daarom dat je dit altijd in kleine stukjes/gedeeltes en of lagen moet doen.
Zo kun je het mooi en veilig opbouwen zodat je niet teveel(overdone)erop doet.Want teveel aan roest/olie en vuil kan je model helemaal teniet doen.

En werk met plakkaatverf(zwart).Dat is op waterbasis.heb je iets verkeerds gedaan,kun je dit meteen of zelfs de dag erna makkelijk weer verwijderen met een vochtig gemaakt niet pluizend doekje.Nadat je dan,later,klaar bent met weatheren moet je dit wel sealen met matte blanke lak.Anders wrijf je het weer weg,omdat het op waterbasis is.Later als je wat meer durft ga je dit dan doen met acrylverf.Dat laat zich behandelen als plakkaatverf,maar droogt vrij snel op.....en dan is het meteen watervast.


Neem een schoon kopje of bekertje.
Doe hierin wat zwart plakkaatverf(afhankelijk welke je hebt gekocht erin knijpen of druppelen).Gebruik geen plakkaatverf welke in die plastic kinder doosjes zitten.Deze zijn te verdund hiervoor.

Verdun deze plakkaatverf NIET.

Breng deze dikke plakkaatverf op je plaats aan waar je iets wilt verouderen.Breng dit gewoon iets dikker aan als je zou willen.Nu laat je dit drogen.daarna maak je een schoon doekje vochtig(niet nat).

Nu ga je deppen over deze droge plaats.Niet wrijven want dan wrijf je alles weg.
Geduld is hierbij erg belangrijk.

Ga net zolang door tot je erover tevreden bent.De bedoeling is dat je alleen de uitstekende delen weg/schoon dept.De dieper gelegen delen niet.

Laat dit nu ook weer drogen.En je zult zien dat je er,na droging,meteen een ouder resultaat mee hebt bereikt.

Let op....wil je roest aanbrengen erbij,dan eerst roest aanbrengen met een enamel verf,en daarna dan pas de plakkaatverf,anders gaat het verouderings effect weg.

Dit was erg weinig uitleg,ik weet het.Dit is moeilijk om in een bericht allemaal uit te leggen.Ik heb wel ergens in het topic van de U82 er een heleboel over uitgelegd met voorbeelden erbij,alleen ja het is een groot topic,en ik weet niet ,eer waar dit allemaal staat geschreven.

Roest aanbrengen is een ander verhaal,dat doe je met verdunde enamelverf(revell/humbrol),verdunnen met schone wasbenzine.

Pascal,ik wil je aanraden om toch de moeite te nemen om dit eens proberen op te zoeken,daar kun je alles in terug vinden.Ook over roest aanbrengen.

Ik persoonlijk zou wel weatheren in jouen mooie project,maar onder de waterlijn komt GEEN roest en vuil voor.Jouwn koperplaten kun je alleen weatheren met roest door ze te laten oxideren.Dat kun je doen door het te simuleren met licht groene verf(let maar eens op koperdaken,zijn bijna altijd na enkele jaren groenig).

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Hey Ron,

Bedankt voor de uitleg cute
Sorry dat ik doorvraag in jouw topic, denk je dat zo'n verwering zoals jij onder de waterlijn van je U-boot hebt aangebracht past bij mijn schip ? Zo'n koper onderwaterschip heeft misschien ook last van algen en zo ?

Groeten, Pascal
 
Ieder schip heeft last van alg en schelpdieren onder de waterlijn.daarom hebben ze anti fouling bedacht.
Dus dat kun je gerust gaan doen.belangrijk is wel de juiste kleur en tekening op de romp.

Bestudeer eens op internet rompen die uit het water zijn gehaald,daar leer je veel van.

Ron.
 
En de volgende stap in de weathering.

De klinknagels gaan we wat "beroesten".

We nemen een potje roestkleur(zelf gemixed).

PIC_8607.jpg

Daarna heb ik de punt van een dun kwastje daarin gedoopt...heel weinig maar op de kwast.

Dit puntje doop ik dan in wasbenzine,en laat het goed inwerken zodat er een flinke wash opzit
icon_razz.gif
.

PIC_8608.jpg

Door nu deze kwastpunt tegen de klinknagels te "tikken",loopt deze meteen uit,en laat een natuurlijke vloeilijn achter met op sommige punten een mooie roestvorming.Laat de natuur zijn werk doen
icon_razz.gif
.

Als dit droog is,ziet het er dan zo uit.

PIC_8601.jpg

Ik heb dit ook gedaan bij de uitblaasopeningen,alleen heb ik daar de vloei llijn niet ver laten gaan,anders zou dit een te lang roestspoor gaan geven.En de golven laten dat niet toe.

Dit spoor kun je gemakkelijk onderbreken met de kwastpunt.gewoon ertegen wrijven.

PIC_8603.jpg

PIC_8604.jpg

PIC_8605.jpg

En de laatste update voor voorlopig even,want nu is de eerste ring(verdieping net onder het dek)aan bakboordzijde klaar.De stuurboordzijde is identiek.Dus daar zijn plaatjes van in progress dubbel dan.Nadat de ring klaar is,komt het moeilijkste gedeelte..de weathering van de zadeltanks.

Een van de speciale effecten die ik graag aanbreng,is op willekeurig gekozen plaatsen wat extra roest aanbrengen.Je moet het wel durven
icon_wink.gif
.

En de twee extra vloedgaten(niet bij alle types aanwezig)van de U82 zijn daar dankbare onderwerpen voor.

Nu was ik van deze twee vloedgaten vergeten om foto`s te nemen.En dus heb ik maar van de overige vloedgaten een foto genomen.De werkwijze is hetzelfde,alleen heb ik bij deze vloedgaten dan wel de lange uitloop verwijderd maar,nogmaals,niet van de twee extra openingen.Maar het idee is hetzelfde.

PIC_8609.jpg

Hierbij haal ik dan ook niets weg,maar laat alles lekker lopen en zitten.

Nadat het droog is,ziet dit er dan zo uit..prima toch?.

PIC_8620.jpg

PIC_8615.jpg

En als afsluiter een kijkje langs de romp.

PIC_8612.jpg

Inmiddels heb ik haar op de bouwtafel omgedraaid(is een klus op zich)en heb ook aan stuurboordzijde de lange vloed opening zwart ingepaint.
Morgen ga ik aan deze zijde beginnen met verweren van de eerste ring.

Hoewel ik in mijn hobbykelder plaats genoeg heb om aan haar aan alle zijdes gemakkelijk te kunnen werken,is een kant beter verlicht.En deze kant gebruik ik voor de weathering.Daarom dat ik haar heb omgedraaid.

Zoals geschreven,nadat ook deze ring klaar is,worden de zadeltanks geweatherd.Dat is wat lastiger,omdat ik nu rekening moet houden met twee stromingen...de golfslag,en de stroming uit de vloedopening op de bolle vorm van deze tanks.

Ron.
 
Tja Ron, hier zit ik toch nog altijd met mijn mond vol tanden naar te staren. Het wil bij mij maar niet lukken zoals ik het wil. Maar ook ik zal het eens kunnen. :k
 
Rik,daar ben ik van overtuigd.

Ikzelf vind het weatheren zo leuk...daarom dat ik ook blij ben met het nieuwe project volgend jaar cute.

Ron.
 
Dat kan ik mij maar al te goed inkomen. En ik heb er dan ook het volste vertouwen in. Dat wordt weer een juweeltje. :k
 
Ja,och het zal toch wel pas volgend jaar worden.
Nog veel te doen aan de Persing.

Ron.
 
Ben begonnen aan het verweren van de zadeltanks.
Ik heb hierbij enkele verschillende invallen geprobeerd.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor ongeveer dezelfde werkwijze als ik,destijds,heb toegepast bij de revell VIC.

Dat ziet er toch het meest realistisch uit.
Hierbij verf ik de tanks aan de bovenzijde in met zwarte plakkaatverf.
Laat dit niet opdrogen,maar ga meteen daarna met een droge,harde en brede kwast lijnen trekken vanaf de vloedopening naar beneden.Door dit steeds te blijven herhalen,droogt de verf op,terwijl ik dit ben aan het painten.Voordeel is,dat je er een hele dunne laag op krijgt,die een sort relief vertoond van slijtage naar beneden.Op de bovenste bolle kant van de tanks,dep ik een in de lengterichting getrokken streep weg.

Dat geeft wederom een effect van slijtage/inwerking van de neerwaarts lopende waterstromen over de tanks op zee(golven).

De lasnaden,benadruk ik hier niet in mee,in tegenstelling tot de zijkant van de romp.Door de strepen op de tanks is dit al genoeg simulatie.

Daarna heb ik op de lasnaden enige roestvorming aangebracht tot aan het midden van de tanks ongeveer.Dit wel in afwijkende vorm,immers de waterlijn staat tot ongeveer het midden van de tanks aan de kade.Hierbij is ze niet vol beladen
icon_wink.gif
...

Klinkt erg ingewikkeld allemaal,maar valt wel mee.Daarna worden de naden onder het midden wel wat geaccentureerd met zwarte plakkaatverf,lichtjes om alleen maar er een leuk effect aan te geven.

Op de waterlijn ga ik daarna een algenspoor aanbrengen,dit heb ik al eens eerder gedaan,is vrij gemakkekijk om te doen.Ook breng ik dan wat schelpenaanslag aan op de lasnaden onder de waterlijn,ook niet erg moeilijk.


Ik zal er,uiteraard,foto`s van maken in progress.

Ik geef extra veel aandacht aan de zadeltanks met de weathering,omdat dit eyecatchers zijn.

Ron.
 
En de update...

Als eerste wat info.Ik heb dus plakkaatverf gebruikt,een zachte kwast om de verf op te brengen op de tanks in deze fase,en een harde brede kwast om de verf te spreiden,en mijn dep doekje.

Eerst nog even een foto van de "stuurboord ring" boven de zadeltank.

PIC_8621.jpg

De werkplek,nog ongeschonden
icon_lol.gif
..

PIC_8625.jpg

En de werkplek van dichtbij.

PIC_8626.jpg

Als eerste heb ik met de zachte kwast de zwarte plakkaatverf aangebracht,niet de gehele tank ineens..plakkaatverf wordt tijdens het spreiden taai heb ik gemerkt.Dan is het lastiger te spreiden.

PIC_8627.jpg

PIC_8646.jpg

Daarna heb ik als eerste de nog natte plaatsen gedept met mijn dep doekje,om het teveel aan verf te verwijderen.Anders moet je teveel er van weg spreiden gaan.Wat het "spreiden"betekend,zal straks duidelijk worden.

PIC_8647.jpg

Daarna heb ik een dikke streep getrokken met wederom mijn dep doekje.
Deze streep heb ik op de bolling getrokken aan de bovenkant.

Dit simuleert de slijtage al flink,en geeft de tank een soort ""3d"effect mee.

PIC_8648.jpg

En daarna heb ik een brede,harde en vooral droge lwast genomen.Moet echt droog zijn voor het "spreiden"..

PIC_8631.jpg

En dan gaan we de nog natte plakkaatverf "spreiden".

Daarmee bedoel ik,dat je vanaf de weg geveegde lijn met de droge brede kwast naar beneden lijnen trekt,en ook vanaf de blanke laag strepen naar boven trekt met de droge kwast.De blanke streep laten we met rust.

PIC_8651.jpg

En naar boven toe..

PIC_8652.jpg

Dit spreiden,blijf ik doen tijdens het drogen van de plakkaatverf.Dit duurt een paar minuutjes..Alleen niet drukken,anders trek je teveel paint weg..gewoon rustig eroverheen "aaien".

Het leuke daarvan ook is,dat je jouwn gemaakte effect er gewoon ziet verschijnen,heel leuk.

PIC_8632.jpg

Echter niet met de kwast in het vrij geveegde deel komen.

Van dichtbij gaat het er dan zo uitzien.In het echt waanzinnig realistisch.

PIC_8629.jpg

Het verschil,rechts nog onbehandeld.

PIC_8630.jpg

PIC_8653.jpg

PIC_8659.jpg

De gehele bovenkant klaar met deze bewerking.

PIC_8662.jpg

Bij de volgende bewerking ga ik nu eerst de lasnaden een beetje voorzien van roestvorming....tot aan de waterlijn
icon_wink.gif
.

En daarna ga ik de lasnaden onder de waterlijn bewerken.En tot slot worden dan de alg en een beetje de vorming van schelpvorming aangebracht op de zadeltanks.

Wordt vervolgd..

Ron.
 
En nu wilde ik jullie laten zien,hoe je heel gemakkelijk alg aangroei simuleert,doch toen ik juist wilde beginnen ging de deurbel.

En daar kwam,geheel onverwachts,M op bezoek.
NU is het altijd wel leuk om mede hobbyisten op bezoek te krijgen,doch met M weet je het soms niet zo.

Dus leek het mij verstandig om Hem maar meteen wederom de deur te wijzen.Doch te laat...al snel zat M met zijn vingers aan de VIC
icon_cry.gif
...

En ja hoor!.......hij brak gewoon even een roervlak er vanaf.

PIC_8673.jpg

Beteutert zat ik daar met een afgebroken roervlak in mijn handen...

PIC_8674.jpg

Dat kwam omdat M,even snel onder het achtersteven door wilde glippen.Knak.....
icon_cry.gif
..

En dus zat er niets anders op,als maar aan de reparatie te beginnen...

Eerst maar eens de aluminiumbuis in de romp uitboren met de dremel.

PIC_8676.jpg

Het roervlak uitboren,en meteen een nieuwe as erin monteren.Staat nu te drogen.

PIC_8675.jpg

Gelukkig ging M al vlug weer weg.Ik had hem naar boven gestuurd.

......

En nu ligt ze op haar zij
icon_sad.gif
......de impact van M heeft haar ernstig....


Nee
icon_biggrin.gif
...ik heb haar nu zo gelegd om het roervlak morgen te kunnen monteren.Ik kan haar nu niet meer op haar rug leggen ervoor.

En op deze manier kan ik ook de verdere werkzaamheden aan de romp volbrengen.

PIC_8670.jpg

PIC_8691.jpg

En zo was ik begonnen aan de onderkant van de zadeltanks,vlak daarna ging dus de bel
icon_confused.gif
...

PIC_8672.jpg

PIC_8671.jpg

Dus dan gaan we morgen eerst het roervlak monteren,en dan een start maken met het aanbrengen van de alg.

Ron.
 
Ron, ik ben nog nooit tot hier komen kijken omdat mijn interessegebied zich vooral situeert in WOII voertuigen, maar het feit dat het hier gaat om een U-boot, trok mijn attentie. U hebt mij helemaal weggeblazen met uw werk ! Prachtig, deze mag zo figureren in een film van Spielberg ! Niet net echt, maar écht ! Congrats van Guy.
 
Dank je wel,Guy voor de complimenten.

Ik hoop dat ik volgend jaar bij het maken van de secties ervan net zoveel plezier eraan mag gaan beleven.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan