Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
henny schreef:Hoi Ron

Ik zal niet weer schrijven hoe geweldig dit is (dat vindt ik en iedereen die
dit ziet namelijk)

Alleen 2 vragen : de schroeven lijken op de foto wel een erg grote spoed
te hebben , was dit normaal op de u-boten ???

Op foto 9 lijkt het alsof de hele boot krom is, de boeg wijst naar links
de knik begint (op de foto althans) ter hoogte van de zadeltanks.
Is dit gezichtsbedrog ???

Groeten Henny

Om met het laatste te beginnen.Voor zover ik heb kunnen constateren is de romp recht.Tijdens de bouw was ik anders vastgelopen met de kiel en met het dek.De dekplaten(acrylglas)zijn in hun aansluiting 100 % haaks gezaagd.Tijdens de montage zou dit dan problemen geven.De kiel loopt aan de onderzijde prima recht.Op de foto(ben ik mij van bewust)ziet het er inderdaad uit alsof de boeg een kleine neiging heeft.

Misschien is dit inderdaad zo,maar ik denk dat dat geen problemen kan geven verder,ze gaat nooit echt in de vaart
icon_razz.gif
.Op een foto wordt alles nu eenmaal afgestraft
icon_confused.gif
...

De schroeven hadden een flinke spoed,vanaf montagepunt voorzijde(spinpunt)tot aan middenpunt volgend schroefblad.Ik heb bij de fabricage van de schroeven echt moeten zweten
icon_rolleyes.gif
om het zo te krijgen.Hierbij ben ik ook de fout in gegaan met de spoedverstelling van beide schroeven(oude wond
icon_razz.gif
)Ze lopen beiden in dezelfde richting.Dat was een fout(je).Immers om een stabiel draaiend systeem te hebben zouden beide schtoeven tegenovergestelde spoedrichtingen hebben moeten.

Maar ja,scratchen is en blijft moeilijk,en daar ligt ook de uitdaging.

Waarschijnlijk dat de door mij gemaakte spoed wat teveel zal zijn.Dus jouwn opmerking is juist.Maar ja,ze is statisch en een schroef maken is lastig....

Ron.
 
En de eerste stap in het bekleden van het dek.Gebruikte hout is dus abachi.

Bij het origineel werd voornamelijk grenenhout gebruikt,of wat er momenteel verkrijgbaar was......

De omlijstingen voor de luiken van hout.Eromheen en erin komen later nog de balkjes/plankjes.Het wordt lastig om hier scharnieren voor te maken.Ik denk dat ik gewoon dunne kleine reepjes lood voor ga gebruiken.Op dit formaat is dat het gemakkelijkste om mee te werken.

PIC_8199.jpg

De speldjes zitten tegen de latjes aan,niet erin.Anders zouden de latjes waarschijnlijk splijten.

Beetje uitvergroten.

PIC_8200.jpg

Duidelijk is te zien,dat er ook spleetjes tussen de omlijstingen en het acrylglas zitten.Mooi meegenomen.Later bij de verwering,zal hiertussen mooi de zwarte paint inlopen
icon_razz.gif
...

PIC_8201.jpg

Het achterdek..

PIC_8202.jpg

PIC_8203.jpg

PIC_8204.jpg

Acupunctuur?....

PIC_8207.jpg

PIC_8210.jpg

Zo ongeveer zal het dek gaan uitzien,althans in ruwbouw,zonder paint erop.

PIC_8209.jpg

PIC_8206.jpg

De volgende stap is het gaan beplanken van de dekken en de luiken.

Dat is wederom een grote klus
icon_razz.gif
..

Ron.
 
Hier zien we dat ik goed op weg ben met het bekleden van het dek met abachi hout.We zien meteen het achterste inspectieluik.De scharnieren heb ik gemaakt van stukjes lood,welke ik over een naald heb gebogen om de vorm erin te krijgen.

Ook is het handvat te zien,waarin de hengel verzonken zit.
De hengel is niet hierin na te maken(kleiner als 0,5 mm,wijze les van Beagle).

In het midden van het scharnier,zien we een doorlopende as.Hierop draaide het luik,maar werd er in het midden regelmatig een touw omgewikkeld,om de gevierde lijn,waarmee de torpedo`s midscheeps werden geladen te stabiliseren.Alleen het achterste luik had deze doorlopende as.

Voor de rest was al het hout hier alleen dekbekleding.


PIC_8211.jpg

Een stukje verder,zien we aan weerszijden twee inspectieluiken.Deze waren van metaal.De rest allemaal wederom houtbekleding.Ik schuur ook deze bekleding als het is gedroogd.Het abachihout ligt op sommige plakjes iets hoger.

PIC_8212.jpg

Geplaatst: Do 21 Feb, 2008 18:26 pm Onderwerp: En zo komen er wat foto`s aan,maar eerst weer eens wat extra info.
Zoals ik al eens eerdere malen heb gedaan,is het leuk en interressant om ook eens andere factoren van dit onderwerp te bekijken.

Dus vond ik het weer tijd voor wat leuke foto`s uit de oude doos,en daarover wat info te geven.

8220_goed.jpg


In bovenstaande foto,zien we de bekende U-99 op de dag van haar te water lating.Dit is een unieke foto,er bestaat maar een foto van deze te waterlating van.

We leven in de dag van 19 September 1940.
Het hoofd van de toenmalige Duitse marine had besloten om alle subs een hoger nummer te geven dan ze in werkelijkheid hadden.Dat was bedoeld om de vijand om de tuin te leiden.Er werd met opzet gekozen om de uboten een hoger nummer in rang te geven als ze dus werkelijk hadden.

Zo werd de illusie gewekt dat de Duitse marine een veel hoger aantal uboten had dan in werkelijkheid.Slim eigenlijk.Doch ik vraag me af,of de Engelsen en Amerikanen daar veel boodschap aan hadden.Immers tijdens een aanval werd er niet gekeken naar het scheepsnummer.

Natuurlijk speelde dit wel mee,als er een Uboot in beslag werd genomen,na een overgave.Werd er al daarop gespeeld in deze vroege tijd van WWII?.

En zo kunnen we dus verrast opkijken,als blijkt dat de bovenstaande Uboot(U-99)in werkelijkheid onze welbekende en nog meer beroemde U 96 is.Jawel....we kijken dus hier naar de beroemdste Uboot uit die tijd.Wie de film"Das boot"heeft gezien,weet waar ik het over heb....

Als we goed naar de foto kijken,zien we de volledige romp,inclusief de voorste duikroeren(hydroplanes)de vloedgaten,de bakboord zadeltank.

Wat missen we hier nog?.......juist...de bewapening.

Deze werd altijd pas als laatste op de Uboten gemonteerd.Maar voor de eerste testvaart.Kon ja blijken,dat er meteen op missie moest gegaan worden,ook als dit slechts een testvaart was.

Aan de onderkant zien we de houten blokken waarop ze gebouwd is geworden.Deze blokken stonden op een wielbasis op rails.Zo werd ze,achterwaarts,te water gelaten.

Bekijk de foto nog maar eens goed,we zien hier de U 96...gloednieuw!!...

Wie goed kijkt,verder,ziet op de achtergrond een andere Uboot in aanbouw.De Coning Tower is afgeschermd met zeil,Zo kon de toren goed gepaintt worden.Achter deze Uboot,zien we nog een Uboot in aanbouw.

We gaan eens wat dieper de werf in,en zo komen we in een interressante omgeving.




PIC_8219.jpg

Aan de rechterkant zien we de U-98,ook vrij kort voor haar te waterlating.
Ook zij is er helemaal klaar voor,op ook weer,de bewapening na.

Aan de bakboordzijde zien we het definitive anker voor haar hangen,deze moest hier nog gemonteerd worden.Aan stuurboord zien we de ankerbevestiging hangen,waar het anker nog aan moet bevestigd worden.

Aan de linkerzijde van de foto,zien we de U-208 in aanbouw staan.
Wezien hier duidelijk de ronde basisvorm van de drukcabine.Daarop moet nog de mantel worden gebouwd.Deze mantel is leeg en bevat o.a.de vloedgaten aan de buitenzijde.Aan de ronde romp,kwamen de buitenste leidingen en aparatuur voor de regeling van het water en perslucht.Daaroverheen dus,de buitenmantel,en het dek.




Zo,dat was wederom een stukje extra info over onze VIC.Ik hoop dat jullie dit leuk vinden om zo af en toe eens wat extra info te zien.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En nu gaan we naar ons eigen project
icon_razz.gif
...



Hier zien we dat ik goed op weg ben met het bekleden van het dek met abachi hout.We zien meteen het achterste inspectieluik.De scharnieren heb ik gemaakt van stukjes lood,welke ik over een naald heb gebogen om de vorm erin te krijgen.

Ook is het handvat te zien,waarin de hengel verzonken zit.
De hengel is niet hierin na te maken(kleiner als 0,5 mm,wijze les van Beagle).

In het midden van het scharnier,zien we een doorlopende as.Hierop draaide het luik,maar werd er in het midden regelmatig een touw omgewikkeld,om de gevierde lijn,waarmee de torpedo`s midscheeps werden geladen te stabiliseren.Alleen het achterste luik had deze doorlopende as.

Voor de rest was al het hout hier alleen dekbekleding.

PIC_8211.jpg


Een stukje verder,zien we aan weerszijden twee inspectieluiken.Deze waren van metaal.De rest allemaal wederom houtbekleding.Ik schuur ook deze bekleding als het is gedroogd.Het abachihout ligt op sommige plakjes iets hoger.

PIC_8212.jpg

En zo komen we in het dekgedeelte welke nog in de steigers staat.Als we goed kijken,zien we twee houten luiken ontstaan.De steigers(spelden)zet ik ertussen omdat ik heb gemerkt,dat witte houtlijm zuigend is.Het trekt de abachilatjes steeds naar elkaar toe,zo kan het niet meer gebeuren.

PIC_8213.jpg


Aan de linkerzijde komt er ook een houten luik.deze is nog niet klaar.

Vanuit een andere hoek genomen.

PIC_8214.jpg

Een totaalplaatje ervan...

PIC_8215.jpg

Hier zijn de volgende luiken in aanbouw...

PIC_8216.jpg

Geeft er toch een heel andere kijk op,vinden jullie niet?.

PIC_8218.jpg

Inmiddels heb ik ook al de juiste kleur bepaald voor het dek.Dat gaat Khaki drab worden.Wat een naam voor een kleur.Deze kleur houd mooi het midden tussen pas geverfd carbolineum,en een volledig verweerd dek na terugkomst van een missie...

PIC_8217.jpg

En zo komen we alweer aan het einde van deze update.Ik hoopdat het een beetje informatief is gebleken.

Wordt vervolgd...

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben geen fan van onderzeeërs maar als ik dit zie moet ik toch toegeven dat een onderzeeër er bijzonder knap kan uit zien.

Prachtig hoe je dit doet. Hoed af hoor!

Het is geen berichtje met tips enz... maar dit moest ik toch even kwijt.
 
Hi Ron,

Knap staaltje werk, en een leuk stukje geschiedenis. Maar ...

Je schreef :

En zo kunnen we dus verrast opkijken,als blijkt dat de bovenstaande Uboot(U-99)in werkelijkheid onze welbekende en nog meer beroemde U 69 is

Zou het kunnen dat je uitleg niet helemaal klopt ? Ik heb het even opgezocht in het boek : U-boat fact file, detailed service histories of the submarines operated by the kriegsmarine 1935-1945. (Peter Sharpe).

De U-boot uit de film "Das Boot" is de U-96, een type VIIc gebouwd in Kiel door de Germaniawerft, in gebruikname 14/09/1940. Jürgen Prochnow speelt Kapt.-Lt. Henrich Lehmann-Willenbrock. Gezonken tijdens een air raid bij haar thuiskomst in Wilhelmshaven :
96.jpg

De U-69 was ook een VIIc ingebruikname 02/11/1940 :
69.jpg

en de U-99 was een VIIb ingebruikname 18/04/1940 :
99.jpg
Bron : U-boat Insignia - U-boat Emblems
Het hoofd van de toenmalige Duitse marine had besloten om alle subs een hoger nummer te geven dan ze in werkelijkheid hadden.Dat was bedoeld om de vijand om de tuin te leiden.Er werd met opzet gekozen om de uboten een hoger nummer in rang te geven als ze dus werkelijk hadden.

Ik heb hier niets van terug gevonden. Er is wel een "gat" tussen de nummer 1407 en 2321, maar dat had volgens mij te maken met het feit dat de U-boten vanaf de 2321 nummering type XXI en XXIII waren.
Kan je even checken waar die info vandaan komt ? Misschien dat ik mijn boeken kan aanvullen. (zou niet de eerste keer zijn, dat er een fout in staat. Kijk maar eens naar de U-869)

Lijkt me leuk om onze bronnen met elkaar te vergelijken cute

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Beste Pascal.

Ik mag je feliciteren,jij bent de eerste die mijn typfout opgemerkt heeft.Zelfs ik heb daar niet verder bij stil gestaan.De voormalige U99(19-9-1940) was de verkapte aanduiding voor de U69.

Bij de film "Das boot"ben ik aardig de mist in gegaan.Ik heb daar foutief vermeld dat dit de U69 is.Doch inderdaad moet dit zijn de U96.Dus daar heb je volledig gelijk in.Sterker nog,deze fout is mij nooit opgevallen,hoewel ik dit bericht zelf al enkele malen heb na gelezen.Ook het topic staat er al heel lang.En er tot nu toe niemand geweest die mij daar op heeft geattendeerd.Dus je bent daarmee erg scherp geweest.

Ik heb deze fout inmiddels al verbeterd op het forum bij modelbrouwers.nl

Doch op dit forum kan dat alleen de plaatser doen.In dit geval dus ExSerCo.Dus als je dit leest,aub even de regel van de film"Das boot"editen.

Verder heb ik alle info,voor zover ter sprake,gekregen uit"Anatomy of the ship,The type VII Uboat".Dit boek(engelse uitgave van 2006)is geschreven door David Westwood.


Hierin beschrijft hij dus ook de omnummering van de Uboten op pagina 4.Doch niet alleen is dit vermeld in dit boek,ik heb deze informatie ook gelezen op diverse sites tijdens mijn research in 2007.

Prima werk,Pascal.Ik houd wel van info uitwisselen.

Ron.
 
Bij de film "Das boot"ben ik aardig de mist in gegaan.Ik heb daar foutief vermeld dat dit de U69 is.Doch inderdaad moet dit zijn de U96.

[mod: aan]Dit euveltje is ondertussen recht gezet. [/mod: uit]


Droop
 
[mod: aan]Dit euveltje is ondertussen recht gezet. [/mod: uit]


Droop

Hoi Luc.Zou je de regel in zoverre kunnen veranderen in onderstaande regel?.



En zo kunnen we dus verrast opkijken,als blijkt dat de bovenstaande Uboot(U-99)in werkelijkheid onze welbekende en nog meer beroemde U 96 is.



Zo is het geschiedkundig juister.
Bedankt voor de vriendelijke correctie cute

Groetjes Ron.
 
Hi Ron,

Leuk om info uit te wisselen cute

Als ik het goed begrepen heb is (was) de U-99 eigenliijk de U-96. Maar welke was de U-96 dan oorspronkelijk ?

De "the anatomy of a ship" reeks lijken me fantastische boeken. Ik heb de U-boat fact file, Type VII U-boats (Robert C. Stern), U-boats History : development and equipment 1914-1945 (David Miller), The U-boat : the evolution and technical history of German submarines (Eberhard Rössler), Hitler's U-boat War : the hunters 1939-1945 (Clay Blair), U-boats under the swastika (Jak P. Mallmann Showell), Grey Wolf : U-boat crewman of wordl war II (Gordon Williamson), Vom Original zum Modell: Uboottyp VII C / Uboottyp IX C (Bernard & Graefe Verlag), en tenslotte Vom Original zum Modell : Uboottyp XXI (Fritz Köhl).

Ik heb ze nog lang niet allemaal gelezen, heb ze gekocht uit interesse, en omdat ik 3 revell Uboot-kits heb liggen.

Dat van die nummer-verandering wist ik nog niet, bedankt voor de info Ron cute

Groeten

Pascal
 
Ik vermoed(kan het niet zeker weten),dat de U96 wel de "echte" aanduiding was.

Ik kan me er wel wat bij indenken dat ze niet door bleven gaan met om nummeringen.
Logischer gevolg lijkt mij dat eenmaal een verhoging per Uboot genoeg was.

Het was ook alleen maar bedoeld om de vijand te imponeren met een hoog aantal Uboot nummers,om zo de indruk te wekken dat de vloot minstens wel ettelijke malen groter was als dat ze in het echt was.Tegenwoordig zie je dat ook nog steeds terug.
Vooral taxi bedrijven hebben vaak een hoog rijtuig nummer.Zo denkt de concurrentie dat de vloot groter is als bij hem zelf.


Ron.
 
Laatst bewerkt:
De "the anatomy of a ship" reeks lijken me fantastische boeken. Ik heb de U-boat fact file, Type VII U-boats (Robert C. Stern), U-boats History : development and equipment 1914-1945 (David Miller), The U-boat : the evolution and technical history of German submarines (Eberhard Rössler), Hitler's U-boat War : the hunters 1939-1945 (Clay Blair), U-boats under the swastika (Jak P. Mallmann Showell), Grey Wolf : U-boat crewman of wordl war II (Gordon Williamson), Vom Original zum Modell: Uboottyp VII C / Uboottyp IX C (Bernard & Graefe Verlag), en tenslotte Vom Original zum Modell : Uboottyp XXI (Fritz Köhl).

Ik heb ze nog lang niet allemaal gelezen, heb ze gekocht uit interesse, en omdat ik 3 revell Uboot-kits heb liggen.

Even off-topic: staan er véél kleurenfoto's in die boeken of is het allemaal zwart-wit. Ik heb ook nog een u-boot of 2 liggen en zou ook wel eens kijken voor een boek of 2 ter illustratie.
 
In mijn boek staan er alleen maar zwart/wit foto`s.Dat komt omdat het allemaal foto`s zijn die in die jaren zijn genomen(originele foto`s).

Verder staan er heel veel tekeningen en schetsen in.

Ron.
 
Het is even "stil"met plaatsen,dat komt omdat ik het niet een verbetering vind om steeds een stukje dek te fotograferen welke er weer is bijgekomen(de beplanking dan).Het is een monotome dekbeplating.Waarmee ik wil zeggen(schrijven)dat de stukken gewoon veel op elkaar lijken.

Op dit moment is het halve dek beplankt,en ligt nog te drogen.

Daarna zal ik er wel foto`s van plaatsen.En er is een begin gemaakt aan de achterdek constructie,waaraan de twee lange antenna draden worden bevestigd.

Daarvan zal ik dan ook meteen foto`s van plaatsen.

Ik moet zeggen dat ik het harstikke leuk werk vind,deze dekbeplanking.
Het is niet moeilijk,en je ziet progress erin.

De achterdek constructie zal in een wig gesoldeerd worden(driehoeks las).

schets_constructie_antenna_achter.jpg

icon_biggrin.gif
Hopelijk is de schets een beetje duidelijk.

Anders zal het bij de volgende foto reportage wel duidelijker blijken.

Ron.
 
Even ertussen door...

Het maken van de scharniertjes is een flinke klus
icon_rolleyes.gif
.

Ik maak ze van lood.

Als eerste knip ik rechthoekige vormpjes eruit.

PIC_8238.jpg

Natuurlijk in het juiste formaat.

Daarna heb ik een naald genomen(deze komt uit een bijvul setje voor de printer
icon_razz.gif
)...en leg het loden plaatje precies op de naald,waarbij ik dus het midden van het loden plaatje aanhoud als centerlijn.

PIC_8239.jpg

Door nu aan beide zijden met de achterkant van een pincet aan weerszijde van de naald te drukken,druk je de scharniervorm er gemakkelijk in.

PIC_8240.jpg

Is gemakkelijk om te doen,maar ik moet er wel een paar maken...

Ron.
 
En dan enkele foto`s van de houten dekken tot nu toe.
Ik begin er zowaar plezier in te krijgen...hoelanger ik dit doe,hoe sneller en leuker in het ga vinden....

Als eerste de stap,na de laatste foto`s van het houten dek.Dek twee....zullen we het maar noemen
icon_lol.gif
...

Ziet er wel leuk uit zo,al die naalden(Limburgs speldenkussen,in opdracht van Bertus
icon_lol.gif
).

PIC_8221.jpg

Het dek in de steigers...

PIC_8222.jpg

Dek twee dan dus....

PIC_8227.jpg

PIC_8228.jpg

Vlak voor de achterkant van de conning tower.Hier staan nu de eerste twee relingen.

En ze zijn gesoldeerd met elkaar,en in het dek gelijmd met montagekit.

PIC_8229.jpg

Het gaat gestaag......

PIC_8232.jpg

PIC_8235.jpg

Voor de conning tower,wordt er nog gewacht op de beplanking.
In de "kozijnen",komen luiken.

PIC_8233.jpg

Het achtersteven,waarop nu de beide buisvormige steunen zijn gemonteerd,ook gesoldeerd en in het dek gelijmd met montagekit.
Aan deze steunen komen dus de draden te hangen van de UHF antenna.

Daartoe moet ik nog aan de binnenkant twee plaatjes solderen,met een oog eraan.Hierdoor loopt de kabel naar de twee achterste steunen.Hierin wordt de kabel verankerd.

PIC_8236.jpg

PIC_8237.jpg

Wordt vervolgd...

Ron.
 
monnikenwerk noemde men dit vroeger.
 
monnikenwerk noemde men dit vroeger.
Nog steeds. Maar het is een van de twee hoofdbestandsdelen van de scheepsmodelbouw.

Dus monnikenwerk en geduld. Heeeeel veel geduld. Gaan hand in hand. :D
 
Dit werd mij bij dit project erg aan de kaak gesteld.
Meer als 4000 klinknagels handmatig aangebracht...pffff.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan