Hoofdsponsor

1/35 U.S.Army Recovery tractor [DONE]

De tracks zijn gemonteerd.Het ziet er meteen realistisch uit maar een kleine kant tekening wil ik erbij geven.

Dit was tot nu toe de lastigste klus in dit project. De samenstelling van de tracks verliep prima ze pasten allemaal prima in elkaar zonder dat ik ze had moeten bijwerken. Maar de samenstelling als geheel op de tractor is erg slecht te noemen. Tenminste bij mijn kit. De meesten klikten goed in elkaar ( Mirror models heeft ze ontworpen om beweegbaar te zijn ) maar als je dan begint om de tracks om de loopwielen te plaatsen klikken ze om de beurt los of gaan ze scheef hangen. Geen aanrader dus om ze beweegbaar te gaan monteren. Ik heb ervoor gekozen om de tracks per twee of per vier stuks op de loopwielen te leggen ( te beginnen aan de aandrijfwielen ) en ze dan vast te lijmen in elkaar. Ik heb hierbij steeds de eerste schakel waar later de volgende reeks aan wordt gemonteerd niet te lijmen tot dat de volgende schakels erin waren geklikt. Op deze manier kun je de vorm steeds goed erin houden. Eenmaal gelijmd zijn ze dan niet meer te buigen/draaien. Gelijmd blijven ze wel zitten maar er blijkt dat sommige schakels een kleine speling houden ten opzichte van andere schakels. Niets aan te doen en niet gaan verbouwen want dan krijg je ze waarschijnlijk nooit meer goed. Ook hebben sommige schakels de neiging om niet geheel door te buigen. Dit kan komen door het afsluitricheltje welke tussen iedere schakel zit ter bescherming van het scharnier. Enfin de foto`s ervan..



In de eerste foto is te zien dat ik de voorste schakel niet lijm voordat de volgende reeks schakels eraan was gekoppeld.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het bijkomend voordeel van de speling in de scharnieren is wel dat de tracks uit zichzelf mooi door hangen eenmaal gemonteerd zonder hulpmiddelen.

Er moet nog wel het nodige gemonteerd worden aan het chassis.

attachment.jpg

Ik heb de tracks nu al een beetje voorbewerkt. Dus een beetje al voorzien van basispaint voor de latere weathering. Nu kan ik dit nog gemakkelijk doen. Later komt er uiteraard modder op.


attachment.jpg

attachment.jpg

De track lengte is of iets te lang of iets te kort maar niet genoeg om volledig strak om de loopwielen te zitten. Je kunt dit niet beinvloeden omdat de loopwielen een vaste plek hebben en de tracks niet zijn in te korten zonder grote schade. Ik heb daarom ervoor gekozen om dit niet te gaan doen. Na de weathering hoop ik dat het minder zichtbaar wordt anders blijft het zo maar.
 
Bedankt voor de uitleg wat betreft de plaatsing van de tracks.
Wel jammer dat je ze niet verder kan opspannen; ik vermoed dat het niet (meer) mogelijk is het voorste wiel meer naar voor te brengen?
 
Jammer en voor mij de eerste keer dat ik het zie dat de tracks zo los zitten.
 
Zoals Erwin eigenlijk al suggereert, zou ik proberen de wielbasis iets te vergroten.

Met dergelijke grote, brede schakels had ik dit zeker eerst gedryfit. Misschien dat je je even teveel in de luxe van de kitbouw waande, want als scratchbouwer had je niets aan het toeval overgelaten schat ik in.

Ik neem aan dat de wielbasis nog steeds vergroot kan worden? Nu vind ik het zonde van je inspanningen en het voor de rest zo mooie model, dus ik hoop dat je dit wilt/kunt/gaat herstellen.
 
Het is duidelijk dat je er niet op mag vertrouwen dat deze tracks zonder extra voorzieningen in elkaar blijven passen. Het resultaat is te vergelijken met het model dat ik op p.1 gepost had, er zijn inderdaad ook 36 links gebruikt en er is ook een paar millimeter speling. Elke slechte passing tussen twee schakels vergroot de lengte van de totale track. Ik vraag me af of de track pins niet beter vervangen worden door stukjes metaaldraad die je door een boring in elke track aanbrengt, zodat je echt een beweegbare track overhoudt.

Overigens heb ik net gemerkt dat er op de echte bulldozer 38 links per track zitten, dus met kloppende afmetingen hebben ze zich niet altijd bezig gehouden...

https://c2.staticflickr.com/6/5573/14726870374_cc917e33e6_b.jpg

Een andere mogelijkheid is dat je alle bovenste tracklinks overdwars doorzaagt met een microzaagje. Die verwijdert zo'n 18 keer een stukje van 0.15 mm, dus samen een drietal millimeter tracklengte. Als je de tand op de link volgt met de zaag, is de snede steeds mooi recht en makkelijk terug te verlijmen. Doordat ze allemaal naast elkaar zitten, zie je niet dat er een lengteverschil is met de onderste rij tracklinks. je kan de lijmnaad onzichtbaar krijgen door tegen de tand aan wat te vijlen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg, maar volgens mij moet je toch 1 track loshalen als dat nog kan. Een zit namelijk achterstevoren.
Sorry, maar ze zijn wel mooi verweerd.

Peter
 
Had even ook de kolder in mijn kop om tracks te tellen, bij de gebouwde modellen tel ik 35 tracklinks ook op het voorbeeld foto op pagina een.
 
Begrijp niet goed je probleem met de tracks. Mirror Models levert nochtans prima kits af. Ik heb de ChTZ-S65 van Trumpeter gebouwd, welke dezelfde tracks hebben en deze pasten als een bus ! Het is hetzelfde systeem van samenbouwen als wat jij uitlegt. Misschien toch overwegen om een schakel weg te nemen ?

Groeten Rik
 
Er hoort blijkbaar ook een pdf bij, waar staat dat het aantal 35 of 36 afhankelijk is van het type.

http://www.mirror-models.com/35851/d7_tracks.pdf

Toch tel ik hier tweemaal 36 maar het komt op hetzelfde neer, beide bouwers hebben evenveel tracks gebruikt en er is wat teveel doorhang aan de idler. Een volledige track weghalen zou te weinig doorhang geven bovenaan.
 
Ja een track weghalen heb ik ook overwogen. maar dan wordt de spanning zo hoog dat ze niet meer goed blijven zitten en staat de band volledig strak. Persoonlijk vind ik het doorhangen zo uitstekend. Het is zo dat het aandrijfwiel niet te verplaatsen is evenals het voorste loopwiel zonder alles te ruiineren. Mirror models maakt verder prima kits met een uitstekende service. Ik zal deze fabrikant ook beslisit niet veroordelen hierin. Ik kan Mirror models ook beslist voor onze hobby aanbevelen. De service is nog beter want ze hebben mij zomaar de ontbrekende koplampen toegestuurd dus alle lof hiervoor. En dat heb ik ze ook laten weten.

Dat de tracks nu bij dit project wat tegenvallen geeft voor mij geen negatief gevoel erbij het hoort er gewoon bij in onze hobby vind ik.

Ik denk verder dat de tracks goed zitten althans allemaal in de juiste richting want anders krijg je ze niet in elkaar. Wellicht dat er een track iets opligt waardoor dit deze indruk kan geven?. Ook vind ik het fijn dat er zoveel goede reacties op dit onderdeel zijn gekomen...ik had dit niet verwacht :). Ik ga nu eerst verder met de constructie om hem helemaal klaar te hebben voor de weathering welke ik ga simuleren in een modderbad omdat ik dit fijn vind om te doen. Ik ga daarmee aan de slag betreffende de tracks om het op te lossen wellicht misschien middels wat entourage of iets in die geest. De tracks op zich gaven zoals ik al eerder schreef geen enkel probleem tijdens de samenstelling. Het kliksysteem gaf later de problemen maar daarom ook de hobby. Een dryfit was al gedaan tijdens de samenstelling omdat ik eerst alles beweegbaar wilde laten maar dat lukte niet zoals ik het wilde. Maar ik ga ervoor.
 
Homeghost, Makamba heeft het wel degelijk juist gezien hoor, ik weet niet waarom je hem niet gelooft want als je de plaatjes boven elkaar bekijkt zit de track inderdaad in dezelfde richting, maar die zijn wel van twee tegenovergestelde kanten getrokken...

attachment.jpg

Dit zal vooral opvallen in het achteraanzicht omdat je daar de twee tracks tegelijk ziet.
 
Ik zie het nu pas omdat ik het niet goed begreep. Hij heeft dus gelijk. Tja helaas gaat in dit project hier de plank wat mis. Maar het zijn goede leerscholen voor mij temeer daar ik geen ervaren militair bouwer ben. Gelukkig dat ik dankzij jullie hier weer goed kan bijleren van mijn fouten. Ook weer een goede keuze geweest dit project en zeker om het hier te plaatsen want ik kan hier nog veel leren van jullie. Dit onderdeel ( dus de tracks ) heeft mij veel waardevolle info opgeleverd. Ben erg benieuwd hoe het weatheren straks met dit project mij afgaat. Dat vind ik altijd leuk om te doen en dat is met deze projecten ook erg goed mogelijk.
 
Sorry dat ik onduidelijk was. Maar schaam je niet, dit gebeurd bij meer bouwers, ik heb een keer een foto gezien van een gerestaureerde Panzer III waarbij ze 1 track verkeerd om hadden gemonteerd. Meng presteerd het om in de bouwbeschrijving van de Char 2C ze beide verkeerd om te laten zien.

Als ik zie hoe de tracks eruit zien, heb ik het volste vertrouwen in je afwerking.

Peter
 
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu de constructie/bouw voor zover klaar is komt het tweede gedeelte eraan. Ik ga hem natuurlijk weatheren. Zoals jullie kunnen zien heb ik er wat extra details bij aangebracht. Zoals trekstangen zeilen en wat hout om onder wielen te leggen bijvoorbeeld.

De voorste lier nog uit resin.

attachment.jpg

En ik heb een test gedaan om modder op de tracks aan te gaan brengen met plamuur van Alabastine.

attachment.jpg

Moet nog veel werk verzet worden met het weatheren maar het is leuk om te gaan doen.
 
Nu de bouw klaar is ga ik beginnen met het model te weatheren. Als eerste stap ga ik de tracks voorzien van modder. Ik doe dat met behulp van plamuur. Makkelijk en goed verkrijgbaar en prima hechting erop.

Foto is een beetje bewogen maar er is te zien dat ik de plamuur met beetjes aanbreng op de tussenliggende tracks. Gewoon met behulp van een smal mesje en lekker aanbrengen zonder na te denken immers in het scht is de modder ook niet mooi strak maar eerder toeval en ruw.

attachment.jpg

Met een ander mesje trek ik de hoger gelegen plamuur strak over de opliggende richels van de tracks. Dit is wel een vereiste omdat door het rijden de modder automatisch gelijk trekt met deze richels en dus nooit hoger kan gaan zitten dan deze richels.


attachment.jpg

De uitstekende richels zijn nu weer goed te zien zoals het ook behoort.

attachment.jpg

Met een wattestaafje de plamuur erin drukken geeft een natuurlijke indruk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
En zo kunnen we zien dat de tractor hard heeft gewerkt en nodig moet worden gepoetst. Hiermee is dit project klaar want ik ga niet meer weatheren erop omdat het dan voor mijn smaak " overdone " wordt. Immers er hoeft geen roest op te komen omdat dit model nog niet lang in dienst is en slijtage sporen zitten er genoeg op want de overige sporen zitten onder de modder.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Deze kit van Mirror models is een echte aanrader. Enorm mooie details en een uitstekende bouw instructie met mooie aanvullende materialen erbij in de kit zoals touw met draad en resin met PE geven deze kit een perfecte basis om vele mooie dingen mee te kunnen doen. Of het nu als eyecatcher is voor een diorama of als stand alone...het blijft een uitdagende kit. De gekozen tracks constructie had voor mijn persoonlijke mening beter gekund maar dat is een smaak kwestie. Pasvorm is prima al zul je sommige onderdelen zelf moeten bijwerken voor een perfecte match in het geheel maar dat hoort bij onze hobby erbij. Kortom als je deze kit wilt gaan doen dan niet laten liggen en begin ermee maar als eerste kit voor een newbie is deze kit wellicht nog een stap te ver wegens de vele kleine onderdelen in deze uitmuntende kit.



Pasvorm= 8

Details = 10

Kit verpakking en verzorging= 10

Bouw instructie= 10

Overal score= 9


EINDE PROJECT
 
Hij ziet er zeer geslaagd uit ;)
De modder kon misschien iets meer kleurvariatie hebben (natte en droge modder..), Maar iedere modelbouwer heeft zo zijn eigen voorkeur...
Prachtwerk hoor anders Applaus
 
Hij ziet er zeer geslaagd uit ;)
De modder kon misschien iets meer kleurvariatie hebben (natte en droge modder..), Maar iedere modelbouwer heeft zo zijn eigen voorkeur...
Prachtwerk hoor anders Applaus

Ik heb ook over nat modder nagedacht. Het is in verhouding relatief simpel om dat ervan te maken.Ik vond de droge vorm ook mooi en dus moest ik een keue maken. Zijn beide mooi om te zien. Bedankt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan