Hoofdsponsor

1/35 U.S.Army Recovery tractor [DONE]

Aan weerszijden van de onlangs geinstalleerde zitplaats komen de eerste kleinere details erop. Dit zijn twee koffers. Deze worden uiteraard ondersteund. Hiervoor is er weer PE aanwezig. Elk van deze twee plaatjes moest 90 graden gebogen worden. Een letterlijk klein kunstje. Maar viel goed te doen met twee mesjes.

attachment.jpg


Op beide leuningen zien we de twee kleine PE plaatjes zitten. De zitplek liet zich verder prima monteren al moest ik wel een kleine ondersteuning in het midden eronder erbij maken. Daar was in de kit niet aan voorzien. Aan de rugleuning zien we de tank zitten.


attachment.jpg

De carterplaat. Deze dient voor bescherming van de onderzijde van het motorblok.

attachment.jpg

attachment.jpg

En nog wat overzichts foto`s. Voor de bestuurder plaats is ook het luchtfilter nu geplaatst.

attachment.jpg

Aan de zijkanten zitten nu ook beschermplaten aan de voorzijde plus de koplampen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En nu naar het wat moeilijker gedeelte en dat zijn de tracks. Deze bestaan uit 72 schakelstukken welke ieder nog eens uit drie onderdelen bestaan..Flinke tijdrovende klus...
 
Ron man je tovert toch steeds weer prachtmodellen uit je dozen he ;)
 
Ron man je tovert toch steeds weer prachtmodellen uit je dozen he ;)

Dank je wel. Hoewel mijn modelbouw hart al enige tijd ligt bij full scratchbouw is een kit zalig om te doen. Ik heb nog een andere zalige kit hier liggen van miniart. Maar ook nog een ander full scratch project in de planning. Ik moet hierover snel een besluit gaan nemen want ze lokken allebei.
 
Speciaal projectje, maar het resultaat ziet er al goed uit ;)
 
Speciaal projectje, maar het resultaat ziet er al goed uit ;)

Ja is best wel een mooie kit. Doch voor de beginner is het waarschijnlijk niet de kit om mee te starten vanwege de vele klein delen.
 
Hey,

Tot nu toe heb je een prachtig resultaat bereikt. Ik vermoed wel dat je hem in de huidige staat wel wat gaat verweren, dat vraagt erom om eens goed aangepakt te worden. Ik volg......in stilte.😉
 
Hey,

Tot nu toe heb je een prachtig resultaat bereikt. Ik vermoed wel dat je hem in de huidige staat wel wat gaat verweren, dat vraagt erom om eens goed aangepakt te worden. Ik volg......in stilte.😉

Ja ze gaat nog verweerd worden. Ik maak haar eerst in nieuwstaat zoals ook in het echt.
 
mooi zeer mooi is niet echt mijn ding maar toch vind ik het mooi zeker omdat er techniek in zit
Marc
 
Zeer mooie build. Heerlijk om naar te kijken.
Heb je trouwens zijn nieuwe kits gezien? Op http://www.lzmodels.com/ heeft hij (het is dezelfde eigenaar) 3 rollers en een scraper om achter deze tractor te hangen.
Maar ook zonder wordt dit een kunstwerkje.

Peter
 
Zeer mooie build. Heerlijk om naar te kijken.
Heb je trouwens zijn nieuwe kits gezien? Op http://www.lzmodels.com/ heeft hij (het is dezelfde eigenaar) 3 rollers en een scraper om achter deze tractor te hangen.
Maar ook zonder wordt dit een kunstwerkje.

Peter

Ja er komen mooie kits vandaan. Voor zover mijn info juist is is het een Iers bedrijf welke haar kits na ontwikkeling in eigen beheer laat spuiten en verpakken in China. De prijzen zijn fijn en de details zijn uitstekend. De pasvorm is wat lastiger maar daarom is het ook een hobby.
 
De constructie van de tracks is een wat moeilijker klus. De pasvorm hiervan is niet goed helaas. Althans je kunt de tracks prima in elkaar monteren, daar ligt geen probleem. Doch zonder hulpmiddel gaat het vrijwel niet.

De constructie van de tracks gaat een stuk gemakkelijker als je de twee draagarmen van iedere schakel plaatst op dubbelzijdige plakband.

attachment.jpg

In bovenstaande foto zien we in de bovenste helft de twee draagarmen op dubbelzijdige plakband liggen. Nu kunnen ze niet meer verschuiven tijdens de montage. Je klikt deze twee delen in elkaar zonder te lijmen. Daarna lijm je wel de buitenplaat erop vast. Zo blijft het allemaal beweegbaar althans dat is de bedoeling.

In de onderstaande foto is de buitenplaat los te zien.

attachment.jpg


attachment.jpg

Een hele flinke klus waar ik wel een dikke week op heb gewerkt om alleen deze tracks samen te stellen. Met reserve tracks erbij zijn het meer als 76 stuks.

attachment.jpg

En daarna moesten deze delen aan elkaar gemonteerd worden. Later zou blijken dat er een betere manier is om de tracks samen te stellen.

attachment.jpg

Niet allemaal passen ze goed op of in elkaar. Sommigen geven meer speling als anderen. Maar ze zijn wel beweegbaar.

attachment.jpg

Dit is een zware klus waar je veel geduld moet inzetten. Benieuwd hoe het gaat aflopen...

attachment.jpg
 
En die moeten nog geverfd worden ? gaan die dan niet aan elkaar kleven ?
 
Ik zag dit topic al vaker voorbij komen maar net had ik 20 minuten om het helemaal door te nemen. Wat heerlijk dat je (volgens mij nog meer dan we van je gewend zijn) alles uitlegt wat je doet. Het is echt een topic om vanaf de eerste post te lezen en is als zodanig erg leerzaam.

Zet een begenadigd scratchbouwer een gedetailleerde kit op z'n tafel, en je krijgt een (voorlopig) resultaat waar zo goed als niets op aan te merken is. De kleuren van het blok: zelfs als er geen voorbeeld te vinden zou zijn op foto's of in de literatuur, dan nog... wie zegt dat het er niet was? Ik kan mij voorstellen dat de motorinrichting van dit exemplaar op enig moment vervangen is wegens een getordeerd of gebroken onderblok of iets dergelijks... De fabriek zou dan best een ongespoten exemplaar kunnen toesturen ter montage. Dat maakt voor mij de keuze niet onrealistisch. Als je überhaupt al realisme nastreeft; dat is natuurlijk ook gewoon aan jouzelf.

Wat ik niet kan zien is of je rekening hebt gehouden met de kleurafwijkingen die op schaal kunnen optreden, met andere woorden is de olive drab niet te donker? In het bijzonder nu je ook nog gaat verweren, wat de tint normaal gesproken nog iets donkerder gaat maken. Als je het kleurafwijkingen-principe uit het oog had verloren, kun je de kleuren lichter maken met bijvoorbeeld een heel klein beetje witte olieverf. Indien meer info gewenst is, laat maar weten.

Al met al, chapeau hoe je tot nu toe bezig bent.
 
En die moeten nog geverfd worden ? gaan die dan niet aan elkaar kleven ?

Ja. Maar dat is niet erg. Van oorsprong heeft de kit voorzien dat de tracks beweegbaar zijn. Maar dat werkt helaas niet naar behoren. Ik heb de tracks met erg veel moeite aan elkaar kunnen monteren op de tractor. Goed uitgedacht maar helaas ( althans bij mij ) flippen ze steeds uit elkaar tijdens het samen monteren op de wielen. Op een moment was ik het zat en heb ze een voor een aan elkaar gemonteerd en ook direkt vast gelijmd. Ik ga er toch niet mee rijden dus is het voor mij geen probleem. Verder sluiten de tracks niet allemaal netjes tegen elkaar aan op de wielen. De speling valt niet erg op maar is er wel. Gelukkig heb ik er wat plannen mee voorzien zodat het allemaal erg mee valt. DOch ik moet voor mij helaas bekennen dat de tracks minder zijn als de rest van de kit. Maar ik kan daar wel mee leven.
 
Ik zag dit topic al vaker voorbij komen maar net had ik 20 minuten om het helemaal door te nemen. Wat heerlijk dat je (volgens mij nog meer dan we van je gewend zijn) alles uitlegt wat je doet. Het is echt een topic om vanaf de eerste post te lezen en is als zodanig erg leerzaam.

Zet een begenadigd scratchbouwer een gedetailleerde kit op z'n tafel, en je krijgt een (voorlopig) resultaat waar zo goed als niets op aan te merken is. De kleuren van het blok: zelfs als er geen voorbeeld te vinden zou zijn op foto's of in de literatuur, dan nog... wie zegt dat het er niet was? Ik kan mij voorstellen dat de motorinrichting van dit exemplaar op enig moment vervangen is wegens een getordeerd of gebroken onderblok of iets dergelijks... De fabriek zou dan best een ongespoten exemplaar kunnen toesturen ter montage. Dat maakt voor mij de keuze niet onrealistisch. Als je überhaupt al realisme nastreeft; dat is natuurlijk ook gewoon aan jouzelf.

Wat ik niet kan zien is of je rekening hebt gehouden met de kleurafwijkingen die op schaal kunnen optreden, met andere woorden is de olive drab niet te donker? In het bijzonder nu je ook nog gaat verweren, wat de tint normaal gesproken nog iets donkerder gaat maken. Als je het kleurafwijkingen-principe uit het oog had verloren, kun je de kleuren lichter maken met bijvoorbeeld een heel klein beetje witte olieverf. Indien meer info gewenst is, laat maar weten.

Al met al, chapeau hoe je tot nu toe bezig bent.

Het blok is in de kit voorzien van dezelfde kleur als de rest dus olive. Maar ik heb het blok gewoon naar mijn gevoel zo gekleurd. Dat omdat het kan. Ik geef graag altijd een beetje mijn persoonlijke tint in een project hoe dan ook. Het blok kan inderdaad vervangen zijn geworden dus dat is een goede aanvulling. De algemene kleur is inderdaad voorzien van een iets lichtere tint. Maar ik ga hem na voltooing weatheren en dan komen er toch al filters bij kijken. Het zal dan vanzelf lichter worden ivm stof weathering. Dank voor het compliment.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan