Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat je daar toch redelijk met de spoed zit. Let wel het blijft modelbouw en geen echte.
Ron, dat skeeuwen met heet water is een goed besluit. Wat ik hier aan zou willen toevoegen is van hout of metaal een mal maken waarin je deze boven de fluitketel kunt houden en klemmen om zo de vorm gelijk te krijgen.
 
De schroefbladen zijn gescrewd. Dit heb ik gedaan door de ABS bladen in heet water te dopen en ze te buigen met de hand. Ik heb ieder blad 15 seconden in het ietwat kokende water gedoopt met een tangetje. Daarna snel eruit halen(ze koelen erg snel af)en dan buigen.Het buigen gaat erg goed verder.

Ik heb de screwhoek met het oog ingeschat op een foto van het achterschip,meer had ik niet ter beschikking voor deze klus.

P1010001_goed%7E8.jpg

Hier liggen de 14 bladen dan.We kijken tegen de achterzijde aan.

P1010002_goed%7E9.jpg

Ik heb voor iedere schroef eerst een blad gebogen en daarna de resterende bladen na het verwarmen daartegen gehouden.Zo had ik een mal ervoor(in antwoord op Rik zijn voorstel).

P1010003_goed%7E8.jpg

En dit keer zijn ze goed geskrewd en staan ze in de juiste hoek met de juiste spoed.

Ze liggen alleen voor de foto hier verkeerd om,anders kreeg ik ze niet goed gelegd door de kromming erin.

Ze komen in het rode gebied geplaatst.

P1010004_goed%7E6.jpg

De screwhoek.

P1010006_goed%7E5.jpg

P1010007_goed%7E6.jpg

Zo lagen ze er eerst bij.........

P1010017_goed%7E1.jpg

En zo liggen ze er nu bij............

P1010018_goed%7E3.jpg

P1010017_goed%7E2.jpg

Ron.
 
Bedankt voor de foto`s, dit kan ik later toepassen bij de Emma.

Ron.
 
Een staaltje techniek van de bovenste plank, dat noem ik zo..
Ron, moeten die schroefbladen zo schuins zitten op hun as.???? :huh:Sorry hoor, 'k en er niets van...alleen eventjes iets meer willen weten......of heeft het iets te maken met een spoedstand van de schroeven.
groetjes
Ward
 
Zijn die om vijandelijke torpedo's weg te blazen ofzo ? :)
 
Een staaltje techniek van de bovenste plank, dat noem ik zo..
Ron, moeten die schroefbladen zo schuins zitten op hun as.???? :huh:Sorry hoor, 'k en er niets van...alleen eventjes iets meer willen weten......of heeft het iets te maken met een spoedstand van de schroeven.
groetjes
Ward

Yep,dit hoort zo. Scheepsschroeven met 7 “Geskewde” bladen voor de Typhoon. Bedoeld voor schepen met een verhoogd risico voor trillingen en cavitatie. Toegepast op vliegdekschepen en onderzee boten. Dit is vooral te herkennen aan de tip van de bladen,deze zijn altijd geknikt. En het blad zelf loopt in een kleine spiraal vanuit de as naar de tip toe.

De schuine stand van de bladen (zeg maar zoals ze in de schroefas zijn gemonteerd) noemen we de hoek van de bladen. Bij geavanceerde schepen zijn deze verstelbaar vanuit de stuurhut(hydraulisch of mechanisch).

Verder kunnen schroeven ook schuin naar beneden in de schroefas zijn gemonteerd,hierbij maakt de tip van het blad een eerdere waterverplaatsing als de rest van het blad. Dit noemen we schroeven met een lage cavitatie. Meer bedoeld voor oorlogsschepen waarbij de motoren lage toerentallen hebben.

En dan kunnen de schroefbladen ook breed zijn met een afgevlakt bladtip uiteinde. Deze zijn bedoeld voor straalbuizen.

Dan zijn er nog schroeven met 4 of 5 bladen die een erg grote oppervlakte hebben.Dus de bladen zijn vrij breed. Bedoeld voor snelle politie schepen,torpedo boten e.d. waarbij ook hier de motoren dan lage toerentallen hebben. Deze geven een grote waterverplaatsing.

En dan nog twee bladige schroeven met een klein blad en een vrij grove spoed. Meer bedoeld voor snellere boten zoals speedboten of snelle jachten.

Enz.... enz.....

Ron.
 
Een stapje verder met de schroeven.

De eerste serie van de bladen zijn in de onderste foto ingesmeerd met kontaktlijm en liggen te drogen.

P1010001_goed%7E9.jpg

Ook de schroefas is voorzien van kontaktlijm in de snedes.

P1010002_goed%7E10.jpg

Nadat de kontaktlijm was gedroogd na enkele minuten hoefde ik alleen maar de bladen erin te steken en aan te drukken. Ze zaten meteen vast.Ook zien we dat ik wel nog de zaagsnedes moet gaan dichten met een beetje plamuur,maar dat is geen nood.

P1010003_goed%7E9.jpg

En zo is dan de stuurboord schroef in ruwbouw klaar.

P1010004_goed%7E7.jpg

En een dryfit geeft er een beetje idee aan hoe het gaat uitzien.

P1010007_goed%7E7.jpg

Ook vallen de mooie romp lijnen op in de onderstaande foto`s...

P1010008_goed%7E5.jpg

Goed kijken om de bladen te zien.

P1010011_goed%7E3.jpg

P1010012_goed%7E6.jpg

P1010014_goed%7E2.jpg

P1010016_goed%7E3.jpg

Nu ga ik de bakboord schroef maken en dan worden ze beide geplamuurd en in de primer gezet.
Mits ik er de tijd voor krijg ivm de studie.

Ron.
 
Weer een mooie update.
En de pasvorm is perfect te noemen.
Ook een mooi zicht zo.

Erik.
 
Dat ziet er goed uit Ron, de spoed ziet er ook realistisch uit Applaus
 
Zeer mooie update en uitleg hoe je dit maakt, en het ziet er geweldig uit, niets op aan te merken.
 
knap ron maar je hebt al een paar keer kunnen oefenen op je vorig project .
 
Het aandrijf gedeelte is klaar voor montage. Dit wordt alweer de laatste stap in de montage en samenstelling van de romp. Er rest alleen nog het monteren van de toren en het gaan construeren van de standaard. Nog enkele weekjes en dan is dit project klaar.

Als eerste de twee achterste duikroeren. Gemaakt van balsahout en geplamuurd. Zwart gespoten,geseald en voorzien van een licht wit filter.

P1010002_goed%7E11.jpg

Verder heb ik met wasbenzine wat tipjes in het net opgedroogde filter aangebracht zodat het zout wat beter tot zijn recht komt hierop. Dit is beter te zien in de onderste foto.

P1010001_goed%7E10.jpg

De schroeven zijn voorzien van zwart en zilver. Het zwarte gedeelte stelt de vaste aandrijfas voor van elke schroef, en aan het uiteinde zit dan de schroef zelf.

P1010003_goed%7E10.jpg

Ook hier weer zouten op de vaste as.

P1010004_goed%7E8.jpg

De voorzijde.

P1010005_goed%7E7.jpg

En zo komen ze in de straalbuizen te zitten. De schroeven zijn dan bijna niet meer goed te zien,omdat ze verstopt zitten erin.

P1010006_goed%7E6.jpg

De voorlaatste stap wordt de standaard.

Ron.
 
Die schroeven zijn erg mooi geworden, niets van te zeggen. Maar is de kleur wel juist? Ik dacht wel dat het niet brons was, maar dat het zilver een veel donkere kleur heeft. Een beetje zoals gunmetall van Gamesworkshop dat heeft. Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar het blijft stof tot nadenken. ;)
 
Inderdaad Rik. De schroeven zijn bij de Typhoon niet bronskleurig. Ze zijn aluminium kleurig met een soort bronze tint erin. Dit is misschien op te lossen door ze lichtjes te voorzien met een geel filter. Dit is nog een mogelijkheid om te overwegen.
Het kan nu nog in ieder geval...:ph34r:

Ron.
 
Ziet er weer perfect uit Ron !
De laatste loodjes :ohmy: komen er aan...
 
Knap Ron over de kleur kan ik niet oordelen, dat is jouw spesialiteit ;)
 
Vandaag zijn de schroeven voorzien van een geel filter en heb ik er met drybrush nog wat brons overheen gedaan. Het effect is net zichtbaar. De schroeven zijn inmiddels ook al definitief gemonteerd en morgen wil ik dan de achterste duikroeren gaan monteren.
En inderdaad Wim,het zijn de laatste loodjes alweer. Ik heb de schroeven dus nu iets meer aangepast,Rene. Dat was een goed voorstel van Rik.

Ron.
 
Zo,vandaag weer goed kunnen doorwerken aan dit project. De straalbuizen zijn helemaal gereed en gemonteerd. Evenals de achterste duikroer vlakken die nu zijn gemonteerd. Verder is de standaard nu ook helemaal klaar. Rest nog een klus....het huwelijk.

De standaard, dat is een avontuur op zich geworden. Ik heb in het begin van dit project in de binnenzijde twee PVC buizen aangebracht op de schotten om de standaard te maken met twee onder de romp geplaatste ronde steunen. Dat was mijn bedoeling althans. Doch nu de romp geheel klaar is,heb ik daar geen vertrouwen meer in gekregen. Zuiver om de krachten van de romp hierop.

De lengte van dik twee meter en 34 centimeter en het gewicht van ca. 8 kilo nu (ruw gemeten met twee man ) kunnen de romp na een tijd laten doorbuigen op deze twee steunen. Dat wil ik beslist niet. En daarom had ik deze week besloten om toch een " gewone " standaard onder haar te plaatsen. Wel zitten de twee PVC buizen in de romp gemonteerd zodat er later altijd nog op eigen verantwoording deze methode kan worden toegepast,al raad ik dit zeer af. De nieuwe standaard is gemaakt van MDF en ook mooi zwart gespoten met aan weerszijden de naam van haar groot aangebracht op een gepolijst dik aluminium bord.

Deze standaard is erg stevig geworden en versterkt haar gestalte enorm. Uiteraard komen hier nog foto`s van.

Kortom mensen.....dit project is vrijwel gereed nu. Het einde staat voor de deur.

Nog een update te gaan......

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan