Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
school ron ? wat ben je aan het leren als ik dat vragen mag

Omdat ik mij in ICT wil gaan verdiepen, moet ik nu eerst communicatie vaardigheden gaan leren. Deze curcus duurt ongeveer een maand.

Ron.
 
De eerste stappen in het weatheren van de romp.

Ik heb eerst de onder en bovenzijde van de romp voorzien van een lichtgrijs filter om de zouten te simuleren op de droge romp. Het filter heb ik vervolgens met een schone kwast gedept om de waaier vormen erin te krijgen. Deze kwast had ik uiteraard eerst gedempt in schone wasbenzine.

P1010002_goed%7E8.jpg

P1010007_goed%7E5.jpg

Daarna ben ik als eerste begonnen om de vloedgaten te verweren. Hierbij heb ik eerst een dunne laagje lichtgrijs aangebracht onder de openingen.Niet verdund.

P1010008_goed%7E4.jpg

Daarna mijn potje roestkleur erbij genomen.

P1010010_goed%7E2.jpg

En met een kwast gedoopt in schone wasbenzine,een likje hiervan aangebracht over het grijze streepje. Doordat de kwast verzadigd is met wasbezine loopt de roestkleur meteen wat uit.

P1010012_goed%7E4.jpg

Om daarna met drybrush strepen naar beneden te trekken als zijnde opgedroogd restwater uit de vloedgaten.

P1010023_goed%7E0.jpg

P1010025_goed%7E1.jpg

P1010028_goed.jpg

P1010029_goed%7E1.jpg

P1010034_goed.jpg

Ron.
 
Vanaf het opstarten van mijn site in December 2009 heb ik tot nu toe 14.769 bezoekers gehad,waarvan 1341 regelmatig terug kerende. Gemiddeld zijn er 150 bezoekers per dag op de site. Ik ben hier erg trots op en wil hierbij mijn dank uitbrengen aan alle bezoekers.

1: Nederlandnl 68,8%
2: Belgiëbe 17,3%
3: Duitslandde 6,5%
4: Verenigde Statenus 2,8%
5: Onbekendxx 0,9%
6: Zwitserlandch 0,8%
7: Italiëit 0,5%
8: Frankrijkfr 0,4%
9: Finlandfi 0,3%
10: Portugalpt 0,2%
11: Denemarkendk 0,2%
12: Ruslandru 0,1%
13: Groot britanniëgb 0,1%
14: Ierlandie 0,1%
15: Tsjechië

Crawlers en BOT`S nemen ca. 6.25 % voor hun rekening.

Bedankt mensen. Ik vind dit hartverwarmend ^^

Ron.
 
dat is een mooi rezultaat ron je side bedoel ik 150 man per dag is niet wijnig.

dan de verwering/ ziet er weer netjes uit al vind ik het iets overdone maar dat kan ook aan de foto liggen want het is een grote sub en op een foto lijkt hij veel kleiner wat het overdone een beetje vergroot ik bedoel de roest uit de spuigaten.

maar doe rustig verder want als bouwer heb je daar een betere kijk op. ziet er goed uit
 
Dat ziet er weer machtig uit Ron Applaus , we zijn dat van jou natuurlijk niet anders gewoon ;)
 
dat is een mooi rezultaat ron je side bedoel ik 150 man per dag is niet wijnig.

dan de verwering/ ziet er weer netjes uit al vind ik het iets overdone maar dat kan ook aan de foto liggen want het is een grote sub en op een foto lijkt hij veel kleiner wat het overdone een beetje vergroot ik bedoel de roest uit de spuigaten.

maar doe rustig verder want als bouwer heb je daar een betere kijk op. ziet er goed uit

Het is een gemiddeld cijfer hoor:$.

Het weatheren kan best in jouwn ogen overdone zijn. Dit is een smaakkwestie. Maar het weatheren is toch niet zoveel. Immers de rubberen tegels op zich roesten niet. Nadat de vloedgaten klaar zijn hoef ik alleen nog de luiken ietwat van roest te voorzien en dan is de romp klaar. Zoveel kan er ook niet geweatherd worden aan de Typhoon.

Ron.
 
Eindelijk is dan het weatheren begonnen, het model gaat er meer van leven, erg mooi ! !!
 
Wow Ron, ik heb even moeten missen doordat ik met de verbouw bezig was..... Pfff even een drietal pagina´s gevuld.

Gefeliciteerd met de bezoekers op de site, Echt geweldig resultaat. Ik houd het bij mij ook altijd in de gaten. Toch leuk als je dat ziet he. :)

Toch heb ik nu even geen opbouwende kritiek en kijk gewoon weer naar het verweren. En zeker weer ter lering, zoals je weet, de Kd gaat dus ook ter verwering. De knoop is door.....
 
Ja,het heeft ook een week bijna stil gelegen. Ik ben begonnen aan de studie ICT en dat kost mij een halve dag momenteel.Ik ga hiervoor iedere dag naar school. Nog twee weken en dan is deze basis afgerond.

De romp is wel inmiddels afsloten ivm het weatheren. Zoals bekend is er niet zoveel te weatheren aan. De vloedgaten en de beide luiken zijn eigenlijk de bikvangers voor dit onderdeel.

Ik ben gisteren begonnen aan de beide schroeven. De kegels zijn klaar(punt afgeschuind en de stam in de primer). En voor de eerste schroef heb ik de 7 bladen inmiddels uit ABS gezaagd met de figuurzaag. Als ik voor de tweede schroef de bladen heb eruit gezaagd kan ik weer een update plaatsen gaan.

Het einde komt wel al langzaam inzicht,dat wel.

Ron.
 
Een kleine update.

Eerst enkele plaatjes van de weathering tot nu toe.Alhoewel er niet zoveel meer gaat bijkomen omdat de Typhoon nu eenmaal niet zo`n bijzonder monster is dat ze helemaal ten onder gaat in de roest door de rubberen mantel.Het bestaat meer uit zouten en een beetje roest.

Het achterste luik.

P1010001_goed%7E7.jpg

Het boegluik.

P1010006_goed%7E4.jpg

Het achterschip tot nu toe.

P1010010_goed%7E3.jpg

Bijna midscheeps.

P1010012_goed%7E5.jpg

Bovenop het achterschip.

P1010013_goed%7E1.jpg

Stuurboord voorschip.De zouten heb ik onregelmatig aangebracht.Maar worden door mijn camera extra belicht.


P1010015_goed%7E2.jpg

Stuurboord achterschip.

P1010016_goed%7E2.jpg

En het begin met de schroeven.

De kegel heb ik gemaakt van rond vurenhout.Voorzien van porienvuller en een laag primer om beter te kunnen aftekenen.

De bladen zijn uit een strip ABS kunststof met de figuurzaag gezaagd.

P1010017_goed%7E1.jpg

De spoed heb ik met het oog ingeschat. Daar zijn helaas geen gegevens over.Wel heb ik uiteraard als voorbeeld het origineel genomen.

P1010018_goed%7E2.jpg

Ron.
 
Alweer heel erg mooi, man.
Het is wellicht niet eenvoudig om de afstanden van die rotorbladen perfekt gelijk te krijgen, of heb je daar trukje voor ?
 
ron je gaat deze dame onderhand moeten missen dus geniet er nog ff van. ziet er keurig uit
 
@ Ron , ik heb ergens een methode om een schroef te maken, heb dit eens op een 3 blads schroef toegepast met mooi resultaat. Zal eens een tekening voor 7 blad maken want is niet gemakkelijk uit te leggen.
 
Ik heb in gedachten om met de dremel sleufjes erin te gaan frezen om daar de lipjes in te monteren. De bladen moet ik nog eerst gaan " skewen "in heet water,dat is het nauwkeurigste werk hierin. Hierbij doop ik ze in het kokende water waardoor ze zachter worden. Dan kan ik ze draaien in de juiste vorm en hoek.

Ron.
 
http://isola2.blogspot.com/2010/04/schroef.html Ron heb even een voorbeeld van 6 blads als tekening gemaakt ( zeven is te mooilijk om te tekenen :laugh: ) als je zo een aantal schijfjes uit MDF of multyplex uitzaagd en deze op een as schuift , kun je ze T.O.Z.V. elkaar naar links of recht verschuiven en zo de spoed maken , als je de vorm ongeveer hebt de verschillende schijjes op elkaar lijmen en daarna in vorm vijlen en schuren. Zal nog trachten een 3D tekening te maken als je de afmetingen doorgeeht kan dat zeer nauwkeurig
 
Rene,hartstikke bedankt voor jouw voorstel. Ik begrijp de werkwijze ervan. Alleen ligt er bij mijn constructie hiermee een probleem. De stam( lees as)van de kegel is een geheel en passend gemaakt op de draadeinden welke uit de romp steken nu. Om jouwn systeem toe te passen zou ik de stam door moeten zagen om de schijfjes ertussen te plaatsen,dan past de stam niet meer op het draadeind welke diep erin gaat.Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik ermee bedoel.Neemt niet weg dat ik dit systeem wel een enorme goede vondst vindt.Ik ga dit wel toepassen op de Emma Maersk.Daar is de schroef namelijk erg groot in diameter en loopt de stam ook gelijkmatig door,in tegenstelling tot de Typhoon nu.

Dus wat jouwn voorstel betreft kan ik alleen maar schrijven dat ik dit een uitstekende manier vindt voor mijn volgend project.Voor de Typhoon komt dit helaas te laat,daar is de constructie te ver gevorderd nu om de stam opnieuw te gaan maken.

Ik wil je wel bedanken voor dit idee,heel goed uitvoerbaar voor mijn nieuw project.Top!.

Ron.
 
Begrijp je probleem Ron , maar voor een volgend project met een grote schroef kan het zeker dienen .Heb dit zelf voor een schroef van 20 cm toegeppast naaf 4 cm, klasieke 3 blad. 5 lagen van 8 mm multyplex + een aantal schijfjes van 4 cm om de kegel van de naaf te vormen, moet nog ergens in mijn berghok liggen ga eens een foto maken waneer ik ze terug vind.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan