Dat is een goede tip René, dit ga ik onthouden. Ik had echter vandaag zin om te klussen en heb zelf al wat in elkaar gestoken.
Het is slechter dan de zakjes door een hoger zwaartepunt, dat geef ik toe, maar ik heb m'n gewichten van de klok kunnen recyceren
Doordat de accu op de plaats staat waar ook de ballast moet komen heb ik de gewichten wel sterk naar de zijkant van de romp moeten plaatsen. Het is geen zeilschip dus dit zal wel niet zo kritisch zijn en 20kg voor een 90cm lange romp zal wel stabiel liggen zekers
Een foto van het binnenwerk:
Ik heb bakjes gemaakt van aluminium L-profiel waar de gewichten net in passen. Ik heb ze gelijmd met fix all kit in de romp. De romp is geen vlak dus onder de bakjes zit veel ruimte en dus heb ik een volledige tube kit nodig gehad!
Dat is een kleine 600 gram dus dat is nog eens ballast die onder de bakjes zit. Dit zal wel enkele weken duren om door te harden maar dan komt dat nooit meer los.
De gebroken witte dingen naast de motor zijn gewichten van een oude breimachine en die heb ik er gewoon in vast gelijmd.
Dus als het meezit dan kan ik de gewichten van de klok er misschien uitnemen voor het transport en als dit toch niet goed lukt dan blijven ze er gewoon inzitten.
Ik heb de gewichten gelabeled met SB en BB omdat beide gewichten niet even zwaar zijn.
De romp licht nu ongeveer gelijk in het water maar er zal nog een extra 2 a 3 kg ballast nodig zijn. Dit zal ik doen binnen een paar weken als de fix all hard is geworden. Dit mogelijks met lood voor daken af te dichten, dit kan ik dan mooi verdelen in de boeg en in het steven.
Voor wie fix all niet kent, dit is een vergelijkbaar product als tec7.