Hoofdsponsor

Trawler [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er in mijn ogen perfect uit, is het de vernis michien die een vergeelde schijn geeft?
Kan je zonder schuren op je vernis schilderen?
 
Op de foto is het inderdaad niet te zien, ik krijg de vergeling niet op foto.
Elke keer dat ik ernaar kijk dan stoort het me, een ander stoort zich er misschien niet aan maar als het in m'n kopke zit ... :8

De vernis vergeelt ook wel lichtjes maar de railing en stuurhut zijn ook met die vernis behandeld en die zijn veel witter. De slechte verf was van Levis en die had 24 uur nodig om op te drogen en op de pot stond 6 uur dus daar was wel iets mis mee.

Ik hoop dat de verf op de vernis pakt, ik ben er niet zeker van maar het is zijdemat dus ik denk dat het wel lukt.
Schuren riskeer ik niet want dan moet ik misschien alles opnieuw schilderen...
 
Gebruik om te schilderen altijd levis, wel de beste kwaliteit, met dat purper ga ik natuurlijk geen vergeling krijgen :). Na spuiten van mijn romp met verdunde verf was deze na 3 uur al stofvrij
Wat ik wel link vind dat je gaat schilderen zonder schuren op uitgeharde vernis, maar met al die fijne strepen word schuren zonder de rest te beschadigen moeilijk. Goed ontvetten met amoniac, of mischien is wasbenzine handiger :unsure:
 
Michel,
ik had bij mij alles dubbel afgeplakt en dan lichtjes geschuurd, gewoon er 3x over met nat schuurpapiertje.
daarna bovenste tape verwijderd en verder alles afgedekt om opnieuw te spuiten.

vgr
Marc
 
Die boot van jou is echt prachtig geworden, maatje.

Om het vergelen van het wit tegen te gaan kan je ook een druppeltje blauw in de witte verf toevoegen. ;)



Droop
 
Goede tip Marc!

Merci Luc, dat van het druppeltje blauw weet ik maar ik heb het nog niet geprobeerd. Om hetzelfde soort wit te krijgen als de opbouw ga ik dat hier niet doen.
 
dag maatje,
de schipper is zeer tevreden over het schilder werk,
maar maatje ,het is een vissers vaartuig dus een werk schip,geen jacht,
maar als het vergelen u stoort,moet ge opnieuw schilderen,
ik vind het persoonlijk super en met een grooooooooote s
de groetjes, ronny
 
Merci Ronny.

Ik weet dat het een werkschip is en ik overdijf dikwijls in die dingen. Ik weet dat van m'n eigen maar het is toch al wel wat verbeterd.
Alée, dat vind ik zelf toch :)
Maar dit stoort me nu toch, vooral omdat ik weet dat die verf binnen een jaar of twee helemaal geel zal zijn en de andere witte verf niet en ik zou het graag overal hetzelfde hebben :)
 
dag michel,
overdrijven zou ik het niet noemen hoor,
het is wat ge wil bouwen,
pas van de werf zijn het jachten,
maar na een paar reizen achter de rug ho maar,is even wat anders,
ik bedoel het niet slecht hoor maatje,
ik bewonder uw schilderwerk,uw trawler is verdomme zeer strak in de verf gezet,
bouw ze maatje,groetjes,ronny
 
Dat weet ik wel Ronny, een jacht mag het niet worden. Ik heb het daarom ook met de borstel geschilderd ipv het te spuiten.
De stickers zijn er al af dus er is geen weg meer terug :)
 
Ik heb net in bad eens getest hoe ik de ballast moet verdelen. In de bouwbeschrijving staat dat het totaal gewicht 16 kg is en dat vond ik al veel om te dragen.
Nu heb ik de boot tot 17 kg belast en er moet nog zeker 2.5 kg bij dus het zal rond de 20 kg komen!
Ik heb nu al last van m'n rug gekregen om het in en uit het bad te tillen dus dit wordt wel een probleem, ik moet de boot ook telkens van de eerste verdieping naar de auto dragen als ik wil gaan varen.
De gewichten uitneembaar maken wordt ook lastig want de opening in het dek is klein en de gewichten zijn niet gemakkelijk te bereiken door de plaatsing van de accu's. Bij een volgens model moet ik daar veel vroeger mee beginnen om dit te vermijden.

Dit wordt dus een pijnpunt van de trawler.
 
Michel, kan je de ballast niet beter in zakjes doen?
Zwaartepunt ligt dan wel iets hoger, maar is ook veiliger als je zo een blok lood laat vallen op je bodem wacko
 
René, wat moet er dan in die zakjes? 10 kg zand neemt wel veel volume in of ik moet er loodbolletjes in doen maar dat kost wel veel...
Ik heb een 8kg aan gewicht liggen van een oude hangklok en wil die gebruiken, of toch een deel ervan.
Een blok lood laten vallen in de romp is inderdaad een ramp maar het gewicht zal voor het grootste deel niet meer uitneembaar zijn dus dat blijft in de romp gelijmd.
 
10 kg zand is ~ 4 lieter, lood kan je gemakkelijk versniperen, bij de oudijzer handelaar halen?
 
Dat is een goede tip René, dit ga ik onthouden. Ik had echter vandaag zin om te klussen en heb zelf al wat in elkaar gestoken.
Het is slechter dan de zakjes door een hoger zwaartepunt, dat geef ik toe, maar ik heb m'n gewichten van de klok kunnen recyceren :)

Doordat de accu op de plaats staat waar ook de ballast moet komen heb ik de gewichten wel sterk naar de zijkant van de romp moeten plaatsen. Het is geen zeilschip dus dit zal wel niet zo kritisch zijn en 20kg voor een 90cm lange romp zal wel stabiel liggen zekers :)

Een foto van het binnenwerk:

P1010849.png

P1010850.png

Ik heb bakjes gemaakt van aluminium L-profiel waar de gewichten net in passen. Ik heb ze gelijmd met fix all kit in de romp. De romp is geen vlak dus onder de bakjes zit veel ruimte en dus heb ik een volledige tube kit nodig gehad!
Dat is een kleine 600 gram dus dat is nog eens ballast die onder de bakjes zit. Dit zal wel enkele weken duren om door te harden maar dan komt dat nooit meer los.

De gebroken witte dingen naast de motor zijn gewichten van een oude breimachine en die heb ik er gewoon in vast gelijmd.

Dus als het meezit dan kan ik de gewichten van de klok er misschien uitnemen voor het transport en als dit toch niet goed lukt dan blijven ze er gewoon inzitten.

Ik heb de gewichten gelabeled met SB en BB omdat beide gewichten niet even zwaar zijn.

De romp licht nu ongeveer gelijk in het water maar er zal nog een extra 2 a 3 kg ballast nodig zijn. Dit zal ik doen binnen een paar weken als de fix all hard is geworden. Dit mogelijks met lood voor daken af te dichten, dit kan ik dan mooi verdelen in de boeg en in het steven.

Voor wie fix all niet kent, dit is een vergelijkbaar product als tec7.
 
Het herschilderen van de romp is gedaan. Ik heb de tip van Marc gebruikt, ik heb het eerst afgeplakt en dan geschuurd. Dan de tape eraf, ontvetten, terug aftapen en dan schilderen. De verf hecht heel goed en het ziet terug mooi wit, de vernis is er ook al terug op.

Ik heb ook net geprobeerd om de gewichten van de hangklok eruit te halen en dit lukt dus dan is de boot toch al een 6 kg lichter om te transporteren. ^^

Nu ga ik verder werken aan het achterste dek.
 
het doet me deugd te horen dat je opnieuw verder kan werken iplv zaken te herwerken ( schilderen ) ik weet uit eigen ervaring ondertussen dat zoiets geen leuke momenten zijn.

je gewichten zien er goed uit , en inderdaad elke kg die je niet gelijktijdig moet dragen is je rug een beetje gespaard.

succes met je verdere werkzaamheden.
vgr
Marc
 
Merci marc.

Update:

Het achterdek is al wat gevorderd:

P1010853.png

P1010854.png

P1010855.png

P1010856.png

P1010859.png

Op de witte pin bovenaan komt nog een kraan. De basis van de kraan wordt gemaakt uit onderstaande styreen plaat en styreen buizen:

P1010857.png

Dit zal wel wat werk vragen. De kleur van de kraan is normaal blauw maar aangezien m'n schip al blauw is ipv het originele rood ga ik de kraan oranjerood schilderen.

wordt vervolgd...
 
De uitrusting om te vissen, komt daar ook zo een grootte rol op om de netten te bergen? zie daar geen plaats voor, ken dat systeem niet :unsure:
 
Die rollen zitten onder het achterste dek René, op pagina 7 van m'n verslag kan je ze zien ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan