Hoofdsponsor

1/35 Stug III Ausf.G [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik bedoel eigenlijk 'afwrijven' , sorry... :P

Je kan dit inderdaad met wattenstaafjes doen maar het is beter om eventuele grote vlakken met een doekje te doen (doekje om vinger).
Je zal zien dat dit véél beter gaat omdat je dan met gevoel kan werken.
Voor kleine plaatsjes gebruik je dan natuurlijk de oorstokjes.
 
Ok, afwrijven dus :)
Ik ga m'n best doen, op een gladde laklaag zal het beter gaan dan op mijn ruwe verflaag maar dat mag de pret niet drukken. Ik had van te ver gespoten met m'n AB, nog veel leren is de boodschap ;)
 
Update:

Ik heb me een uurtje bezig gehouden met de wash te bewerken en dit is het resultaat:

Opgelet, veel foto's :)

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Het is misschien nog iets te vuil. Als er meer van de wash af moet of het is niet goed dan mag je altijd commentaar geven.
Er staat nog geen solsplus op dus ik kan het nog allemaal aanpassen.

Nu heb ik nog nooit gechipt en ik wou dat met dit model ook eens testen maar dat had ik waarschijnlijk voor de wash moeten doen zekers?
 
Ziet er al afgeleeft uit hé! Heb je nu een pinwash of een volledige wash gezet? Normaal geef ik altijd eerst een pinwash en dan ga ik over naar de chipping. Pas daarna kan je nog verder afwerken met verschillende kleurtinten van washes, drybrushen, pigmenten,.... zou ik denken? niet iedereen volgt dezelfde werkwijze, maar ik denk dat dit de meest traditionele is waar je het minst kan misdoen.
Ziet er wel niet slecht uit!

Erwin.
 
Mooi!! Allez... ik bedoel 'vuil'!... Nou ja, eigenlijk 'mooi'!
Verdikke... ik bedoel 'goed gelukt Michel!' :P


Droop
 
Merci mannen :)

Ik heb geen pinwash gedaan, enkel een volledige sludge wash. Ik heb die er wel redelijk geconcentreerd erop gezet zodat die in 1 keer goed vuil is.
Daarna kan je dan met vochtige oorstokjes of een doekje er weer wat afhalen en in de juiste richting wrijven. Het is voor mij ook allemaal nieuw.

Droop heeft er een how to van geschreven: http://www.modelbouwen.be/banners2/howto/Sludge wash.pdf

Een voordeel is dat je niet echt moet drybrushen op de boutjes enz... je wrijft gewoon de wash op die opliggende details eraf. Zo krijg je de originele kleur op de bovenkant van de bout en de rest ervan blijft vuil.

Het chippen zal ik dan maar beter laten voor het volgende model. De chips gaan veel te licht overkomen nu of ik moet deze apart een wash gaan geven maar dat ga je blijven zien vrees ik.

Aan de reacties te lezen is de wash geslaagd, toch als beginneling, dus ga ik er een laagje solsplus overspuiten om deze te beschermen.

Dan komen de houten balken aan bod.
 
Ik zou toch graag wat aan chipping doen, het is een kans om het al een beetje te leren.
Nu vraag ik me af welke kleur ik daarvoor moet gebruiken, is dark yellow een goede keuze?
 
Wat heb je gebruikt voor de basis kleur?
Dat is meestal een goed begin voor de eerste chipjes wel iets lichter gemaakt, en daarna kan je die chips een kein beetje opvullen met een donkergrijs kleurtje of een donker bruine kleur tegen zwart aan zodat je nog net een klein randje van de eerste chips overhoud.
 
Voor de basiskleur heb ik het licht grijze genomen. Ik weet niet zo direct meer wie het me heeft verteld maar de stugs waren eerst donkergeel en daaroverheen zou de camo dan geschilderd zijn.
Ik zit ook met die drie camo kleuren...
 
Tot ruwweg '44 werden Duitse tanks in met een donkergele grondverf gespoten, daarna werd het donkerrood.
Dus als je eerst chips zet in een lichtere tint van het stuk waar de chip zich bevind (zijnde grijs, groen of bruin) en die dan opvult met een donkergeel, dan zit je goed.
Die stellen schade voor aan de bovenlaag van de verf.

De grootste kan je eventueel nog eens invullen met (bijna) zwart dat je achteraf met een zacht potlood wat metaalachtig maakt.
Die insinuren dan verfschade tot op het blote metaal.

Hou de chips zo klein mogelijk en overdrijf niet (less is more)
Bekijk wat foto's en probeer te bedenken waar de schade het meest logisch is...Gebruikers van de tank kruipen er altijd via dezelfde delen op en onderdelen die veel worden vastgepakt of open en dicht gedaan slijten ook sneller, handvaten, (motor)luiken.
 
Merci voor de tips Koekie, ik heb geprobeerd ze toe te passen.

Update:

Ik heb de reservetracks gespoten en geschilderd. Ik wou ze een roestige look geven maar had dit nog niet eerder gedaan dus heb ik maar iets uit m'n mouw geschud met volgend resultaat:

attachment.php


attachment.php


Bovenstaande waren onder TL en deze is onder een gewone lamp:

attachment.php


Ik vind het geslaagd en moet het enkel nog vernissen.

Ik heb ook de stug wat gechipped en dan terug een sludje over die plekken gedaan. Hier ben ik minder tevreden over, dat ligt me niet zo goed.
Ondanks het fijne penseel kreeg ik geen fijne chips. De reserve tracks heb ik hier gedryfit:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Voila, dit was het voor deze update.
 
Mooi werk Michel !

Maar ik zou deze chips nog niet beschouwen als afgewerkt, maar eerder als basis om verder te detailleren. Schilder nu eens in het midden van de chip een ander kleur. Bvb rood voor een kras die tot op de grondlaag komt, of bruinzwart voor een roeste chip, met metaalachtig zwart heb je een chip tot op het rauwe metaal. Zorg daarbij dat je een fijn randje van je eerste chip overlaat, dit versterkt het effect van je chip.

Je hebt als grondlaag Motip-rood gebruikt, dit is ongeveer dezelfde kleur primer als degene die de Duitser op hun tanks zetten. Als je het aandurft kun je met een krasnaald een kras maken door je lak tot op deze primer.

Veel succes.

Groeten Rik
 
Merci Rik.
In het midden van de grotere chips heb ik dark yellow geschilderd en in sommige in dat geel een beetje gunmetal grey.
Op de foto's blinkt die gunmetal zodat het precies 1 kleur is.
Die gunmetal is niet goed want dat is te licht, dat moet ik vervangen door bruinzwart.

vb op de foto van het schild waar het geweer nog in moet komen zie je in de chip op de hoek wat geel.

Ik zal nog eens bekijken of ik ze beter krijg. Een kras maken ga ik niet doen al is het een goede tip. Maar omdat de verf + primer eraf kwam met tamiya tape denk ik dat ik direct op het plastic zelf zit met een kras te maken.
 
Michel even over je chips, je heb het nu precies andersom gedaan dan wat de bedoeling is ;-)

Dus de volgorde is dus eerst een chip zetten met geel (zoals in jou geval) en dan in deze chip invullen met een donkere bruine kleur zodat er net een randje geel overblijf.
En verder een goede kwast ( maat 000) met een scherpe punt gebruiken
 
Oei, ik dacht al dat er iets niet juist was. Ik neem deze tips mee naar een volgend model mannen, deze laat ik nu maar zo.

Update:

Ik heb met pigmentpoeders aan het kliederen geweest om de tank modderig te maken. Er is bijna een halve potje poeder op :D

De tracks heb ik ook geschilderd. Eerst wat roestig en dan een wash van pigmentpoeder met water erop en dan een drybrush met vallejo steel.
De rubber tracks moet ik hier en daar nog een beetje vorm geven maar ze liggen er al aardig op denk ik.

De foto's zijn buiten genomen.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Het rubber van de loopwielen zijn ondertussen moddervrij gemaakt:

attachment.php


attachment.php


Hier en daar nog wat bijwerken en dan rest mij nog het geweer en de houten stammen langs de zijkant.
Ik slaag er niet in om boomstammen realistisch te schilderen dus het worden waarschijnlijk echte takken van een struik
 
Michel kvind je toch echt wel goed bezig ze, ivm je chips kan je ook eens proberen dit met een stukje spons te doen, dan krijg je zowel kleinere en grotere chips in hetzelfde gebied. Ze komen ook meer realistisch over vind ik persoonlijk.

Je werk met de pigmenten ziet er ook niet slecht uit. Ikzelf worstel daar ook nogal mee, pigementen is toch nog iets speciaals.
 
Merci mannen.

Het pigmentenwerk vond ik niet zo moeilijk, ik heb wel 4 tinten gebruikt omdat echte aangekoekte modder ook kleurvariaties heeft.
Ik heb water, houtlijm en matte blanke lak gemengd tot een melkachtige vloeistof en dan dit op de tank geschilderd.
Vervolgens heb ik dan volop pigmentpoeders, alle kleurvariaties, erop gedept tot het een droog uitzicht krijgt. Je hebt best wat poeder nodig maar voor een 1/72 voor u is dat minder natuurlijk.
Indien op een plek het wat dikker mag zijn dan ga je gewoon er even over met dat melkachtig mengsel en terug deppen met die poeders.
Je kan deze altijd terug verwijderen met een vochtig oorstokje, dit zelfs na een uur nog. Ik gebruik houtlijm voor binnen en die lost op met water.
Matte lak heb ik acryl gebruikt maar het kan misschien ook enkel met houtlijm/water. Het meeste van dat sapje is water, houlijm en blanke lak niet zoveel. Dit dient enkel om te hechten en de pigmenten aan elkaar te doen klitten.

Je kan ze nu met een stug penseel wel verwijderen dus heel hard worden ze niet maar het blijft goed hangen .
 
Michel ik vind dit er goed uitzien, alles werd hierboven al gezegd en ik weet zeker dat als je de tips meeneemt naar de volgende kit er weer progressie zal zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan