Hoofdsponsor

1/35 Stug III Ausf.G [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er goed uit Michel, je camo is niet slecht hoor. Het is niet makkelijk om hem 100% te krijgen.
 
Je camo vind ik toch redelijk goed gelukt, Michel. Vooral daar je beweert dat het je eerste keer is.

Camo spuiten is inderdaad niet simpel, maar zoals je wel weet, oefening baart kunst.

Veel hangt ook af van je gereedschap : gebruik een dual action pistool, waarbij je de luchttoevoer en de verftoevoer apart kunt regelen. Zo kun je zelf regelen om heel lichte nevels te spuiten. Werk op lage druk : 1 à 1.5 bar. Als je druk niet te hoog is, kun je dichter bij het object spuiten.
Wanneer je beide goed in de vingers hebt, kun je zelfs lijntjes spuiten met je AB. Spuiten en niet snuiven ! :D:D:D

Maar dit is waarschijnlijk oud nieuws voor je ?

Groeten Rik
 
Merci Guy en Rik.
Ik heb een dual action pistool, een evolution. Het dual action systeem begrijp ik goed en daar heb ik geen problemen mee.
Enkel het verdunnen en de druk zoeken en daarbij ook nog eens de afstand tov het model is zeer moeilijk vind ik.

Als ik te veraf spuit dan is de nevel rond de camo groot maar kom ik dichter heb ik vaak iets te natte plekken die dan door de lucht uiteen worden geblazen.
Van druk heb ik getest tussen 0.6 en 1.2 bar en de verdunning tamiya verf tov verdunner 8 op 2 tot 5 op 5.
Wat ik bij deze verf niet heb is een tipdry, daar had ik bij vallejo veel last mee.

Update:

De wielen en de opbergkist zijn gespoten en gemonteerd:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


Het kanon gemonteerd:

attachment.php


Hier zie je weer de vlekken in de camo weer terug:

attachment.php


Hoe ik dat kan vermijden is me een raadsel.

Nu ga ik het laten uitharden en dan ga ik er een laagje solsplus op spuiten. Dit ga ik met een oude revell spuit doen maar ik moet nog eerst een koppel stukje bestellen voor op de compressor.

PS De aandrijfwielen zijn nog niet gelijmd zodat ik de rupsen er gemakkelijker op kan leggen.

wordt vervolgd...
 
Hey Michel, dat ziet er goed uit man! Ik vind dit zeker niet verkeerd, je moet denken dat de camo vroeger er ook maar snel in één of ander veld werd opgespoten. Dus dat was ook niet op carrosserie niveau hé ;). En trouwens, na de verwering valt er veel zichtbaar spuitwerk weg. Dus volgens mij ben je nog steeds op de juiste lijn bezig! ;)

Erwin.
 
Merci Erwin.
Het is inderdaad geen opgeblinkte bolide maar dat weerhoud me niet om het toch zo goed mogelijk te spuiten, enkel zo leer je bij denk ik.
 
Goed hoor, dat je er terug aan verder doet!
Je camo ziet er niet slecht uit, zeker niet als dit de eerste keer is.
Hou er ook rekening mee dat indertijd de tanks door de crew zelf in de juiste camo werden gezet, naargelang het gebied waar ze zich op dat moment bevonden.
Op de meeste Duitse tanks was een compressor en een spuitpistool voorhanden, maar er werd soms met borstels, takken en zelfs met de handen geschilderd.

Dus lig niet wakker van een foutje hier en daar.

Ik blijf volgen.
 
Update:

De stug heeft een laagje solsplus gehad en dan heb ik de decals erop geplakt. De naam van de stug komt niet overeen met de nummer want ik had de decal van de naam verprutst. Omdat er 4 keuzes waren heb ik er een andere naam opgeplakt. De nummers hingen er mooi op dus die heb ik laten hangen ipv deze ook te vervangen.

Dan was het tijd om een techniek te testen nl. de sludge wash. Ik heb dit al een paar keer zien verschijnen in verslagen van Droop en dat zag er altijd heel mooi uit.
Natuurlijk is Droop een expert erin en ik een groentje dus het resultaat is bij mij iets minder spectaculair :D

Als kleur heb ik donkerbruin genomen. Heel veel van de sludge heb ik er niet afgehaald want het mag best vuil zien. Ik heb het met vochtige oorstokjes wel in een aflopende richting gewreven.

Ik heb wederom veel foto's genomen en had graag geweten of dit realistisch is. Ik heb namelijk geen flauw idee hoe het er moet uitzien.

Foto's:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Op de bruine kleur zie je er nagenoeg niets van natuurlijk, op de groene kleur lichtjes maar de grijze kleur is verdonkerd en daar zie je het heel goed op.
De wash is nog niet gesealed dus kan nog aangepast worden.

Ik overweeg ook om wat blauw bij dat bruin te doen om het donkerder te maken en dan een tweede sludje doen om meer effect te zien op de bruine en groene camo kleur.

Alle commentaren zijn welkom ;)
 
Ziet er niet slecht uit, misschien iets te (rood)bruin.
Je kan er een tweede keer overgaan met een sterk verdunde wash van bruin/zwart.
Als je olieverf hebt gebruikt mag dat zeker geen probleem zijn, de eerste wash zal dan lichtjes mengen met de tweede, en zo komt het geheel bij elkaar.
 
Goeie tip van Koekie, ik zou de wash vuiler bruin maken, niet te levendig zoals deze van jou nu is. Maar je bent nog niet klaar dus ik ga er traks opnieuw met interesse voor zitten makker !
 
Hey mannen,

merci voor de reacties.

Ik kan deze wash er ook gewoon terug afhalen. Het is namelijk plakkaatverf. Dus met water is dat er terug af.
Ik zal eerst een donkere wash hierover aanbrengen en terug met vochtige wattenstaafjes bewerken en moest dat niet goed zijn was ik het er allemaal terug af en begin ik opnieuw. ;)
 
Hoi Michel,

Het ziet er zeker niet slecht uit maar ik moet me aansluiten bij Koekie.
Ik zou eerder voor zwart gekozen hebben als sludge.
Begrijp me niet verkeerd maar nu ziet het er uit alsof de rood/bruine camo-kleur in de regen is uitgelopen.
Met een zwarte slugde zal je meer contrast creëren in de dieper gelegen delen plus ook het feit dat de vervuiling veel natuurlijker zal overkomen.
Maar alles is nog mogelijk, dus met een donkerder laag erover heen zal het al heel wat beter lijken.

Al doende leert men hé. ;)

Oh ja: ik ben geen expert hoor. ;)


Veel succes!


Droop (die zeker weet dat dit een echt pareltje wordt)
 
Ger zijt wel goed op weg, moet ik zeggen
 
Ik kan niet meer toevoegen dan wat er al gezegd is.
Ik zie dat die beschermplaat waar het machine geweer in komt te zitten eraf is, als je deze terug zet lig hem dan wel plat op dak want deze plaat kon niet zelfstandig omhoog staan, dit werd gedaan door middel van een van de luiken die dan open moest staan.
 
Michel, het is absoluut nodig om over een paar tubes olieverf te beschikken teneinde de beste washes te kunnen maken. Je doet met zo'n tube een heel leven als je alleen washes doet. En ze kosten dus eigenlijk peanuts in dat geval.
 
Merci mannen.

Die plaat had ik afgebroken door er teveel druk op te zetten. Ik heb het ondertussen al terug gelijmd maar in rechte toestand.
Voorlopig laat ik deze zo staan. Moest het terug afbreken dan leg ik het plat. In ieder geval is dat een zeer leerrijke opmerking Ron.

Guy, ik heb wel olieverf liggen van winsor & newton maar dat ik degene die je met water verdund. Is dat ook goed?
Het ding is dat ik niet graag met white spirit werk omwille van de geur. Wasbenzine stinkt minder maar droogt te snel vind ik.
 
Zwarte plakkaatverf heb ik niet dus heb ik met groen, blauw en rood en geel een heel donkergrijze smurrie gemaakt en dat gebruikt.
De sludge zit erop, de komende dagen wordt het oppoetsen om een goed effect krijgen. Proberen in ieder geval :)

attachment.php
 
Het geeft een heel apart effect moet ik zeggen. Ik zou persoonlijk wel nog wat pinwashes aanbrengen hier en daar om toch net iets meer accenten te leggen op bepaalde onderdelen. Je hebt wel dat echt doffe effect verkregen nu, volgens mij als je nog wat pigementen in de hoeken duwt krijg je een heel mooi en realistisch contrast.

Ik zie je wel graag bezig Michel, je durft te doen, ook al is je model hierdoor misschien rijp voor de v...bak nadien hehe... Keep up the good work.
 
Er bestaat geurloze white spirit, die heb ik en dat werkt voortreffelijk.
 
Als je de sludge opwrijft, zorg dan dat het doekje niet te nat is, Michel.
Gewoon een beetje klamp is méér dan genoeg. ;)

Dit komt goed. ^^



Droop
 
Merci mannen.

@ Tom: Deze wash is nog niet klaar. Het is er ruw opgeborsteld en nu moet ik eerst terug het meeste eraf halen met vochtige wattenstaafjes. Nadien kan ik eventueel nog wat pinwashes toevoegen. Zonder die dingen te proberen ga je het niet leren dus elk model is nu echt leren. Bij m'n RC schip vb. durf ik niet verweren omdat ik enkele jaren bouw aan dat model en dan wil ik het zeker niet verknoeien.

@ Guy: waar vind je geurloze white spirit? Ik heb dat nog nergens zien staan.

@ Droop: Wat bedoel je met gewoon opwrijven? Ik dacht om met vochtige wattenstaafjes in aflopende richting te gaan om zo overal strepen te krijgen. Het is wel echt heel vuil nu dus ik was van zin om het meeste eraf te halen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan