Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Thanks guy :)

Zoals beloofd de foto's. Het was een hele klus om de voetenstuur-constructie aan het frame vast te maken, het voetenstuur had ik zo gemaakt dat er 2 grote en 2 kleinere "balkjes" uit staken, en deze waren niet rechtstreeks op het frame te lijmen. Dus heb ik er een heel klein plaatje op gelijmd, dat heel dun geschuurd, en dan heel voorzichtig het frame dunner gemaakt zodat het plaatje erin kon, zonder dat het frame dikker werd. Weer een geweldig duidelijke uitleg van mezelf, hopelijk brengen de foto's duidelijkheid :

Op de eerste 2 foto's is het plaatje te zien dat ik aan de balkjes heb gelijmd :





Het plaatje loopt - door het maken van een "gleuf" - gelijk met het frame. Moet nog een klein beetje geschuurd en geplamuurd worden :









En zo komt het in het instrumenten-paneel te zitten :



Zo zag het frame er eerst uit, het is nog een heel stuk kleiner geworden. Heel voorzichtig schuren met de Dremel :



Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Werkelijk topmodelbouw noem ik dit soort jobkes. GUnit.
 
Bedankt voor de leuke reacties. Ik ben blij dat ik weer thuis ben :)

Ik vind het leuk werken aan mijn Spit, alleen krijg ik het op mijn heupen van het zoeken naar de juiste tekeningen en foto's. Ik heb een massa aan referentiemateriaal, maar het is toch altijd zoeken om een idee te krijgen hoe iets er moet uitzien.

Maar tot nu toe lukt het vrij aardig, ik hoop wel dat alles netjes past, want dryfitten wordt erg moeilijk omdat ik verschillende "losse" onderdelen heb.

Groeten, Pascal
 
We zijn weer een klein stapje verder geraakt. Het voetenstuur heeft 2 "buizen" waar de voeten-beugels (pedalen) op zitten. De versie die in de kit zit heeft veel te dikke buizen :



Ik heb het onderdeeltje wat aangepast en de te dikke buizen aangepast door dunnere messing exemplaren, eenmaal gemonteerd ziet het er dan zo uit :









In de 2 gaatjes komen de pedalen te zitten, ik weet nog niet of ik die van de kit ga gebruiken, of de Aires PE-versie. De gaatjes zijn wat groot en zitten niet helemaal gelijk, dus dat moet nog aangepast worden. En het plastic buisje dat tussen de 2 langere plastic buisjes zit, hoort daar eigenlijk niet, maar het geeft wel wat meer stevigheid aan het geheel. Ik denk dat ik het maar laat zitten, het verdwijnt helemaal onder de stoel.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Pascal,

Wat ik hier zie kan onder de noemer superdetaillistisch scratchen.
Mijn complimenten voor dit mega project.

Groeten,
Swa
 
Pascal,

Wat ik hier zie kan onder de noemer superdetaillistisch scratchen.
Mijn complimenten voor dit mega project.

Groeten,
Swa
En hier kan ik me enkel en alleen maar bij aansluiten, maatje. ^^


Droop
 
Bedankt voor de leuke reacties :)

Dit is nauwelijks een update te noemen, maar ik wou het toch even laten zien. Heb wat aan de pedalen zitten werken (want die zijn een beetje aan de grote kant), de zijkanten wat dunner geschuurd, en de bovenkant eraf gehaald :



De 1/1 Spit heeft een leren riempje aan de bovenkant zitten, en dat blijft niet zo in een boog omhoog staan, maar ligt in een "neerwaartse" boog naar beneden (zoals de mond van deze smiley :) )
Dus heb ik die boog eraf gehaald, deze wordt vervangen door een stukje tape of wijn-lood :





Ter illustratie heb ik ze in het originele onderdeel gezet om het verschil te laten zien :





Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Wederom zeer leuk om naar te kijken, het echte modelbouwen !
 
Ik ben na een weekje op reis terug, en ik zie hier enorm veel veranderingen :)
Wat ben ik blij dat je terug op dreef bent, Pascal.
Jouw updates zijn echt om van te genieten ;)

......................

Maar tot nu toe lukt het vrij aardig, ik hoop wel dat alles netjes past, want dryfitten wordt erg moeilijk omdat ik verschillende "losse" onderdelen heb.

Ik weet niet of deze tip zal helpen, maar ik gebruik soms een klein drupje houtlijm om alles wat op zijn plaats te houden, hoewel dit voor hele kleine onderdelen niet altijd toepasbaar is....

Ik kijk al uit naar de volgende update :8

Groeten,
Beyond
 
Nou Pascal, je pakt het serieus aan. Ben zeer benieuwd naar de rest van het vliegtuig. Dit is bijna een volledig gescratsched model. :D
 
Indrukwekkend Pascal! Dit is prutsen voor gevorderden!
Heb je een referentiefoto waarop we kunnen zien hoe het een en ander in het echt uitziet? Ik heb wel een idee, maar hoe het er precies uitziet weet ik niet.
Alvast merci!

Johan
 
Bedankt voor de leuke reacties :)

@ Klein Lowietje : deze foto's geven een idee hoe het er moet gaan uitzien :

Spitfire_cockpit.jpg
(Dit is een foto van een Mk IX, en het zitje van de stoel is een modificatie)
Bron : File:Spitfire cockpit.jpg - Wikimedia Commons

Spitfire%20Mk16%20cockpit.JPG

Bron : Fantasy of Flight's Spitfire

Dit is een foto van een Mk XVI, maar de kleur van de stoel is correct. Hier is ook heel goed te zien dat er nog wat details op de buisjes moet komen (ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga maken), en er moeten nog wat leidingen bijkomen. Hopelijk kan ik deze week die details aanbrengen.

Groeten, Pascal

Oops, ik zie net dat de bovenste foto véél te groot is, zal het vanavond aanpassen, nu eerst gaan werken.
 
Prachtig werk wat je hier aan het neer zetten bent gaat een pareltje worden.
Ik ben benieuwd wanneer ik deze eens in het echt mag bewonderen.

Mark
 
Thanks Mark,

Dit model gaat zeker te zien zijn op onze ontmoetingsdag, ik hoop wel dat hij tegen dan gaat klaar zijn :wub: Maar meebrengen doe ik zowiezo.

Groeten, Pascal
 
Tijd voor een kleine update. De beide pedalen van het voetenstuur zijn bijgewerkt, het asje waar ze op staan is ingekort. Een dryfit :



Verder ben ik begonnen met de stick te detailleren. Hiervoor heb ik heel dun koperdraad uit een "patch-kabel" (wordt dat zo geschreven ?) gehaald. Het leuke aan zo'n kabel is dat er een aantal dunnere kabeltjes inzitten :



En die hebben dan weer hele dunne draadjes :





Zo'n draad heb ik rond het handvat van de stick gewikkeld, met dit als resultaat :







Flink wat werk, maar het ziet er toch wel goed uit hé ?

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Waw Pascal, dat zal een serieus werkje geweest zijn...
naaien met koperdraad :laugh:

Tipje: als je de koperdraad nu en dan eens, tussen je nagel van je duim, en het vlees van je wijsvinger stevig vasthoud, en de koperdraad /ijzerdraad,.. erdoorheen trekt, dan krijg je terug een mooie gladde kabel, zonder die kleine "knikken" erin....
En een gezegde uit de couture-wereld vindt ik hier wel passend, Lange draad = slechte naad ;)

One up, one to go :))

;)
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Ik zat al een tijdje te denken hoe ik de 3 lampjes ging maken. Deze lampjes zijn reservelampen voor het vizier (gun-sight). Op deze foto rechts-boven :

1090743.jpg

Bron : airliners-net

Dus heb ik een stukje sprue "gestretched", dat in de dremel vastgezet en voorzichtig beginnen schuren. Met een mesje heb ik de bolletjes van de lampjes in vorm gebracht :





Even een dryfit in een stukje strip om te tonen hoe het er gaat uitzien :





Zo heeft Aires ze gemaakt, ziet er goed uit, maar ik denk dat ze een beetje groot zijn :



Volgende stap is schilderen en dan proberen om de lampjes op gelijke hoogte in die strip te krijgen.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Hey pascal,

Heel goed bezig jong, een aftermarketsetje nog eventjes verfijnen, dit is Kwaliteit met grote K. :D;)
 
Thanks Swaken ^^ ,

Of het een verbetering is valt nog af te wachten. Het wordt nog een flinke klus om de cockpit in de romp te krijgen. Het verschil gaat pas echt duidelijk worden als de 2de (toekomstig) spit op deze schaal gaat klaar zijn, bij die 2de ga ik wel de Aires cockpit gebruiken.

De lampjes zijn geschilderd, ik ga proberen om vanavond wat foto's te plaatsen.

Groeten, Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan