Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

De lampjes zijn geschilderd en in de houder geplaatst. Het was moeilijk om er deftige foto's van te nemen omdat het zo klein is. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. De hele constructie is 1 mm breed, 4 mm lang en 3 mm hoog :







Door de lijm is de goudkleurige verf van het middelste lampje wat uitgelopen. Is gelukkig nauwelijks te zien met het blote oog. Als ik nog een dag heb zonder "shimmy op het stuur", ga ik het met wat groen bijwerken.

And God said : "Let there be green", and there was green, and what a wonderful green it was, cockpit green !! :)

Een wijs man (Peperbus) zei eens : "Kwasten geeft textuur aan plastic". Dus heb ik alvast een deel van de romp met Humbrol 78 gekwast :



Er zitten nog wat strepen in, maar die zullen met de 2de laag en de wash wel verdwijnen.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Pascal,

Fijntjes, heel fijntjes!

Groeten,
Swa
 
Thanks guys :)

Deze week nauwelijks tijd gehad om te bouwen, maar toch een beetje kunnen werken.

Net achter de stoel zit er een tankje. Bij de meeste kits wordt dit aan de binnenkant van de romp bevestigd. Maar bij een 1/1 Spit hangt het tankje in een beugel die vast gemaakt is aan het spant van de stoel en aan een heel klein "spantje" meer naar de staart toe.

Heb eerst de gegoten plastic band van het tankje geschuurd, en dan de beugel gemaakt :



Weer erg klein :





De beugel moet nog wat bijgewerkt worden, het tankje komt hier in te liggen en zit met een "strap" vast, de strap ga ik uit tape of wijnlood maken.

Wordt vervolgd.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Mijn mond valt telkens open bij het zien van zoveel passie, meer kan ik niet zeggen want ik ben geen vliegtuigbouwer met kennis van zaken. Chapeau ! GUnit.
 
Bedankt voor de reacties :)

Het instrumentenbord van de Hasegawa-kit is mooi, maar niet helemaal correct en ook nog eens moeilijk om te schilderen. Dat van de Aires-set is beter, maar dat wil ik niet gebruiken omdat ik de hele set voor één van de andere Spits wil houden. Na enige twijfel heb ik dan maar besloten om het instrumentenbord van de Aires set na te maken.
Eerst heb ik een fotocopie van het stukje plastic met de instrumenten op genomen. Links Eduard, rechts Aires :



Het PE van Aires wat ik gebruik als "mal" om af te tekenen :



Een stukje dun plasticard genomen (dikte van papier), en daar de gaatjes in geboord. De opstaande ringetjes zijn gemaakt van de vulling van een balpen. Langs de binnenkant met een boortje en vijltje uitgehold en dan dunne "plakjes" afgesneden :



En zo ziet het er uit met het stukje plasticard op de fotocopie. Er komt nog een stukje doorzichtig plastic tussen het papier en het plasticard om het glas te simuleren :



De eerste 3 ringetjes zijn gelijmd, ik hoop dat het stevig vastzit, want ik wil de ringetjes nog wat dunner schuren en de gaatjes mooi rond maken.

Dit zijn de eerste stapjes van de rest van het instrumentenbord. Het koperdraadje is een alternatief om de ringetjes te maken :



Zal nog een hele klus worden om het instrumentenbord te maken.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Zoals gewoonlijk is Pascal weer zeer inventief.
Proficiat man!
 
*diepe buiging voor zoveel oog voor detail* Ik zou er niet opkomen (of nog maar aan beginnen :laugh: )
 
Bedankt voor de reacties :)

Heb nog wat kunnen werken aan het instrumentenbord. Omdat de instrumenten niet allemaal even groot zijn, moeten de ringetjes ook een verschillende diameter krijgen. Ben dus even gaan zoeken in de "spare-box", en aangezien ik werkelijk elk stukje plastic bewaar, had ik snel wat bruikbaars gevonden.

Zoals dit, is de behuizing van een Brother labeller patroon (zoals Dymo). Hier zitten een heleboel leuke buisjes en dergelijke in, heel handig om bijvoorbeeld een pitot-buis te maken. Het materiaal is ABS :



Van boven naar onder : een wattestaafje, vulling van een balpen, stukje uit de Brother patroon, en de achterkant (dopje) van de vulling van de balpen :



En dan geeft het dit resultaat :



Even vergelijken met de Aires PE :



Nu moeten de ringetjes nog een beetje vlak geschuurd worden en de gaatjes voorzichtig wat groter gemaakt worden, maar tot nu toe lukt het vrij aardig :)

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pascal,

Zoals ik kan zien ben je vrij handig.
Ik ben benieuwt naar het eindresutaat.
Suc6 nog!!!!!!!!!
PS: misschien kun je ook eens een plug gebruik.
Dit heb ik ook eens gezien op deze of de NL forum.
Toe hebben ze het gebruikt voor patrijspoorten mee te maken.
Aangezien je die in alle maten beschikbaar zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tip John, ga ik bij een volgende keer zeker eens proberen :)

Heb nog wat knopjes en "dingetjes" op het instrumentenbord aangebracht. Het originele instrumentenbord eraf geschuurd, en zo ziet het er dan uit :





Ben trouwens 1 gaatje / ringetje vergeten, dat van de "elevator position indicator". Met dank aan Sidney de Koning voor het ontdekken van het onbrekende gaatje, zelf had ik het niet gezien.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pascal,

Het ziet er netjes uit, Ik kijk uit naar het eind restutaat.
 
Het ontbrekende gaatje / ringetje is gemaakt. Ik wou jullie even tonen hoe het eruit ziet voor het schuren :



Het ringetje lijkt nog erg hoog, dit wordt met een vijltje gelijk geschuurd met de anderen :



En even het stukje op een muntje gelegd, om een idee van de schaal te geven :



Volgende stap : schilderen.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Hey Pascal'leke,


Verdikke man, die ringetjes zijn knap gevonden hoor.
Je moet er maar opkomen, hé?

Ik ben al benieuwd naar het vervolg. ;)



Droop
 
Thanks Droop,

Ik denk dat deze ringetjes nog beter te maken zijn met een "punch and die", maar die zijn behoorlijk duur. Mijn manier is wel arbeidsintensief, maar lekker goedkoop :P

Groeten, Pascal
 
Hey Pascal, :)

Amai man, da's knap werk zeg, heel mooi gevonden om zo'n instrumentenpaneel te maken. In één woord, prachtig.;)
 
:D pascal volgens mij hebt ge echte vrouwe handjes. want dit zou ik nooit klaar krijgen met mijn kolenscheppers.

knap werk man ik volg je instilte :D
 
Zeer mooi en net resultaat Pascal :ohmy:.
Zeer inventief, die materialen die je gebruikt hebt. Daar hou ik van, dag dagelijkse dingen verwerkt zien worden in iets die een zeer mooi eindproduct zal worden..... (daar twijfel ik niet aan :): )

Fly high with this bird

Grtz,
Beyond
 
Bedankt voor de reacties ^^

Het instrumentenpaneel heeft zijn eerste kleurtje gekregen, een mengeling van zwart met donkergrijs. Heb het even op de fotocopie gelegd om te zien hoe de instrumenten er uit zien :



En de messing vloer heeft de nodige strips gekregen :





Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan