Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Pascal,
wat ga je verder met deze stoel doen? Is het de bedoeling dat hij op een lederen exemplaar gaat lijken?
 
Hey Dominiek,

Bij de 1/1 Spit is de stoel van bakeliet gemaakt, dat effect wil ik bereiken met washes en een drybrush met oranje, en diverse bruine kleuren.

Zoals op deze foto :

1_XVIseat.jpg


Groeten, Pascal
 
Deze kleur is vele malen beter Pascal. Mag ik je aanraden om nu op deze stoel aan de slag te gaan met olieverfjes ? Met Burnt umber kan je donkerder accenten leggen, met Burnt sienna kan je tinten creëren binnen de basiskleur, en met een Yellow ocre kan je later nog even drybrushen. Verder kan je met onderlinge mengsels verlicht of verdonkerd nog meer uit de stoel halen. Washes/filters met olieverf zouden voor magie kunnen zorgen.

Verder is het gewoon de max !
 
Bedankt voor de tips Guy ^^

Ben een beetje aan het experimenteren gegaan. Dit soort schilderwerk is helemaal nieuw voor mij.
Eerst heb ik de stoel een stevige drybrush gegeven met Humbrol 55 fire bronze. En toen kreeg ik een kleur die perfect is voor een koperen kandelaar. Een 10-tal uurtjes laten drogen, en dan een flinke wash met raw umber. Hierdoor "lostte" de koperkleur op, en ging de glans eraf. Daarna een drybrush met Humbrol bruin 26 en 142. Dan een wash met burnt sienna, een beetje verdund met white spirit. Het was eigenlijk meer schilderen dan washen, de wash was aan de dikke kant. Tenslotte met een wattestaafje het geheel wat door elkaar gevreven, en dan ziet het er zo uit :

3 foto's met de 100 watt daglichtlamp op een 10-tal centimeters van de stoel :







En 1 foto met de lamp op een afstand van 80 cm :



Op de foto's ziet het er wat eentonig uit, maar in het echt zitten er best wat kleur-accenten op. Ook ziet het er wat hobbelig uit, maar dat komt (gelukkig) door de macro-stand.

Oh ja, ik heb ook het middelste gaatje van de zit geboord.

Laat maar horen wat jullie ervan vinden.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Hey Pascal,

Dit begint aardig op de originele te lijken hoor ;)
Zeer mooi gedaan.

Maar ik zou toch oppassen met een lamp zo dicht bij je model te plaatsen..., je zou de eerste niet zijn die zijn model laat smelten door die warmte, en dat zou pas jammer zijn :wacko:

Dan zie ik liever een onscherpe foto, dan dat je stoel een vervormd stukje plasticcard is....:tongue:

Doe gerust verder, het wordt (is !!!) een pracht van een cockpit ;)

Grtz,
Beyond
 
Die stoel is echt bakelite nu, top gedaan. Zoals Beyond zei, dit gaat een ferme cockpit worden. GUnit.
 
Bedankt voor de reacties.

Heb nog wat details voor de zijwanden van de cockpit gemaakt. Ondanks de grote 1/32 schaal, is het weer allemaal heel klein.

Van links naar rechts, en van boven naar beneden : het handvat voor het tankje van het landingsgestel, daaronder het vierkant blokje waar een schakelaar op komt, daarnaast het noodsysteem om de gordels los te maken, het lange zwarte stuk is een instrumentenbordje, daarnaast een schakelaar, en als laatste het doorzichtig schijfje (gemaakt met mijn punch & die), dat doorzichtig schijfje ligt ondersteboven, het is dus aan de binnenkant geschilderd :





De schakelaars zijn van plasticard gemaakt, 1 mm breed, 2 mm lang. Sorry voor de wazige foto :



Het tankje heb ik in de zijwand gelijmd :



Was flink priegelen, maar wel heel leuk om te doen.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Veel post ik niet Pascal, maar ik volg in stilte.
Schitterend wat je hier laat zien.
Respect voor het geduld dat je hebt.

Erik.
 
Ewel, ik zou niet weten wat ik hierop kan opmerken ???
Zeer mooi afgewerkt hoor, zo fijn...
Doe zo voort, ik leer weer bij ;)

Grtz,
Beyond
 
Thanks Guys ^^,

Ik wou graag jullie mening over het volgende : ik heb een fotocopie genomen van de "cockpit-placards" van Waldron, en zo ziet het eruit op de zijwand van de cockpit :





Het wit steekt wat fel af, ik denk dat ik er een laagje smoke van Tamiya overheen ga zetten.

Ook heb ik een rondje voor de bediening van het landingsgestel.

Zonder :



Mét :



Wat vinden jullie ? Zou ik dit soort papieren details toevoegen ?

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er wel heel wat verfijnder uit natuurlijk. GUnit.
 
Hey Guy,

Dat vind ik ook, misschien het wit een beetje afzwakken ?

Welkom terug in de priegel-studio van Pascal ^^ Het onderdeeltje om het landingsgestel te bedienen ziet er in de kit zo uit :





Best wel leuk, maar toch voor wat aanpassingen vatbaar. Een plaatje aan de achterkant, eentje aan de bovenzijde, beetje snijden en schuren, 3 stripjes "wijnlood", en dan ziet het er zo uit :









En met het rondje + de fotocopie is het dan zo :



Moet natuurlijk nog wat bijgeschilderd worden, maar ik denk toch dat het er goed uit ziet.

PS : aangezien ik met dit project nooit de deadline ga halen, heb ik besloten om rustig aan verder te bouwen zodat ik nog wat meer kan detailleren aan de cockpit. Mijn excuses dat ik niet op tijd ga klaar zijn, maar ik wil deze Spit liever in mijn eigen tempo afwerken, met nog wat extra details.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit Pascal en waarom zou je je haasten en dan je project minder aandacht geven, alles doen met plezier en wat jij goed vind, en zoals al zoveel x gezegd, haast en spoed zijn zelden goed.

Wat je doet is zeer mooi Pascal, ik zou gewoon zo verder scrachen en het word zeker een top Spit ;)
 
Bedankt Dirk,

Ik zie dat ik nog een foto vergeten ben. Ik had een witte decal nodig met het woord "danger", deze moet op een rode achtergrond komen. Helaas vond ik er geen in mijn "spare-decal-box", dus ben ik maar met Excell beginnen printen :



Van boven naar onder : lettergrootte 3 / 2,5 / 2 en 1, is nog net leesbaar ^^

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Elke keer ik dit topic open verbaas ik me erover hoeveel extra detail je eigenlijk nog kunt aanbrengen. En dat je dat friemelwerk zo leuk kan vinden :laugh:
 
Hey Pascal, :)

Ik zou zeker deze papieren details gebruiken, ziet er heel schoon uit man. ;)
Ge zijt een klasse vlieger aan het maken, chapeau. :8

Troost u, ik ga zeker de deadline niet halen tegen 06/06, ik zit dan namelijk zelf ginder in Normandië. :8:unsure:
 
Hey makker,
super gedetailleerd onderdeeltje die je hier weer uit je mouw kan schudden.
Die papieren decals zien er goed uit.
Maar ik zou er niet teveel aan veranderen, tenzij een heeeel lichte wash... Het zou anders misschien te donker worden, waardoor het dan niet meer mooi overkomt ???

En je moet je niet haasten, tot nu toe heb ik nog niemand uit de groepsbouw horen zeggen dat ze klaar zullen zijn met hun project (ikzelf zal ook maar een onderdeel klaar hebben, áls ik het zal klaar hebben...)
Liever een mooi afgewerkte spit, dan één waar je niet tevreden over bent, en dan jezelf blijft beklagen voor je haastig afgewerkte vlieger...

Grtz,
Beyond
 
Je model mag nooit te lijden krijgen van een deadline, dan kan je beter rustig verder bouwen en er een topwerk van maken, zoals hier het geval is. Ik geniet liever binnen twee, drie maanden van een super Spit van Pascal, dan op 6 juni van eentje die boven het kanaal het water in duikt. Doe lekker rustig verder, het is telkens grote ogen trekken en met verbazing kijken ! G.
 
Thanks guys ^^,

Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam geraakt de cockpit klaar. Vandaag nog wat extra details toegevoegd. Het zilveren doosje met de rode schakelaar dient volgens mij om de mitrailleurs te "wapenen". Verder heb ik nog wat extra kabeltjes aangebracht, het groene buisje met de dunne groene draad dient om de gordels los te maken in geval van nood.



Het stukje papier met de rode achtergrond en het witte danger, heb ik ook aangebracht, ziet er best mooi uit :





Op de laatste foto is nog een gaatje te zien, hierin komt de kabel voor de "remote contactor". Iemand een idee waarvoor dat ding dient ?

Het moet nog allemaal wat bijgeschilderd worden, en ik hoop dat de onderdeeltje en de verf een nieuwe wash-beurt gaan overleven.

Tot de volgende maar weer.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan