Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Fijn werk, ik hou van dit niveau, men wordt er nederig van, genieten !!!
 
Pascal, netjes wat je hier laat zien.
En dat scratchen zit je echt in het bloed.
En zoals reeds aangehaald, het bkijft genieten.

Erik.
 
Bedankt voor de reacties ^^

Dat vind ik nu zo leuk aan de oudere kits : ze zijn niet van het niveau van een moderne, nieuwe kit qua afwerking en details, maar met wat extra werk is er best een mooi model van te maken. Ook zijn ze dikwijls nog te vinden aan een prijs die onder de helft ligt van een nieuwe kit.
En soms is zo'n nieuwe kit heel erg duur, en vol met fouten. Neem nu de Spitfire Mk IX op schaal 1/48 van Hasegawa : dit is één van de meest gedetailleerde Spitfire kits die ooit gemaakt zijn, de details zijn werkelijk prachtig. Maar de romp is 3 to 4 mm te kort :@ En ondanks alle mooie details, is het een lellijk, te kort model, zeker als ge het langs een goedkoop model van ICM of Revell zet.

Heb intussen de halfronde openingen in de schotjes gemaakt, eentje heb ik gewoon met de dremel kunnen bewerken, maar de andere is bij deze behandeling gesneuveld. Dan heb ik een nieuw exemplaar gemaakt, en de halfronde opening vóór het lijmen gemaakt, en op die manier lukte het ook. Is nu aan het drogen, morgen plaats ik wat foto's.

Groeten, Pascal
 
Zoals beloofd de foto's, niet dat er veel veranderd is, maar er kruipt toch telkens flink wat werk in.

De halfronde openingen zijn aangebracht en de eerste van 2 strips (de gele) aan elke kant (het schuurstof moet nog verwijderd worden) :







Het landingsgestel moet ook nog wat aangepast worden, want het lijkt echt nergens op :



Rondje eraf gezaagd, het vierkante blokje eraf gehaald, en er een stukje naald in gelijmd, het verschil tussen voor en na :



En zo komt het op het wiel te zitten, dit is een dryfit het wiel komt onder een hoek op het gestel te staan :



Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Pascal,
Dit is echt super wat je hier allemaal mee aanvangt :ohmy:
Respect voor je werk man.

Grtz,
Beyond
 
Hallo,

Inderdaad Pascal, dit is gewoon heel schoon werk dat je hier neerzet. Goed gedaan om de paneellijnen in te graveren, ik zie dat dit je goed hebt aangepakt. Tip, voor de volgende keer misschien is het gebruik van isolatieplakband, ik werk op 1/72 dus voor werkt het zeker, en dit te leggen langs de lijn die je wil in graveren, normaal kun je schoon langs de plakband inkrassen. Voor het krassen gebruik ik oud tandartsmateriaal, is voor ons modelbouwers nog altijd goed en in de plastiek verslijten die spullen niet.
 
Hallo,

Inderdaad Pascal, dit is gewoon heel schoon werk dat je hier neerzet. Goed gedaan om de paneellijnen in te graveren, ik zie dat dit je goed hebt aangepakt. Tip, voor de volgende keer misschien is het gebruik van isolatieplakband, ik werk op 1/72 dus voor werkt het zeker, en dit te leggen langs de lijn die je wil in graveren, normaal kun je schoon langs de plakband inkrassen. Voor het krassen gebruik ik oud tandartsmateriaal, is voor ons modelbouwers nog altijd goed en in de plastiek verslijten die spullen niet.

Hey Swaken, als ik denk aan isolatieplakband dan zie ik van die zachte voor mij, in alle kleuren verkrijgbaar, waarmee ge elektrische draden afplakt ? Of bedoeld gij iets anders ?
Heb het ook geprobeerd met Dymo plaklint, maar dat is tegenwoordig van dat dun, en niet meer die harde dikke van vroeger.

Ben benieuwd naar die isolatieplakband, alle hulp is welkom. Het is de allereerste keer dat ik paneellijnen graveer.

Groeten, Pascal
 
Hey Pascal,

Inderdaad, van die plakband die je kunt krijgen in alle kleuren, het is diegene die ik bedoel. Inderdaad, van dat Dymo plakband is ook goed, ik had het op die dikke, maar gezien je die moeilijk nog aantreft, grijp ik naar de isolatieplakband. Indien 1 stripje te weinig,leg je er een tweede op. Nogmaals, schoon werk dat je geleverd hebt man, bewonderenswaardig, zeker met al die geboorde 'gaatjes' die de revetten voorstellen. Het komt goed, ik zie het.
 
Ik ga het landingsgestel effe aan de kant leggen, ik kom er niet helemaal uit op dit moment :wub:

Terug naar de cockpit : heb de zijwanden aan de romphelften gelijmd, om zo een beter zicht te krijgen van de vorm die de vloer moet krijgen. Als test heb ik de Aires vloer gedryfit :





En de vloer alvast in de primer gezet :



Het gaat nog flink wat werk worden om de vloer er deftig in te krijgen, en er moeten nog wat details aan de zijwanden komen, maar tot nu toe verloopt alles goed :)

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Kleine update, maar wel een mooi resultaat. Heb een klein u-vormig stukje aan de stoel aangebracht.
Hier is het aan de rechterkant van de Aires stoel te zien :



Een stukje plasticard in een U gebogen, beetje geschuurd, en dan ziet het er zo uit :







En nog wat details aan de cockpitwand aangebracht :





Dat was het weer, tot de volgende.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Hallo Pascal,

Zeer schoon werk geleverd maat, zal dit zeker als referentiemateriaal gebruiken vor de mijne, ooit....
 
ziet er allemaal prachtig uit mooi werk dat je hier neer zet.

Mark
 
Thanks Mark, hoe gaat het met uwe Spit ?

Na een weekje rust, vandaag nog wat kunnen bouwen. Op deze foto van de Aires-set, is (waar het witte rondje zit) een frame te zien, hier lopen de kabels van het voetenstuur door :



Dat frame heb ik nagemaakt, is niet helemaal gelukt, maar het ziet er toch ongeveer hetzelfde uit :



En zo komt het tegen de voetenstuur-constructie te zitten, het lijkt allemaal wat schots en scheef, maar het is een dryfit :





Tot de volgende

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Bewonderenswaardig hoor Pascal, dat je hieraan bent begonnen, dit is geen makkelijk te maken onderdeeltje. GUnit.
 
Hey Pascal,
Dit ziet er inderdaad een moeilijk onderdeeltje uit.

Heb je het gebogen gedeelte uitgesneden? Of heb je een recht stukje krom gemaakt? En hoe? Door te verwarmen?

Grtz,
Beyond
 
Thanks guys ^^

@ Beyond : ik heb eerst de vorm (een halve cirkel) uit een stuk plasticard gesneden, dikwijls gedryfit, en bijgeschuurd totdat het in de cockpit pastte. Dan een stukje strip aan de rechte kant afgesneden (is nu het bovenste rechte stuk), en de rest met de Dremel en een "schuurtol" geschuurd tot ik een ronde strip overhield. Daarna de 2 strips aan elkaar gelijmd en de 2 diagonale steunen gemaakt.
Ik heb lang zitten zoeken naar een manier om dit stukje te maken, en uiteindelijk is het deze geworden. Eigenlijk heel simpel, nu nog hopen dat netjes en stevig gaat passen ;)

Groeten, Pascal
 
Pascal,dit gaat in orde komen zo ziet er al prachtig uit.
Mijn spit is voorlopig weer in de doos verdwenen en zal er nog even blijven ligen vrees ik.

Op de moment heb ik even andere prioriteiten die voor gaan daarmee zijn er ook niet zoveel updates van mij.
Maar er zal zeker nog aan verder gedaan worden.

Mark
 
En zoals gewoonlijk is dit weer een prachtige update, Pascal.

Dat frame dat je gemaakt hebt vind ik toch goed gelukt hoor.

Mooi werk!!




Droop
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan