Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Bedankt voor de reacties :)

Kleine update, er is niet veel te zien, maar ik ben heel blij dat dit gelukt is, vandaar de foto's.

Het gat in de stoel is klaar :

1_IMAG0971.jpg


1_IMAG0972.jpg


1_IMAG0973.jpg



Om het gat aan de onderkant dicht te maken heb ik een "bootje" gemaakt. Klein, dun stukje plasticard aan beide kanten dichtgevouwen, de bovenkant vlak geschuurd, dan met de achterkant van een penseel de hoekjes wat uit elkaar geduwd, en op de stoel gelijmd.

Vergelijking met de stoel van Aires :

1_IMAG0974.jpg



En dit is het rugkussen(nog niet klaar) :

1_IMAG0975.jpg


Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Een secuur én mooi werk wat je aan die seat gedaan hebt, Pascal.

Keep up the good work. 8)



Droop
 
Thanks Droop :)

Vandaag wat zitten werken aan de cockpit wanden. Aangezien de 1/1 Spitfire flink wat verschillen heeft met de kit, moet hier dus het een en ander aan veranderen. Enkele details eraf geschuurd, deze worden door zelfgemaakte vervangen :

1_IMAG0976.jpg


Waar het gat is dicht gemaakt zat een "doosje", met dit eraf te schuren kreeg ik het gat in de wand, is nu dichtgemaakt :

1_IMAG0977.jpg


Naast die witte strip zit een tankje, dit dient om het landingsgestel te laten zakken in geval van nood. Dit tankje zag er slecht uit in de kit versie, heb een nieuw gemaakt van een tandenstoker :

1_IMAG0978.jpg


Best wel klein :

1_IMAG0979.jpg


Langzaam maar zeker vordert de cockpit, er kruipt flink wat tijd in het bekijken van foto's, maar het is het zeker waard. Als de cockpit in de romp zit, zal er nauwelijks nog iets van te zien zijn, maar dat i niet erg, ik beschouw het als een oefening in het scratchen.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Langzaam maar zeker vordert de cockpit, er kruipt flink wat tijd in het bekijken van foto's, maar het is het zeker waard.
Groeten, Pascal
Hou steeds de 5 P's in gedachten, Pascal. ;)

(Proper Planning Prevents Poor Performance)


Terug een mooie update!!






Droop
 
Thanks Kurt :),

Het zou eigenlijk nog wat vlotter kunnen, maar ik ben stiekem met een tweede 1/32 Spit bezig, waar ik de Aires cockpit in ga plaatsen om het verschil tussen de Aires en mijn zelfgebouwde te tonen ;)

Groeten, Pascal
 
Hey Pascal...formidabel man. Het scratchen zit je wel in het bloed als ik je Pocher bekijk en deze Spit zullen aftermarketfabrikanten niet veel aan jouw verdienen.

Hoed af...schitterend resultaat !
 
Thanks jade :),

Ik probeer ook maar telkens iets nieuws te vinden, en moet nog heel veel leren. Maar het is wel zo dat ik geen liefhebber ben van aftermarket-setjes (tenzij het echt niet anders kan). Ik vind dat ze nooit hun geld waard zijn (of het moeten rupsen met losse track-links of zoiets zijn), en dat het moeilijk is om een aftermarket-setje ook netjes te bouwen. Met wat afval plastic en veel geduld zijn de mogelijkheden eindeloos, kijk maar eens naar de bouwers uit de jaren 50 en 60, of naar onze scratchers, da's pas modelbouw :)
Wel heb ik enorm veel respect voor mensen die het aandurven om een bestaande kit te verfraaien met aftermarket-setjes, ik sta altijd versteld van de mooie resultaten die ermee bereikt worden.
Maar als het even kan, probeer ik zoveel mogelijk zelf iets te maken, dan maakt het ook niet uit als het de eerste keer niet lukt, het onderdeel is niet verloren, ge maakt gewoon een nieuw.

Ben heel blij dat jullie het leuk vinden wat ik doe, ik probeer de lat stillekens een beetje hoger te leggen, in de hoop ooit "full scratch" modellen te maken, want er zijn nog een hoop mooie dingen waar nog steeds geen kit van bestaat.

Groeten, Pascal
 
Amen to that Pascal. Ik duref het vandaag nog niet aan om echt te gaan scratchen, maar als ik er ooit aan begin is het model en de maat al bekend...
 
Het werk aan de cockpit gaat verder, en het is weer allemaal erg klein.

Dit zijn de beugels waarmee ik het zwarte tankje ga bevestigen, ze zijn gemaakt van alu plaat :

1_IMAG0980.jpg


Op deze manier worden ze rond het tankje geklemd :

1_IMAG0983.jpg


Er zit een plaatje met een "doosje" met schakelaar op de rechter cockpit wand, op dit plaatje zitten ook 2 knoppen, met daarboven een afdekplaatje. Bestaat uit 5 onderdelen, de zwarte ronde knoppen zijn gemaakt van een tandenstoker, op het groene blokje komt nog een zwart plaatje met een schakelaar :

1_IMAG0981.jpg


1_IMAG0982.jpg


Ik zal eens kijken wat de functie van deze knoppen is, weet het niet vanbuiten.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Dit is echt wel zeeer doorgedreven gedetailleerd.
Sommigen zullen je gek verklaren, maar ik heb alleen maar respect voor je werk Pascal.
Ik leer bij ;)

Waaaw :ohmy::ohmy::ohmy:

Grtz,
Beyond
 
Thanks Beyond,

Hoe meer ik naar de Aires set kijk, hoe meer ik teleurgesteld ben. Ik heb er al flink wat flash verwijderd, en wat onderdelen zitten bijschuren en vijlen. Heb héél weinig ervaring met resin en met resin aftermarket-sets, maar is het normaal dat er nog zoveel werk aan een update-set is ? Het schilderwerk aan deze set lijkt me al een flinke uitdaging, maar voor ik dat kan doen, moet er nog flink wat bijgewerkt worden.
Kan toch niet de bedoeling zijn dat er aan een update-set nog scratch werk bijkomt ?

Gelukkig motiveert dit mij, en wel op 2 manieren : 1. ik wil van deze update-set iets moois maken, en het extra werk neem ik er graag bij. 2.is een reden te meer om zelf te blijven scratchen.

Groeten, Pascal
 
Ik kan bijna niet wachten om aan mijn spit te beginnen als ik al dat moois zie, maar ik wacht nog eventjes en ga eerst verder met men boten, en dan misschien een Spitfire group build organiseren.
 
Hey Pascal,

ergens is het idd normaal dat je er nog werkt aan hebt met een resin updateset. Hou er wel rekening mee dat je deze eerst afwast met lauw water (geen warm of het trekt krom) en goed afspoelt. Kwestie dat de hars en de release agent er af komt !
 
Hey Pascal,

Het is inderdaad zoals Jadefalconguard zegt, aan resin onderdelen is er altijd veel werk qua flash en schuurwerk.
Maar de details zijn wel superieur aan gewone plastic kits...

Wat je scratchwerk betreft, je gaat zover als jezelf wil natuurlijk, en jij doet dat uitstekend, om niet te zeggen subliem 8)
Laat ons verder genieten en kom gauw terug met een update ;)

Grtz,
Beyond
 
Bedankt voor de reacties :)

Pantani schreef :
Ik kan bijna niet wachten om aan mijn spit te beginnen als ik al dat moois zie, maar ik wacht nog eventjes en ga eerst verder met men boten, en dan misschien een Spitfire group build organiseren.

Da's een prima idee, misschien iets voor de winter 2009-2010 ?

Groeten, Pascal
 
Zeer verdienstelijk Pascal, al die moeite die je aan dit werk besteed, dit gaat lonen mijn vriend ! GUnit.
 
Thanks Guy ^^,



Toen ik deze foto zag wou ik dat "grote" gat langs het rechtse zwarte buisje opvullen en de beide buisjes van een stukje koperdraad voorzien, maar toen ik thuis kwam, was het gat met het blote oog niet te vinden en die koperdraad, daar is het echt te klein voor, de hele constructie is maar 3,5 mm lang :wacko:

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
ik ben echt onder de indruk van de mate waarin je de tijd neemt om alles zo gedetailieert na te maken !!!!!!

het is tezien dat je een doorgedreven bouwer bent ik bewonder je werk !!!
veel suc6 nog !!!!!

lesley
 
Bedankt voor het compliment :)

Tijd voor een update, heb de cockpit even links laten liggen, en wat zitten werken aan de "wheelbays".
De wheelbays zitten in de onderste vleugelhelft gegoten, en kunnen wat extra details gebruiken. Eerst ben ik begonnen met wat strips te plaatsen :

1_IMAG0986.jpg


1_IMAG0987.jpg


En dan er een plaatje opgezet, zodat het dicht is :

1_IMAG0988.jpg


Langs de buitenkant ziet het er dan zo uit, hier komen nog wat schotjes en strips in :

1_IMAG0989.jpg


Dat was het weer voor vandaag.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Dit is nauwelijks een update te noemen, maar er is toch een klein uurtje werk in gekropen. Ik heb twee "schotjes" geplaatst in de wheel bays :







Omdat ik geen plasticard van de juiste dikte had, heb ik eerst het plastic wat dunner gemaakt, dan rond geplooid, en tenslotte op maat gesneden en gelijmd. Er moet nu nog een half-rond stuk uitgehaald worden, zodat het er zo gaat uitzien : (deze foto is van de Spitfire Mk Vb op 1/48 van Tamiya).



Tot de volgende.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan