Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Volgensmij heeft hij een verkleinmachine staan. Eerst maakt hij die dingen op 1/1 en dan even onder de verkleinstraal :laugh:
 
Dat stuk is inderdaad op 1:1 gemaakt maar Pascal heeft dit heel gewoon op een héél groot munstuk gelegd.
De snoodaard. :laugh::laugh::laugh:











Prachtig werk, Pascal. Klasse man! ;)




Droop
 
Pascal waar houd het op? :O Niet dat ik wil dat je stopt maar hoe klein moet het worden voordat je zegt .........dat lukt me nie. Ik ben zelf ook weer bezig geweest met de Me-163 schaal 1:35 maar ik vond het al prichelen :wacko: en dan heb ik nog nie eens zelf details erbij gemaakt.

Mvg,

Folkert:)
 
Het kan nog kleiner hoor ^^

Ik loop al een tijdje met het idee om de "verstelmoeren" van de buizen van het voetenstuur te maken. Op deze foto is er eentje te zien. Beneden rechts zit de moer (dat ronde ding met de 6 "tandjes") op de buis tussen het wat zwarte achterste gedeelte en het koperkleurige gedeelte :



Na enkele pogingen om de "tandjes" uit koperdraad te maken, heb ik het met plasticard geprobeerd, en 8 hele kleine driehoekjes gesneden (eigenlijk een stuk of 12 want er zijn er tijdens het lijmen een paar uit mijn pincet gesprongen) :



Het kostte flink wat moeite om ze op hun plaats te lijmen,het ziet er nu zo uit :





Er komt aan de achterkant nog een stripje wijnlood met een gat in het midden, en eenmaal geschilderd hoop ik dat het er een beetje uitziet als op de foto.

Verder heb ik ook het instrumentenpaneel in de romp gelijmd, en ben ik begonnen met de 4 koperdraadjes te bevestigen :



En de linker-romphelft heeft ook een kleine verandering ondergaan, waar het gat zit komt een dekseltje, dit wordt dan de bak voor de kaarten :



Nog flink wat werk aan de cockpit, maar ik ben heel blij dat het tot nu toe gelukt is :)

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij doet zot zijn echt geen zeer;)

Gewoon prachtig het detail dat je hier aan het weergeven bent zou er zelf nooit zo ver ingaan vrees ik.
Het enige wat ik nog kan zeggen doe zo verder en het wordt een pracht van een model.

Mark
 
Hallo Pascal,

Je zou het bijna zonde gaan vinden om het toestel dicht te plakken met al die details, ben benieuwd wat er aan details nog zichtbaar :O is als het toestel éénmaal klaar is. Desondanks vindt ik het zeer knap wat je allemaal doet, ik blijf je volgen.:wub:

Mvg,

Folkert
 
Ja, het is inderdaad zonde dat de romp dicht moet, en er veel details verloren gaan, ik hoop dat er door de open canopy en het zijluik toch nog flink wat te zien is.

En het kan nóg kleiner ^^

Ik wou de moer eerst verder detailleren met wijnlood, maar heb gekozen om het met 2 plastic cirkeltje (gemaakt met de Punch & die), en een stukje dun koperdraad :





De moer is geschilderd en de achterkant van de buizen hebben een laag gun metal gekregen, hier komt nog een drybrush met zwart overheen :





Op de foto's lijkt het allemaal erg groot, de cirkeltjes hebben een diameter van 0,75 mm. Het complete onderdeel is 3 cm lang en 1,5 cm breed.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Waanzinnig mooi, en met de nadruk op waanzinnig ! Respect Pascal ! GUnit.
 
Magnifiek hoor Pascal, weinigen zullen dit staaltje van scratchen evenaren....
Zorg ervoor dat je voldoende foto's hebt van je interieur voor je alles samenplakt, want dan is het te laat... ;)

Superspitt Pascal, doe zo voort :)

Grtz,
Beyond
 
jawadde, jij hebt geen last van bibbers zeker? :laugh:
 
Een klein update(tje).

De 4 leidingen aan de hendel voor het landingsgestel zijn geplaatst, was een heel werk om ze in de juiste hoek te plooien en door de gaatjes te krijgen. In de eerste fase zag het er zo uit :



Dan ze op maat geknipt en de bochten erin gemaakt. Het is de bedoeling om de 4 leidingen in gaatjes in de vloer te laten "verdwijnen" :



Verder nog wat aan het achterste vaste stuk van de canopy gedaan. Omdat deze kit een Mk VI Spit is, heeft dit onderdeel 2 horizontale verstevingingen op het "glas" :



Die moesten eraf voor deze Mk V. Na het gebruikelijke schuren met schuurpads was het onderdeel natuurlijk dof geworden. Ik had geen zin om met tandpasta te gaan schuren, dus heb ik het met de Dremel met een polijst-rondje en metaalreinigingsmiddel uit de Aldi gedaan.





Op de laagste toerenstand het polijst-rondje laten draaien, en dan voorzichtig ermee over het onderdeel gaan. De snelheid mag niet te hoog zijn, en het rondje mag niet te lang op dezelfde plaats blijven, want dan gaat het plastic smelten. Vijf minuten later ziet het er dan zo uit :



Als het een badje in P+ heeft gekregen, denk ik dat het er best wel goed gaat uitzien. Het frame is nu ook wel helemaal weggeschuurd, dit ga ik proberen te maken van wijnlood of alu-plaat.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Kundig gedaan Pascal. Voor m'n Halifax ga ik nog beroep op je advies moeten doen omtrent de transparante delen. GUnit.
 
Vandaag een beetje tegenslag gehad. De voetenstuur constructie die ik gemaakt had, bleek 4 mm te lang.
Nu lijkt dat niet zoveel, maar hierdoor schuift het voetenstuur te ver naar voor, waardoor het niet alleen op de verkeerde plaats zit, maar ook nauwelijks nog zichtbaar is. Ik had de maat van de Aires update set overgenomen, maar die is dus niet correct.

Zo zag het eruit :



Met een mesje heel voorzichtig het spantje van de balkjes afgesneden, en met de Dremel de balkjes wat korter geschuurd :



En dan ziet het er nu zo uit :



Een vergelijking met de Aires versie :



Eigenlijk toch onvoorstelbaar dat een fabrikant als Aires zo'n fout maakt. Als ik bij een volgend Spitfire project deze Aires-set ga gebruiken, zal er flink wat aan gewerkt moeten worden om dit goed te krijgen.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Bommer zeg, gelukkig heb jij kundige handen om het terug in orde te maken ;)
Natuurlijk weer wat tijd verloren hé....

Maar het komt in orde, ben ik zeker van :)

Grtz,
Beyond
 
Ziet er wel weer goed uit.

Dat scratschen gaat je goed af.

Verder over wel of niet passen, tja. De fabriekant maakt dit soort modellen alleen maar om de verkoop. Die zijn niet altijd even historisch correct. Ze moeten gewoon goed gelijken. Dat als je deze modellen gebouwd hebt. Je wel kunt zeggen dat is...... Verder gaan ze niet.

Jou model daarintegen word dan wel historisch correct. Maar je ziet maar, je krijgt het niet voor niets.
 
Thanks guys ^^

Vandaag was de vloer aan de beurt. Wat koperen draadjes en plastic blokjes toegevoegd :



Een dryfit met het voetenstuur, de doffe groene plekken moeten nog een wash krijgen :



En een dryfit in de rechter romphelft, het voetenstuur staat scheef omdat het er los inligt :



Er is maar weinig van te zien als de romp dicht is, maar de details zijn aanwezig en dat vind ik het belangrijkste. Verder ook nog wat aan de "control column", beide romphelften en stabilo gewerkt.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Nog even wat leuk nieuws vertellen : vandaag zijn de "maple leaf" decals aangekomen, deze heb ik gekregen van Markske. Heel fel bedankt Mark :)



En dan een probleem : het windscreen dat in de Mk VI kit zit ziet er zo uit :



En voor deze Mk Vb moet het er zo eentje zijn :



Nu heb ik wel een correct windscreen uit de Mk Vb kit, maar dat wil ik liever niet gebruiken, omdat ik er dan voor die kit geen meer heb. Heeft iemand een Spitfire windscreen op schaal 1/32 op overschot ?
Ik heb al zitten zoeken naar een vacuform versie, maar nog niks gevonden. En om dit te gaan scratchen, lijkt me wel een heel moeilijke klus.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Dat is even pech hebben Pascal, zo'n windscreen maken is niet echt een makkie.
Toch zou je het volgende kunnen proberen : als je een master zou kunnen gieten van je origineel (welk je liever niet zou gebruiken), kan je het volgende gaan doen :
- met een haardroger een vel transparant sheet verwarmen,
- je master op een stokje/houder lijmen en gereedhouden tot het transparantje verwarmd genoeg is,
- je transparantje over de master heen trekken, zodat het zich uitstrekt.
- je nieuwe cockpitkap zal iets groter zijn, maar dat is heel makkelijk aan te passen.

Het resultaat is een windscherm (in dit geval) dat je nog dient uit te snijden net zoals bij vacform.

Dit heb ik uit een boekje voor vliegtuigbouwers.

GUnit.
 
Wat GUnit hier neerpent is een goeie manier.
Zelf heb ik eens iemand gezien die ook zelf vacuform maakte, en dit op de volgende manier:

Plastic sheet verwarmen in de microgolf, over de master leggen, en dan in een bakje leggen die +- hermetisch dicht kan gemaakt worden, en waar een uitsparing in gemaakt was om de stofzuiger op aan te sluiten.
Dan de stofzuiger laten zuigen, en de plastic wordt op die manier mooi rond de master getrokken....

Heb dit zelf nog nooit gedaan, maar de voorbeelden die hij mee had waren wel heel mooi, en dit ging ook met gewone plasticcard...

Maar ik vermoed dat je naar Revell gaat mailen om het stukje te vragen hé ?

Suk6 in ieder geval ;)

Grtz,
Beyond
 
Maar ik vermoed dat je naar Revell gaat mailen om het stukje te vragen hé ?

Ssst, niet verder vertellen hé ? >< Ik heb inderdaad een mailtje naar Revell gestuurd om het stukje te vragen. De Revell kit heb ik niet, maar ik heb toch flink wat Revell modellen gekocht, dus dacht ik : laat ik het maar eens proberen. Hopelijk lukt het, want de Revell kit is (geloof ik) al een tijdje uit produktie.
En dan te bedenken dat ik die kit enkele jaren geleden bij de Blokker in mijn handen heb gehad :wub:

Groeten, Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan