Hoofdsponsor

1/32 sleper De Zeehond 1/35 RC [wip]

Bijzonder indrukwekkend, dat had ik allemaal niet zien aankomen. Twee schroeven, een waterpomp, meerdere servo's... ik zie al vooruit naar het filmpje van de zeewaardigheidstest van het gerede exemplaar, over enkele jaren.
 
Marc kijk hier eens http://www.elektor.nl/

Je kan de electronica verdelen in 3 groepen voor aansturing in onze modelbouw.

Componenten, zoals trancistoren, weerstanden, diodes, condensatoren.
IC's dat zijn die zwarte blokjes met veel pootjes .
Micro controllers, dat zijn ook zwarte blokjes met veel pootjes, maar programeerbaar.
Deze 2 laatste zijn opgebouwd uit componenten.
Het hangt er nu vanaf wat je wil doen, als je een ellectronische schakelaar wil maken kom je met een trancistor en een paar weerstanden toe.
 
zelf heb ik geen kennis wat boten of elektronica betreft, maar heb wel bewondering voor de mensen die zich hier in thuis voelen.
 
Wow dit is toch weeral wat meer dan gewone modelbouw
Leuk om te zien
Marc
 
@ Allen bedankt voor jullie reactie.
@ René, het is wel 30 jaar geleden maar ik ben van opleiding onderhouds technieker cnc machines.
Zit ondertussen al evenlang niet in de sector te werken maar iets is er wel blijven hangen van al die electronica en programeer toestanden.
Je linkje staat ondertussen opgelagen om eens van nader te bekijken.
vgr Marc
 
Marc, als je met een micro controller gaat werken kan ik je ook deze link aanbevelen, https://www.parallax.com/.
Ben daar 10 j geleden mee begonnen en heb daar mijn zeilrobot mee gebouwd.
 
de kogel is door de kerk, of in dit geval, het dek zit op de romp.
deze week in stapjes het dek vast gelijmd.
Volgende werk, alles netjes bij plamuren en opschuren.

DSCN4353_zpsfvo3ktof.jpg

DSCN4354_zpsnascnlrj.jpg

DSCN4356_zpsykxgkkha.jpg

DSCN4358_zpssmosiktt.jpg

Tot later
vgr Marc
 
Dek vastlijmen is altijd een moeilijk en secuur werkje, het mag niet lekken en stevig zitten zodat je ook geen scheurtjes ( lekken ) krijgt bij de minste schok of stoot ! Goed bezig Marc :)
 
al een hele stap vooruit als je het dek er op hebt zitten 8)
 
Vermits iedereen terug volop aan het bouwen is wegens einde vaar seizoen kunnen we niet achter blijven.
Het dek is ondertussen geplamuurd en ligt te wachten op de levering dek planken.
Ondertussen is de buis op balustrade gelijmd, ik dacht dat dik het potdeksel noemt maar ben niet zeker.
Eveneens zijn we bezig de verticale steunen te plaatsen, de waterkluizen aan het afwerken, maar ook wat aan het 3D tekenen om een poging te ondernemen de 8 kabelkluizen te vervaardigen die in de borstwering zijn ingebouwd.

deze ondingen dus
DSCN9692_zpsefnrh94o.jpg

DSCN9726_zpsj8ycbxnu.jpg

en zo zien ze er op mijn digitale versie er uit, hopelijk valt de test print wat mee en hoef ik ze niet manueel te vervaardigen
ik moet achteraf nog wel wat weg vijlen om een juiste passing te bekomen.

kabel%20kluis_zpsqltvzs2n.jpg

vgr Marc
 
Laatst bewerkt:
Zo een kabelkluis dat is wel een uitdaging, werk voor een 3D printer ?
 
ik heb ze wel in 2 gesneden, de buitenschelp en de binnenschelp met buis en versteviging.
zo kan ie beginnen printen met een groot ovaal. En kan ik makkelijk monteren in de reling.
Het is even afwachten wat het word, en als het niet lukt zal het handwerk worden in messing.
 
Ik zou het proberen te maken in klei of van die putty waarmee ze figuren maken. Daar dan een mal van maken en deze mal dan volgieten met hars...
 
merci voor jullie input jongens, ik heb een tweede versie getekend die toch nog wat meer lijkt op de echte, nog even afwachten wat het gaat worden als ze uitgeprint zijn.
Ondertussen is borstwering van het achterdek al flink opgeschoten , nog wat details en verbeteringen hier en daar.
maar foto's vertellen toch steeds meer dan een waterval van woorden.

20151101_124748_zpsdzl0plf4.jpg

DSCN4475_zpsrezafhql.jpg

DSCN4477_zps3kbl9efu.jpg

DSCN4478_zpsf028di0g.jpg

DSCN4481_zpsijho4d7w.jpg

DSCN4483_zpsf4alvxop.jpg

DSCN4485_zpsxgakapf3.jpg

voila, we gaan nog wat knutselen.
Iindien opmerkingen, hoor ik het wel.
vgr Marc
 
en stilletjes aan vorderen we,
natuurlijk is er weer meer tijd gekropen in het verzinnen in het hoe en waarmee wat te bouwen dan voorzien, maar dat is de hobby nu eenmaal. :)
na wat test versies en probeersels opnieuw enkele echte vorderingen.

naast de blusmonitoren is het schip ook voorzien met een nevel installatie om het schip en de bemanning te beschermen tijdens het blussen.
alles nog voorlopig gemonteerd tot we aan het schilderen toekomen.

vloot_-_zeehond_zpsrzmi4jfc.jpg

DSCN4492_zpsf4jqfzu9.jpg

DSCN4494_zpsmlhwye2t.jpg

verder zijn we gestart met het fabriceren van alle ont/luchters die langs de reling staan opgesteld.

Afbeelding%20050_zps7tmpk4ly.jpg

DSCN4486_zps3ajviijq.jpg

DSCN4487_zps0m1gzecd.jpg

DSCN4495_zpsv7olrkek.jpg

Tot zover onze bouw perikelen, nog belange niet klaar maar op het juiste pad volgens me zelf.
Ik ga nog maar wat verder doen anders geraakt het nooit af.
vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan