Hoofdsponsor

1/32 sleper De Zeehond 1/35 RC [wip]

mooi marc, een heel ander gezicht de romp al, ben benieuwd na het spuiten van het water.
 
hoi RC veteranen :) ik heb een dringende vraag voor jullie.

Tot nu toe heb ik enkel wat motor regelaars en servo's aangesloten op een ontvanger . Niet zo moeilijk en tot op heden ook geen problemen.
Nu wil een mens af en toe toch eens wat verder de wereld ontdekken en heb ik besloten wat extra in mijn nieuw bouwproject in te bouwen. Meer bepaald een water pomp en verlichting die aan en uit geschakeld kan worden.
Daar ik 2 kanalen over heb , wou ik het me niet te moeilijk maken en zo goedkoop mogelijk.
Hiervoor heb ik mij enkele elektronische schakelaars aangeschaft"pichler power switch C7486" welke ik veronderstel op een vrij kanaal kan aansluiten.
Deze schakelaars staan in open toestand als ze geleverd worden maar eenmaal ze op de ontvanger gestaan hebben (onder spanning) gaan ze in gesloten toestand en krijg ik ze niet meer open. knuppel naar boven, naar onder, in rust , heen en weer bewogen , ....
Het zal wel heel simpel zijn maar ik ben even niet mee.
Is er iemand die mij wat meer info kan geven?
vgr Marc
 
En natuurlijk een verslagje van de voorbije werken.De eerste elektronische componenten zijn geplaatst en natuurlijk even checken hoeveel kg we nog kunnen bouwen.
Maar liefst 4 a 5 kg dient nog toegevoegd te worden om de waterlijn te halen. We hoeven dus niet meteen bang te zijn dat ze later te diep komt te liggen.

Het is natuurlijk niet de bedoeling al dit gewicht aan de bovenbouw te spenderen ,maar liefst nog zoveel mogelijk verwijderbare lood blokken op de kiel te kunnen plaatsen. Het totale gewicht zal schommelen tussen de 12 en 14 Kg .

En dan de eerste proef vaart, jammerlijk stond iedereen te kijken naar het machtige vaarbeeld en de power die de kleine motor levert waardoor natuurlijk niemand foto's heeft gemaakt. Ik beloofd dat ze er voor het einde van de zomer nog komen, begin sept hebben we open vaardag en dan gaat de romp zeker mee.

ondertussen zit ik wel met een elektronica probleempje , namelijk het aan/uit schakelen van de waterpomp.
zie hiervoor mijn post van deze middag (vorige)

DSCN3159_zpsaotb5ci2.jpg

DSCN3161_zpskdzthguv.jpg

DSCN3162_zpssgl7rjzk.jpg

DSCN3164_zpsjjrvviuo.jpg

DSCN3141_zpsd85pb70v.jpg

DSCN3142_zpsqizygqfo.jpg

vgr Marc
 
Marc , staat er op die power switch geen mogelijkheid om het niveau van de omschakeling in te stellen ?
Als je schakelaar wel aan gaat maar niet uit dan wil dit zeggen dat het signaal van je zender nog altijd te hoog/laag is tov. wat je power switch nodig heeft om te schakelen.
 
probleem is opgelost, het is belangrijk aan welke kant je de voeding hangt en de verbruiker.
Als je originele JST stekkers gebruikt is het automatisch in orde.
Weeral wat bij geleerd zullen we maar denken.
vgr Marc
 
marc ik heb eindelijk je foto's kunnen nemen maar dat zijn er heel veel kan ze niet langs het forum mailen.
gr dirk d
 
Hey, bedankt Dirk,
aan foto's heb je nooit te veel heb ik al gemerkt. Wat je zoekt staat er gewoonlijk juist nergens op.

jammer genoeg moet ik weer stilte in acht nemen wegens blok en examen periode.

Ondertussen ben ik we wel aan het bedenken hoe ik de kraan werkend kan krijgen.
Mechanisch gaat het wel lukken maar de aansturing heeft me al wat meer grijze haar bezorgd.
Bestaat er niet ergens een uitleg over RC schakelingen die op de markt zijn en waarvoor/hoe je ze kan gebruiken?

vgr Marc
 
Hey, bedankt Dirk,
aan foto's heb je nooit te veel heb ik al gemerkt. Wat je zoekt staat er gewoonlijk juist nergens op.

jammer genoeg moet ik weer stilte in acht nemen wegens blok en examen periode.

Ondertussen ben ik we wel aan het bedenken hoe ik de kraan werkend kan krijgen.
Mechanisch gaat het wel lukken maar de aansturing heeft me al wat meer grijze haar bezorgd.
Bestaat er niet ergens een uitleg over RC schakelingen die op de markt zijn en waarvoor/hoe je ze kan gebruiken?

vgr Marc
ik denk dat er wel eits op het internet te vinden is hoor ik persoonlijk ben ook maar een leek als het over elektronica gaat .
ongeveer 140 foto's
 
A-Hoi allemaal,
het is al een hele tijd geleden dat hier nog eens wat gepost werd. Hoog tijd om een kleine up-date.

Het bouwen staat inderdaad al geruime tijd op een laag pitje, het prachtige weer, de blok periode van de dochters, vakantie maar vooral, het feit dat ik niet goed wist hoe het verder moest. Het probleem zit namelijk in het achterdek. Dit moet zeker waterdicht zijn, daar het zeer dicht bij het water opp aansluit.
Maar er moet wel een service luik in en de kraan op het achter dek zou ik graag werkend krijgen.
Veel denkwerk, veel vragen, weinig pas klare oplossingen.
Hierdoor blijf ik het plaatsen van het dek steeds uitstellen want zodra dat er vast opzit kan ik niet meer in de romp om extra's toe te voegen.
Gelukkig, heb ik ondertussen voor alle gekende problemen een oplossing gevonden en zijn we bezig deze te realiseren.
Zodra het de moeite is volgen natuurlijk de foto's.
Deze week is alvast alle vaar elektronica definitief ingebouwd en is er vandaag op de vaardag van de club een filmpje gemaakt van de veschillende vaartesten.

vgr Marc
 
Laatst bewerkt:
hier nog altijd geen tijd maar dat van u isApplausApplausApplausApplausApplaus
 
Hallo Marc,

Varen , da ziet er prima uit. Voor wanneer is de bolderpull ?

Modelboot met pomp aan boord , waterlek schakeling + alarm toepassen.
Er zijn in de loop der tijden al heel wat scheepjes aan ten onder gegaan.
N1673/2 zit ook met een op het oog zeer laag ligend achterdek, maar ja die oppervlakte word in polyester uitgevoerd en eerst een mal van gemaakt (dus daar hebben we ruim de tijd om het losse dek in te werken)

Samen met een kraan, kijk op http://www.victronic.nl/. die heeft in de loop der jaren al zoveel schakelingen opgetekend.

Waterdichte van een dek.
Ook tal van oplossingen, en hangt echt af van een al dan nog niet vastgezet dek (verlijmd aan de romp).
Er had al iemand een voorbeeld gegeven van boutjes ingieten, wat dan ook kan toegepast worden.
Alleen, nooit de dichting er vergeten tussen te brengen, anders helpt het ook niet veel.
Voor je eraan start, eerst op zoek naar dichtingsmateriaal.
Dat later gaan zoeken helpt een mens ook niet vooruit, zit het los dek weer te hoog of te laag.

Slukes,
Swake
 
Merci Jongens, niet te snel he Swake :)
Er zijn reeds extra vertevigingen aangebracht voor de bolders in het dek en tussen de spanten.
Het water dicht maken gaat met een onderdek uit 0.3mm plexi met een vaseline dichting 1cm breed en gesloten door boutjes ( schroefdraad in de plexi )
Het geheel word dan afgedekt met het eigenlijke houten dek . Dit Luik moet enkel open indien er later wat met de motor of roerservo mis gaat, anders blijft het gesloten( hopelijk moet het dus nooit open )
Voor de kraan gaan we experimenteren met Arduino, veel goedkoper dan al die zender schakelingen die momenteel in omloop zijn en veeeeeeeel meer mogelijkheden zonder extra gepruts aan de zender.
ik hoop begin septemper ver genoeg gevorderd te zijn voor wat foto materiaal, nog een beetje geduld dus.
vgr Marc
 
Ziet er goed uit Marc en behoorlijk wat pit in die motoren zo te zien.
 
Merci Jongens, niet te snel he Swake :)
Er zijn reeds extra vertevigingen aangebracht voor de bolders in het dek en tussen de spanten.
Het water dicht maken gaat met een onderdek uit 0.3mm plexi met een vaseline dichting 1cm breed en gesloten door boutjes ( schroefdraad in de plexi )
Het geheel word dan afgedekt met het eigenlijke houten dek . Dit Luik moet enkel open indien er later wat met de motor of roerservo mis gaat, anders blijft het gesloten( hopelijk moet het dus nooit open )
Voor de kraan gaan we experimenteren met Arduino, veel goedkoper dan al die zender schakelingen die momenteel in omloop zijn en veeeeeeeel meer mogelijkheden zonder extra gepruts aan de zender.
ik hoop begin septemper ver genoeg gevorderd te zijn voor wat foto materiaal, nog een beetje geduld dus.
vgr Marc


Das doordacht Marc .
En je gaat ook mijn Arduino kant op. Goed, als je hulp van doen hebt geef maar een gil.

Zo goed als alles kan via een Mini Arduino met 12 aan te sturen kanaaltjes en via een verdubbelingsmodule nog 4 x meer, heb je keuze genoeg hihi.
Wat is er leuker dan met Ledjes spelen, of spelen met een Danger shield , een robbotje aangedreven door een reeks Mini servo-tjes (aan te kopen in Bulk), . . . . . . . .. . .
Ben er zelf niet aan toe geraakt, maar een gps toestand kan ook.
Alles zelf programeren, het is wel even back to Basic maar toch weer het ophalen van onze oud PC leerschool (toen het nog knoertige kasten waren met dito scherm), hihi.

Slukes,

Swake
 
Alles zelf programeren, het is wel even back to Basic maar toch weer het ophalen van onze oud PC leerschool (toen het nog knoertige kasten waren met dito scherm), hihi.

Slukes,

Swake

voor mijn eindwerk een verkeerslicht moeten programeren voor een kruispunt met dubbele gescheiden rijvakken inclusief fietsers en voetgangers. En het werkte toen perfekt.:)
Ach het is wel lang geleden en in die tijd was de ardwuino van toen nog zo groot als onze micro golf oven nu. maar zal wel loslopen, taaltje is wel veranderd maar basis is zelfde gebleven.


ge kent me he Michel , liever te snel dan te traag,
vgr Marc
 
En we knutselen er een eerste vervolg aan in het nieuwe bouw seisoen.
Ik ga jullie gewoon wat foto's voorschotelen gevolgd door woordje uitleg.

DSCN4323_zpsq5h5uiim.jpg

De relais voor het aan/af schakelen van de verschillende batterijen en de klemmen blok voor de power bedrading.

DSCN4319_zpssivoekp9.jpg

Zicht op het achterdek met de kader voor het waterdichte luik. Achter de batterijen , boven de motor, de versteviging voor de sleep bolder.

DSCN4322_zpsy291ky2l.jpg
DSCN4320_zps8dnf9u7o.jpg

Detail van de versteviging alsook de verstevigingen voor de dek bolders

DSCN4318_zpsztwqykou.jpg
DSCN4317_zps0ssxsrqb.jpg
DSCN4316_zpswmt87xc1.jpg

De opbouw van het waterdichte luik en het uiteindelijke dek dat alles verbergd.

DSCN4321_zps5w2dkywx.jpg

Tenslotte het voordek nog met de waterkering waarover straks de stuurhut kan geplaatst worden.
Hier en daar dienen nog wel wat aanpassingen te gebeuren waarna we de boel gaan kunnen dicht lijmen.

tot later
vgr Marc
 
Daar zit nog best veel electronica in. Zou je eens kunnen samenvatten waar dat allemaal voor is? Motor, servo, eventuele verlichting?
 
Roy, ik ga een poging doen alle electrinica te beschrijven die er diend in te komen.

In dit schip zitten uiteindelijk 3 batterijen die gaan zorgen voor de aandrijving en die eveneens dienst doen als gewicht om voldoende diepgang te halen. De batterijen kunnen geplaatsd worden na dat je het schip op het water gelegd hebt en natuurlijk verwijderd voor jet het er weer uit haald. Hierdoor word het een 4Kg lichter en een stuk makkelijker te hanteren.
De 2x 12V en 1x 6V batterijen worden in en uit geschakeld door 1 klein schakelaartje verborgen op het dek, via de relais.
wat je ziet op de foto's zijn enkel de draden van de batterijen naar de verbruikers. aan de andere zijde loopt nog zo'n bussel besturingsdraden vanaf de ontvanger naar alle verbruikers.

Wat zit er nu allemaal in. natuurlijk een motor en een servo voor het roer. daarnaast zit er eveneens vooraan een boegschroef in om makkelijker te manoevreren.
Beide schroeven worden door een regelaar aangestuurd zodat de snelheid netjes te regelen valt.

Verder zit er een waterpomp in en enkele servo's om de bluskanonnen te laten draaien.
De betrachting is om later rook uit de schoorstenen te laten komen dus diend er ergens nog een rookgenerator ingebouwd.
Daarnaast enkele kleine motortjes om de radars te laten draaien en werkende scheepsverlichting.
Verder is er voorzien dat er nog een scheepshoorn kan loeien , en een water alarm voor als de waterpomp ooit moest gaan lekken.
Als dat alles werkt en ik heb er nog zin in zou ik een poging willen doen om de kraan werkend te krijgend om alzo de sloep overboord te zetten.
We spreken dan al meteen over verschillende servo's en mini motors die aangestuurd zullen dienen te worden via arduino.

voila naast het bouwen dus nog een boel kopzorgen aan electronica.
Niet voor niets dus een meer jaren bouwwerk.

vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan